Afgelopen maandag reed ik samen met nog een ander Western "genootje" van stal in de bak. Hij heeft een supermooie 4-jarige quarterhengst. Ik zag dat hij een hoofdstel met shank gebruikte, (wat voor bit precies weet ik niet) en daaraan bevestigd katrollen waar de teugels dooheen liepen. De teugels waren niet van leer en zaten onderaan de singel vast. Je hebt dan dus niet direct contact met de mond van je paard, en de teugels werken ook niet als slof, omdat door de katrollen het paardje zijn hoofd vrijer kan bewegen dan bij een slof. Bovendien zei hij dat het bedoeld wordt je paard lichter op hulpen te maken, omdat je zelf ook "niks" in je handen hebt. Hij traint zijn paardje overigens maar 1x per week met deze katrollen. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel
.Ik zelf heb dit als hulpteugel nog nooit gezien. Nu ben ik erg groen in de western (ben net een kleine 9 maanden bezig, daarvoor wel 18 jaar dressuur gereden, toen ook nog nooit gezien). Hij zei overigens dat ik deze "hulpteugel" een keer mocht lenen. Nu is de poown die ik rijd niet mijn eigen poown, dus dit natuurlijk in volle overleg met de eigenaar. Kan iemand mij iets beter uitleggen wat dit is, waar dit voor dient, en belangrijk: hoe werkt het??? (het is niet zo dat ik meteen morgen ga beginnen met die katrollen hoor! Ik was gewoon nieuwsgierig!)
Danku!

Gewoon nog steeds erg groen in de westernwereld en alles is nieuw voor me, dit dus ook! Verder echt geen heftige bedoelingen mee. En nu ik weet wat het is, begin ik er niet aan!