Schuurplekken op borst door deken, opties?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Knofje

Schuurplekken op borst door deken, opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 21:50

Ik heb de zoekmachine geprobeert, maar kon niet het topic vinden wat ik zocht.
Is er toch al zo'n topic, sorry..

Ik heb op mijn pony 2 dekens liggen, een onderdeken en een gewone 200 grams winter deken er over heen.
Nu krijgt hij sinds 2 dagen schuurplekken, ze zijn er wel maar nog niet heel ernstig!!
Nu wil ik het verergeren van deze plekken dus eigelijk voor zijn, maar ik zou niet weten hoe..
een borstbeschermer om doen lijkt me eigelijk niets.
Ik had op Bokt gevonden dat het insmeren met Baby olie ook zou kunnen helpen,
maar heb geen idee of dit dus daadwerkelijk werkt!
Mensen met meer ideen???

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:53

Insprayen met antiklit wil nog wel wat helpen, omdat de vacht dan glad wordt en de deken er beter overheen glijdt.
Vettigheid zou ik niet gaan smeren, dat wordt op den duur alleen maar stroef en plakkerig, en je deken ook...

Het beste werkt uiteindelijk om goed door te zoeken naar een echt fijn passende deken die geen schuurplekken geeft.
Ik heb zelf goede ervaringen met Dominick dekens, die liggen mooi los aan de voorkant en schuren niet of nauwelijks.

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:53

waarom niet gewoon een borstbeschermer als ik vragen mag?
dit lijkt me de handigste en meest effectieve oplossing.

rommulus

Re: Schuurplekken op borst door deken, opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:58

ik loop met het zelfde idee probleem alleen past een borst beschermer niet :+ en heb ik het hoger op de nek
ik heb al verschillende dekens geprobeerd maar heb nu een schapen velletje er om heen ge naait
en ik moet zeggen so far so good
was wel een speciaal velletje tegen door lig plekken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:59

ik heb zelf geen fijne ervaring met een borstbeschermer, deze gaf drukkingen bovenop de schoft/hals...

een goed passende deken is voor het paard ook gewoon het prettigst...

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:03

ik naai altijd in de borst van mijn dekens sterke soort "voeringsstof" beetje satijnachtig ( even laten inlichten door stoffenwinkel) naai dan alleen de kanten aan de rand zeg maar en de "oversteek" laat ik los. noooooit meer last van kale borstjes :D

edit: belangrijste aan stof is dus gewoon superglad en stevig zijn ;)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 02:07

Ik denk dat je deken gewoon niet goed ligt, op zoek naar een beter passende deken dus!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 02:10

Waarom denk je dat een borst beschermer geen optie is?
Heb je al eens gedacht aan een deken met een halve hals?
Zo komt de deken wat hoger te liggen en is dus minder straks bij de boeg en schouders.

Heb je toevallig loopsplitten in de dekens?

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 07:15

Inderdaad een hoop dekens proberen.
Mijn ruin had vorig jaar een HH op, daar kreegn hij schuurplekken van. Ik voor dit jaar dus een borstbeschermer gekocht, niet nodig gehad.
Hij heeft een andere HH opgehad, geen problemen. En nu een BR tot zo ver ook nog geen problemen gelukkig.
Het hoeft dus niet aan het merk te liggen, verschilt echt per "type" deken denk ik.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 07:24

Borstbeschermer zou ik niet aan beginnen geeft drukplekken op de schoft en daar kunnen ze echt last van krijgen! Ik zou er een gladde deken onder doen nylon! Die rambo onderdekens zijn super!

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 09:32

Aan een borstbeschermer wil ik niet beginnen omdat ik daar eigelijk alleen maar negatieve ervaringen over hoor..

Ze heeft loop splitten in haar deken zitten, en naar mijn idee past hij verder ook prima!
Het is een pagony onderdeken.

Ik heb hem gisteren iets naar voren getrokken zodat hij wat losser zit, mischien dat dit wel nog slechter is?
Geen idee daarmee..
Maar als het erger wordt ga ik zeker opzoek naar een andere deken..

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:39

En heeft hij het met 1 deken ook?
Misschien dat dat een optie is?

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:40

Ik heb dit probleem ook heel vaak, ik heb al heel veel dekens geprobeerd & de borstbeschermer werkt ook niet super.. Ik volg dit topic even.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:44

Ik heb nu 3 weken een borstbeschermer op. Schoft werd kaal en streep op de boeg.
Gaat nu prima, op de boeg zie je nog wel een rand omgevoelde haartjes maar de schoft blijft heel en daar ging het mij om.
Moet wel zeggen dan ik m zelf op maat heb gemaakt: heb een M voor een QH van 1.45 schofthoogte, dus dat zou prima moeten passen (is tot 1.55 dacht ik dat ze in de winkel zeiden). Maar kreeg de sluiting niet dicht, romp was te diep. Heb een klitteband stuk van ruim 40 cm aan de sluiting gezet en nu kan hij net dicht zonder strak te zitten, hij blijft verder toch wel om.
Bij mij zitten beide dekens ook redelijk los maar kan de voorsluiting niet verstellen (bucas), de halsopening zou eigenlijk wat kleiner moeten zijn. Volgende deken wordt een halve hals idg.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:44

horselover7 schreef:

Dat heeft geen enkele zin als je over die borstbeschermer weer een slecht passende deken doet. Bovendien hebben veel borstbeschermers zelf weer een beroerde pasvorm met kans op drukkingen etc.

De enige echte oplossing is om een deken te kopen met voor dat paard een goede pasvorm.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:56

beter passend deken?
mijn paard heeft nooit last van schuurplekken.
gewoon zorgen dat ze genoeg vrijheid hebben.
die van hij heeft geen hals maar gaat hoog om de schouwder waardoor hij mooi aansluit tegen inregenen maar wel lekker kan bewegen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:53

Een deken nemen met een gladde binnenvoering, zoals de Amigo insulator bijvoorbeeld.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:15

Glansspray (antiklit), of een gladde binnenkant van je deken.
Met borstbeschermer heb ook ik een slechte ervaring, draaide, schuurde en drukte....

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:35

aslo schreef:
Een deken nemen met een gladde binnenvoering, zoals de Amigo insulator bijvoorbeeld.

je neemt me de woorden uit de mond!!!
Mijne staat mat een amigo insulator met daaroverhhen een bucas dag en nacht buiten(veel beweging dus),en niets van schuurplekken te zien.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:31

Ik heb het ook bij mn pony, borstbeschermer is idd niks, schuurt bij mij nog steeds..
Heb al heel veel dekens geprobeerd (ook de dure merken) maar nog steeds geen oplossing..
Heb nu iig alleen nog maar plekken op de borst en niet meer op de schoft dus dat is voor mij al een vooruitgang :P
En ik heb ook een gladde binnenvoering...

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:40

mn buurvrouw heeft ook een borstbeschermer
ik vind ze indeaal!

cbreeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:11

insmeren met baby olie / antiklit help wel degelijk de huid word glad dus de deken schuurt er niet over heen,borstbeschermer kan ook helpen maar let er wel op dat hij in de omgeving van de schoft niet gaat irriteren

Jooytjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:17

een optie voor de sluiting is om zo'n dikke onderbandage (voor transport onder de normale bandage) er dubbel oner te doen. Dus: op de borst dan de deken dicht en dan vouw je de bandage tussen de onderste en de bovenste deken.. Werkt prima bij mijn paardjes..

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 20:19

Ik heb dit probleem ook bij een van mijn verzorgpaarden. Ik ga het uitproberen emt antiklit-spray. Klinkt als een goede tip. Ik heb het idee dat het bij hem voornamelijk komt door zijn vacht, hij heefte rg lang en vrij stug haar in de winter maar hij wordt niet geschoren. Antiklit zou best goed kunnen helpen om het haar glad te laten liggen!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:00

horselover7 schreef:

Ik heb hele slechte ervaring met borstbeschermers, drukkingen en broeien van de huid eronder.

Ik zelf zweer bij de dekens van horseware, geen schuurplekken. (gladde binnenvoering!)