Zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elinesmitss

Zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 12:16

Ik krijg een pony van de manege. en ik wil niet dat zadel houden want dat zadel past niet goed (heeft daardoor last van d'r rug)en heeft ook een staartriem. En ik weet wel dat ik een 17,5 inc zadel moet hebben. maar waarnaar moet ik kijken zodat het zadel bij de pony ook lekker ligt?

_Reneee

Re: Zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:20

Gewoon eventjes een zadelmaker bellen :)

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:30

Een zadel maker laten komen inderdaad, je kan zelf nooit met 100% zekerheid zeggen of het zadel goed ligt :n

elinesmitss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 12:37

ja oke dat snap ik en dat doe ik ook. maar zijn er nog verschillen in maten voor een zadel van een pony(behalve voor mij de inc en voor de pony de boom). want ik kijk een A-pony kan natuurlijk niet ht zelfde zadel hebben als een E-pony. en als je op internet kijkt staat er ook vaak alleen inc en de boommaat

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:41

Nou is het zadel wat op de pony ligt nu te groot? of te klein? of ligt ie gewoon niet lekker?

het beste is gewoon een zadel maker te laten komen, die meet dan de inch maat de boommaat etc. allemaal voor je op ;)

elinesmitss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 12:47

oke. het is te groot en ligt verder ook niet echt goed op d'r rug.
als je gewoon op d'r rug drukt dat word ze al boos, terwijl ze verder echt een super lieve pony is in stal en ook daarbuiten.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:49

Nou dan moet je misschien ook een DA langs laten komen, want volgens mij heeft je ponytje dan ook last van zn rug.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:50

Ik zou inderdaad een zadelmaker laten komen :j Wij zijn geen zadelmakers, en kunnen wel zeggen "dat en dat zadel past wel op jouw toekomstige pony", maar dan zijn wij de boemannen als het toch niet goed ligt.

Bovendien vraag ik me sowieso af of een 17.5" zadel op een A pony'tje past.

En inderdaad een dierenarts of een osteopaat ernaar laten kijken, naar haar rug.

elinesmitss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 12:53

ik heb toch niet gezegd dat het een a-pony is? ik gaf het alleen als voorbeeld.
maar bedankt!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:54

Sorry, dan heb ik dat verkeerd begrepen :P

elinesmitss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 12:55

Maakt niet uit hoor. Maar het is een c-pony ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:58

Voor de meeste C pony's is een 17,5 inch zadel ook te groot/te lang, dan moet je toch echt eerder richting een 16 inch denken.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:01

elinesmitss schreef:
ja oke dat snap ik en dat doe ik ook. maar zijn er nog verschillen in maten voor een zadel van een pony(behalve voor mij de inc en voor de pony de boom). want ik kijk een A-pony kan natuurlijk niet ht zelfde zadel hebben als een E-pony. en als je op internet kijkt staat er ook vaak alleen inc en de boommaat

Dat gaat niet altijd op.
Je moet gewoon gaan passen op je pony. Iemand kan jou vertellen dat je bijvoorbeeld boom maat 31 nodig hebt. Dat betekend nog niet dat ieder zadel met boom maat 31 op jouw pony past. Ieder zadel heeft een ander model net als ieder paard een andere rug heeft.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:04

elinesmitss schreef:
Maakt niet uit hoor. Maar het is een c-pony ;)

Dan zou ik niet voor een 17,5 inch gaan ;)
Ik heb ook een C pony en heb daar een 17 inch op liggen.
17,5 was bij mijn pony te groot, lag niet mooi.

elinesmitss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 13:14

oke ik laat wel een zadelmaker komen, bedankt

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:04

Ik zou al aller eerst eens een osteo en een fysio laten langs komen. Zijn huidge zadel ligt niet goed en dus heb je grote kans dat er in de rug nu spieren/wervels niet zitten waar zehoren te zitten.
Dus ik zou eerst dat in orde maken voor je uberrhaupt een zadelmaker laat komen. Want die meet je een zadel aan naar hoe de rug nu is, en al die dus niet goed is nu, dan komt dat zadel ook niet te liggen zoals te hoort.

elinesmitss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 15:07

ja dat snap ik. maar het ging even om de maat van het zadel

elinesmitss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 16:34

en trouwens de vorige eigenaar van die pony had ook een 17,5 inc zadel dus het moet wel passen!

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:41

Weetje zeker dat dat zadel goed lag op de pony dan?

Je kan nu wel allemaal inch maten lopen raden, maar je kunt het pas zeker weten als de zadel maker is geweest.

En zolang je pony al heftig reageert als je alleen nog maar op de rug drukt zou ik nog niet eens denken aan een zadel.

Maar eerst eens zorgen dat je paardje geen last meer heeft van zn rug. En dat je weet waar de rugpijn vandaan komt. En dat dan gewoon oplossen.
Eerder moet je er niet aan denken om erop te gaan, dat is gewoon weg niet goed :n

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:01

elinesmitss schreef:
en trouwens de vorige eigenaar van die pony had ook een 17,5 inc zadel dus het moet wel passen!

Dat de vorige eigenaar het had, wil nog niet zeggen dat het ook goed is...

elinesmitss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 17:08

ik snap het. maar ik zei het omdat het dus wel kan. en hij lag goed want toen had ze nog geen last van haar rug(want ik ging met die eigenaar om) en ik ga natuurlijk ook met me pony naar de fysio/dierenarts hoor, dat komt goed. En als dat weer goed is laat ik een zadel maker komen
(maar ik wou alleen weten of er verder nog verschil in maten was)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:16

Ja maar dat ie toen nog geen last van zijn rug had, wil dus niet zeggen at het zadel goed lag.
Het kan soms jaren duren voor een pony last krigjt van een niet goed passend zadel.
Wij hebben er hier op stal ook 1, die is vanaf het moment dat ie ingerede was met het zelfde zadel gereden, 4 jaar (!) later bleek het zadel dusdanig verkeerd te liggen dat de rug wat vergroeid was. Paard heeft nooit laten merken dat het pijn had, maar had het wel degelijk, ik bedoel maar.
Dat het paard geen pijn vertoonde toen destijds wil echt niet zeggen dat het goed lag.
Laat eerst zijn rug gewoon goed nakijken en haal er dan een zadel expert bij, die kan precies kijken welke zadels goed op de pony liggen, maar ik denk idd dat een 17 inch nog wat aan de grote kant is...

elinesmitss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 17:19

ja dat zei ik net toch al dat ik dat zou doen?
maaar nogx bedankt

elinesmitss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 17:22

en dat is ook door een zadelmaker gemaakt. dus zou een slechte zadelmaker zijn dan...?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:28

Ach zal niet de eerste zadel maker zijn die prutswerk afleverd, dus ja zou heel goed kunnen.
Als je een zadelmaker laat komen, zoek er dan eentje die hoogaangeschreven staat, die goede referenties heeft. Die zal wellicht wat duurder zijn, maar op een zadel moet je niet willen bezuinigen.