Lastige rug = Moeilijke beslissing nemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Lastige rug = Moeilijke beslissing nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 21:50

Hallo bokkers :)

Mijn Arabiertje is uit haar zadel gegroeid. Vandaag ben ik langs een zadelmaker geweest en heb het probleem uitgelegd.
Omdat Arabieren een ontzettend lastige rug hebben, volgens mijn zadelmaker geen zadelrug, wordt het allemaal nog niet zo eenvoudig.
Deze zadelmaker heeft ervaring met Arabierenruggentjes (heeft veel zadels voor Kossackstud aangemeten, allemaal KN zadels die omgebouwd moesten worden), en hij legde uit dat 9 van de 10x de zadels op een Arabier goed lijken te liggen, maar dat dit bedrog is.
Hij legde uit, dat een KN zadel prima zou kunnen passen máár dat deze helemaal veranderd zou moeten worden.
Dat betekend: Het zadel uit elkaar halen het dus op die manier passend krijgen. Ik vertrouw wel op hem, wij kregen veel goede dingen over hem te horen en hij legde ons alles goed uit.

Laten we zeggen dat een tweedehands KN zadel €600,- kost. Daarbij komen de 'verbouwkosten' en dan komt het op ongeveer €1000,- uit.
Hij zei dat ik er dan een perfect passend zadel voor heb, en een zadel dat je eigenlijk niet verslijt (KN zadels zijn van goede kwaliteit natuurlijk).
Toch hebben ik en mijn vader nog steeds twijfels. We hebben dan eigenlijk een tweedehands zadel voor €1000,-, best wel prijzig..

Nou was ik benieuwd wat jullie hiervan vinden? Of jullie ervaringen ermee hebben of misschien een betere oplossing?
Even als toevoeging: Alles op Marene schuift, echt alles. Ik vind het dus heel eng om een zadel aan te schaffen voor redelijk veel geld, wat later misschien schuiven gaat. :=

Alvast bedankt!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 23:14

Ik mag het vast niet zeggen volgens bokt, maar ehm boomloos? Bestel eens een weekje een testzadel, kun je op je gemakje kijken of het wat is.
Goede singel eraan (zo een die schuiven voorkomt) zelf ook goed op je houding letten. (Niet scheef zitten en vanuit je knieën lichtrijden) en niet na een keer al opgeven. Zelf heb ik er alleen maar positieve ervaringen mee, past zich fijn aan aan de rug, ligt muurvast en het is heel goed voor je zit. Edit: Paarden krijgen er naar mijn idee ook een wat ruimere beweging door, simpelweg doordat zo'n zadel meer ruimte geeft.

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 10:07

Boomloos schoof als een gek naar voren op mijn arabisch volbloed paard. Wow niet. Fairfax cob model ook niet.
Euroriding schoof, Kieffer schoof, Stuebben schoof. Aangepaste County schoof niet.
Dit zijn mijn ervaringen met ronde, kort arabier met weinig schoft.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Lastige rug = Moeilijke beslissing nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:17

Tja dat hoeft toch niet voor iedere Arabier te gelden? En heb je dan ook zo'n banaansingel geprobeerd?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:21

Als ik heel eerlijk ben zou ik ook eens bij andere zadelmakers informeren.
Als het hier gaat om de zadelmaker uit Hilversum waar ik denk dat het over gaat dan is werkt hij bijna alleen maar met KN en dan is het vrij logisch dat hij daarmee aan komt zetten.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:29

ik zou eens contact opnemen met Esther van Green distance :)
Kijk maar eens op haar site... www.greendistance.nl

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:55

Ja, Esther Groen rijdt zelf ook met een arabisch volbloed. Vooral endurance.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:01

Das idd een hele goeie en kijk ook eens naar Kentaur zadels die passen vaak wel op paarden emt n moeilijke rug en nieuw te koop voor 1000

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 13:29

Bedankt nog voor de tips.
Ja het is die van Hilversum, maar we kozen voor hem aangezien we hem aangeraden kregen van de Kossackstud.
Hij heeft niet alleen KN zadels, hij had ook andere ideeën, maar dit was het goedkoopste idee.
Ik kreeg van veel mensen te horen dat Massimo vaak niet fijn ligt op Arabieren, kan wel eventjes contact met haar opnemen. :j
Boomloos wordt het sowieso niet!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:03

ik zag laatst ergens een dressuurzadel speciaal voor arabieren, was op marktplaza. Dacht dat het van het merk pfiff was. Heb er zelf geen ervaringen mee.

Maar als het met een kn zadel kan en deze wordt helemaal gesloopt en opnieuw gebouwd, dan kan het toch ook met een ander goedkoop zadel? Of zie ik dat nu verkeerd en is er dan iemand die uit kan leggen waarom dat niet kan.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:07

Ik had voor mijn kruising Arabier (75%) ook een Massimo, lag als een HUIS, heb er zelfs een 8 uurs rit mee gereden. Geen enkel probleem, echt een aanrader :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:11

Ik heb op mijn kruising arabier een kieffer zadel gehad, was ook een kort rond beestje. Schoof niet & heb er jaren mee gereden zonder klachten.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:21

Iedereen kan wel op noemen wat voor een merk zadel ze hebben. Maar het blijft per paard verschillen. Ik zou een goede zadelmaker zoeken waar je vertrouwen in hebt. En ook vragen of je garantie hebt als het zadel achteraf toch niet goed blijkt te liggen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:25

voor een arabier,rondgeribt,korte rug vaak wat hol in de rug en hoog kruis is een massimo\kieffer inzell of een wow soms de oplossing...soms..goed zoeken dus ;) en alles proberen

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 20:47

Ja mijn zadelmaker zei ook al dat het gewoon een kwestie van uitproberen is.
Op de ene ligt een Kieffer perfect, terwijl het andere paar dat qua bouw veel op de andere lijkt, een Kieffer gewoon niet past.

Nou, daffie1986, KN zadels zijn heel gemakkelijk aan te passen. Het zadel wordt niet helemaal gesloopt, maar wel gedeeltelijk uit elkaar gehaald. Ik zou nog wel is navragen hoe hij dat doen wil. :j
En daarbij vind ik zelf KN zadels ook heel fijn en die schijnen een brede boom te hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 09:06

Zo te lezen heb je je beslissing al gemaakt ;)
Je moet even nadenken of je voor 1600 euro een tweedehands zadel wil hebben, of bijv een wow.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:33

__Laura schreef:
Zo te lezen heb je je beslissing al gemaakt ;)
Je moet even nadenken of je voor 1600 euro een tweedehands zadel wil hebben, of bijv een wow.

heel erg eens! temeer omdat er in de wow [mocht ie op je paard te passen is] meer aanpassing voor de toekomst mogelijk is

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:54

Miss_Malfoy schreef:
Ik mag het vast niet zeggen volgens bokt, maar ehm boomloos? Bestel eens een weekje een testzadel, kun je op je gemakje kijken of het wat is.
Goede singel eraan (zo een die schuiven voorkomt) zelf ook goed op je houding letten. (Niet scheef zitten en vanuit je knieën lichtrijden) en niet na een keer al opgeven. Zelf heb ik er alleen maar positieve ervaringen mee, past zich fijn aan aan de rug, ligt muurvast en het is heel goed voor je zit. Edit: Paarden krijgen er naar mijn idee ook een wat ruimere beweging door, simpelweg doordat zo'n zadel meer ruimte geeft.

Sluit ik me helemaal bij aan. :Y)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:55

Een tweedehands kn hoeft geen 600 euro te zijn hoor ;) Die van mij was 200,- en in puike conditie.

Kn is heel goed pas te krijgen, en zeker geen slechte kwaliteit. Is jouw zadelmaker soms van bestfit?

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 19:42

Laat ik duidelijk zijn dat het KN zadel weldegelijk tweedehands is, maar in perfecte staat.
Het zou in totaal niet €1600,- kosten, maar ongeveer €1000,-
Hoe duur is wow ongeveer? :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:46

Vanaf 2495 volgens mij?
Strada heeft ook een speciale boom voor arabieren, die zadels kosten 2199

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:51

Ik zou voor het aangepaste KN zadel gaan wat totaal 1000 euro gaat kosten. Voor een nieuwe ben je sowieso 600 meer kwijt en het is niet gezegd dat een nieuwe ook direct past. Ik heb het ook op die manier gedaan en echt geen spijt gehad. KN zadels zijn fijne zadels met een goede kwaliteit leer dus jaren rijplezier!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:26

Onze zadelmaker adviseerde ons ook een Kentaur omdat die vaak goed liggen op paarden met een moeilijke rug. Het paard hebben we ondertussen niet meer, maar het zadel wel. Ligt ook prima op het volgende paard met een beetje bolle lendenen.

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:27

Misschien een 2e hands WoW ?

myrnaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:06

Wij rijden al onze arabieren in met een wintec. Ze liggen na een bok en springpartij nog steeds goed!

Echt nooit probelemen.
Van de ± 8 rijdende pension klanten rijden er zeker 5 met wintec en 1 heeft een KN en haar oude wintec als reserve! (Rijd het liefst op haar wintec)

Ik moet altijd erg wennen aan een wintec maar raad het iedereen aan die een "jonge"arabier koopt. Als ze uit gegroeid zijn kan je inderdaad een leren zadel op maat laten maken.

Als ik een eigen paardje heb wil ik ook een leren zadel dus ik hou je topic in de gaten!

Het is altijd lastig een zadel op maat te laten maken.

Succes!!!