Door halsdeken haaruitval?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ILoveMyHorse

Door halsdeken haaruitval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 21:40

Ik hoorde vandaag op stal dat van een halsdeken de haren van je paard eruit kunnen vallen, vanwege een broeiend effect.

Hebben meer mensen deze ervaring met halsdekens? We hebben voor dit jaar namelijk de halsdeken van BR, Jos Lansink (die blauwe) gekocht.
.. Met hals.

Ik ben bang dat de manen van mijn fries zo naar de filistijnen gaan, ik hoop dat er ook bokkers zijn met positieve ervaringen!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:02

Ik weet niet of het zou komen vanwege het broeien, maar kan me voorstellen dat het door het schuren kan komen. Bij een gewone deken zie je vaak aan het eind vd manenkam ook afgebroken haren. Het zou misschien helpen om er glansspray overheen te spuiten, dit helpt namelijk ook tegen schuurplekken op de borst.

ILoveMyHorse

Re: Door halsdeken haaruitval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 22:05

Bedankt voor je reactie, ik had namelijk eerst het idee dat zo'n hals de manen júíst beschermen, omdat ze dan niet meer kunnen schuren.

Maar een hals heeft dus meer negatieve dan positieve kanten?

myrnaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:08

Ik denk dat dat per paard verschilt sommige hebben hele breekbare manen en andere niet.

Je moet het gewoon goed in de gaten houden.

Ik heb paarden gezien met een "Hood" (gaat over het hoofd met een gaten voor de neus, oren en ogen) om en die hebben ergens last van.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:10

Bij mijn paarden krijg ik kale plekken bij de manen.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:10

Bij mijn pony is door een halsdeken de manen wel naar de filistijnen gegaan, ze had maar een klein plukje met normaal maan (25 cm)
De rest was weg, door de deken.
Ik doe dus ook noooit meer een halsdeken op.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:11

Ik heb een deken met halve hals bij mijn haf en geen haaruitval, ook ik werd hiervoor gewaarschuwd ;)

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:11

myrnaV schreef:
Ik denk dat dat per paard verschilt sommige hebben hele breekbare manen en andere niet.

Je moet het gewoon goed in de gaten houden.

Ik heb paarden gezien met een "Hood" (gaat over het hoofd met een gaten voor de neus, oren en ogen) om en die hebben ergens last van.

Is zo'n 'Hood' wel een winterdeken? Of meer vliegendeken stof. Want daar zit denk ik ook wel veel verschil in.
Ik ben alleen zo bang dat ik het te laat zie en de manen er in één keer af liggen of iets dergelijks :+

Wat ik me wel afvraag: Hoe komt het dat het bij de hals wel snel gaat broeien en over het hele lichaam verder niet? Want dat hoor je niet zo veel over het hele lichaam.

Cassidy

Halsdekens kunnen er idd voor zorgen dat de manen van je paard afbreken. Als je dat risico niet wilt lopen, zou ik geen halsdeken gebruiken.

__Nathalie__

Mijn ervaring is met vaste halzen wel met losse halzen niet.
Die halve halzen zijn helemaal verschrikkelijk.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:13

Gebruik de zoekfunctie maar eens...daar lees je veel dat de manen inderdaad uitvallen door halsdekens. Ik denk door het schuren...

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:17

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:17

Voor mij ook geen halsdekens meer :n .
Bij vorige paard had ik 1 winter losse halsdeken op en na die winter was zijn volle dikke manendos geslonken tot een aantal dunne sprieten (en dan had ik het geluk nog dat hij sportcoupe had ;) ). Vermoed dat het ook te maken heeft met zwaarte (dikte) vh halsdek, 24 uur op, in beweging (lopen = schuren). Er ligt toch 24 uur iets op wat er niet hoort ...

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:22

Voor mij ook geen halsdeken meer. halve manenbos weg ;(
dit was een losse hals, wel 100/200grams gevoerd.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 23:25

Jeetje wat veel negatieve reacties.. De hals is er wel af te halen, het zijn best lange manen van een fries, dus als die eraf gaan zou ik het wel heel erg zonde vinden.

Misschien gewoon een keer een dagje proberen en dan kijken wat er gebeurd? Of kan het na een dag al gebeurd zijn?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:47

ILoveMyHorse schreef:
Jeetje wat veel negatieve reacties.. De hals is er wel af te halen, het zijn best lange manen van een fries, dus als die eraf gaan zou ik het wel heel erg zonde vinden.

Misschien gewoon een keer een dagje proberen en dan kijken wat er gebeurd? Of kan het na een dag al gebeurd zijn?

Nee, dat zal niet in 1 dag gebeuren (hoop ik voor je!). Maar ik weet wel; mijn nu Anda (met ook een redelijke bos) krijgt never nooit nie een hals. Ik durf het niet aan :o

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:54

Neee dat merk je echt niet in 1 dag, dat gaat heel geleidelijk.
Eerst dacht ik nog.. ach, ik verbeeld het me ;)
En toen het -10 was wilde ik hem er niet meer afhalen omdat ze hem toen al een tijdje ophad... ;(

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:59

Ik heb een appaloosa en zijn haar breekt heel snel. Dat schijnt zo te horen bij Appaloosa's. Maar ondanks zijn halsdeken breekt er bij hem niets. Het zal ook wel afhangen van de binnenstof van de hals. Ik heb een Bucas 100 grams hals en die is van lekker zachte fleece van binnen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 01:00

De manen van de Fries die ik ken, zijn ook niet bepaald opgeknapt van de halsdeken. Ze zijn er niet af hoor, maar wel behoorlijk uitgedund. Door een Rambo Duo in dit geval. Waarmee ik met mijn eigen paarden overigens nooit een probleem heb ondervonden. Maar die hadden alleen overdag op het land met rotweer een halsdeken om, op stal niet.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 11:24

De fries heeft al niet zulke hele dikke manen, maar ze zijn nu wel mooi op lengte (tot de schouder ongeveer). Dus ik zou het wel heel zonde vinden!

Misschien moeten we het maar gewoon een keer proberen als het echt rotweer is en dan goed in de gaten houden. Maar zoals Dabo al zei: het is natuurlijk ook niet zo dat als ze eraan gewend zijn, je zomaar die hals er van de een op de andere dag met rotweer eraf kan halen..

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:46

ik heb gehoord dat dat komt
doordat er geen lucht bij kan komen en dan vallen de manen er af
ik weet niet of dat klopt maar dat zegggen wel veel mensen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:41

Tja je moet er natuurlijk geen deken overheen hangen en dan het komende voorjaar er pas weer onder kijken. Zowel een gewone winterdeken als een hals moet er echt een paar keer per week vanaf. De huid moet luchten, ademen. De haren moeten even rechtop gezet worden. Dat is wel het beste voor de vacht.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 19:23

De deken gaat er minimaal 4 keer per week af, misschien dat het dan niet zo gaat broeien als het telkens even kan luchen. Al vraag ik me af of dat genoeg is, het broeien kan natuurlijk erg snel gaan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:29

2de Winter dat die van mij met hals deken staat en nergens last van.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:34

Ja, hier ook haaruitval. Niet door schuren, want ze zijn niet korter geworden. Gewoon uitgevallen. Nu bezig met lotion om alles weer aan te laten groeien. Geen halsdekens meer voor dit paard ;)