Barefoot cheyenne test zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stephanie84

Barefoot cheyenne test zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 16:28

Hoi
Ik heb sinds woensdag een cheyenne testzadel en nou kom ik met lichtrijden de heletijd tegen de pommel aan. Had een mailtje gestuurd naar het bedrijf waarvan ik hem heb met mijn probleem en ze zeiden dat ik rechter moet gaat lichtrijden (wat ik al deed ook op mijn andere zadel ) en de beugels langer moest maken. De beugels langer maken schoot ook niet egt op dan kom ik er helemaal tegen aan. Dus weer korter gemaakt maar het probleem blijft. Ik heb nu een maat 1. Is het dan een kwestie van wennen of een maat groter???
Verder vind ik hem wel lekker zitten in de stapen mijn paardje loopt er ook goed onder! Maja blijf niet alleen stappe natuurlijk :)
Dus wie heeft dit ook en dus tips om het te voorkomen!?!

siskeh

Re: Barefoot cheyenne test zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:30

Hoe lang ben je?
En wat is normaal je maat?
De kans bestaat dat een maat groter inderdaad beter zit.
Maar vaak is het toch dat je te ver uit het zadel komt met lichtrijden, en daardoor de pommel raakt.
Zou je anders een filmpje kunnen maken oid?

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 16:34

Ik ben 1.64 en heb normaal maat 38 ik kan wel een filmpje maken van het weekend. En ik moet geen dikkere billen krijgen nu zit het zadel precies goed :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:35

Hoever kom je uit het zadel? Je hoeft echt maar ten hoogte van een eurostuk uit je zadel te komen, dat zou het probleem al een heel eind kunnen oplossen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:37

Hmmm dan zou een maat groter wel kunnen helpen.
Al ben je niet zo lang, maar als je hem nu al vrij "strak" vind is het misschien wel beter.
Past het wel op je paard?(als je het een maat groter zou doen)
Maar zoals hierboven: vaak is het probleem toch dat je te ver omhoog komt.

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 17:20

Deze die ik nu heb past goed ik weet niet hoe verl groter de maat2 is en of hij dan nog goed ligt op Carmen. Ik ga het nog ff probere dan maar anders lichtrijde:)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:23

Hihi grappig dat je paard Carmen heet, ik heet ook Carmen :D

Ik heb ook maat 38 en een cheyenne maat 1. Het hoeft niet met je maat te maken te hebben, dat je tegen de pommel aan komt, want een meisje die nog niet eens een volwassen kledingmaat heeft, ging op mijn zadel rijden, en kwam telkens tegen de pommel aan, die kwam dus gewoon te hoog uit het zadel. Ik heb er zelf geen last van. Dus inderdaad even proberen wat minder ver uit het zadel te veren.
Succes! :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:27

Met maat 38 zou een maat 1 perfect moeten zitten.
Ik denk toch echt dat je veel te ver naar voren uit je zadel komt. Je hoeft met lichtrijden slechts een stukje omhoog te komen, zelfs op het grootste paard zou je niet zo ver naar voren mee hoeven gaan tijdens het staan.
Ongezien durf ik eigenlijk toch wel te zeggen dat dit het probleem is.

Probeer dus minder hoog licht te rijden. Maak je sta moment dus niet helemaal naar boven af.
Zal ongetwijfeld even wennen zijn maar met ieder ander zadel zou je dat ook niet moeten doen.

Succes ermee!

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 22:19

Ik ga het nog een keer proberen met langere beugels en dan niet te hoog lichtrijden ik denk dat het wel daar aan ligt en dan is het gewoon wennen :) en ik heb trouwens een cherokee zadel als test geen cheyenne foutje van mij. Vind de cheyenne mooier maar het vrouwtje van de site zei dat ik beter een cherokee kom nemen omdat dan een vzh is. Wat denken jullie daarvan? Anders vraag ik of ik hem om mag ruilen zodat ik de cheyenne kan testen :D daar was ik gelijk al verliefd op!
En bedankt voor de tips!!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:23

Ik hoor dat de cherokee "lekkerder" zit vaak.(en ik vind die dus weer veel mooier :+ )
Maar als jij cheyene lekkerder vind zitten is daar ook niets mis mee.
Cheyenne is ook een vzh zadel(juist), en het meest verkocht, als ik het zo hoor zou ik haast zeggen dat de verkoper je een duurder zadel probeert te verkopen :+

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 22:30

Haha ja misschien wel ja ze vroeg wat ik er mee wou doen en ik zei dat ik alles wou kunnen doen dus vandaar dat ze dat zadel zei :) heb nog nooit op de cheyenne gezete maar vind hem wel mooi. De cherokee zit ook super lekker. Maar met de cheyenne kan je tog ook alles doen of is dat niet heel fijn? Voor bijv. Dressuur?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:31

Je moet ook wel goed opletten dat een maat groter ook goed past he :j ook op je paard!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:34

Ik vond de Cherokee heerlijk zitten, die zit iets dieper volgens mij dan de Cheyenne. Mijn paard was het alleen totaal niet eens met de Cherokee, god knows why, maargoed.. Daarom is het dus de Cheyenne geworden. En dat vond ik ook niet zo erg want die was toch wel een stukkie goedkoper (dry-tex).

Ik kan alles met mijn Cheyenne - > Dressuur, springen, boscrossen.

Maar pas op! Je kont wordt echt verwend van zo'n zadel. Als ik nu op een boomzadel zit krijg ik echt kontpijn. :')

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 22:35

Mallow schreef:
Je moet ook wel goed opletten dat een maat groter ook goed past he :j ook op je paard!

Ja ga eerst proberen anders te lichtrijde ik denk dat het dan al un stuk beter is ga het morge weer proberen :) en het filme en kijke of ik het kan plaatse :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:36

stephanie84 schreef:
Haha ja misschien wel ja ze vroeg wat ik er mee wou doen en ik zei dat ik alles wou kunnen doen dus vandaar dat ze dat zadel zei :) heb nog nooit op de cheyenne gezete maar vind hem wel mooi. De cherokee zit ook super lekker. Maar met de cheyenne kan je tog ook alles doen of is dat niet heel fijn? Voor bijv. Dressuur?

Cherokee heb ik nog nooit op gezeten.
Ik doe alles met mijn Cheyenne. Nadeel in de dressuur is dat je je benen al snel (te) ver af steekt waardoor je onderbeen/ kuit
weinig contact maakt. Voor de echte dressuur zou ik de london dus proberen maar verder is het een top zadel :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:40

Misschien leuk? Dressuurfoto met de Cheyenne! :)
Afbeelding

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:42

Het is ook afhankelijk van de breedte van je paard. Ik kon met de cheyenne mijn knieen niet aansluiten op mijn brede haflinger. Daarom dat, ik dat zadel later weer heb verkocht, ik kon mijn benen niet aanleggen op de juiste manier. Dat ging op de london al iets beter, maar ook nog niet ideaal :n

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 22:47

@ sodeletuut mijn kont is nu al verwent :) en leuke foto!

@ zodiactje ik steek me benen nu ook al te ver af zelfs met mijn boomzadel volgends mij gaat het nu met de cherokee al beter want je benen liggen dan verder naar achter. En me paard is best rond dus dan gaat het afsteken ook al sneller :) bij mij dan

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:17

Met jouw maten moet een maat 1 zadel prima zijn hoor , als je dan toch de pommel raakt is de kans inderdaad heel groot dat je veels te veel gaat staan in je beugels , i.p.v. jezelf alleen maar een pietsje uit het zadel omhoog te laten veren zoals het hoort als je goed lichtrijdt :)

Door te rijden met te korte beugelriemen kun je inderdaad ook last van de pommel krijgen , je zet jezelf dan teveel in een stoelzit.

En de pommel kan ook "te dichtbij" komen als je het zadel tever naar voren hebt liggen , waardoor het te veel op de schoft ligt en het zadel "bergopwaarts" komt te liggen in plaats van horizontaal.

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 20:06

Heb vandaag een buitenrit gemaakt met mijn test zadel! En geen zadelpijn :) en heb bewust lichtgereden en nu geen last van de pommel meer gelukkig! Ik ging denk ik tog te hoog en te ver naar voren kwestie van wennen. Ik vind het nu al jammer als ik hem weer trug moet geven en moet wachten op mijn eigen zadel:( het zadel is tog een succes hoe meer ik er op rijd hoe fijner ik hem vind!!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:32

Hoi! Ik had dit ook met mijn cheyenne! Haha, hele blauwe plekken had ik op mijn schaambeen in in mijn liezen op het begin. Hahaha. Maar het was gewoon een kwestie van wennen. In balans gaan zitten en idd fatsoenlijk leren lichtrijden op eigen kracht. Op een dressuurzadel met flinke wrongen en een diepe zit is het natuurlijk lekker makkelijk. Daar zit je automatisch netjes in. Op de Cheyenne moet je het zelf doen. Het duurde ook wel ff voordat ik het onder de knie had. Je moet waarschijnlijk dieper en verder in je zadel gaan zitten. Dus kont tegen de achter pommel. ( of noem je dat anders?)

Helaas heb ik mijn Cheyenne moeten verkopen... :( Mijn paard kon er gewoon niet aan wennen. Uiteindelijk reed ik er wel op zonder tegen de pommel aan te knallen. Dus als jij en je paard blij zijn zou ik lekker boomloos blijven rijden. Maar misschien dat je dan met een dressuur model met wrongen net even wat meer steun hebt bij het lichtrijden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:43

@Ts:oww wat goed!
Als het nauw moeilijk blijf zou ik je even een paar balans-zitlessen kunnen nemen miss.?
En neem je nou de cheyenne of de cherokee?
Zou als je de cheyenne mooier vind die zeker nemen :=

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 20:57

Omdat ik de cherokee nu heb geprobeert en die heel fijn is neem ik die want zometeen valt de cheyenne dan tegen ofzo :) en de cherokee geeft net iets meer steun denk ik

@ rensiepensie jammer dat je hem moest verkope! En bij mij is mijn lies ook un beetje burs :) maar ik kom er nu al bijna niet meer tegen aan gelukkig.

Probeer er nog een foto of filmje op te zetten maar ze heeft vandaag een trap gehad tegen haar schouder van een ander paard en nu was ze een beetje kreupel, dus moet morgen even kijken hoe het gaat en of ik de rest van de test week testend af kan maken.

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:50

Kan iemand me ook de nadelen van een drytex vertellen?
warmer voor het paard? stugger en dus sneller schuiven?
Het scheelt nogal wat in aanschaf namelijk

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:21

drytex is lekker makkelijk schoon te houden. Vervormd minder snel denk ik en scheelt aanzienlijk in de portomonnee. Ik raad je alleen wel af om er ook drytex beugelriemen aan te hangen want dat gaat echt kraken als een malle. Met leren beugelriemen had ik er geen last van. Verder is het anatomisch het zelfde als een leren volgens mij. Ziet er goedkoper uit maar blijft langer mooi.