singel plekken...wat is nu beter dan een neopreen singel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

singel plekken...wat is nu beter dan een neopreen singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 21:00

Hallo allemaal,
Onze lotte is heel erg gevoelig op haar huid. Ik denk dat als je haar een poosje aait op de zelfde plek dat ze al wondjes krijgt.
Wij hebben haar nog niet zo lang en bij de eerste keer rijden had ze al singel plekken.....ik heb toen meteen een neopreen singel voor haar gekocht maar ook deze helpt niet. Het is wel een heel stuk beter maar nog steeds na een uur rijden heeft ze plekjes...niet tot bloedens toe maar haar vacht is wel weg en de plekjes zijn licht roze. We laten dit dus weer genezen tot de volgende rit maar dit zou toch op te lossen moeten zijn? aan het aansingelen ligt het echt niet.....

Ik vraag mij nu af of er nog een betere soort singels verkrijgbaar zijn als neopreen tegen dit soort dingen?

Ze had zelfs plekjes van haar bidringen.......die hebben wij er dus maar weer afgehaald..nu is het allemaal weer goed, maar ik vindt het zo sneu voor haar. Wie weet iets?

Groetjes Wendy

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:04

ydnew schreef:
Hallo allemaal,
Onze lotte is heel erg gevoelig op haar huid. Ik denk dat als je haar een poosje aait op de zelfde plek dat ze al wondjes krijgt.
Wij hebben haar nog niet zo lang en bij de eerste keer rijden had ze al singel plekken.....ik heb toen meteen een neopreen singel voor haar gekocht maar ook deze helpt niet. Het is wel een heel stuk beter maar nog steeds na een uur rijden heeft ze plekjes...niet tot bloedens toe maar haar vacht is wel weg en de plekjes zijn licht roze. We laten dit dus weer genezen tot de volgende rit maar dit zou toch op te lossen moeten zijn? aan het aansingelen ligt het echt niet.....

Ik vraag mij nu af of er nog een betere soort singels verkrijgbaar zijn als neopreen tegen dit soort dingen?

Ze had zelfs plekjes van haar bidringen.......die hebben wij er dus maar weer afgehaald..nu is het allemaal weer goed, maar ik vindt het zo sneu voor haar. Wie weet iets?

Groetjes Wendy

zo een echte schaapsvellen singelhoes

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:05

weet niet of het helpt maar misschien een schapenbontje erom doen?

Ineke2

Een banaanensingel werkt dan wel beter vaak, door de vorm. En anders een bontje om de singel (echt bont van bijvb mattes) en verder de singel echt goed schoonhouden en uiteraard goed poetsen onder de buik.

idylle

als je hebt aangesingelt ga je voor je paard staan en tilt om de beurt de voorbenen op en trekt ze even goed naar voren (zodat ze haar voor been bijna recht vooruit steekt) en zet hem dan weer terug op de grond. het ziet er heel raar uit maar kon voor jullie nog wel eens de oplossing zijn.
Mijn pony was ook zo gevoelig en toen ik hiermee begon heeft ze nooit geen singel plekjes meer gehad. Als je de singel namelijk aan trekt komen er kleine plooitjes in de huid eronder en die gaan schuren en veroorzaken plekjes, door het voor been naar voren te trekken trek je de huid onder de singel glad. Probeer het eens! Succes ermee!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:06

Nog beter dan een wollen hoes is een wollen singel, een hoes kan ook nog lichtjes gaan schuiven.
Ik zat nl. in dezelfde situatie. Heb een Mattes-singel gekocht en die is gewoon super!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: singel plekken...wat is nu beter dan een neopreen singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:09

Ik verplaats dit topic van MD naar HAR, daar staat het beter op zijn plek.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:12

Tieneke schreef:
Nog beter dan een wollen hoes is een wollen singel, een hoes kan ook nog lichtjes gaan schuiven.
Ik zat nl. in dezelfde situatie. Heb een Mattes-singel gekocht en die is gewoon super!

Die singels werken idd super en als aanvullende tip heb ik koop er 2 en reinig ze regelmattig doe je dat niet
kunnen dezelfde klachten weer terug komen!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:14

Echt schapenbont van Mattes was het enige dat goed helpt bij mijn paard.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 21:20

idylle schreef:
als je hebt aangesingelt ga je voor je paard staan en tilt om de beurt de voorbenen op en trekt ze even goed naar voren (zodat ze haar voor been bijna recht vooruit steekt) en zet hem dan weer terug op de grond. het ziet er heel raar uit maar kon voor jullie nog wel eens de oplossing zijn.
Mijn pony was ook zo gevoelig en toen ik hiermee begon heeft ze nooit geen singel plekjes meer gehad. Als je de singel namelijk aan trekt komen er kleine plooitjes in de huid eronder en die gaan schuren en veroorzaken plekjes, door het voor been naar voren te trekken trek je de huid onder de singel glad. Probeer het eens! Succes ermee!

Hai,
dit doen wij altijd bij onze paarden, en heeft dus bij haar ook geen positieve uitwerking. (helaas)

melaniecr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:21

wij hebben een stoffen singel voor alle pony's, en mijn shet is heel gevoelig, die krijgt overal wonden van behalve deze.. probeer het is.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 21:23

Bedankt...ik ga achter zo'n singel van wol van Mattes aan!

groetjes Wendy

meerdere tips zijn altijd welkom!

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:24

Je moet na het rijden altijd goed het zweet uit de haren spoelen met een spons met veel water. Singel ook goed schoon maken. Zelf heb ik een kunststof Thorowgood singel, niet van neopreen. Bevalt me heel goed. Neemt neopreen niet veel zweet op? Dat zou dan erg kunnen irriteren.
Om de huid sterker te maken kun je die ook inmasseren met kamferspiritus. (Dat wordt ook gebruikt om de huid van de (menselijke) voet te harden, waardoor je minder kans op blaren hebt.)
!!Alleen erop smeren als de huid niet stuk is, want dan brandt het erg!!
Ook niet gebruiken als je wedstrijden rijdt want ik geloof dat het op de lijst van verboden stoffen staat. Weet ook niet hoe lang de wachttijd is voor je, na gebruik, weer kunt starten.
Het werkt wel heel goed.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:13

neopreme singelmet vrijheid bij de voorbenen zeg maar. heb ik ook voor mijn pony die snel wondjes kreeg van de singel.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:22

Mijn pony kreeg van neopreen ook grote open plekken
ik heb nu een leren singel (geen extreem dure, dus niet superzacht etc)
en nu is er niets meer aan de hand :)
Ik vermoed dat hij op dat neopreen gewoon erg reageert?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:30

Neopreen wordt juist heel zweterig doordat het niet ademt en zou voor jouw paard juist averechts kunnen werken. Wol of vilt zouden inderdaad een optie kunnen zijn.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:46

Merlijn schreef:
Je moet na het rijden altijd goed het zweet uit de haren spoelen met een spons met veel water. Singel ook goed schoon maken. Zelf heb ik een kunststof Thorowgood singel, niet van neopreen. Bevalt me heel goed. Neemt neopreen niet veel zweet op? Dat zou dan erg kunnen irriteren.
Om de huid sterker te maken kun je die ook inmasseren met kamferspiritus. (Dat wordt ook gebruikt om de huid van de (menselijke) voet te harden, waardoor je minder kans op blaren hebt.)
!!Alleen erop smeren als de huid niet stuk is, want dan brandt het erg!!
Ook niet gebruiken als je wedstrijden rijdt want ik geloof dat het op de lijst van verboden stoffen staat. Weet ook niet hoe lang de wachttijd is voor je, na gebruik, weer kunt starten.
Het werkt wel heel goed.

Met kamfer moet je wel oppassen, dat staat nl op de dopinglijst.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:48

Ik heb juist de beste ervaringen met een anatomisch gevormde leren singel.
Wel goed schoon houden.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 10:19

We hebben ook nog een goede leren singel hangen, ik zal die eerst eens gaan proberen.
Wij hebben nu bij (haast) alle paarden een neopreen singel. juist bij de andere iet wat gevoelige paarden werkt het perfect! (maar geen een is zo gevoelig als Lotte)

Wij houden de boel goed schoon, na het rijden het paard afsponsen, singel voor het rijden (erna zijn ze nat) goed nakijken en afborstelen.....En natuurlijk het gedeeltje waar de singel komt bij het paard ook goed bostelen. Alle (naar mijn idee) voorzorgsmaatregelen worden genomen.

Dat smeergoedje zie ik op de een of andere manier niet zo zitten. Zou ook niet weten hoe ik daar aan kom hier in Portugal. (mooie bijkomstigheid om het niet te proberen ;-) )

annica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:28

Je hebt ook een singelbontje.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:33

Afbeelding deze heb ik van rossner, erg fijn, moet in het begin wel even soepel worden, maar zou nooit meer een andere singel willen, hij is ook erg fijn voor gevoelige paarden :j

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:48

Onze arabier met een heel gevoelige huid kan maar tegen één singel en dat is de Wintec gewone rechte singel. Neopreen kan ze beslist niet tegen en ook niet tegen harde randjes van bijv. anatomisch gevormde singels, zoals die rossnersingel van de foto. Bij die Wintecsingel zitten geen randjes, verdikkingen of stiksels en hij blijft altijd schoon. Ik zou echt voor die singel gaan, want ik heb er al heel wat geprobeerd en spreek uit ervaring. Een bontje zou ook een oplossing zijn, maar dat is wel veel lastiger. Ze worden snel vies en het is minder handig met opzadelen.

Harry's Horse verkoopt ook een singel zoals de Wintec. Volgens mij noemen ze het een sharkskinsingel. Ik heb daar minder goede ervaringen mee. Het materiaal is slapper en rekt teveel. Doordat de singel teveel uitrekt, komen de gespen op een gegeven moment boven de singel uit, zodat de gespen direkt op de huid komen. Daardoor kan je paard ook weer wondjes krijgen. De Wintec is kwalitatief veel beter en dan heb je ook niet die gespproblemen.

Thorowgood had ook een vergelijkbare singel als de Wintec, maar die is volgens mij nu alleen nog maar in een anatomisch gevormd model verkrijgbaar. Dan zit je weer met die dikkere randen die ook kunnen schuren.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:52

Hallo,

Ik denk dat een lederen singel (met elastiek), die goed schoon gehouden is, ook wel goed kan zijn voor je paard. (overigens een heel lastig probleem voor jou en je paard).

Er van uitgaande dat je zadel helemaal goed ligt op het paard:
Bij het aansingelen de spanning voelen op het borstbeen, en niet direct bij de singelstoten. Hier voorkom je mee dat je te strak gaat aansingelen.

Succes ermee!

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 12:32

Gooya schreef:
Hallo,

Ik denk dat een lederen singel (met elastiek), die goed schoon gehouden is, ook wel goed kan zijn voor je paard. (overigens een heel lastig probleem voor jou en je paard).

Succes ermee!

Zo'n leren singel heb ik nog hangen, die ga ik van de week eens met haar proberen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:49

Mocht het niet lukken, ik verdeel Mattes en kan al je vragen beantwoorden. Mijn merrie had hetzelfde probleem, 2 weken met anatomische singel gereden toen ik ze net gekocht had, die liep zich tot bloedens toe open. Nu een extra anatomische lamswol singel en nooit meer een plekje