Waarom doet een paard zijn hoofd omlaag bij bit in doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RvE

Waarom doet een paard zijn hoofd omlaag bij bit in doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 13:17

Hoi hoi,

Samen met een kennis rij ik wekelijks op 2 grote dames. Joyce en Wishper (shires)
Laats vroeg deze kennis aan mij waarom Wishper haar hoofd helemaal omlaag naar de grond bracht wanneer hij het bit in had gedaan, maar van te voren hoog hield.
Toen ik er op ging letten merkte ik dat Joyce zodra ik het bit in wilde doen, zij haar hoofd omhoog hield.
Maar toen ze het bit had aangenomen ze haar hoofd helemaal naar beneden liet zakken zodat ik het kopstuk over haar oren kon doen. Erg handig dat ze dat doen vanwege hun hoogte :D maar waarom doen sommige paarden dat? Op de manege waar ik rij doet het grootste deel van de paarden/pony's het zelfde bij het hoofdstel omdoen.

Groetjes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:18

Waarom ze dat doen? Omdat ze hebben geleerd dat het makkelijker is voor de persoon op de grond om de oren door het hoofdstel te doen.

Danielle_h

Re: Waarom doet een paard zijn hoofd omlaag bij bit in doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:21

lijkt me inderdaad erg simpel. Ik heb maar een "kleintje" 1.52m maar ook ik heb hem "geleerd" zijn hoofd lager te houden. Gaat het paard bij het lager houden van zijn hoofd raar staan te doen, of zelfs spastisch dan kan het natuurlijk zijn dat het een en ander niet lekker zit.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:22

Nee ik denk niet dat ze dat bedoeld, hij doet het waarschijnlijk als het bit er net in zit, en dan gaat hij bijna helemaal naar de grond toe, ik weet ook niet waarom ze dat doen eigenlijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:24

Zo zwaar is zo'n bit nu!!!!! _O-

Enige dat ik me kan bedenken is dat ze zich even helemaal ontspannen voordat ze aan het werk gaan...

RvE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 13:26

Nee ze doet niets raars met haar hoofd.
Het viel me gewoon op omdat Joyce haar hoofd extreem naar beneden brengt terwijl ik me niet kan herinneren dat dit ooit is aangeleerd. :P

@ eciara, ja precies dat bedoel ik.
Laatst bijgewerkt door RvE op 28-10-10 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:27

Het kan ook onbewust zijn aangeleerd ;)
Maar waarom ze het doen weet ik ook niet. Het is me bij die van mij nooit opgevallen. Wel dat ze het bit altijd erg makkelijk aanneemt. Soms is ze zelfs zo vlug (of ik niet vlug genoeg :+) dat ze haar neusriem te pakken heeft ipv haar bit.

Wel een interesant vraagstuk. Ben benieuwd of iemand het weet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:28

Ik denk dat het met de afmetingen van het paard te maken heeft. Ik heb nog nooit gemerkt dat een paard zijn hoofd helemaal naar beneden doet, en ik ben vrij lang en mijn paard vrij klein. Zelfs als hij zijn hoofd zo hoog mogelijk doet kan ik er makkelijk bij.

Zou het dan toch iets zijn wat ze doen om het ons mensen makkelijk te maken?

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:28

mijn ponytje van 1.21 doet het ook.
niet zo heel handig want ik moet dan op mijn knieen gaan zitten haha :+
maar ik heb geen idee waarom ze het doen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:30

Mijn paard doet 't wel bij het halster, bedenk ik mij nu. Als hij handen zou hebben zou hij dat denk ik zelf over z'n hoofd trekken. Maar dan doet hij zijn hoofd gewoon een klein stukje naar beneden, niet helemaal tot op de grond.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:18

Is onbewust aangeleerd gedrag hoor denk ik.
Tenminste dta is mijn ervaring. Wij hadden voorheen nl een pensionpaard staan die best groot was. Nu keek de eigenaresse niet naar hem om en liet hem altijd op stal staan...
Dus wij zette hem tegelmatig buiten. Maar in het begin gooide hij altijd z'n hoofd hoog omhoog (en ik kon er dan onmogelijk bij). Tja jammer dan kom je niet buiten...... Nou dat had hij rap door hoor, deed netjes z'n hoofd omlaag als ik met z'n halster aankwam en kon hem zonder problemen omdoen en buiten zetten...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:21

Mijn paard doet het ook, in combinatie met overdreven kauwen op het bit. Als je het halster om doet, doet ze dit niet (hoofd gewoon op dezelfde hoogte) dus ik denk dat het toch een reactie op het bit is...

Za_Ra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:41

Misschien is het een onbewuste reactie op het hoofdstel, soort van onderwerping. Hoofdstel staat gelijk aan arbeid, dus verandering van natuurlijk gedrag naar aangeleerd gedrag. Dit zou imo een oorzaak kunnen zijn. Nou deed mijn vorige verzorgdpaard het ook erg lief. Eigenaresse was niet zo groot en paard had een mooie schofthoogte van 1.71m. Die deed het ook keurig!:D

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:59

Als ik het bit bij mijn paard in doe en het hoofdstel nog over de oren moet doen, laat mijn paard het hoofd ook altijd zakken. Wel makkelijk hoor, zeker als je niet zo groot bent. :D

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:52

omdat ze het bit op de juiste plek proberen te duwen. is een gewoonte

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:55

Dat herken ik inderdaad ook van een merrie op mijn vorige pensionstal. En bij haar was niets aangeleerd. Ze was ook niet erg groot. Zij deed dat ook. Ik vond dat erg vervelend omdat je dan een hoop moeite hebt om alle riempjes goed te doen. En omhoog tillen werkt dan ook niet, want ze laten hun hoofd dan zo weer naar beneden 'vallen'.

Hele goede vraag waarom sommige paarden dat doen. Ik heb werkelijk geen idee...

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:26

goeie vraag, maar weet ook geen antwoord.
Mijn pony doet het iig niet, maar die heeft het hoofd al vanzelf op de juiste hoogte.
Maar nu ik me bedenk. Fjordje bij ons op stal doet dat ook en steekt m dan zo ver mogelijk naar voren.
Dacht altijd dat ie meteen op de grond ging zoeken naar eten :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:30

Wanneer een paard z'n hoofd naar beneden doet, is het hoofd verticaal. Daardoor is de druk die het bit uitoefent op de tong en de lagen, een heel stuk minder.
Iets om zeker even bij stil te staan!

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:54

zou dat dan een teken zijn dat het bit niet 100% goed past?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:22

furyke schreef:
zou dat dan een teken zijn dat het bit niet 100% goed past?

Geen enkel bit past 100%, aangezien er helemaal geen ruimte in de mond is voor een bit. ;)

Het is een teken dat het bit vervelend tot pijnlijk drukt op de lagen en/of tong en eventueel ook tegen de voorste kiezen.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:29

ja dat bedoel ik

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:32

Volgens mij zou ik bijna een filmpje plaatsen van mijn paard dat per se een bit in z'n waffel wil...
En eentje dat hij zijn hoofd heeeeeel ver omlaag doet als ik het halster om doe... :+

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:51

Persoonlijk denk ik ook dat het aangeleerd gedrag is, heel veel paarden doen het hoofd hoog als je het bit in wil doen (ontwijkend gedrag proberen evt onder het bit indoen uit te komen) wanneer ze het bit in hebben/halster/tuig om hebben geven ze toe ontspannen ze weer en later het hoofd zakken.

Mijn paarden laten het hoofd zakken wanneer ik het hoofdstel/halster om wil doen dat heb ik ze geleerd zodat je ontspannen begint met de training zonder dwang.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:54

Mijn fjord doet het bij het halster, als ik hem aan doe dan doet hij zijn hoofd omlaag zodat ik makkelijker bij zijn oren kan denk ik...?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:55

Janine1990 schreef:
Volgens mij zou ik bijna een filmpje plaatsen van mijn paard dat per se een bit in z'n waffel wil...
En eentje dat hij zijn hoofd heeeeeel ver omlaag doet als ik het halster om doe... :+

Hier nog eentje die regelmatig de neusriem moet redden omdat ze te enthousiast is met happen naar het bit. :+ Terwijl ze bij alle andere dingen die ze niet in haar mond wilt toch echt de tandjes stevig op elkaar houdt (dan denk ik even aan pepermunt _O-).
Maar ook Pret doet haar hoofd omlaag als ik het halster/hoofdstel wil aan doen. Maar die doet dat al voor het bit er in gaat en ook met halster doet ze dat. Welke verklaring heb je daar voor JoviBan? :+