Schuiven van boomlooszadels...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Schuiven van boomlooszadels...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 14:38

Regelmatig zie ik mensen die klagen die klagen boomloos, want bij hun schoof het alle kanten op etc.
Dan vraag ik me echt af hoe dat nu komt.
Ik heb boomloos op diverse paarden gereden, vooral ronde, zelfs tonnetje rond.
Het schuift eerder als met boom, maar dat is omdat ik boomloos minder strak aansingel. Maar ik heb dus nog nooit echt gekke dingen meegemaakt, en vraag me echt af hoe je wel niet moet rijden wil de boel zo schuiven?
Naar mijn mening blijkt op een boomloos vaak dat je zit/rijden niet oké is, en dus zul je aan moeten passen. Heb ik ook moeten doen, is even slikken maar je komt er beter uit. Natuurlijk ben ik er niet bijgeweest bij die mensen, en kan niet zo 123 oordelen, maar het eerste wat ik denk is...

Of: Je pommel heeft niet de juiste maat.
Of: Je rijden is zodanig dat je zoveel druk op de stijgbeugels uitoefent dat het dus gaat schuiven.

Wie legt mij nou verdorie es uit hoe dat nou zit? Want ik zie het echt niet, en alvast mijn exuses als het wel aan een bepaald rond type paard die ik dan kennelijk nog niet ken, ligt. :o

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:44

Mijn zadel schuift ook niet als alles goed gaat, als m'n paard iets raars doet komt het wel voor dat het naar de zijkant schuift ja.
En nou gaat het meestal goed, maar ik voel me niet veilig op een zadel die bij onverwachte bewegingen met mij mee naar de zijkant schuift. :P
Ik ben nou eenmaal geen natuurkundig wonder die de wet van de vertraging kan overwinnen. :P

Gypsy

Re: Schuiven van boomlooszadels...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 14:48

Haha, nou ik heb dat een keer gehad, op een paard die wel extreem dik was hoor. Ik zette daar echt even extreem veel gewicht op een beugel, toen schoof het inderdaad een stukje opzij. Maar niks onoverkomelijks, en het was vooral omdat er geen pommel in zat. (Flexibel iets ivm heel breed zijn)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:48

Ik heb met mijn rondgeribde, korte rug en geen schoft fjord boomloos geprobeerd.
Ik moest zo op mijn zit en balans letten, omdat het zadel dan van links naar rechts schoof, dat ik niet aan rijden toekwam.
Ik heb het uiteindelijk opgegeven en toch maar een boomzadel eropgelegt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 14:51

Oké dat is wel interessant, want idd de uitzonderingen snap ik enigszins, bij opzijspringen kan licht schuiven gebeuren.
Maar constant schuiven snap ik dus niet. Hoe lang heb je dan zo gereden, en wat deed jij dan dat het zadel al verschoof?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:52

Hoeft niet alleen aan toch niet lekker passen of de zit van de ruiter te liggen. Wat dacht je van een scheef paard? Hoe vaak zit je niet op een paard dat je "op 1 kant zet" met rijden? Dat is met een boomloos zadel onder je nog oncomfortabeler.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:56

Ik heb het zadel van FRA geprobeerd en dat zal een week of 3 geweest zijn.
Bij het minste verzitten van mij schoof het al mee, ging ik iets teveel meehangen in een wending hing het al scheef en door mijn gewiebel was mijn fjord natuurlijk ook uit balans. Als ik maar gewoon rechtuit ging in stap dan zat het super, maar ging ik draven dan moest ik mij goed op mijn zit concentreren en rustig wegdraven. Lichtrijden moest ook met beleid gebeuren want dan ging het helemaal van links naar rechts.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:58

Die van mij schuift eigenlijk alleen met opstappen (als ik dus echt aan het zadel hang :Y) )

Ik denk dat een scheef paard of een scheve ruiter inderdaad zorgt voor schuivende zadels. Als je helemaal recht zit en het paard loopt helemaal in balans dan is het volgens mij onmogelijk dat een zadel schuift, toch?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 15:01

@Sonja, oja die had ik er niet bijgezet, meestal omdat ik dat meteen corrigeer tot een acceptabel niveau. Heb zelf rugklachten dus let daar in mijn training zeer goed op.

Oké vervelend astridelise... En bedoel je dan echt lichtrijden vanuit je knieën? (Sorry als ik vervelend ben hoor, puur interesse.)

@8nnemiek: Dat dacht ik dus ook. Als het aan een scheef paard ligt word je wel goed met je neus op de feiten gedrukt, een vd dingen die ik fijn bind aan boomloos.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:06

Als je het zadel bekijkt wat ik geprobeerd heb is het een westernmodel met dito stijgbeugels en lichtrijden was daardoor al wat moelijker en doorzitten ging wel maar dan moest wel eerst mijn fjord lekker door haar lijf lopen. Dus of het lichtrijden vanuit mijn knieën was dat durf ik niet te zeggen.
Opstappen ging ook alleen met een opstapje anders lag ik gelijk met zadel en al op de grond! :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:07

Miss_Malfoy schreef:
@Sonja, oja die had ik er niet bijgezet, meestal omdat ik dat meteen corrigeer tot een acceptabel niveau. Heb zelf rugklachten dus let daar in mijn training zeer goed op.

Ik kom het wel eens tegen bij klanten die net bij me beginnen te rijden en die nog nooit van rechtrichten gehoord hebben of het niet voor elkaar krijgen. Normaliter rijd ik paarden van klanten met hun eigen tuig natuurlijk, maar in dergelijke gevallen vertik ik het. Dan gaat er een zadel van mij op, ik ga niet naast een paard hangen op zo'n slap schaamlapje.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:10

Als ik op stap moet er altijd iemand tegen hangen, anders schuift het.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 15:29

Hhm in dat geval ben ik het er wel mee eens dat tijdelijk een boomzadel zou kunnen helpen. Niet zozeer omdat het beter is, maar meer syptoombestrijding. Niet dat ik nu boomzadels compleet waardeloos vind, ze hebben zeker hun voordelen. (Dus mischien kun jij ook wat respectvoller blijven tov boomloos? :o) maar om beter te merken wat je paard precies doet, en je paard meer bewegingsvrijheid te geven vind ik boomloos een zeer mooie aanwinst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:58

Ik noem alles wat geen knop heeft een schaamlapje ;) heeft niets met boomloos te maken. Wat geen knop heeft is wiebelig en dus een lapje :=

Overigens ben ik geen tegenstander van boomloos, maar sta ik er wel zeer sceptisch tegenover. Ik heb er nog steeds geen paard beter van zien worden en zie behoorlijk vaak problemen ontstaan door een slechte drukverdeling.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 16:03

Mijn westernboomloos heb een hele mooie knop hoor. ^) Denk erom. ~~}>
En tja, ieder zijn mening toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:07

Ja da's waar, en eerlijk is eerlijk, er zijn er een paar die ook best lekker zitten (hoewel de meeste je in stoelzit zetten), maar ook daar zie ik te vaak gevoelige plekken ter hoogte van de stijgbeugelophanging. Ook bij paarden die niet scheef zijn en ruiters die netjes in balans zitten, terwijl er goede pads gebruikt worden en de ruiter niet te zwaar zijn (ik zou zelf vanwege mijn gewicht al niet voor boomloos kiezen, boven de 65 kilo moet je dat imo niet willen).

Herken je dat? Of niet?
Ik heb nog geen verband gezien met schuivende zadels oid hoor, maar het is wel een regelmatig terugkerend probleem dat ik bij lesklantjes tegenkom.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:29

Nu heb ik ook een Trekker zadel uitgeprobeerd, boomloos met kussens, dat bleef goed liggen, maar door de aparte beugelophanging wordt je in een bepaalde houding gedwongen.
Of idd de stoelzit of het idee hebben dat je vooroverkantelt, door het zoeken naar de juiste zit liep mijn fjord ook niet in balans.
Vandaar dat ik weer op een boom zadel ben uitgekomen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 16:37

Pfff Flame rijd ik bijna een jaar boomloos, bij haar nooit wat van gemerkt. Ritten van 6 uur met veel draven in een hoog draftempo zijn geen probleem. Wel rijd ik heel bewust vanuit mijn knieën licht, stijgbeugels zijn voor wat extra comfort en zekerheid.

@astridelise: Dat is wel vervelend, ik vind juist de ongedwongen zit zo fijn, ik wil op een lange tocht graag een beetje tja, met mijn kont kunnen rommelen zegmaar, en niet krampachtig in een houding zitten, zeker niet een verkeerde..

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:55

Was ook moeilijk met het Trekker zadel, vond het wel jammer want op mijn fjord lag het heel mooi, maar niet gemaakt voor mijn houding.
Ik wil nl ook af en toe lekker als een zoutzak hangen en dat ging niet echt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:58

Ik heb nu op mijn shetlander een drytex kids liggen en dat schuift onder het rijden. De pony is erg rond en het zadel is net nieuw. Ik heb nu een singel van fra besteld in de hoop dat het dan beter ligt. Geen idee of je zo'n zadel moet inrijden of niet, maar goed eerst die singel proberen en dan kijken we weer verder.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:09

Ik heb de Barefoot Missoula Nut en mijn eerste ritje was zandhappen (met westernkoord singel, waarschijnlijk te los aangesingeld en nieuwigheid zadel). Zadel onder zijn buik!

Daarna wat aangeklooit met een ECHTE barefootsingel, zat iets steviger, maar niet 100%. Ook een paar keer op de noodrem gegaan omdat ie kei scheef ging hangen.

Inmiddels een FRA singel aangeschaft, en deze zit nog iets steviger, maar hij schuift nog wel eens hoor. Het liefst heb ik iemand in de buurt idd met opstijgen, die even in de stijgbeugel kan hangen!

Moet wel toegeven dat ik wel eens scheef zit en mijn paardje op de linkerhand ook een beetje scheef is. Het liefst gaan we dan ook gewoon RECHTDOOR, maar helaas is het niet altijd mogelijk om buitenritten te maken in de winter en in het donker!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 17:47

Klopt hoor capopjekop, het moet gewoon nog even wat soepeler worden en zich naar de paardenrug vormen. Na 30 rij uren zou het goed moeten zijn.

Haha coentje helaas ja, ach kun je in de bak mooi aan rechrichten werken. :+

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:20

Tsja.. heb jaren boomloos gereden met mijn haf (behoorlijk rond, ook echt rondgeribt, geen schoft) en dat lag als een huis! Nooit heen en weer geschoven.. de barefoot arizona schoof ook niet naar voren.

Zelfde zadel op mijn net ingereden arabier (ook een rondgeribt type, korte rug maar wel ietsje meer schoft dan de haf) was geen succes.. heeft zelfs tot een gevaarlijke situatie geleidt. Ze schrok ergens van, stoof er even vandoor en draaide bij het hek 180 graden om. Ze is enorm vlug en lenig. Zadel gleed direct naar haar zij en ik lag aan de andere kant van het hek in het weiland. Paard behoorlijk in paniek van dat zadel bij haar buik natuurlijk, ik heb het zadel daarna verkocht en met een boomzadel geen problemen met dit paard.
Het zadel bleef verder wel goed liggen overigens, ook bij opstijgen, maar bij dit soort acties is het niet fijn als het niet blijft liggen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 20:21

@Ireen_ Maar paste het zadel dan nu wel goed? Ik bedoel had de arabier een andere pommel nodig?

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:23

Mijn boomlooszadel schoof ook, maar dat is echt niet omdat ik beroerd zat oid. ;) Zadel lag gewoon goed, pommel was goed en hij was goed aangesingeld. Heeft een normale schoft, maar binnen de kortste keren lag het zadel in z'n nek of op zijn kont :)