welk dressuurzadel voor arabje (overbouwd)korte rug ....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arabianwoman

welk dressuurzadel voor arabje (overbouwd)korte rug ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 10:50

Hai, na mijn 3de westernzadel in de wilgen te hebben gehangen omdat mijn arabje aldoor last van haar rug had,kocht ik een tweedehands massimo veelzijdigheids zadel (maat 34 en 17,5 inch)...
Helaas is dit zadel inmiddels niet passend meer en eigenlijk moet ik een 18 inch hebben.... :o
Mijn arabje is overbouwd en een korte rug ,wat best moeilijk is om een passend zadel te vinden..
IK heb mijn westernzadel en mijn massimo nog en zou graag beide zadel willen inruilen(of als iemand intresse heeft) bij aankoop van een ander zadel..
Nou is mijn vraag weten jullie een goede zadelmaker of winkel wie een goede service geeft en je zadel ook eventueel kan aan passen,het liefst in noord-holland...
Aangezien mijn mutsie moeilijk in een trailer gaat ,liever iemand die op de stal kan komen(castricum)
Gr Edith....

lonnie

Re: welk dressuurzadel voor arabje (overbouwd)korte rug ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:50

een oplossing zou iig een WOW kunnen zijn, zeker als je 18" nodig hebt, maar je arab een korte rug heeft (bekend probleem). WOw heeft een 18" zitting op 17" kussens. Komt ook aan huis. Ik denk alleen niet dat je kunt inruilen én ze zijn ernorm prijzig.....

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:53

arabianwoman schreef:
Hai, na mijn 3de westernzadel in de wilgen te hebben gehangen omdat mijn arabje aldoor last van haar rug had,kocht ik een tweedehands massimo veelzijdigheids zadel (maat 34 en 17,5 inch)...
Helaas is dit zadel inmiddels niet passend meer en eigenlijk moet ik een 18 inch hebben.... :o
Mijn arabje is overbouwd en een korte rug ,wat best moeilijk is om een passend zadel te vinden..
IK heb mijn westernzadel en mijn massimo nog en zou graag beide zadel willen inruilen(of als iemand intresse heeft) bij aankoop van een ander zadel..
Nou is mijn vraag weten jullie een goede zadelmaker of winkel wie een goede service geeft en je zadel ook eventueel kan aan passen,het liefst in noord-holland...
Aangezien mijn mutsie moeilijk in een trailer gaat ,liever iemand die op de stal kan komen(castricum)
Gr Edith....

Bij de wat duurdere merken is het vaak mogelijk om een halve inch te smokkelen. Dus 18" zitting en 17,5 "kussens.
alleen de Wow heeft de mogelijkheid (zoals Lonnie aangaf) om een hele inch te smokkelen. Wat ook helpt is een vlakkere zitting met bijvoorbeeld een vierkante lepel. Hier bij heb je meer zitruimte voor je achterwerk. Hoe dieper de zitting hoe kleiner de zitruimte.
Dus heb je 17 inch nodig qua kussens zou je als dat lukt met een vlakke zitting van 17,5" uit kunnen komen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:01

Heb je al eens een Bates geprobeerd. Model de caprilli is vrij plat in de zitting, dus meer ruimte.
Ik heb er zelf 2 en ben er erg tevreden mee. Zeker voor mijn appalousa x arabier is het een erg fijn zadel, ze heeft een gevoelig lijfje en reageert op alles op en om haar heen.
Als je Bates wilt proberen nodig dan wel een zadelmaker uit die er veel ervaring mee heeft, want sommige weten niet dat ze "op te vullen" zijn. Niet met wol maar met speciale schuim achtige kussentjes. Zo kan je hem op elke gewenste plaats aanpassen voor de rug van jou paard.

WOW is zeker een heel mooi zadel, maar zeker niet goedkoop. Ik kon het toen niet betalen en ben toen bij Bates uitgekomen, en wil nu niet anders meer dan een zadel met lucht kussens

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:04

Ik heb hetzelfde probleem met mijn halve arabje gehad, uiteindelijk heb ik een passend zadel gevonden, dit was een Kentaur Penelopa

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:15

Let wel op Cair is geen Flair!
Cair is schuim in een geseald zakje (wat hard wordt bij koude weer). Flair is wel lucht.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:25

off topic maar toch
Schangah schreef:
Cair is schuim in een geseald zakje (wat hard wordt bij koude weer). Flair is wel lucht.

Mag ik je even wijzen op de site van cair:
http://www.cairpanelsystem.com/whatIsCAIR/index.htm
zoals je daar kunt lezen is het wel degelijk lucht.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:20

Japeloup schreef:
off topic maar toch
Schangah schreef:

Mag ik je even wijzen op de site van cair:
http://www.cairpanelsystem.com/whatIsCAIR/index.htm
zoals je daar kunt lezen is het wel degelijk lucht.

Ja in het schuim maar niet zoals bij flair. Dat is een groot verschil. Wel eens een cairsysteem in je handen gehad? Dan zie je duidelijk het verschil.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:38

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:47

Huh? Een boommaat 34 Massimo op een arabier?
Mijn haflinger heeft een 34 en dat valt nog ruim! Weet je zeker dat dit de maten zijn?

Van Massimo zijn er ook verkorte kussens, 5cm korter met een 18 ich zit. Misschien is dat wat?

Ik heb eventueel dit zadel in de aanbieding: [EA-TK-AP] Wintec Pro Dressuur Cair Zadel (Nieuwe Model)
Als het je wat lijkt wil ik graag ruilen.
Het zadel is 69cm lang.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:09

arabieren zijn wel degelijk heel breed vaak, kennis van me die heeft een arab die nog breder is dan mijn fjord. vaak ook weinig schoft en rondgeribt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:17

@Lonnie
Zo dat had ik echt niet verwacht! De arabieren die ik ben tegengekomen waren allemaal best smal...

arabianwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 15:28

bedankt voor reactie`s...mijn arabierenmuts is breed hoor :D en nu dik door het niet kunnen rijden,maar gister maar weer mijn schapen bontje tevoorschijn gehaalt en ga maar daar weer mee hobbelen ..
ik moet zeggen ,het viel niet mee qua evenwicht en spiertje`s...
maar ik zoek iemand (zadelmaker) die nu eens goed mijn arabje opmeet en dat ik daar een tijd mee kan gaan rijden..
het zadel dan he ;) ....

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:33

Greendistance of CountryMill?

arabianwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 15:50

doei schreef:
Greendistance of CountryMill?

green distance komt bij ons op stal,ook gekeken of mijn overgenomen zadel van een stalgenootje goed lag maar ze heeft toch drukplekken van het zadel gekregen dus ben een beetje verder aan het rond kijken...

maar doei..jou zadel gaat het ook niet worden :n ,heb al zo een gepast en ze heeft toch al een moeilijk ruggetje en dit wordt al zadel nr 5 in nog geen 4 jr tijd ;(

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:34

doei schreef:
Huh? Een boommaat 34 Massimo op een arabier?
Mijn haflinger heeft een 34 en dat valt nog ruim! Weet je zeker dat dit de maten zijn?

Mijn arabier heeft boommaat 36, arabieren zijn best wel breed over het algemeen, dit is echt een vrij standaard boommaat. Ik heb ook een haf gehad en ze hebben min of meer dezelfde boommaat.

Ik heb een arabier met hetzelfde modelletje (kort, niet heel erg overbouwd maar vooral kort en rond). De massimo VZH was geen optie voor haar, ik heb nu de trail 17,5 inch met de extra korte kussens. Dit is het enige 17,5 inch zadel tot nu toe dat past qua lengte, anders zou ik op WOW uitkomen. Je zou dus nog wat andere modellen van massimo kunnen proberen..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:39

op mijn kruizing (ook snufje arab) lag een 35 ..
mijn billen vallen ook zo klein niet

de wintec stock was vor mij net aan de kleine kant
maar op pown lag die goed
de 17,5 wintec ook de 18 niet ..

had cair zadel lag op stal en ook bij min 20 geen problemen
met hardheid van de cair ..

heb er omdat we niet regelmatig rijden en pown er nu
uitziet als of die erg zwangere merrie is :o
een barefoot nut op liggen
hier zijn we erg blij mee :D

indien je paard iets overbouwd is raden we ook bij boomloos
een inlage aan die het zadel van voren iets omhoog brengt
zodat jij als ruiter niet voor verkeerde druk zorgt
en recht kan zitten

misschien een idee ?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:02

neem eens contact op met sanie22 zei heeft ook een arab met een heel korte rug en heeft al vele zadels geprobeerd.

arabianwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 17:58

heb ook de barefood geprobeerd maar vind het niet echt lkkr zitten,had geen steun bij me benen,arabje voelde duidelijk dit ik niet stabiel zat want ze liet me ff voelen hoe hard ze door de bak heen kon sjezen... :D
maar ik denk de massimo dressuur hem ook niet gaat worden aangezien ik een 18 inch zadel nodig heb,van stalgenootje`s heb ik hun massimo dressuur 1 en 2 mogen passen maar de dr 2 zat al krap achterop ,moet echt niet langer zijn en dan was 17 inch...
nu ga ik een massimo tolt proberen >;) maar niet alleen qua lengte maar ze is ook overbouwd dus echt passend, ;( is best wel moeilijk probleem....

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:56

arabianwoman schreef:
maar ik denk de massimo dressuur hem ook niet gaat worden aangezien ik een 18 inch zadel nodig heb,van stalgenootje`s heb ik hun massimo dressuur 1 en 2 mogen passen maar de dr 2 zat al krap achterop ,moet echt niet langer zijn en dan was 17 inch...
nu ga ik een massimo tolt proberen >;) maar niet alleen qua lengte maar ze is ook overbouwd dus echt passend, ;( is best wel moeilijk probleem....

Je hebt de dressuur ook in de variant met extra korte kussens, die bestaan nog niet zo lang. Die zadels zijn 5 cm korter bij de kussens, ik heb ook zo'n zadel. Massimo is volgensmij al een van de kortste type zadels, als het niet past zullen er denk ik weinig 18 inch zadels zijn die wel passen qua lengte. (ja WOW.. daar kun je ook kleinere kussens op laten zetten).

fotootje van mijn zadel, voor de duidelijkheid; http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... zadel2.jpg

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:00

welke van de zovele barefoots heb je geprobeerd dan ?

zelf reed ik altijd met australians .. lees zadels met extra veel houvast :D

een type cheyenne .. daar ben ik ook echt niet blij mee :o
de cheyenne ik en mijn pown in combinatie is garantie tot zandhappen ben ik bang :o

de nut is een western , heb je oa knop :D maar bv het vzh model of de lexington maar die valt weer klein in de zit
heb je kniewrongen

arabianwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 20:09

ik heb al de korste variant van de dressuur opgepast en dan was 17 inch en die zat al krap aan ..
maar ik ga ook een massimo tolt proberen,de korte versie en inderdaad ,de massimo heeft hele korte zadels en ze zitten geweldig :9

ik heb de barefood cheyenne geprobeerd maar nee ik blijf liever op een zadel met boom rijden maar er staat ook de barebackpad van emiel voest op mijn verlanglijstje,die zit helemaal als een vorst *D

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:12

Mijn paardje heeft dezelfde bouw en daar heb ik ook een massimo op, die zijn er inderdaad ook in grotere inchmaten met kleinere kussens.

arabianwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 16:22

vandaag de massimo tolt gepast lengte perfect maar 17 inch zadel en ik heb gewoon een 18 inch nodig,alleen doordat dish zo`n weke/holle rug heb zakte dit zadel ook teveel in..
Daarna nog een wintec dressuur op gehad die eigenlijk beter lag dan de massimo maar was weer te lang...
ik krijg zo langzamerhand een sik van die k#t zadels ,dish wil ook weer aant werk en ze wordt zo dik dat een zadel passen op dit moment ook geen goed idee is ,
ben al aant kijken voor een goede barebackpad van emiel voest die zitten zo geweldig,maar als iemand hem 2e hands weet hou ik me aan bevolen..

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:52

Ik had een Bates op mijn AV merrie en wat bijna altijd past is Luc Childric (wel heel duur)