Ander bit, maar welke?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 18:25

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleempje....
Ik heb een nu bijna 7 jarige merrie pony welke recreatief maar toch licht dressuurmatig bereden wordt. Al van jongste af aan heeft ze een gevoelig mondje en daarom ben ik ook meteen begonnen met een dubbelgebroken bitje met bol tussenstukje.

Ze begon het bit steeds beter te accepteren en dat gaat nu allemaal ook gewoon goed. Maar, al van jongste af aan is ze erg onregelmatig in de aanleuning, zowel met rijden, als met longeren e.d.
Zodra ik haar hoofdstel om doe en er druk op de teugels komt gaat ze een soort van kauwen (het is niet echt kauwen maar weet niet hoe ik het anders kan omschrijven, lijkt net of ze met haar tandvlees lang het bit knarst zeg maar) en is ze dus wat onrustig in de aanleuning.

Ze kan hele stukken heel fijn lopen maar na een rondje of 1 a 2 wordt ze toch weer onrustig. Ze gaat hangen, piept er tussenuit of gooit ineens haar koppie in de lucht. Ze is snel weer onder controle dus dat is het probleem niet maar het id gewoon niet fijn rijden.

Heb de afgelopen jaren al van alles geprobeerd ( denk aan iets meer druk met rijden, juist minder druk met rijden enz. enz.) maar dit probleem blijft.
Heel bewust heb ik nog nooit een ander bitje erin gehad omdat ik weet hoe heftig ze kan reageren op een ander bit (helemaal in het begin weleens gedaan, stond ze meteen op heet achterbenen) en ik wil de oplossing eigenlijk helemaal niet zoeken in het bit, omdat het in heel veel gevallen gewoon aan de hand van de ruiter ligt....

Nu zeg ik niet dat het niet aan mijn hand kan liggen hoor maar duidelijk is wel dat het zo dus niet fijn is voor mij en niet fijn is voor de pony...

Afgelopen winter is ze voor de kar beleerd en voor de kar loopt ze met een liverpoolstang, waarvan de leidsels op de 1e sleuf zitten. Dit vond ze in het begin helemaal niks maar vind ze nu geen probleem meer. Ze heeft een veel constantere aanleuning als wanneer ik longeer of rijd (met dus mijn andere bit) en kauwt niet meer zo veel zo raar (het is nog steeds niet optimaal maar wel al veeeel beter als met mijn gewone rijbit).

Nu is dus mijn vraag: wat te doen?

Ik denk dat ze misschien wat meer behoefte heeft aan tongvrijheid en dat daar het "kauwen" en hangen vandaan komt. Maar wat is nu wijsheid? Een ongebroken trensje proberen? Een scholingsbitje (al zijn die wel weer scherper qua inwerking...)? Wie weet raad?

Vind het een beetje een duur grapje om al die bitten te kopen en uit te proberen vandaar mijn vraag om hulp....

( graag geen reacties in de trand van, je moet eens naar jezelf kijken niet meteen naar het bit, en daar maar wat scherpers in hangen wat ik wil helemaal niet scherper, maar ik wil gewoon iets wat voor mijn pony fijner is...)

magda_90

Re: Ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:28

Weet je zeker dat er geen lichamelijke klachten zijn? Wanneer is de tandarts voor het laatst geweest?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:29

heb je nu een dubbelgebroken watertrens ?
wellicht kan een dubbelgebroken bustrens helpen, dees is net nog wat 'zachter' in de mondhoeken en ik vind het nog net wat vriendelijker.
maar ik weet natuurlijk niet of dit je probleem oplost..

iig succes! :)

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:29

Misschien kan je eens een lederen bitje of bitloos hoofdstel proberen?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 18:30

haha ik wilde net mijn berichtje aan gaan passen om erbij te zetten dat ze gewoon elk half jaar naar de tandarts gaat en dat dat het probleem dus niet kan zijn. Ook fysio kijkt regelmatig en heeft geen schokkende dingen geconstateerd.

En lichamelijk is het ook niet want voor de kar is er weinig aan de hand, heb heer vorige week gelongeerd met de liverpool, even om te proberen, en toen was ze ook een stuk constanter in de aanleuning!
Dus het lijkt er echt sterk op dat ze gewoon het bitje niet fijn vind....

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 18:33

@ xAylie, ik heb nu idd een watertrensje, heb al een met een bustrensje gereden en merkte toen totaal geen verschil helaas....

@ Ilova, bitloos heb ik ook al paar keer gedaan (verschillende hoofdstellen geleend van vrienden) maar dat was hem ook niet voor ons... Lederen bitje zou ik eens kunnen proberne idd, maar voor mijn gevoel is dat juist heel erg onvriendelijk.... een stuk leer in de mond vaan een extreem vegetarisch dier, lijkt me niet fijn voor het paard.... (of zie ik dat verkeerd?)

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:34

Misschien een bitloos hoofdstel, bv. Dr Cook..?

Een bijrijd paardje van me was ook vaak zo met rijden. Ze accepteerde het bit niet zo goed; sinds we bitloos rijden zijn we van alle problemen af..

Ik weet natuurlijk niet of dit ook voor jouw pony zou werken, maar als ze echt het bit zelf niet prettig lijkt te vinden; zou het een oplossing kunnen zijn ;)

Succes!

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:38

Ja ken overleggen met de ruitersportzaak bij jou in de buurt. vaak mag je bitten wel een week of 2 proberen en inruilen voor iets anders als het niet lukt.
Ik heb het zelfde probleem als jou. heb eerst een tijd met eenK&K ultra D trens gereden daar had ik het welfde als jou. toen een Myler van een stal genoot. daar liep hij al beter op, toen zelf bijna de zelfde gekocht maar dan een halve CM groter omdat de zelfde maat niet in NL bestaat. Daar liep hij echt voor geen meter op, (aantal weken geprobeerd).
Nu heb ik weer die K&K er in en dat gaat erg goed. Heb het idee dat hij t wel prettig vind als hij begrenst wordt door de D en dat het ook stiller ligt.

Kan je niet wat lenen van stal genoten? en dan echt een week of 2 a 3proberen! mijn paard kon de eerste 2 3 keer rijden niet anders dan in protest.

(uiteraard wel de tanden eerst checken, en eventueel advies aan de tandarts vragen)

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 18:41

@ Beli, ik sta op een manege met weinig pensionklanten en daar komt bij dat mijn pony-tje maar klein is en de overig prove paarden erg groot dus dat lenen gaat niet passen hahaha.
Ik ga wel eens kijken wat ik idd misschien met de ruitershop kan afspreken en kijken waar de manege pony's mee lopen, misschien kan ik daar eens iets van pakken om gewoon een poosje te proberen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:43

Hoe dik is het bit? Want het bit kan ook te dik zijn in verhouding met haar mond of juist te smal? Hoe is het mondstuk qua dikte dus in verhouding met de liverpool? Verder zou je eventueel en dangerbit kunnen proberen, daar is de notenkrakereffect een heel stuk bij afgenomen, dat kan ook als fijn ervaren worden.

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:44

Crista schreef:
@ xAylie, ik heb nu idd een watertrensje, heb al een met een bustrensje gereden en merkte toen totaal geen verschil helaas....

@ Ilova, bitloos heb ik ook al paar keer gedaan (verschillende hoofdstellen geleend van vrienden) maar dat was hem ook niet voor ons... Lederen bitje zou ik eens kunnen proberne idd, maar voor mijn gevoel is dat juist heel erg onvriendelijk.... een stuk leer in de mond vaan een extreem vegetarisch dier, lijkt me niet fijn voor het paard.... (of zie ik dat verkeerd?)

Daar heb je natuurlijk wel een punt en je kan natuurlijk niet aan het paard gaan vragen als hij dat dat stuk leer in z'n mond associeert met een stuk koe of als het zodanig behandeld is dat hij het niet meer proeft. ;) Maar ik denk dat het qua inwerking wel zachter is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:45

Dat niet alleen, een leren vergt ook dagelijkse intensieve onderhoud, daarnaast is het op lange termijn niet bepaald hygiënisch.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 18:53

had nog nooit van een danger bit gehoord maar de werking lijkt me idd wel iets....

Hoe zit het met de tongvrijheid van dat bit? Dus ook wanneer het "blokkeerd"?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:58

Klinkt misschien vreemd maar bij mijn merrie is de aanleuning verbeterd door het micklemhoofdstel. Ik rij nu met een robartbit en dit hoofdstel. De aanleuning is nu veel rustiger.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:59

De tongvrijheid is net zoveel als met een normale dubbel gebroken trens. Het verschil zit hem in het feit dat de normale trens dus echt kan dubbelklappen (wanneer je je hoofdstel ergens opgehangen hebt dan is je bit dus dubbelgeklapt als ware) en een dangerbit als een soort voorgevormde stang blijft staan. M.a.w. wanneer tijdens het rijden teveel druk (en dit hoeft maar minimaal te zijn) op het mondstuk komt te staan, veranderd dit bit van een normale dubbel gebroken trens naar een ongebroken trens. Dit kan dus fijn zijn voor paarden die als ware schrikken van dat notennkrakereffect.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:01

Ik moet er idd ook aan toe voegen dat ik met een Micklem hoofdstel rijdt(de Competition) ook dat gaf de eerts 3 keer strijd daarna liep hij er fijner op dan op een gewoon hoofdstel

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:05

Misschien heeft je paard wel ´blinde´ wolsftandjes? Dat zijn tanden die je niet kunt zien, maar wel onder te tandvlees zitten. Normaal gesproken geen probleem, maar met een bit wel.
Een liverpoolstang drukt de tong plat, en raakt hierdoor de lagen wat minder/minder direct.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 19:08

wolfskiesjes zijn al getrokken, dus die kunnen het probleem niet zijn.

Dus jij, Laura 1986, zegt dat ik naar een bitje op zoek moet wat minder op de lagen drukt? En toch wat meer op de tong?

(hoooow waarom is het toch zo ingewikkeld allemaal :()

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:09

Een dangebit zou een uitkomst kunnen zijn, dito met mylers level 1.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:10

Crista ik kies zelf voor bitloos, maar als ik je verhaal zo lees dan vermoed ik dat dit best wel eens het probleem kan zijn.
Niet alle tanden zijn zichtbaar, dus ookal zijn er tanden getrokken, kan zijn dat er nog wat zit wat deze irritatie geeft.

Marieke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 00:06

Crista schreef:

Dus jij, Laura 1986, zegt dat ik naar een bitje op zoek moet wat minder op de lagen drukt? En toch wat meer op de tong?

Gewoon bitloos gaan rijden.. zijn alle problemen opgelost..

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 00:16

Of gewoon een simpel ongebroken bitje. ;)
heb je hetzelfde als de liverpool alleen dan zonder sleuven.

Of heb je een aparte liverpool?

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 00:17

Marieke94 schreef:
Crista schreef:

Gewoon bitloos gaan rijden.. zijn alle problemen opgelost..

iedereen bitloos, alle problemen de wereld uit. :z

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 00:19

Ongebroken trens kan bij zulke paarden ook goede resultaten geven en is een heel vriendelijk bit om mee te rijden..

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 08:23

ben juist bang dat wanneer ik ongebroken erin hang je het notenkraker effect weer heel erg krijgt....
en voor mijn gevoel is dat ook niet echt fijn :S

Bitloos is geen optie, hebben we al geprobeerd (ook langere tijd) en is leuk om een beetje mee rond te hobbelen maar ze doet bitloos echt precies wat ze zelf wil....