Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Rianneke_ schreef:Waarom heb je een stang nodig??
Ben je Z ruiter? Is je rijkunst zo groot dat je met een stangbit omkan gaan?
Wat bedoel je met hogere dressuur??
Asyaa schreef:Er is geen zachtste stang
Hangt totaal van je paard af, bij het ene is een dikke stang het zachts, terwijl een andere juist een dunne nodig heeft vanwege weinig ruimte. Dan heb je weer rubber, maar dit kan ook gigantisch gaan schuren. Leer is ook mogelijk, maar niet alle paarden reageren daar goed op. Dan heb je nog verschillen in metalen, bijvoorbeeld aurigan, argentaan, sweet iron maar ook simpel rvs. Ook qua vorm van de stang hangt het van jou paard af, is een simpele rechte fijn voor jou paard, heb je een (lichte) tongboog nodig, of iets anders.
Ga met iemand die er verstand van heeft eens naar kijken
xXLianneXx schreef:ik neem aan dat je volgens de acedemische rijkunst lest? Dan moet je vast de stang gebruiken in combinatie met een kaptoom.
Het bit is zo zacht als de hand van de ruiter en als je het zelf niet prettig vind kan je dat best tegen je instructeur zeggen.
Of je kan gewoon de stang indoen maar blijven rijden op het kaptoom, zo kan je er aan wennen.
En vraag gewoon aan je instructeur wat die de beste stang vind voor jou paard.
Citaat:Waar ik les gebruiken ze de acedemische kandare misschien is dat wat? Heb er zelf niet echt verstand van. Krijg zelf ook les volgens de acedemische rijkunst dus ik ken het, je rijd meer met je lichaam dan met je teugels
Kim90 schreef:Een stang is trouwens veel zachter dan een enkel gebroken bitje, een stang heeft geen notenkraker effect.
Zelf zou ik een watertrens stangbitje met redelijk zacht rubber nemen maar wel met een harde binnenkant, zodat hij wat minder hard op het tandvlees inwerkt.
De theorie dat rubber branderig/stroef is in de mond klopt ook niet, een paard produceert speeksel waardoor het glad wordt.
Verder heb je nog de rubber flexibele stang, maar ik denk niet dat je instructie dat bedoelt, dat buigt namelijk ook een stukje mee.
Rianneke_ schreef:Ik wilde alleen weten waarvoor je m nodig hebt! Niet om je aan te vallen of iets dergelijks....
Ik rijd zelf namelijk altijd mijn super gevoelige merrie op een happy mouth stangetje, die ligt stiller in de mond en ze heeft maar een beperkte ruimte in haar mond dus als ik met een (dubbel)gebroken bitje zou rijden sneller in haar gehemelte zou prikken.
Ik vroeg dit dus alleen maar uit nieuwsgierigheid en omdat sommige mensen 'zomaar' iets doen ...
En natuurlijk is de hand van de ruiter die bepaald hoe hard/streng het bit is!
Kim90 schreef:Een stang is trouwens veel zachter dan een enkel gebroken bitje, een stang heeft geen notenkraker effect.
Zelf zou ik een watertrens stangbitje met redelijk zacht rubber nemen maar wel met een harde binnenkant, zodat hij wat minder hard op het tandvlees inwerkt.
De theorie dat rubber branderig/stroef is in de mond klopt ook niet, een paard produceert speeksel waardoor het glad wordt.
Verder heb je nog de rubber flexibele stang, maar ik denk niet dat je instructie dat bedoelt, dat buigt namelijk ook een stukje mee.