Springen - Dtrens of kneveltrens een oplossing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charly2

Springen - Dtrens of kneveltrens een oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 17:54

Hallo, mijn dochtertje van 10jaar is aan het leren springen met haar B-pony bij een lesgever.
Deze pony was in het begin niet te houden als zij een sprong zag en wilde soms er ook naast lopen.

De pony word standaard gereden met bustrens, enkel met springen een pessoa 1x per week sinds ongeveer 7weken.

Op aanraden lesgever is zij gaan rijden met dit pessoa-bit (tijdelijk). Nu gaat het allemaal heel goed.
De pony blijft rustig in het parcour en is goed bij te sturen. :D
Echter aan de pony merk je met optuigen dat zij niet blij is met het pessoa-bit en wij vinden het ook een bit met heel scherpe inwerking. Tijdelijk oke, maar willen toch zsm over op een vriendelijker bit.

Wat raden jullie aan voor het springen? De bustrens is nog niet te doen. }>
Misschien in de toekomst wel, maar nu nog niet.
Dus het bit moet helpen bij het sturen en tevens helpen met het onder controle houden van de pony.

Graag positieve reacties *D
Dochtertje heeft les, maar hoor graag wat meer ervaringen over deze bitten met springen
vn kinderen die hiermee rijden en hoe dat heeft geholpen of juist niet

Bedankt alvast

Anoniem

Re: Springen - Dtrens of kneveltrens een oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:56

Heb je al eens een martingaal geprobeerd? Misschien is dat wel een oplossing.

Een D en knevel trens is denk ik geen oplossing. Dat zijn namelijk normale trenzen die slechts wat rustiger in de mond liggen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:58

Wat fijn zeg, eindelijk iemand die slechts tijdelijk overstapt op een strenger bit. Toppie!

Wat je vraag betreft, kan je misschien een dubbelgebroken watertrensje met plat middenstuk proberen. Sinds een weekje heb ik zoiets aangeschaft en ik merk dat hij veel beter ontspant en luistert dan voordien (bustrens). Plús het is zowat het vriendelijkste bit doordat het dubbelgebroken is :)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:59

Zorgen dat de pessoa vriendelijker inwerkt? Teugelriempjes en niet op het laagste gaatje vastmaken? Een dangerbit werkt ook iets steviger in dan een gewone trens, bij sterkere druk vormt dit een stangetje ipv een gebroken bit. Yankeebit is misschien ook een oplossing.

Een knevel- of Dtrens zal er alleen maar voor zorgen dat hij beter te sturen is.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:01

Joycebunny schreef:
Wat fijn zeg, eindelijk iemand die slechts tijdelijk overstapt op een strenger bit. Toppie!

Wat je vraag betreft, kan je misschien een dubbelgebroken watertrensje met plat middenstuk proberen. Sinds een weekje heb ik zoiets aangeschaft en ik merk dat hij veel beter ontspant en luistert dan voordien (bustrens). Plús het is zowat het vriendelijkste bit doordat het dubbelgebroken is :)

inderdaad!

dubbel gebroken watertrensje met plat tussenstukje erin hangen. kan in het begin wat gevoelig reageren, want dat had die van mij ook maar de 2e keer rijden ging het al véél beter!

verder een kneveltrensje hielp bij mij alleen bij het sturen.

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 18:02

Bedankt voor de reacties.

De pony gooit niet het hoofd echt in de lucht zeg maar. Dus zou een martingaal dan wel kunnen helpen, puur als de pony zich iets sterker maakt?

Wij hebben ook een kk aurigan dubbelgebroken watertrensje geprobeerd (wel met bol middenstukje), maar met dit bit had ze geen controle en kon moeilijk sturen. Wij denken te zacht. De pony is 10jaar en heeft enige jaren veel voor het karretje gestaan bij vorige eigenaar. Daar altijd met enkelgebroken bit gereden. Maar nog geen springervaring

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:04

Bij ons op stal was er ook een pony die vrij 'zwaar' op het bit te rijden was.
Op een D trens met rolletjes deed ze het een stuk beter.
Verder heb ik niet zoveel verstand van bitten...

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:05

Plat of bol middenstukje kan veel verschil maken hoor ;)

& wat die martingaal betreft kan het zeker werken. Stel hem gewoon zo in dat bij 'normale' hoofdhouding hij nét los hangt, zodat de martingaal inwerkt als hij echt z'n hoofd in de lucht gooit. Hoofd omhoog kan ook een oorzaak zijn van controleverlies :)

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 18:08

Watertrensje met plat stukje is dit dan echt zo anders dan een bol middenstukje. Dat wist ik nog niet.

Yankee mag dit op springwedstrijden?

Pessoa heeft een hefboomwerking en wij willen hier eigenlijk zsm vanaf en op een zachter bitje fijn met deze pony door het parcours
De pony kan ontzettend snel gaan en dit willen wij een beetje in toom houden.
Wij moeten ook zorgen dat mijn dochtertje niet teveel schrik krijgt en dat de pony nog stuurbaar blijft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:09

charly2 schreef:
Watertrensje met plat stukje is dit dan echt zo anders dan een bol middenstukje. Dat wist ik nog niet.

Yankee mag dit op springwedstrijden?

Pessoa heeft een hefboomwerking en wij willen hier eigenlijk zsm vanaf en op een zachter bitje fijn met deze pony door het parcours
De pony kan ontzettend snel gaan en dit willen wij een beetje in toom houden.
Wij moeten ook zorgen dat mijn dochtertje niet teveel schrik krijgt en dat de pony nog stuurbaar blijft

Een yankee mag geloof ik wel op wedstrijden maar heeft ook een hefboom werking

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 18:17

Dan misschien toch maar eens een dubbelgebroken bit met plat stukje proberen. Tjonge ondertussen word ik een verwoede verzamelaar in bitjes.

Martingaal vind ik persoonlijk een onding. Heb het niet zo voor hulpteugels. Wil haar ook de goede manier van rijden aanleren, maar hebben nu toch nog wel hulp van een bepaald bit nodig met het springen jammer genoeg. Vorige winter is zij gevallen met springen van een pony van een vriendinnetje en heeft haar arm gebroken. Dus zij heeft het gevoel van controle nu nog nodig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:17

en van die D trensjes met sleufjes erin? dan heb je wel ietwat hefboom; maar veel minder dan een pessoa, overigens zou ik ipv een pessoa kiezen voor een dubbelgebroken pelhambitje met kinketting, dan is de druk meer verdeeld ipv enkel op de lagen
ik zoek effe fotootje van die D trens op

edit: welke pessoa heb je (twee ringen?)
er bestaan ook happy mouth pessoa bitjes met een ring
zoals deze:
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 038574/168

een yankeetrens:
minimale hefboomwerking, enkel als ze heel fel (moet) inkomen
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 032893/168

dit kan ook een optie zijn, iets vriendelijker dan een pelham
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 030443/170

een kimblewick trens (ongeveer zoals die yankeetrens, maar iets sterker)
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 068037/170

of mss is een hackamore wel een optie?
wel hefboomwerking, maar niet in de mond, dus geen invloed op dressuurmatig rijden
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 032943/171

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 19:26

Oke, bedankt voor het meedenken. Graag zie ik foto tegemoet. :P

Pelhambitje met kinketting, oei, ik hoor de reacties al aan de kant van de lijn.
Jullie weten ws dat het zachter inwerkt, maar op pony wedstrijden zie je deze bitten niet.
Zo'n bit ziet er toch eng uit :(

Ik begrijp van ieders reactie, dat een kneveltrens niet de oplossing gaat zijn.
Dus zal ik al maar laten vervallen.

Een baucher is dit beter? Lichtere hefboomwerking dan een pessoa toch?
Maar nog steeds hefboom, ik zou het liever anders oplossen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:31

charly2 schreef:
Oke, bedankt voor het meedenken. Graag zie ik foto tegemoet. :P

Pelhambitje met kinketting, oei, ik hoor de reacties al aan de kant van de lijn.
Jullie weten ws dat het zachter inwerkt, maar op pony wedstrijden zie je deze bitten niet.
Zo'n bit ziet er toch eng uit :(

Ik begrijp van ieders reactie, dat een kneveltrens niet de oplossing gaat zijn.
Dus zal ik al maar laten vervallen.

Een baucher is dit beter? Lichtere hefboomwerking dan een pessoa toch?
Maar nog steeds hefboom, ik zou het liever anders oplossen

pessoa is strenger dan pelham, simpelweg door het ontbreken van de kinketting, werkt die sterker in op de lagen en kan hij doorklappen.
fotos zijn inmiddels aan men post toegevoegd.
bij de pelham dan wel gebruik maken van de pelhamriempjes, zodat ze niet enkel op de hefboom rijdt (kun je trouwens met de pessoa ook doen )

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:32

waar je eventueel ook naar zou kunnen kijken is een kneveltrensje in combinatie met een mexicaanse neusriem. Deze laatste werkt scherper in op de neus van het paard wanneer deze de neiging heeft de mond iets te openen en het bit te ontlopen. De kneveltrens zorgt dan voor de stabiliteit en betere stuurbaarheid.

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 19:34

Duhelo schreef:
en van die D trensjes met sleufjes erin? dan heb je wel ietwat hefboom; maar veel minder dan een pessoa, overigens zou ik ipv een pessoa kiezen voor een dubbelgebroken pelhambitje met kinketting, dan is de druk meer verdeeld ipv enkel op de lagen
ik zoek effe fotootje van die D trens op

edit: welke pessoa heb je (twee ringen?)
er bestaan ook happy mouth pessoa bitjes met een ring
zoals deze:
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 038574/168

Heb inderdaad een happy mouth enkelgebroken pessoa met deze ring

een yankeetrens:
minimale hefboomwerking, enkel als ze heel fel (moet) inkomen
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 032893/168
Denk dat dit niet mag op wedstrijden pony's :Y)

dit kan ook een optie zijn, iets vriendelijker dan een pelham
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 030443/170
OEI Ik hoor de reacties al - pessoa zie je volop op de wedstrijden, maar deze niet :+
een kimblewick trens (ongeveer zoals die yankeetrens, maar iets sterker)
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 068037/170

of mss is een hackamore wel een optie?
wel hefboomwerking, maar niet in de mond, dus geen invloed op dressuurmatig rijden
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 032943/171

Zie ik niet zitten voor een kind op ponywedstrijden met een b-pony, als deze er al is in ponymaten, want die kleintjes zijn moeilijk te vinden

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:23

Yankee mag wel bij de pony's.

Ik zou ook als je een wat scherper bit neemt, het enkel gebruiken met springen inderdaad, op den duur went de pony eraan en begint het weer van voren af aan ( ervaring mee )

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 19:39

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Heb een knevelbit met dubbelgebroken plat tussenstukje in bestelling. Ik hoop dat dit minder sterk inwerkt en zachter is dan een pessoa. Willen de pony niet verpesten voor in de toekomst, want er begint nu echt schot in te komen. Het gaat nu zo lekker met haar en mijn dochter. Dus willen dit zo houden en eerder zachter dan harder maken in de mond.

Cicigirly wij gebruiken inderdaad alleen een scherper bit met springen, maar wil zsm overgaan naar zachter (ben ook bang dat het anders invloed heeft op lange duur). Dit zal in stapjes moeten, want mijn dochter kan haar nog niet goed de baas met zacht bitje.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:57

Ik denk dat een yankeetrensje echt een goede oplossing kan zijn, hoef je tussendoor ook niet te verwisselen van bit, enkel de teugel uit de sleufjes halen. Die heb je ook met een plat tussenstukje.

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 20:18

Oakland: Inderdaad ik denk dit ook.
Maar wij wonen in Belgie en mijn dochtertje rijd bij de LRV
Daar is dit bit niet toegestaan, wel een pessoa, raar maar waar. |(

Zie reglement:
• PONY’S: FEI-regelement.
Trenzen en pelhams zijn toegelaten. Het bit moet vervaardigd zijn uit metaal of harde kunststof en mag bekleed zijn met leder, rubber of kunststof, maar het moet gebruikt worden in de originele productievorm. Rubberen bitten zijn ook toegelaten. Dubbele mondstukken, ophaaltrens, hackamore zijn verboden. De minimum diameter van de bitten is 10mm.
Alle mogelijke ringen en zijstukken die op de tekening te zien zijn, (watertrens, bustrens, D-trens, kneveltrens) zijn toegelaten bij elk soort mondstuk. Een gewone trens is een eenvoudige trens met een recht mondstuk of is éénmaal gebroken in het midden. Wanneer het mondstuk dubbel gebroken is, moeten alle delen zacht en afgerond zijn. Verder zijn onderstaande soorten van bitten toegelaten:
1. gewone trens met een dubbel gebroken mondstuk
2. gewone trens met een éénmaal gebroken mondstuk
3. mondstuk met D-ring (‘racing bit’)
4. bustrens, met of zonder zijstuk
5. ander type van trens met zijstukken
6. trens met enkel bovenaan zijstukken
7. Rubber, leder, kunststof of metalen mondstuk, gebroken of ongebroken.
8. ‘Baucher trens’ met hangende zijstukken
9. gewone trens met dubbel gebroken mondstuk met ruitvormig middenstuk
10. gewone trens met dubbel gebroken mondstuk met plat middenstuk
11. ongebroken mondstuk, recht of golvend of rubber trens (niet van staal), met of zonder zijstukken. Ook toegestaan als bustrens.
12. gewone trens met draaiend mondstuk
13. gewone trens met draaiend middenstuk
14. roterend mondstuk
15. Thiedeman-bit, gebroken of ongebroken met tongvrijheid
16. Pessoa-bit. De teugels mogen aan één van de drie ringen worden vastgemaakt aan beide zijden. Een verbindingsstuk tussen de ringen is ook toegelaten.

Bedankt voor het meedenken. *D
Maar misschien snap je nu mijn keuze van kneveltrens dubbelgebroken met plat tussenstukje
Beide zijn hier ook al meermaals naar voren gekomen :D

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 08:07

Ik woon ook in België, maar geen LRV, vandaar dat ik er van overtuigd was dat dit bit mag, maar misschien idd alleen bij de paarden.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:08

charly2 schreef:
Bedankt voor de reacties.

De pony gooit niet het hoofd echt in de lucht zeg maar. Dus zou een martingaal dan wel kunnen helpen, puur als de pony zich iets sterker maakt?

Wij hebben ook een kk aurigan dubbelgebroken watertrensje geprobeerd (wel met bol middenstukje), maar met dit bit had ze geen controle en kon moeilijk sturen. Wij denken te zacht. De pony is 10jaar en heeft enige jaren veel voor het karretje gestaan bij vorige eigenaar. Daar altijd met enkelgebroken bit gereden. Maar nog geen springervaring

Martingaal kan helpen :j

Als de pony dan zijn hoofd omhoog doet, krijgt hij druk doordat er op de teugels druk staan en doordat de teugels door de ringetjes zitten word het hoofd 'gedwongen' om lager te gaan :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:17

Heb je je al eens afgevraagd waarom de pony sneller gaat?
Onervaren met springen zeg je.

Zou het dan niet kunnen dat ze het moeilijk vind, onstabiel is?

Super dat je tijdelijk een strenger bit gebruikt, en erover nadenkt.
Maar misschien is dit iets om mee te nemen in de gedachtengang.

Op een strenger bit loopt ze goed, maar ze laat wel duidelijk merken dat ze het bit niet fijn vind.
Je zou teugelriempjes aan de pessoa kunnen doen, van de hoogte tot de laagste(of eennalaagste) ring, en daar de teugels aan bevestigen. zodat het bit alleen scherp inwerkt wanneer nodig.

Complimenten dat je er zo goed over nadenkent, en niet het eerste het beste bit erin hangt!!

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 14:14

Jolliegirl:
Wij willen niet verder met de pessoa
De pony laat alleen merken dat ze het bit niet fijn vind, doordat ze het bit niet graag aanneemt met optuigen (mond wat dichthouden en hoofd omhoog). Met een ander bit doet zij dit niet, dus zodoende denken wij dat ze dit bit niet fijn vind.
De keer na het rijden met pessoa, is de pony ook wat onrustiger met de aanleuning. Ik denk dat zij het dan moeilijker heeft ivm omschakeling pessoa - enkelgebroken bustrens.

Mijn dochtertje is al meermaals flink gevallen en arm gebroken op een pony van een vriendinnetje en club. Zodoende komt er ook stress bij kijken en om mijn dochtertje wat fijne ervaring op te laten doen met haar eigen voorwaartse pony hebben wij toen tijdelijk naar de pessoa gegrepen. Maar wij beiden vinden dit niet langer noodzakelijk en zoeken een fijnere oplossing.
Zachter, maar toch genoeg aanwijzingen kunnen geven indien nodig. Mijn dochtertje is geen groffe ruiter, eerder te zacht, zodoende dat onze lesgever de pessoa ook aandurfde. Toch willen wij nu een ander zachter bit. Waarmee de pony goed te sturen is en eventueel wat terug te nemen tijdens het springen, daar deze zeer enthousiast kan zijn; Het is een b-pony en die kun je als volwassen ruiter (mama) toch moeilijk zelf gaan rijden om het een en ander aan te leren. Het is wel een hele fijne pony en je merkt dat er steeds meer vertrouwen komt bij mijn dochtertje.

Ook bijv gisteren tijdens een bosrit rijdt zij gewoon met een enkelgebroken bustrensje en dan heeft zij de pony volledig onder controle, ook tijdens een galopje (zij is zelf dan ook relaxed, geniet ervan en de pony voelt dit en reageert hier zeer goed op). Dus ik zie deze strengere bitten gewoon als een aanloopje - goede voorbereiding op het relaxt springen.

De pony word natuurlijk altijd door een kind gereden en deze zal best wat scheef - onbalans zijn. Ook rechtsom heeft deze pony het moeilijker met de galop. Hier word allemaal aan gewerkt samen met de lesgeefster (eerst half uur dressuur, dan een half uur springen).
Dit gaat allemaal al langzaam de goede richting in. Dus wij hebben goede hoop.

Mijn dochtertje past heel leuk op deze pony en de pony is zeer kind gericht. Dus wij willen dit zeker goed aanpakken, zodat er nog lang door beide plezier gemaakt kan worden. Daarom dat wij nu vinden dat het tijd is om de pessoa op te bergen en naar iets zachter over te gaan.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:45

RT-->HAR