Bultje op ruggegraat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

Bultje op ruggegraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 21:46

Mijn merrie heeft nu al 2 dagen na t rijden een vochtbultje op de ruggegraat. Snap er weinig van want het zadel ligt daar helemaal niet? Nu laat ik het zadel van de week wel nakijken door een zadelmaker, maar iemand enig idee wat t zou kunnen zijn? En of het evt misschien WEL door t zadel kan komen?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:50

Vocht tussen de rugwervels is het eerste waar ik aan denk. :-)
Super van je dat je een zadelmaker laat komen, ondanks dat je zadel niet op die plek ligt.

Misschien kan een paardenarts je meer iets vertellen wat het zou kunnen zijn.
Vocht tussen de wervels is iets wat ik persoonlijk zeer serieus zou nemen maar ik had nog 5 dagen gewacht om er zeker van te zijn dat het niet een bult is van een steekvlieg of iets dergelijks. :-)

SuperSmurf

Re: Bultje op ruggegraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 21:53

geen idee, ik dacht zo 1,2,3, niet aan iets medisch, maar aan mijn zadel :+
Ik zal morgen eens kijken of t al weg is. Ik dachte erst ook aan ene bultje van een steekvlieg, maar dan zou t nu toch wel al weg moeten zijn?

En vocht tussen de wervels, zou dat er dan altijd moeten zijn of kan t kloppen dat dat alleen na t rijden is?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:55

In de eerste instantie wilde ik het topic naar MD verplaatsen maar aangezien TS zelf meer aan het zadel denkt laten wij het topic hier nog even staan en bekijken na meerdere reacties welke kant dit topic op gaat.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:55

Vocht tussen de rugwervels kan ontstaan door van alles.
Verkeerd liggen, vastliggen in de stal, in de wei van vriendje, knelling van wervels door verkeerd ruggebruik, overbelasting, verzin het maar wat een paard allemaal kan oplopen....
Het zadel ligt niet op de plek waar de vochtophoping zit.
Een twijfelgevalletje... :D

Tanja schreef:
In de eerste instantie wilde ik het topic naar MD verplaatsen maar aangezien TS zelf meer aan het zadel denkt laten wij het topic hier nog even staan en bekijken na meerdere reacties welke kant dit topic op gaat.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 12-10-10 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten samengevoegd tot 1.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 21:57

nou.. ik denk eigenlijk níet aan het zadel :+ Maar ik zou niet weten wat t anders zou moeten zijn en dat zadel ligt nou eenmaal op haar rug, haha!

Maar die zwelling, zou dat dan blijvend zijn? Het is ook helemaal niet groot of zo, maar het is er wel. Formaat kwartje of zo :Y)

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:59

dat heeft mijn paard ook, ik dacht eerst ook door het zadel, heb nu al mijn derde zadel en hij heeft het nog steeds
ook al eens een scan ervan laten maken, maar het is na zo'n 3 kwartier verdwenen en bij jou paard?
ik weet nog steeds niet wat het is..
de ene keer een dubbeltje, maar ooit ook zo groot als een oude rijksdaalder geweest
en soms wel 2 bulten bij elkaar..

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 22:01

Wat gek quibje? Kwam er niets uit die scan? Het trekt idd wel weer weg volgens mij want toen ik het zadel er kaal oplegde moest ik later even goed zoeken naar waar t nou precies zat :+

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:10

Vocht tussen de wervels zal het niet zijn, daarvoor liggen de wervels te diep.
Het zou van het zadel vandaan kunnen komen, dat het aan weerzijden van de plek waar het bultje zit te veel druk geeft, je zou dus de rug van je paard kunnen laten controleren en de invloed van het zadel op het moment dat je erop zit. Vraag een zadelpasser met een impression-pad, daarmee wordt duidelijk of er op die betreffende plek teveel druk ontstaat waardoor vocht uit de (spier)weefsels waar de kussens op liggen wordt weggedrukt naar de plek waar ruimte is, dus het zadel niet ligt: tussen de kussens.
Een steek of beet kan uiteraard ook het bultje veroorzaakt hebben, of het zou een onschuldig vetbultje kunnen zijn, maar dan zou het continu aanwezig moeten zijn en zoals je het bultje beschrijft, zie je het alleen als je gereden hebt.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:16

SuperSmurf schreef:
Wat gek quibje? Kwam er niets uit die scan? Het trekt idd wel weer weg volgens mij want toen ik het zadel er kaal oplegde moest ik later even goed zoeken naar waar t nou precies zat :+

nee, alleen dat er vocht tussen de wervels zat..
heb wel al eens gehoord dat het kan zijn:
extra aanmaak van het vocht wat de gewrichten/wervels smeert in beweging, maar dat weet ik dus niet..
ook ik dacht dat het drukking van het zadel was, maar hetzadel drukt dus echt niet in de buurt van de wervels...
daarom nog steeds groot vraagteken.
ook impression pad al eens gebruikt, maar die gaf aan dat de druk overal hetzelfde was en heel goed verdeeld..
hou mij op de hoogte, dan zal ik dat ook bij jou doen

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 07:33

Een paard wat ik reed had dit ook elke keer na t rijden naar minder dan een half uur. Het zat precies op de ruggengraat of net iets ernaast, het zadel lag er niet op maar naar meerdere onderzoeken kwam er uit dat het zadel de huid te strak trok over de rug en door de beweging die de rug dan maakte kreeg je op die plaats een soort blaar/wrijving.

Naar de overgang naar een lucht zadel was het over, naar meerdere wol zadels geprobeerd te hebben was dat het enige wat hielp.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 07:39

Ik heb dit ook gehad toen ik mijn paard net had. Dacht ook meteen aan mijn zadel. Heb mijn zadel meteen na laten kijken en zelfs met een zadeldrukmeting alles doorgemeten. Daar kwam uit dat ze erg scheef liep, maar dat het zadel nergens knelde.

De tijd daarna ben ik erg bewust gaan rijden in het rechter maken (en heb haar ook na laten kijken door osteo). Sindsdien heb ik het niet meer gehad (in het begin wel eens toen ik een relaxt bosritje maakte), maar nu helemaal niet meer.

Wat het precies is geweest kan ik niet zeggen, maar bij mij lag het dus waarschijnlijk aan de scheefheid van mijn paard.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 07:41

@vagolijntje, dat klinkt op zich best logisch ja..
alleen mijn man ziet me aankomen, hihi, weer een nieuw zadel
en @yvetjes, ook dat klint ok, want de lkaatste tijd begint het bij mij ook voor te komen dat hij geen bult heeft..

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 08:37

yvetjes schreef:
Ik heb dit ook gehad toen ik mijn paard net had. Dacht ook meteen aan mijn zadel. Heb mijn zadel meteen na laten kijken en zelfs met een zadeldrukmeting alles doorgemeten. Daar kwam uit dat ze erg scheef liep, maar dat het zadel nergens knelde.

De tijd daarna ben ik erg bewust gaan rijden in het rechter maken (en heb haar ook na laten kijken door osteo). Sindsdien heb ik het niet meer gehad (in het begin wel eens toen ik een relaxt bosritje maakte), maar nu helemaal niet meer.

Wat het precies is geweest kan ik niet zeggen, maar bij mij lag het dus waarschijnlijk aan de scheefheid van mijn paard.

nou.. dat zou best kunnen, want ik train academisch en ben dus bewst bezig met rechtrichten, maar de laatste twee keren heb ik daar iets minder op gelet en toen was dat bultje er dus. Hmm.. zal eens opletten of t minder is als ik bewuster bezig ben met rechtrichten.
Ik heb ook pas de laatste twee keer veel gedraafd, terwijl ik normaal veel stap.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:28

staat jou paard in de dekens? meer bepaald met een borstbeschermer?

paard van een vriendin heeft ook eens een vochtbult op de rug gehad, was in eerste instantie niet gevoelig totdat het haar er na enkele dagen af kwam en de huid begon te "lossen" Dit kwam door de elastiek van de borstbeschermer die drukte/spande te hard.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 13:36

nope ze staat zonder jas :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:59

ja mijn vriend vond het ook niet zo een nieuw zadel maar t heeft super geholpen.

Ik hoop dat je er uit komt

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 14:09

ik heb nog een ander boomlooszadel liggen. Ga daar van de week wel een keer mee rijden en kijken of ze t dan ook heeft!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:48

drukt de dikke naad die over je sjabrak loopt, niet op de ruggegraat?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 18:44

Dat zou idd misschien ook nog kunnen. Heb er net even naar gekeken en nu is t weg. Dus t moet echt door het rijden komen! Zal morgen eens proberen om het sjabrak goed in de kamer te trekken!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:03

Mijn stalgenootje had dat ook nl. Die had er tijdelijk een rubberen pad onder, die dus niet in de kamer getrokken kon worden, en daardoor dus de naad van het sjabrak op de rug drukte. Die had ook bulten

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 19:34

hmm ik ga t eens proberen morgen! Hopelijk is dat het gewoon :+ Das simpel op te lossen haha!

zilano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:43

Mijn paard had vorige week ook een bultje. Meteen de dierenarts erbij gehaald, omdat pas mijn zadel helemaal nagekeken was.
De dierenarts vertelde me dat het een verstopte talgklier was. Binnen een week kan hij er een spuit tegen krijgen en bij mijn paard is het gelukkig weggestrokken. Ook zonder spuit kan het wegtrekken, maar het kan ook blijvend zijn.

Deze bultjes kunnen ze krijgen, doordat het zweet en vuil in de porien gaat zitten. Het is te voorkomen om na het rijden de rug te wassen met betadine shampoo als hij erg gezweet heeft.

Succes ermee!

pamelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:59

ik heb het ook gehad bij mijn paardje tijdens een 4 daagse, ben daarna naar de osteopaat (Rodinde Hogenraad) geweest, bleek toch dat het bekken wat scheef stond, alles is recht gezet en de bult op/tussen de wervels is verdwenen, het lag echt niet aan mijn zadel

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 05:25

Ik ga dit even in de gaten houden. Draver bij ons op stal heeft achter het zadel ook 2 bulten op zijn rug. Diameter van 2 cm ongeveer en ook zo hoog. Heeft er geen last van met drukken/knijpen ed.
Zadel of dekje ligt er dus niet op. Zomers er last van zonder deken, maar ook in de winter met deken.
Dus ook hier een raadsel hoe en wat