nieuw zadel, maar nog steeds niet goed, help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

irishaffie

nieuw zadel, maar nog steeds niet goed, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 07:50

het volgende:

een paar maanden geleden heb ik een zadel aan laten meten op m'n merrie. Uit een aantal tweedehands zadels hebben we uiteindelijk voor een kn gekozen. Met proefrijden ging het heel lekker en dit was het enige zadel waar mijn merrie geen protest op had.
Zadel lag goed, maar schoof wel iets naar voren met rijden. Dit zou verholpen kunnen worden met een speciale singel.

Nu, zadel gekocht en ermee gaan rijden. Dat ging best goed, maar ik had nog steeds het gevoel dat hij niet lekker lag. Mijn merrie heeft nu een tijd stil gestaan wegens een blessure en sinds deze week ben ik er weer op gegaan. Het zadel schuift, ook met banaansingel en toen ik hem eraf haalde had ze een bult naast haar ruggegraat net achter de schoft.

Ik heb al eerder gehoord dat bij de kn de singel vrij ver naar achteren zit en doordat m'n merrie best een buikje heeft kan ik me voorstellen dat hij wat naar voren schuift.
Het is alleen, zeker nu ze gisteren die bult had, durf ik hem er eigenlijk niet meer op te gooien. Vanaf het begin reed ik er al niet lekker mee.

Weet iemand wat ik moet doen? Is het verstandig om dit zadel te verkopen en voor een ander te gaan? Ik heb er zoveel geld en energie in gestoken, want mijn merrie heeft geen makkelijke bouw. Ik zie het niet zo zitten om weer die molen in te gaan, maar met dit zadel kan ik ook niet overweg.

Heeft iemand tips voor mij?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 07:52

irishaffie schreef:
Ik zie het niet zo zitten om weer die molen in te gaan, maar met dit zadel kan ik ook niet overweg.

Lijkt me een duidelijke zaak.
Blijkbaar ligt dit zadel toch niet goed en heb je weinig keus.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 07:56

Een goed zittend zadel schuift niet en heeft geen speciale singels nodig om dat te voorkomen.
Zadel past dus niet.
Haal er eerst eens een goede zadelmaker bij (ik weet het, erg schaars!) en laat het paard opmeten.
Die van mij heeft b.v. boommaat 33 en ik moet een 18 inch hebben. Dan heb je al een beetje houvast wat je hebben moet. Denk er om, het gros van de zadels is te smal aangemeten voor het paard!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 08:02

Na heel veel zadels geprobeerd te hebben, duizenden adviezen aangehoord te hebben en allerlei singels en pads en dekjes te hebben geprobeerd, ben ik erachter gekomen dat een goed passend zadel gewoon niet MAG schuiven.
Mijn merrie is ook lastig gebouwd.... maar ook daar is een zadel voor te vinden.

Ik heb diep ademgehaald en heb vanaf nul een zadel laten maken door Het Zadelatelier. Nu schuift het zadel geen mm meer! Oplossing is dus dat de boom (tja... logisch) de rug echt moet volgen. En dat zie je ineens perfect als zo'n kale boom erop ligt. Dus eerst kiezen voor het juiste type boom, en dan het zadel verder opbouwen. Ik ben als een kind zo blij, heb een prachtig en onverwoestbaar zadel... en ik vond het toch betaalbaar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 08:03

maar linky, die maten zijn niet zo universeel, dus ook daar kun je je niet aan vast houden. Per merk en zelfs per zadel kan het verschillen, vooral bij 2e hands zadels kunnen dezelfde zadels toch net iets anders vallen.

irishaffie

Re: nieuw zadel, maar nog steeds niet goed, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 08:07

ik denk dat ik inderdaag toch maar een ander zadel laat aanmeten. Weet iemand een goede zadelmaker? Ik woon in Zeeland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 08:14

Ik weet nog wel een hele goede, Maar die zit in Nijkerk. Zelf rijd ik er wel voor na Nijkerk (vanuit Eindhoven). Maar ik snap ook dat je daar geen zin in heb. Voor mij de rede om daar heen te gaan is dat ik nog nooit iets slechts over hem gehoord heb. En mijn zadel ligt ook perfect!

irishaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 08:29

als het echt een goede is, wil ik er wel heenrijden. Een goed zadel is me veel waard

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:52

Ipv een banaansingel adviseren had de zadelmaker m.i. beter de eerste singelstoot naar voren kunnen plaatsen, dit verkomt bijna altijd dat een zadel naar voren schuift. Bij onze ruin destijds een Albion aan laten meten, zadel paste prima, maar door zijn bouw schoof dit zadel ook eits naar voren, mn in de galop. Ze heeft toen de eerste stoot naar voren geplaatst (zat standaard al een 'aansluiting' voor) en volia probleem opgelost.

kamoesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 10:50

Ik ben van mening dat een zadel altijd aangepast moet worden door een GOEDE zadelmaker. Elk paard is anders qua bouw. Je koopt een standaard model!!! Wat ik zelf heb gedaan is een zadel uitzoeken die wat betreft model lekker zit voor mij als ruiter en qua model het meest in de buurt komt voor mijn paard (en ze heeft een lastig model!) En deze door een zadel maker welke onafhankelijk is vwb merk helemaal op maat laten maken. Dit kost je misschien 150 euro meer maar dan heb je een heel blij paard! Je kunt een onafhankelijke zadelmaker ook vragen mee te gaan passen met je paard erbij zo weet je zeker dat je een goed model aanschaft.
Als je onderdekjes bijzondere singels etc moet gebruiken ligt je zadel meestal niet goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 10:59

irishaffie schreef:
als het echt een goede is, wil ik er wel heenrijden. Een goed zadel is me veel waard

Mijn zadelmaker is Herman van country mill http://countrymill.nl/ Hij heeft zowel nieuw als 2e hands liggen. En veel verschillende merken

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:08

Ook mijn paard had nadat hij vet was gemest bij vorige eigenaar een buikig uiterlijk, nu ik een nieuw zadel heb die blijft perfect zitten schuift niet, het gaat echt erom dat het perfect moet passen, dan doet een singel of een buikje er niet veel toe, al is het wel zo dat bij een buikige paarden de singel te ver naar voren gaat maar een zadel moet echt goed passen en ik steek er ook tijd en geld in om het goed te laten doen, want ik ga niet mijn paard kapotmaken.

Nu is mijn paard gelukkig wel afgeslankt, nu is het enkel nog wat te slappe buikspieren, maar dat komt ook goed en toch blijft die zadel er goed opliggen, ben er blij mee.

Want je zit er wel op he, vergelijk het maar eens met een te klein of een te groot schoen waar je pijnlijke blaren van hebt en toch ermee doorloopt.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 12:21

Nicky van Nickys keet hier op Bokt woont bij jou in de buurt en heeft een zadelpasservice. Weet alleen niet of ze alweer met de zadelpasservice op pad zijn...moet je even contact met haar maken.

pat1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 12:32

Mijn stalgenoot is zadelmaker en zadelpasser, bovendien komt ze naar het paard toe. Ze komt uit Delft maar gaat het halve land door. Ze werkt erg precies. Ik ben erg tevreden over haar werk. www.zorzas.nl

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 12:35

Het is de zoveelste keer dat ik zie dat een zadelmaker met wat onzindingen erbij een zadel "passend" weet te krijgen. Om vervolgens te roepen, nee jouw paard heeft zo'n moeilijke rug, je moet het wel op deze wijze doen.

Niet dus!!!! ook in zadelmakerland zitten vele kwakzalvers die graag willen verkopen!
Haal een gerenommeerde zadelmaker erbij die weet waar hij over praat!
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:12

ukoldaatje schreef:
Nicky van Nickys keet hier op Bokt woont bij jou in de buurt en heeft een zadelpasservice. Weet alleen niet of ze alweer met de zadelpasservice op pad zijn...moet je even contact met haar maken.

Zij is toch geen zadelmaker? altans ik dacht dat zij iig geen diploma's of zo heeft

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:21

Het zadel mag inderdaad niet schuiven. Kan je de zadelmaker waar je 't zadel van hebt niet terug laten komen?
Ik weet niet hoe lang je paard stil gestaan heeft, maar ik vind dat problemen bij een gebruikt zadel toch wel tot zo'n 3 maanden na aankoop tot service van een zadelmaker moeten horen.

Zelf had ik ook steeds problemen met mijn KN en schuiven. Bleek dat mijn paard een wijde boom moest hebben en geen medium. Nu ik er een zadel met wijde boom op heb liggen, blijft 't zadel netjes op z'n plaats.
Ik heb mijn KN overigens ook in zeer goede, maar wel gebruikte staat gekocht van een bekend zadelpasser. Altijd al 't idee gehad dat 't niet lekker lag. Toen ik een ander zadelmaker erbij had bleek zowel de boombreedte als de boomvorm niet geschikt voor mijn paard.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:34

Meet zelf de boommaat van je zadel op door zo'n ijzeren kledinghangertje te gebruiken en die te buigen op de plaats waar het zadel moet liggen dan heb je al een redelijke indicatie van de maat.
Dan overleggen met een goede zadelmaker want voor elk paard is een zadel maar je zal jezelf ook iets in de materie moeten verdiepen om niet alles aangesmeerd te krijgen want bijna iedere zadelverkoper is commercieel en denkt aan geld....
Kijk ook wat de lepelmaat voor jezelf moet zijn, maw wat is jouw maat 17, 17,5 of 18 inch??
Wat ik zelf heel belangrijk vind is dat de kussen niet drukken op de rugwervel (dus te nauw zadel) zie je ook heel veel.
Maw maak een lijst met de do's en dont's en kijk dan waar je terecht komt.

Let wel een nieuw leren zadel zakt door gebruik altijd een centimeter of twee ( logisch want leer werkt en wordt steeds soepelder naarmate je het meer gebruikt!) hou daar dus wel rekening mee!!

Veel mensen passen nl. het zadel zonder er daarna zelf op te gaan zitten, maakt toch wel een beetje verschil of het zo op de rug van het paard ligt of dat er iemand met een kilo of 65 daarna er weer op zit (drukverdeling)!
Dus niet alleen kijken of het past, maar ook proberen of het past!!!
En idd een goed passend zadel heeft geen 'hulpmiddelen'nodig om te blijven liggen.

Zelf ben ik erg weg van de KN ivm de onafhankelijk zit, maar Hulsebos Zadelmakerij levert ook goede zadels zowel nieuw als tweedehands, maar kwaliteit en kwantiteit hangt wel een prijskaartje aan!

maxp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:43

http://www.brandt-zadels.n
Komt aan huis, ook in zeeuws-vlaanderen, en maakt alles op maat. Na een bepaalde periode komt hij nog eens terug om nadag het zadel wat is ingereden nog eens aan te passen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:34

Torius16: Zelf een maat gaan bepalen aan de hand van een hangertje vind ik niet echt betrouwbaar, je kunt er speciale pasvormen voor krijgen.

Een goede zadelmaker zal het zadel eerst zo passen voor een globale indruk, daarna moet er gereden worden om te kijken hoe of wat verder. Daarna zal er weer moeten worden gekeken hoe de druk op de rug is na het rijden.
De zadelmaker waar wij altijd de zadels laten nakijken en laten komen als er een nieuwe moet komen (zoals pas bij ons nieuwe paard) is pietje precies en daar moet je echt bij rijden.
Hij zal het zadel ook niet opvullen waar het paard niet bij aanwezig is. In mijn ogen is het niet mogelijk om een zadel op te vullen of aan te passen als je het paard maar even hebt gezien en vervolgens duurt het een week voordat je het weer terug hebt.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:04

Meggiemeg ben ik mee eens, maar het was gewoon een tipje.
Je hebt van Wintec ook een boommaat bepaler, dan kun jezelf een beetje kijken van hoe en wat.
Puur zodat je niet van alles door 'zadelverkopers' aangesmeerd krijgt (informatie dus voor jezelf)
Behalve jouw zadelmaker ben ik ook een pietje precies, aangezien ik verschillende paarden rij heb ik ook verschillende zadels.
Ik realiseer mij alleen wel dat voor veel mensen het harnanchement bij de aanschaf van een paard vaak de sluitpost is, terwijl dit mij niet het geval is.
Een goed passend zadel bespaard zoveel leed voor paard én ruiter.
Hulsebos vult het zadel ook ter plekke op en meet en past het aan en daarna weer rijden.
Zoals gezegd ben ik zelf wel erg weg van KN en Hulsebos, maar daar zit wel een prijskaartje aan.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:36

Hulsebos valt qua prijskaartje wel mee natuurlijk. Maar kwalitatief gezien is het drama en ellende sinds die ouwe uit de zaak is. Wegblijven is mijn advies!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:28

irishaffie schreef:

Wat voor een paard heb je en wat is je budget.

Vochtbulten bij de wervels zijn niet goed en een goed passend zadel mag niet schuiven. Als je paard zijn singelgroeve ver naar voren heeft liggen dan is een anatomische singel nodig.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:52

Voor een echte goede moet je naar Meppel rijden, dhr van Triest. Hij heeft geen rijbewijs, dus je moet of naar hem, of hem ophalen.

irishaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 09:39

Schangah schreef:
irishaffie schreef:

Wat voor een paard heb je en wat is je budget.

Vochtbulten bij de wervels zijn niet goed en een goed passend zadel mag niet schuiven. Als je paard zijn singelgroeve ver naar voren heeft liggen dan is een anatomische singel nodig.

Ik heb een KWPN merrie. Ze is redelijk normaal gebouwd, heeft weinig schoft, maar haar singelplek zit vrij ver naar voren. Dit maakt het wel lastig. Mijn budget zit rond de 1000 euro.