Ervaringen met bitten van Trust?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

2005

Ervaringen met bitten van Trust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 20:44

Ik was op internet een beetje aan het rondkijken naar Sprenger bitten en toen kwam ik bitten van Trust tegen. Ik vind ze er erg apart uitzien, met dat blauw. Heeft iemand ervaring met deze bitten en bevalt het nou beter dan een gewoon bit of een Sprenger K&K bit?
Dit is de link naar de site: http://www.trustequestrian.eu/NL/watertrens/1.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 19:29

Ik had die foto's nog helemaal niet gezien :') , je bedoelt die op de website van Trust toch?
Ik vraag me dus ook af wat dat blauwe is. Er staat dat de bitten o.a. gemaakt zijn van sweet iron, maar dat is niet blauw volgens mij :? .

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:36

Ik heb zo een bit en ben er helemaal weg van. Mijn paard loopt hier veel beter mee. Ik hoef geen Sprenger meer, doe mij maar Trust!
Het blauwe is idd sweet iron, dit geeft een zoete smaak in de mond waardoor het paard meer speeksel aanmaakt en het bit beter aanneemt.
De bitten zijn ook anatomisch beter gevormd, waardoor het minder druk op de tong geeft.

QueenE

Re: Ervaringen met bitten van Trust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:03

Sweet iron is wel blauwig volgens mij dus daar kan ik wel inkomen :j
Ben ook wel benieuwd wat de dikte van de bitten is..

Die foto's van die website ja, vreselijk :')

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:26

Iemand een idee in welke prijsklasse de bitten vallen?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 20:33

Rond de 75 tot 90 euro bij Fiona's ruitersport. Daar staat ook dat de dikte 16 mm is (nja, heb ze niet allemaal bekeken, maar bij de 2 die ik heb gezien was het allebei 16).

Gaan deze bitten trouwens roesten?

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 07:29

De bitten gaan wel ietsjes roesten, maar dat is ook de bedoeling. Met mijn bit rij ik nu bijna 1 jaar, het blauwe is wat lichter van kleur geworden en er zit een heel klein beetje roestvorming op. Als jullie willen maak ik er vanavond een foto van en plaats het in dit topic.

De meeste bitten kun je in 12 en 16 mm krijgen.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:15

ik zit alleen even met de regels van de KNHS in mijn maag, het ziet er goed uit maar de KNHS verbied 2 verschillende soorten metalen in 1 bit verwerkt.
Dus wedstrijden rijden met dit bitje kan je niet.
Daarbij zet ik kanttekeningen bij enkele bitten gezien ik sommige er wel erg scherp vind uitzien, heb het idee dat ze niet mooi rond zijn namelijk maar een beetje hoekig

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:46

Met de KNHS is geen probleem, je mag gewoon met 2 verschillende metalen rijden. In het oude reglement stond het idd anders, maar dat is gewijzigd. Heb het nagevraagd bij hun.

Er zitten idd wat scherpere bitten bij, zoals de gedraaide mondstukken en zo. Maar met welk bit je gaat rijden is toch weer een persoonlijke beslissing, toch? De afwerking van de bitten is verder erg goed, geen scherpe randjes of zo.

estherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:45

tja ik blijf twijfelen. Ik vindt het altijd zo vervelend dat je het eigenlijk niet eerst op je paard kan uittesten. Ik heb nu echt een dozijn bitten die mijn paardje eigenlijk allemaal niet leuk vindt. De prijs is aan de hoge kant om het gewoon even te kopen.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:35

Hier nog zo'n bitten-tobber met bovenmatige interesse!

Mijn paard is op zich wel erg gecharmeerd van de KK-tjes met speeltjes, maar dramt er toch nog graag doorheen.

Als ik een ongebroken bit neem, zoals een Happy Mouth, dramt ze er niet zo doorheen, maar dan doet ze er weer niet zoveel mee, behalve dat ze het smaakje wel lekker vind geloof ik.

Deze bitten had ik ook al op mijn speurtocht gezien en was op zoek naar ervaringen. Ik neig naar die met het koperen rolletje in het midden.

Ik heb zowat het hele KK-assortiment aan Bustrensen uitgeprobeerd, inclusief het scholingsbit, alleen de Dynamic WH Ultra Bustrens (de dynamic met het rolletje) nog niet, maar die vind ik ook te prijzig om even te testen :o .

Welke heb jij, Lili79?

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:01

Ik heb een bustrens enkel gebroken. Hier reageert mijn paard beter op dan op een gewone bustrens. De vorm is iets anders waardoor er minder druk op de tong komt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:11

Dat blauwe gaat roesten. Je hebt van Ukal ook de veel goedkopere uitvoeringen (11 euro voor een blue steel watertrensje).
Met de enkelgebroken varianten mag je volgens mij gewoon starten. Want die zijn niet anders dan van de blue steel bitten en die mogen ook.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:13

Maar enkel-gebroken, dat is momenteel toch helemaal notdone zeg maar, vanwege het notenkrakers effect? Want dan komt er nog een andere in aanmerking. Je bedoeld dat de Trust enkelgebroken een andere vorm heeft dan een 'gewone' enkelgebroken bus?

Mijn paard heeft namelijk een vrij dikke vlezige tong, dus zoek wel een beetje iets anatomisch, dus het was of recht (anatomisch recht :roll:) of dubbel, omdat enkelgebroken zo afgeraden wordt.

Ik zat namelijk te kijken naar die locked bustrens, misschien dat die niet helemaal dubbel kan, dat is precies dan wat ik wil.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:43

Waarom zou een enkelgebroken trens notdone zijn? Het verschilt per paard hoor. Je hebt dan misschien wel een notenkrakereffect, maar de druk is totaal anders dan bij een dubbelgebroken bit (die weer veel op de tong en lagen drukt wat paarden ook niet altijd fijn vinden).
Je moet het gewoon proberen, misschien is enkelgebroken juist wel fijn.

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:48

Weet niet of enkel gebroken notdone is... Als ik eerlijk mag zijn vind ik dat een beetje onzin :o Je moet toch gewoon gebruiken waar je paard het beste op reageert, toch?
De Trust bitten worden naar de verbindingen (in het midden) toe iets smaller en de vorm van het mondstuk is in vergelijk iets gebogen.
Een kennis van mij heeft altijd dubbel gebroken bitten gehad, paard vond het maar niets. Nu eindelijk heeft ze naar mij geluisterd een heeft mijn bit een keer geprobeerd. Ze is er helemaal weg van, dat had ze van een enkel gebroken bit toch niet verwacht :j

Voor jou paard zou anders misschien zelfs een wide poort segundo goed zijn, dan heeft ie de tong vrij en het is nog dubbel gebroken ook ;)
De locked bustrensen bestaan idd alleen in enkel gebroken. Zijn ook wel fijne bitten en geen notenkrakers effect.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:49

Ik vind de bitten er hoekig uitzien en de ruimte waar de ring doorheen gaat tegroot.
Volgensmij komt daar heel makkelijk een velletje tussen :\

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:01

Tja, moet helaas Lilly gelijk geven (de kennis), ik ben dus altijd standvastig aan dubbelgebroken vast blijven houden ondanks t advies eens enkelgebroken te proberen. Uiteindelijk toch maar eens geluisterd, en ik moet zeggen dat mijn paard er inderdaad heel wat beter op reageert als op dubbelgebroken en ik nu dus een Trust bit in bestelling heb staan.

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:33

Barvrouwke schreef:
Ik vind de bitten er hoekig uitzien en de ruimte waar de ring doorheen gaat tegroot.
Volgensmij komt daar heel makkelijk een velletje tussen :\

Er kan zeker geen velletje tussen, ze hebben goed nagedacht over de bitten ;) De kwaliteit en afwerking zijn heel goed. :j

Polderke +:)+

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:44

Lilly79 schreef:
Weet niet of enkel gebroken notdone is... Als ik eerlijk mag zijn vind ik dat een beetje onzin :o Je moet toch gewoon gebruiken waar je paard het beste op reageert, toch?
De Trust bitten worden naar de verbindingen (in het midden) toe iets smaller en de vorm van het mondstuk is in vergelijk iets gebogen.
Een kennis van mij heeft altijd dubbel gebroken bitten gehad, paard vond het maar niets. Nu eindelijk heeft ze naar mij geluisterd een heeft mijn bit een keer geprobeerd. Ze is er helemaal weg van, dat had ze van een enkel gebroken bit toch niet verwacht :j

Voor jou paard zou anders misschien zelfs een wide poort segundo goed zijn, dan heeft ie de tong vrij en het is nog dubbel gebroken ook ;)
De locked bustrensen bestaan idd alleen in enkel gebroken. Zijn ook wel fijne bitten en geen notenkrakers effect.

Je hebt ook helemaal gelijk, maar ook in dit geval zijn het geen bitjes om even te proberen qua prijs ;)! Weet jij het verschil tussen een locked en een jointed enkelgebroken middenstuk, een jointed is zoals een normaal enkel gebroken bit denk ik en een locked minder buigbaar?

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:50

De bitten zijn idd niet goedkoop. :n
Jointed is idd een enkel gebroken middenstuk. Een locked mondstuk blokkeert, het buigt helemaal niet naar achter. (hoop dat je snapt wat ik bedoel...)

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:24

Mmm, klinkt interessant... ik snap 'em hoor, thanks :)!

Yoghurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:37

ik heb dit bit ook en ben er erg tevreden over. Ik wil nooit meer anders! :j

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 07:26

yoghurtje, +:)+ !! Wat heb jij voor eentje?

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:06

Ik heb er eentje besteld, de locked bustrens, op advies ook van Fiona's ruitersport. Ik ben heel benieuwd!