Help: Springzadel met veel kniewrong.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

francescalex

Help: Springzadel met veel kniewrong.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 18:07

Beste Bokkers,

Ben opzoek naar een zadel met Veel Kniewrong, waarbij de wrong op het zweetblad geplaatst moet zijn en niet onder
het zweetblad.

Heb zelf erg lang benen en ben opzoek naar wat meer steun tijdens de sprong.

Hoop dat iemand mij advies kan geven.

gr.

Fralex

Oreo

Re: Help: Springzadel met veel kniewrong.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:09

Het zadel wat ik bedoel heeft geen kniewrongen bovenop, ik weet eigenlijk niet of die bestaan..........Maar ik weet dat Stubben zadels heeft speciaal voor mensen met lange benen, misschien is dat een optie?

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 18:14

Hi Oreo,

Heb een Stubben op dit moment, de Siegfried de luxe. Wil gewoon iets anders.

Sinds ik dressuur ben gaan rijden met een een zadel waarbij ik veel meer steun krijg via de wrong en de zit, is me dit zeer goed bevallen.

Wil dit eveneens proberen met een springzadel mits die er zijn.

gr.

Fralex

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 18:19

Weet je wat me ook opvalt is dat veel verkopers van zadels een groter zweetblad adviseren voor mensen met lange benen.

Ben het met hun niet helemaal eens.Bij mensen met lange benen hangt het bovenbeen veel stijler naar beneden en dient de wrong meer naar binnen geplaatst te worden.

Bij mij althans. Ook wordt er door veel verkopers niet gekeken naar de stijl van rijden en de omvang van het paard. Je been positie bij een zeer breed paard is anders dan bij een smal paard.

Helaas is dit de praktijk. Weet namelijk hoe het is als een paard een verkeerd zadel krijgt aangemeten en de ruiter een totaal verkeerde positie krijgt door het verkeerde zadel. Rijden is dan niet fijn voor beiden.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:21

De prestige van een vriend van me heeft losse knoppen/wrongen die je met klittenband kunt verzetten zeg maar. Die zitten dan wel ook onder je zweetblad...........
Is dat wat misschien?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:24

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 18:26

Toevallig was ik vandaag bij de ruitersport zaak die adviseerde Sommers Saddles. Dit heeft ook dit systeem. Ik vond het niet lekker zitten omdat je oppervlakkig beencontact heb met de wrong.

Dit is mijn probleem. Ik wil een direct beencontact met de wrong. Kieffer heeft eventueel een aantal opties. Moet er nog naar kijken of dit iets is. Zadels moet je zien, voelen en rijden. Van een plaatje kopen is zo moeilijk.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:28

mischien is de hendri de rivel event iets??

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 18:28

hi Avelienvd,

Ziet er goed uit wat je adviseerde. Bedankt voor je TIP.

Zal er zeker naar kijken.

Thanks

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:29

volgens mij :D kun je bij kieffer een zadel vinden wat jij bedoeld

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 18:45

Was ook al bezig met Kieffer om te kijken hoe en wat. Heb deze week de mogelijkheid om de zadels te bekijken. Altijd moeilijk om dan een keuze te maken als je ze niet heb gereden.

It is what it is.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:51

Yep Kieffer Koof AT. Heb ik ook gehad. Zit als een huis. Let bij 2ehands op de boom. In ieder geval de oudere zadels van kieffer hebben een boom die ze kunnen verbreden of versmallen. Echter trekken deze nogal eens krom als dit niet door een kundig iemand is gedaan. Verder heeft het zadel ook niet al te veel ruggegraat vrijheid. Zeker voor een wat breder paard moet je daar even goed opletten. Maar dat is ook een beetje afhankelijk van hoeveel je het zadel gebruikt. 1x per week springles zal minder snel problemen geven dan dagelijkse training.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 18:57

Hoi supersambo.

Bedankt voor je tip. Ben overgestapt van Stubben dressuur naar Kieffer dressuur. Deze week ga ik kijken voor de Orphee of de Lucitano Kur. De Kur heb ik al gereden en rijdt erg lekker. De Orphee heeft een brede ruimte tussen de kamers. Goed voor paarden met een brede rug.

Voor springen moet ik nog kijken wat het word. Ze hebben nu een boom van Excellent. Dit is een extra optie. Die is wat meer rijders en paard vriendelijk.

Heb je ook dressuur Kieffer gereden?

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:05

Nope. Ik had ook een oudere versie hoor van de Kieffer Koof AT. En bij die oudere kieffers zie je dat dus wel eens van de boom. De ruggegraat vrijheid zullen ze wellicht breder gemaakt hebben.
Nieuw worden ze hier volgens mij bijna nergens verkocht en heb ze dus ook nog nooit nieuw gezien. Duitsland hebben ze nog wel redelijk veel in het assortiment. Maar Italie weet ik echt niet :D

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:08

Ik heb nu al lang een Stubben Scandica spring en daar heb ik de kuitblokken van de MF Spezial op laten zetten. Die heeft namelijk ook grotere blokken. Maar heeft ook een diepere zit en dat hoefde van mij dan weer niet. Plus ik vind zo'n ronde lepel niet zo mooi. Heeft de Kieffer Koof AT trouwens ook. Je hebt ook nog een Koof FL die heeft een gewoon zweetblad en een vierkante lepel, maar ik weet niet of die wrongen ook zo groot zijn als bij de AT.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 19:12

In Italie zij ze wel te krijgen maar op bestelling. Je moet zelf overal achteraan gaan.

Kieffer heeft sinds januari een nieuw optie erbij. "Kieffer for Fit" dwz het zadel pas ook op een ander paard indien je wisselt van paard. Weet niet of het echt goed werkt en of alle kinderziektes er al uit zijn.

Had problemen met een 6 jarige Merrie ( Burggraaf). Was niet vooruit de branden in galop. Tijdens longeren en in de paddock was ze normaal. Sinds hij wordt gereden met een Kieffer gaat het een stuk beter. Met Stubben was het niet te doen.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:14

[quote="francescalex"]
Kieffer heeft sinds januari een nieuw optie erbij. "Kieffer for Fit" dwz het zadel pas ook op een ander paard indien je wisselt van paard. Weet niet of het echt goed werkt en of alle kinderziektes er al uit zijn.
quote]

En hoe doen ze dat ? Verstelbare boom, verende boom ?

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 19:15

Zal kijken welke Kieffer het meest optimaal past bij mijn lange benen. Bij deze lange benen komt de kniewrong ook wat lager te liggen omdat ik langere bovenbenen heb. ( ben zelf 1.90m lang)

We zullen zien. Laten we het beste hopen en de zadelverkoper weet waar hij over praat.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:18

Ja goede zadelmakers zijn nogal schaars, net zoals hoefsmeden en DA's. Ik ben van nature nogal sceptisch :+

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 19:19

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 19:22

Moet je wel gelijk geven in je stellingen. 1 paard van mij had een gebroken hoef en als ik de laatste 2 hoefsmids had gehouden dan was het probleem veel erger geworden.

De laatste , 3e hoefsmid heeft de hoef opengemaakt en bewerkt.Na 3 maanden was het probleem opgelost. Het paard is nu veel meer voorwaart dan voorheen omdat het geen pijn meer heeft aan zijn hoef.

Tav DA hetzelfde. Goed en slechte. Een goede DA moet een goed detective zijn om op te sporen wat er aan de hand is. LOL.....

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:33

Even nog een toevoeging van mij; ik heb het Kieffer zadel wat hierbovn wordt genoemd
http://www.kieffer-saddle.com/jumping/n ... /?start=0/

Bevalt mij erg goed, zit inderdaad als een huis.
'mijn' zadelmaker past het zadel eerst op het paard, als dat goed is kijkt hij vervolgens hoe de ruiter er op rijdt (en het paard er onder loopt) en als dat ook goed is laat ie je nog 1 a 2 weken de tijd nemen om er mee door te rijden en dan zelf te beslissen.
Zo hoort het mijns insziens ook, maar weet niet of ie naar Italie komt ;-)

Als dressuurzadel heb ik ook een kieffer gehad, maar dan juist met weinig kniewrong. Heb daar op een dressuurzadel juist een hekel aan (en 'vroeger' veel met stubben gereden). Maar dat zadel heb ik een paar jaar geleden ingewisseld voor een KN; beiden merken/ types lagen goed op mijn paarden, maar ik zat zelf veel fijner op de KN (ben 'maar' 1.72 m, maar relatief lange benen en vrij dun).

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:50

Die eerste link van dat aanpassen van de (voor)boom met infrarood is dus wat ik bedoelde. Let er op dat dit gebeurt bij iemand die daar ook zo'n speciaal Kieffer apparaat voor heeft. Anders trekt ie krom.
Meerdere merken hebben zo'n systeem (met prestige kan het ook meen ik), maar er zijn nogal wat zadelmakers die zo'n zadel gewoon even in de bankschroef hangen.
Dat is easy fit is leuk voor als je paard wat dikker is in de zomer, maar voor een paard met een werkelijke andere boommaat gaat het niet werken.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 19:51

Hi Jolo,

Dit zadel heeft de grootste wrong aan de voorzijde, die je nu rijdt volgens opgave van de Website Kieffer.

Raak jij met je knie echt deze wrong of is het meer je bovenbeen die het contact maakt?

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 19:53

Hi Supersambo,

Je heb gelijk met je stelling. Bij eenzelfde paard wat in de zomer wat dikker is werkt dit systeem optimaal. Bij een ander paard met een hele andere bouw wordt dit een stuk moeilijker.