paard steekt tong uit, Aurigan Watertrens Turnado?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

paard steekt tong uit, Aurigan Watertrens Turnado?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 10:45

ik heb het idee dat mijn paard omdat ze wisselt haar tong eruit steekt

heb nu dit bit:
Afbeelding

maar het helpt niet voldoende. periodes gaat het oke maar periodes gaat het echt minder.
nu vond ik dit bit bij ooteman.nl

Aurigan Watertrens Turnado

Enkelgebroken watertrens dat door het 45 graden gedraaide mondstuk perfect in de paardenmond ligt. In vergelijking met de reguliere watertrensen komen de teugelhulpen directer aan, maar ondanks dat heeft het bit een zachte inwerking. Deze watertrens is ideaal voor paarden met lichte tongproblemen en tevens ontmoedigt het het uitsteken van de tong tijdens het rijden. Verkrijgbaar in aurigan met roestvrijstalen ringen. Dit bit is verkrijgbaar in de diktes 16 en 18 mm. Leverbaar in de maten 12.5 cm tot en met 14.5 cm.

heeft iemand ervaring met dit bit? of een andere oplossing voor dit probleem?

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:05

Zou ze niet haar tong uitsteken omdat ze steeds dat rolletje in het tussenstukje voelt? Wat doet ze met een gewoon dubbelgebroken trensje?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:18

Dat rolletje lijkt mij heel irritant voor een paard. Lijkt me zoveel druk geven?
Maar goed, tong uitsteken kan soms ook te maken hebben met dat ze eerst vasthielden/spanning hadden in de kaak en dat nu los laten. Of dat ze nog aan het zoeken zijn hoe hun tong het prettigste in hun mond ligt met bit erbij (dat zou ook goed passen met het verhaal van wisselen). Dan zou ik haar juist wel de mogelijkheid geven dat ze af en toe wat kan rommelen met haar tong. En inderdaad wat hestjejente zegt, hoe reageert ze op een simpel enkel- of dubbelgebroken bit.
Op zich lijkt de Turnado mij ook wel een goed bit omdat het meer gevormd naar de mond zou zijn, ik heb hem ooit ook willen aanschaffen. Wat mij alleen tegenstaat is dat er staat: ontmoedigt de tong uitsteken. Drukt het dan op zo'n manier dat dat niet meer kan?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:18

Heel goed bit. Ze heeft geen last van het tussenstukje. Als ze wisselt is ze dus drie jaar??
Consequent doorrijden. En niet te veel van aantrekken.

aslo

Re: paard steekt tong uit, Aurigan Watertrens Turnado?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:39

Wij hebben de Turnado al jaren en naar volle tevredenheid. Alle paarden hier (liepen) lopen er fijn op dus mi zeker het proberen waard.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 18:26

ze had heel veel spanning en heeft helaas veel te veel verschillende (harde bitten) in haar mond gehad.

rijd haar nu op het bovenste bit omdat ze nooit het bit echt wilde aannemen. ze hielt het heel strak in haar mond en weigerde erop te knabbelen. dat gaat nu echt al beter.

alleen nu hangt ze hem er gerust soms een half uur uit. ze is 5 en ik start L1 met haar. mag L2. op wedstrijd is het ook niet erg gunstig.

met een simpel dubbelgebroken bit (bustrens) houd ze haar mond dus strak en wil ze er absoluut niet op knabbelen en zeker niet lekker op nageven. met een watertrens is het iets beter maar nog niet echt fijn. ze heeft altijd een moeilijke aanleuning gehad. hij gaat eigenlijk steeds beter maar is snel afgeleid. maar kan haar thuis nu constant houden en gerust op de knieëen laten lopen. maar zou haar nog wat rustiger willen hebben en vooral dat ze haar tong er niet uitgooit. want het rijdt voor mij ook vervelend.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 08:36

Misschien heeft het beestje gewoon een klein mondje / laag gehemelte / dikke tong ?

Komt bij veel paarden voor , dat de tong zelf maar net in de mond past , en als je er dan ook nog eens een bit bij stopt....dan gooit het paard de tong maar naar buiten omdat er simpelweg niet genoeg plaats is.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 08:42

Heb je haar gebit wel eens na laten kijken? Bij een gebitsprobleem kan een ander bit dan niks oplossen.............. oorzaak wegnemen, geen symptoonbestrijding..................

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 08:45

Mijn paard wil ook wel zijn tong uitsteken, heb ook de turnado geprobeert maar dat was geen succes. Ik rij nu met de Ultra Soft en dat bevalt heel goed.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 10:33

heb het inderdaad met de dierenarts allang overlegd. loop namelijk daar stage. hij heeft rika vorig jaar ook behandeld en toen was er niks raars aan de hand. paar hele kleine haakjes.

wat voor bit is de ultra soft?

ze heeft inderdaad een klein bekkie. maar heb er wel eens een onderlegtrens in gedaan, dat vond ze nog verschrikkelijker.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 10:34

linky schreef:
Heb je haar gebit wel eens na laten kijken? Bij een gebitsprobleem kan een ander bit dan niks oplossen.............. oorzaak wegnemen, geen symptoonbestrijding..................

het leek hem niet nodig om haar te behandelen omdat ze nog niet zo lang geleden behandeld is en niets ernstigs was. daarnaast is ze 5 dus er kan weinig raars gebeurd zijn vooraan

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:38

De Ultra soft heeft een rubber tussen stukje.

Afbeelding

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 11:35

oke, en stopte die er gelijk mee? of duurde het een tijdje?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:00

Tis nog steeds een aanleuningsprobleem maar ik kan meestal rijden zonder tong te zien.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 17:22

oke :)

zij heeft teveel bitte in haar mond gehad voordat ze van mij was. ik probeer het altijd op simpele bitjes te doen. maar veel bitten lijken al gauw te dik.

heb jij de turnado nog? anders zou ik hem graag van je willen overnemen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:40

Ik rijd mijn merrie met een correctiebitje. Dat is een ongebroken trens met tongboog er in. Ik heb het idee dat ze dat prettiger vind omdat het minder haar tong af kan knellen, deze meer vrij laat en meer op de lagen inwerkt. Ik heb zowel enkel als dubbelgebroken geprobeerd voor dat ik dit bit kocht, waar ze door de vorige eigenaresse ook op was gereden. Daarvoor liep ze Z en was ze op stang en trens gereden. Bij haar ontstond het tongprobleem als ze meer aan elkaar en in oprichting moest lopen en zich dan wat op ging kroppen of probeerde achter de teugel te lopen. Ik hoefde dan niets in mijn hand te hebben, maar die tong ging er dan aan de zijkant wel uit. Zat vaak een stukje spanning bij. Reed ik haar lang en laag dan deed ze het eigenlijk niet.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 17:42

oke, bij mij is het juist vaak als ze gaat onspannen. geeft ze na en laat ze los. dan gaat de tong eruit. als ze zich gespannen houdt en strak loopt houdt ze mond er wel binnen.

jammer genoeg deed ze het vorig jaar nog niet. we dachten eerst dat het wisselen was. het gaat periodes wel beter maar afgelopen wedstrijd was het echt drama.

ik rijd haar nu op een enkelgebroken bustrens met rolletjes. ga gewoon eerst ff testen wat ik thuis heb.. en dan verder orienteren

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:58

heb nog een orretie bit van sprenger te koop zou je intressen hebben in zo'n bit.mijn paarden doen dit gelukkig allemaal niet.ben wel benieuwd wat je gaat proberen en hou ons op de hoogte erg interessant
joyce B schreef:
Ik rijd mijn merrie met een correctiebitje. Dat is een ongebroken trens met tongboog er in. Ik heb het idee dat ze dat prettiger vind omdat het minder haar tong af kan knellen, deze meer vrij laat en meer op de lagen inwerkt. Ik heb zowel enkel als dubbelgebroken geprobeerd voor dat ik dit bit kocht, waar ze door de vorige eigenaresse ook op was gereden. Daarvoor liep ze Z en was ze op stang en trens gereden. Bij haar ontstond het tongprobleem als ze meer aan elkaar en in oprichting moest lopen en zich dan wat op ging kroppen of probeerde achter de teugel te lopen. Ik hoefde dan niets in mijn hand te hebben, maar die tong ging er dan aan de zijkant wel uit. Zat vaak een stukje spanning bij. Reed ik haar lang en laag dan deed ze het eigenlijk niet.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:58

correctie bit moet het zijn in de tekst hier boven
keona schreef:
heb nog een orretie bit van sprenger te koop zou je intressen hebben in zo'n bit.mijn paarden doen dit gelukkig allemaal niet.ben wel benieuwd wat je gaat proberen en hou ons op de hoogte erg interessant
joyce B schreef:

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 18:05

ik ga morgen even mijn andere bitje proberen en dan ga ik er zeker over nadenken :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 21:50

ik gebruik nu een enkelgebroken bustrens met rolletjes en dat gaat erg goed. ik moet erop letten dat ik geen druk op de teugels hou. wanneer ik er teveel aan blijf hangen gooit ze hem er wel uit.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 07:19

Ik zat ook te denken aan een enkel gebroken voor jou! Denk zelf dat ze een erg gevoelige tong heeft en heel weinig ruimte, ik zou dus ook kijken voor een enkel gebroken en dan heel dun.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 07:33

probeer nu eerst dit. met rolletejs zodat ze wat meer kauwt. voorheen deed ze er niets mee en was haar mond kurkdroog. en dan kan ik later altijd nog wat anders gebruiken

ze heeft denk ik inderdaad een heel klein mondje, stang en trens hoef ik er bij haar in ieder geval nooit in te gooien

LaurenZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:53

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 18:24

interessant stuk LaurenZ. maar mijn paard doet zijn mond niet open. ze gooit hem ervooruit uit. en heeft dan ook gewoon de rest van haar mond dicht. ben namelijk niet iemand die neusriemen of sperriemen erg aantrekt. heb ze eerder altijd te los.