Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

niet doen.
Duhelo schreef:dus eigenlijk is voor gewoon gebruik de gewatteerde neusriem dan het beste?
misschien past dit ook niet in dit topic,
ik zou deze dus vooral gebruiken om buiten te rijden, gaat aan een los teugeltje, maar op bepaalde stukken wordt mevrouw nogal enthousiast, en door de gewone sidepull of crossrope loopt ze gewoon doorheen.
echter, ik zou het ook leuk vinden om bitloos te kunnen dressuren, hier hebben we hetzelfde probleem, als mevrouw iets moeilijk vind, maakt ze zich sterk en loopt ze door de zachte bitloze hoofdstellen heen, als ik met bit rij heb ik ze met een halve ophouding terug bij de les.
kan ik met een hack of een glucksrad dressuurmatig rijden (dus met constante aanleuning) of is dit hiervoor niet geschikt?
tamary schreef:Duhelo schreef:dus eigenlijk is voor gewoon gebruik de gewatteerde neusriem dan het beste?
misschien past dit ook niet in dit topic,
ik zou deze dus vooral gebruiken om buiten te rijden, gaat aan een los teugeltje, maar op bepaalde stukken wordt mevrouw nogal enthousiast, en door de gewone sidepull of crossrope loopt ze gewoon doorheen.
echter, ik zou het ook leuk vinden om bitloos te kunnen dressuren, hier hebben we hetzelfde probleem, als mevrouw iets moeilijk vind, maakt ze zich sterk en loopt ze door de zachte bitloze hoofdstellen heen, als ik met bit rij heb ik ze met een halve ophouding terug bij de les.
kan ik met een hack of een glucksrad dressuurmatig rijden (dus met constante aanleuning) of is dit hiervoor niet geschikt?
Nee, maar dat is eigenlijk voor de meeste of alle bitloze optomingen zo.
Signaal = druk, geen signaal = geen druk. Doseren van druk is heel lastig (mede doordat de release van een aantal bitloze optomingen niet soepel genoeg is) en kan ook verwarrend zijn.
Verdiep je anders meer in het westernrijden, daar is losse teugel tenzij er iets moet gebruikelijk en werk je mede daardoor met lichtere hulpen. Al blijf je een noodrem achter de hand hebben die 99% effectief is om paard stil te zetten. Je kan met die methode, mits je genoeg feeling en vooral zelfbeheersing hebt ook met een potentieël zwaarder bit rijden, omdat die 99.9% van de tijd niet scherp hoeft in te werken of geheel niet inwerkt.

Duhelo schreef:Western lijkt wel leuk, maar hier helaas geen mogelijkheid om les te volgen.
daarnaast is het ook niet mijn bedoeling om met een zwaarder bit te werken, maar net zonder bit

) en een besteld bij agradi (ook is het daar 25 euro voor een complete, en op de andere site direct veel duurder)

, dus dat is voor morgen dan. de bakstukken van mijn hoofdstel zijn vrij lang, dus ik hoop dat ik niet in de knoei kom met mijn frontriem ...
, maar eerst testen, probleem bij de trekpaarden is dat alles heel duur is om op maat te laten maken, en als het dan niet werkt ...nickyu schreef:onzin .. dat sommige over de top rekenen is een ander verhaal
jouw hoofdstel is helemaal erg makkelijk aan de onderzijde te verstellen dus ipv gaatjes bij prikken op zijn langst zetten en de schroef verplaatsen daarna weer met de gaatjes kijken waar je uitkomt , evt 1 gaatje hoger , en dan hoofdstel wel even recht trekken
kan het niet goed zien maar kan je neusdeel wijder ?
en dan de kinriem korter
als je nu de teugels aanhaalt komt je bakstuk denk ik te ver richting de ogen
+ dat de scharen nu wel aan de hoge kant als richting neus zitten
zou m toch zo hoog mogelijk onder de jukbeenderen zetten
zo te zien moet dat wel kunnen beide zijden een gaatje
dan zit je denk ik perfect
ter info mocht je niet voor de ketting willen gaan
losse kinriemen zijn bijna overal verkrijgbaar