hackamore, 2 modellen, verschil?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

hackamore, 2 modellen, verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 17:26

Titel spreekt voor zich:
wat is het verschil tussen deze twee modellen, wat is de beste en hoe bepaal je de maat?
zijn deze ook aanpasbaar op pakweg een koudbloed?
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 032944/171
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 032943/171ù

edit:
ik vond ook dit
http://www.nickyskeet.nl/index.php?main ... ts_id=1128
met scharen die je er eventueel kunt aanklikken.

wat is er beter, een hack of bovenstaande?

ik vind de prijs ook belachelijk duur voor die glucksrad eigenlijk, is er mogelijkheid om te losse wieltjes te kopen en dat zelf te fabriceren, of zijn er speciale coatings oid nodig?
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 24-09-10 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

dancertje

Re: hackamore, 2 modellen, verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:28

verschil is bij de een zit een recht stangetje en bij de andere een ketting ik zelf heb de ketting rij nu niet meer mee maar opzich wel fijn en de maat durf ik niet te zeggen

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:29

Het verschil tussen deze hackamores zit hem vooral in de scherpte. De onderste is een behoorlijk stuk milder, gezien de kortere scharen, maar ook doordat de bovenste door een bepaald stukje mechaniek extra hard doorkomt zeg maar.

De bovenste zal je niet op alle paarden pasbaar kunnen maken aangezien je de lengte van het neusstuk niet kunt verstellen. Dat kan bij de onderste wel, waardoor hij op veel meer paarden zal passen :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 17:32

dus eigenlijk is voor gewoon gebruik de gewatteerde neusriem dan het beste?

misschien past dit ook niet in dit topic,
ik zou deze dus vooral gebruiken om buiten te rijden, gaat aan een los teugeltje, maar op bepaalde stukken wordt mevrouw nogal enthousiast, en door de gewone sidepull of crossrope loopt ze gewoon doorheen.
echter, ik zou het ook leuk vinden om bitloos te kunnen dressuren, hier hebben we hetzelfde probleem, als mevrouw iets moeilijk vind, maakt ze zich sterk en loopt ze door de zachte bitloze hoofdstellen heen, als ik met bit rij heb ik ze met een halve ophouding terug bij de les.
kan ik met een hack of een glucksrad dressuurmatig rijden (dus met constante aanleuning) of is dit hiervoor niet geschikt?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 17:33

http://www.nickyskeet.nl/index.php?main ... ts_id=1265

dan heb ik ook deze gevonden, schijnt dat een S hackamore stabieler ligt?
ik ben wel niet echt fanaat van dat biothane, lijkt vrij fragiel rond het hoofd van mijn trekpaard, en ik heb dan liever wat meer leermassa zeg maar...

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:41

Voor het buitenrijden is dit prima geschikt, ik zou absoluut voor die met de gewatteerde neusriem gaan :j

Voor het dresuurrijden zijn ze niet erg geschikt. Tuurlijk zijn er altijd mensen die het wel doen, maar een hack is een signaaloptoming. Bij een ophouding of welke druk/aanleuning dan ook is er een soort knellende werking, dus ik zou zeggen :n niet doen.

En erg niet leuk om te horen, maar terugnemen doe je op je zit en niet aan teugels. Met bitloze optomingen lijkt me hetzelfde te gelden als met bitoptomingen: je kunt wel steeds iets scherpers gebruiken maar er komt een moment dat ze ook dáár doorheen walsen.

Wellicht is het een idee om (tijdelijk) een dubbel hoofdstel te gebruiken? Bitloos en bit tegelijk, zodat je op bitloos kunt rijden maar bij controleverlies even het bit erbij pakt.
Geen idee hoe haalbaar dat is trouwens...

Een S-hack ligt idd stabieler en is wat zachter qua inwerking. Lijkt me een prima keuze!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 18:00

paardlief staat trouwens perfect aan de stem en op de zit, maar het is echt als een oefening moeilijk is (bv zijgangen) dat ze dan even doof komt voor mijn normale hulpen, en ik even op een punt wat duidelijker moet inkomen, wat met mijn normale bitloze hoofdstellen dus niet lukt, daar het signaal verdeelt wordt over het hele hoofd en het niet duidelijk is voor haar.
dus ik heb echt iets nodig dat werkt als een bit, maar dan op de neus, als ik een ophouding links geef dat ze die ophouding daar voelt, en niet links, en onder de kaak, en aan de rechterkant.
ze heeft erg duidelijkheid nodig anders doet ze maar iets, en dat is niet echt de bedoeling.

andere opties om bitloos dressuur te rijden zijn ook zeker welkom!

dubbel hoofdstel lukt voor buiten, maar dan heb ik mijn doel nog niet (zonder bit kunnen buitenrijden, maar in panieksituaties toch iets extra te hebben, anders raak ik die teugels amper aan, overgangen maken we op zit en stem, opzij doet ze op stem of beenhulpen, enkel bij kruispuntjes raak ik de teugels aan om de richting aan te wijzen, voor de rest , dan is het enkel voor als er andere paarden mee zijn, of ze te enthousiast wordt, dat ik ze terug met haar koppie bij mij kan brengen ...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:06

Buitenzinnig heeft die wielvormige ook. Alleen het het daar een bloem. Scheelt nogal met de prijs. http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina18.html
Helemaal naar beneden scrollen. Die S hack heb ik ook gehad, maar die brak binnen een jaar al af tijdens normaal gebruik.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:09

Dubbel hoofdstel bedoelde ik ook voor de dressuur, niet voor buiten. Ik denk dat voor buiten een hack een prima oplossing is. :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:20

Duhelo schreef:

ik zou deze dus vooral gebruiken om buiten te rijden, gaat aan een los teugeltje, maar op bepaalde stukken wordt mevrouw nogal enthousiast, en door de gewone sidepull of crossrope loopt ze gewoon doorheen.
echter, ik zou het ook leuk vinden om bitloos te kunnen dressuren, hier hebben we hetzelfde probleem, als mevrouw iets moeilijk vind, maakt ze zich sterk en loopt ze door de zachte bitloze hoofdstellen heen, als ik met bit rij heb ik ze met een halve ophouding terug bij de les.
kan ik met een hack of een glucksrad dressuurmatig rijden (dus met constante aanleuning) of is dit hiervoor niet geschikt?

Nee, maar dat is eigenlijk voor de meeste of alle bitloze optomingen zo.
Signaal = druk, geen signaal = geen druk. Doseren van druk is heel lastig (mede doordat de release van een aantal bitloze optomingen niet soepel genoeg is) en kan ook verwarrend zijn.

Verdiep je anders meer in het westernrijden, daar is losse teugel tenzij er iets moet gebruikelijk en werk je mede daardoor met lichtere hulpen. Al blijf je een noodrem achter de hand hebben die 99% effectief is om paard stil te zetten. Je kan met die methode, mits je genoeg feeling en vooral zelfbeheersing hebt ook met een potentieël zwaarder bit rijden, omdat die 99.9% van de tijd niet scherp hoeft in te werken of geheel niet inwerkt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 18:35

tamary schreef:
Duhelo schreef:

Nee, maar dat is eigenlijk voor de meeste of alle bitloze optomingen zo.
Signaal = druk, geen signaal = geen druk. Doseren van druk is heel lastig (mede doordat de release van een aantal bitloze optomingen niet soepel genoeg is) en kan ook verwarrend zijn.

Verdiep je anders meer in het westernrijden, daar is losse teugel tenzij er iets moet gebruikelijk en werk je mede daardoor met lichtere hulpen. Al blijf je een noodrem achter de hand hebben die 99% effectief is om paard stil te zetten. Je kan met die methode, mits je genoeg feeling en vooral zelfbeheersing hebt ook met een potentieël zwaarder bit rijden, omdat die 99.9% van de tijd niet scherp hoeft in te werken of geheel niet inwerkt.

Western lijkt wel leuk, maar hier helaas geen mogelijkheid om les te volgen.
daarnaast is het ook niet mijn bedoeling om met een zwaarder bit te werken, maar net zonder bit :D

dus eigenlijk voor dressuurmatig te rijden vallen we terug op een bit (nu trouwens een dubbelgebroken watertrensje die heel goed werkt!)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:14

Duhelo schreef:
Western lijkt wel leuk, maar hier helaas geen mogelijkheid om les te volgen.
daarnaast is het ook niet mijn bedoeling om met een zwaarder bit te werken, maar net zonder bit :D

Inderdaad balen dat je daar geen les in kunt krijgen bij jouw in de buurt. Einddoel van western is nl ook zonder bit/optoming rijden. (Voorbeeld Stacey Westfall)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:05

Als ik jou was zou ik er gewoon 1 op maat laten maken bij Goedhard , want een fatsoenlijke koudbloed heeft nogal geen brede neus zeg ;)

De bestaande hackjes komen dan heel raar uit , je hebt echt een wat langere neusriem nodig :)

Bij Goedhard kun je zelf de schaartjes kiezen die je wilt , en het ding op de maat en kleur die je wilt laten maken :)

http://www.goedhard.nl/N_frame.html?htt ... _13-1.html

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:31

Ik rij met de 2e ook langs de weg en vind het ideaal! Met dressuur gewoon een normaal bitje maar langs de weg vind ik het gewoon relaxt, ook voor haar dat ze niks in haar mond heeft :D

Afbeelding

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:09

ik heb mijn hack op http://www.justwestern.nl gekocht
Ik heb de hack met scharen van 21 cm als ik het goed heb.
deze : Afbeelding

Ik heb zelf een Drumhorse die ik daarmee rijd.
Ik heb hem niet nodig maar met 800 kilo onder mijn kont vind ik het een prettig idee dat ik toch wat te vertellen heb ;)

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:23

Ik rijd ook buiten met een hackamore. Heb toch grootste gedeelte van de tijd een losse teugel en als ze met draven enthousiaster wordt kan ik haar met hack tenminste terug krijgen. Het is niet dat ze er vandoor knettert, maar ze voert gewoon haar tempo zo hoog op dat het voor mij niet uit te zitten is. Hack is voor haar heel duidelijk, druk = ophouding, geen druk = goed.

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 16:59

Eciara: ziet er goed uit, volgens mij valt die hack nogal groot?
ik heb toch de gok genomen( voor ik de site zag pmarena :D) en een besteld bij agradi (ook is het daar 25 euro voor een complete, en op de andere site direct veel duurder)
ik kijk effe hoe hij valt en laat er eventueel een riempje tussenzetten door de schoenmaker, als hij goed bevalt kwa werking ook kan ik nog altijd kijken om een duurdere aan te schaffen.
zou voorlopig voor eens per week voor een buitenritje zijn dat ik hem gebruik, en pas als hij heel goed bevalt zou ik hem meestal gebruiken, mits ik ze ook op vreemd terrein zo onder controle kan houden.

in principe rij ik ook altijd met lange teugel, maar het is idd wel prettig als je iets extra hebt, en dat mis ik wel met de crossrope moet ik zeggen ...

edit: de neusriem van de hack hangt ook zoals de neusriem van een halster, of moet hij hoger of lager?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:19

Neusriem moet op het harde deel van de neus, als je voelt waar de "inhammen" in het bot van de neusgaten ophouden en daar ong. 1 vingerbreedte boven gaat zitten ligt het goed. Zo'n korte engelse hack kan tot aan het randje, omdat de riem waar de echte druk op komt smaller is dan het hele neusstuk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 15:16

Mijn hack is binnen!
uiteraard direct gepast op paardlief, het is net aan net aan, maar met gaatjes bijprikken krijg ik hem dicht :+

is het de bedoeling dat hij kwa strakte hetzelfde zit als pakweg een hoge neusriem, of is het net de bedoeling dat hij veel losser zit?
(ik doe de hoge neusriem nooit echt strak hoor, gewoon aansluitend)

ik heb het gevoel dat hij wel wat aan de lage kant zit, maar haar jukbeenderen zitten anderszijds ook vrij laag, wat vinden jullie?

en, laatste vraagje, als ik geen aangenomen teugels heb, en zit het ijzer zeg maar tegen haar mondhoeken/lippen, is dit erg en dient dit verholpen te worden door het ijzer wat naar buiten te buigen, of is dit totaal uit de boze, heeft dit een andere oorzaak?

zodra ik de teugels licht aanneem, dan hangen de hefbomen wel onder haar mond.

ik heb reeds een testritje gedaan in de weide (gewoon effe gestapt zonder zadel), en de rem en links rechts zitten er vrij goed op.
als ik wat druk neem knikt ze na wat vragen ook af, maar volgens mij werk die hack niet echt sterk in, ze gaf er alleszins niet veel om.

nou goed, genoeg geleuterd, foto's :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:20

Tja , dat van die tegen de mondhoeken rammelende scharen is DE reden waarom ik dit ook een rotding vind , en je de S-hack aanraadde , plus dan natuurlijk dat die op maat gemaakt kunnen worden :)

Ik heb ook zo'n hack als je nu hebt , gehad als eerste model. Maar vond het helemaal *ruk* hoe die steeds tegen de mondhoeken aan wiebelde. Dat is gewoon het model :P

Ik zou hem ook wel aan beide kanten minimaal een gaatje hoger willen inderdaad :)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:23

wilde al net reageren , mocht je tijwfelen over de maat .. meten = weten + dat we kunnen aanpassen voor je,
maar zie dat je er al een aangeschaft hebt

zelf rij ik dus met de glucksrad
mijn pown rijd of op bit(scharen) of op de glucksrad
ding is niet goed koop maar wel erg solide
reed er mee weg alsof die nooit iets anders gedaan had

zou basic hack die je nu dus hebt in ieder geval zeker niet lager hangen , liefste zou ik voor gaatje hoger gaan , beide zijden 1 gaatje .. vind m nu erg aan de lage kant (vind m erg dicht bij zacht deel neus komen..)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 15:27

ik heb het hoofdstel inmiddels wat aangepast en gaatjes bijgeprikt, maar wilde paardlief geen derde keer pesten met passen, ze was al geduldig met me :D, dus dat is voor morgen dan. de bakstukken van mijn hoofdstel zijn vrij lang, dus ik hoop dat ik niet in de knoei kom met mijn frontriem ...

dat tegen de mondhoeken wiebelen is niet te verhelpen met bredere neusriem oid?

ik wil eerst even met een goedkoop model testen hoe het bevalt, en of ik de gewenste noodrem heb indien nodig, indien het heel goed bevalt kijk ik wss wel voor een mooi hack hoofdstel op maat :D, maar eerst testen, probleem bij de trekpaarden is dat alles heel duur is om op maat te laten maken, en als het dan niet werkt ...
paardlief gaf er niet veel om dat het tegen haar mond zat, maar denk van aan vriendlief te vragen om ze wat uit te buigen.

edit: ik vind het erg moeilijk te bepalen waar hij moet hangen, want haar jukbeenderen komen vrij laag, als ik hem ietsjes hoger hang, hangt het bovenste metalen deel dan tegen de jukbeenderen...
dit zitten eigenlijk net tussen de bovenkant van de hack, en het metalen stukje van de bevestiging van de bakstukken (waar dat vijsje zit zeg maar)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:38

onzin .. dat sommige over de top rekenen is een ander verhaal

jouw hoofdstel is helemaal erg makkelijk aan de onderzijde te verstellen dus ipv gaatjes bij prikken op zijn langst zetten en de schroef verplaatsen daarna weer met de gaatjes kijken waar je uitkomt , evt 1 gaatje hoger , en dan hoofdstel wel even recht trekken

kan het niet goed zien maar kan je neusdeel wijder ?
en dan de kinriem korter
als je nu de teugels aanhaalt komt je bakstuk denk ik te ver richting de ogen
+ dat de scharen nu wel aan de hoge kant als richting neus zitten

zou m toch zo hoog mogelijk onder de jukbeenderen zetten
zo te zien moet dat wel kunnen beide zijden een gaatje
dan zit je denk ik perfect

ter info mocht je niet voor de ketting willen gaan
losse kinriemen zijn bijna overal verkrijgbaar

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 15:54

nickyu schreef:
onzin .. dat sommige over de top rekenen is een ander verhaal

jouw hoofdstel is helemaal erg makkelijk aan de onderzijde te verstellen dus ipv gaatjes bij prikken op zijn langst zetten en de schroef verplaatsen daarna weer met de gaatjes kijken waar je uitkomt , evt 1 gaatje hoger , en dan hoofdstel wel even recht trekken

kan het niet goed zien maar kan je neusdeel wijder ?
en dan de kinriem korter
als je nu de teugels aanhaalt komt je bakstuk denk ik te ver richting de ogen
+ dat de scharen nu wel aan de hoge kant als richting neus zitten

zou m toch zo hoog mogelijk onder de jukbeenderen zetten
zo te zien moet dat wel kunnen beide zijden een gaatje
dan zit je denk ik perfect

ter info mocht je niet voor de ketting willen gaan
losse kinriemen zijn bijna overal verkrijgbaar

plan was idd ook om onderaan bij te prikken, maar mijn gaatjestang raakte er niet door, dus dat is een schoenmaker werkje, heb wel vanboven twee gaatjes bijgeprikt, dan komt die een goede cm hoger te hangen, als dat de goede hoogte blijkt te zijn kijk ik of het nog lukt met frontriem, en indien niet passeer ik effe langs de schoenmaker om onderaan gaatje bij te prikken.

de bakstukken blijven wel uit de buurt van de ogen, maar ik heb het nog niet helemaal uitgetest moet ik zeggen.

neusriem stond op de standaard wijdste maat, maar heb ik ook een gaatje bijgeprikt, dus die is nu ook een goede cm wijder.
heb ook gaatjes bijgeprikt in de keelriem, dus die hangt nu ook ietsjes losser.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:57

betere gaatjes tang kopen :D
de keelriem hangt op de kaak dus die geloofde ik wel :o

ben benieuwd naar de update foto