Singelwonden + jeuk van wol...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Singelwonden + jeuk van wol...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:54

Help? :+

Wie heeft dé oplossing?

Al zoveel singels geprobeerd, zelfs met verschillende zadels. Heb nu een erg goed passend zadel maar die singel wil gewoon niet :( Pony is erg gevoelig en zal er waarschijnlijk sneller last van hebben dan een doorsnee-paard, maarja, je zit er wel mee ..

Dacht de oplossing gevonden te hebben: een wollen hoes.. Rond de singel et voila. Leek in het begin ook erg goed te werken, alleen .. hij krijgt er precies heel erg jeuk van. Zodra hij kan (meestal na het afstappen) zit hij te bijten en te doen op de plaats waar het wol eindigt, aan beide kanten.

En gisteren .. had hij ook 2 wonden .. met de wol .. Geen idee wat er gebeurd is, misschien zat het wel niet helemaal 100% goed, al kijk ik het wel altijd 100 keer na. Maar ook gewoon alleen de jeuk al vind ik niet ok.

Mijn oplossing is om er niet meer op te kruipen .. maar tegelijk vraag ik me ook af of er toch niet ergens een oplossing is. Wie heeft dé singel (of oplossing) voor ons? Heeft geen haast hoor :Y)

Edit; de wonden situeren zich voor de singel, niet eronder .. Waarschijnlijk door schuiven/schuren ofzo? Tips als de huid goed straktrekken door het been naar voren te doen heb ik dus weinig aan, aangezien ik dat al geprobeerd heb en dat helemaal niet het juiste effect heeft. Even er nog bij omdat dat volgens mij het meest voorkomende antwoord is ;)

Edit 2; misschien ook nog even zeggen dat de wonden niet echt serieuze wonden zijn. Vrijwel altijd is het gewoon het haar eraf, soms is het wat geïrriteerd en dan is het wat rozer, maar stel je dus geen open, bloedende wonden voor ;) Dat is op al die tijd nog maar 1x gebeurd en dat was nadat ik geweldig zadel/singeladvies gekregen had ;(
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-09-10 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

molenbeersel

Re: Singelwonden + jeuk van wol...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:00

je hebt hoezen voor over de singel gemaakt van een soort gel...

er zijn ook mensne die allergies zijn voor wol...
en helaas ook paarden.

misschien een anders gevormde singel? die bepaalde delen van de huid ontziet van druk.

neophreen
gel
katoen.
badstof

er zijn zoveel opties.....

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:01

Neopreen en leren singel heb je vast al geprobeerd. En zo'n voorgevormde singel? evt met elastiek?

of mssn zo'n ouderwetse katoenen koord singel? Dat wil ook nog wel eens werken...
Is dat bontje om de singel trouwens echte wol of zo'n syntetische nepper? Dat scheelt ook... Of juist bv fleece of iets anders zachts er om heen doen ipv wol?

molenbeersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:01

en je voelt jezelf anagesproken door mij in je andere topic.
terwijl mijn reacties geplaats zijn om je hulp te bieden..
dan moet je wel openstaan voor hulp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:03

Neopreen doet het niet ..
Gewone hoezen ook niet. En wol dus ook niet.
Singels met uitsparingen maken geen verschil, maar misschien zijn er met nog andere uitsparingen?

Die gelhoezen, heb je daar een voorbeeld van? Een foto of wat uitleg ofzo? Denk niet dat ik die al gezien heb.

Hetzelfde met katoenen singels (al twijfel ik eraan of ik die niet al gehad heb, heb al zoveel gehad := ) en badstof-singels.. van badstof-singels heb ik nog niet gehoord. Heb je meer info?

@ nieuwe reactie: koordsingel heb ik nogal gehoord, maar die heb je niet voor dressuurzadels, toch?
Het wol is echt wol ... jammer genoeg :+ ;)

Ik heb er geen idee van of er nog andere soorten hoezen zijn .. indien iemand meer info heeft is dat altijd welkom natuurlijk ;)

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:05

ligt je zadel wel goed. als dat teveel naar voren ligt helpt het veranderen van singel niet echt

molenbeersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:06

er zijn schoenmakers die een singel voor je kunnen inkorten...
dus mocht je ene te lange koordsingel hebben is dat misschien een idee?

ik bedoel een hoes van badstof om je singel heen.
ik zal eens zoeken naar ene voorbeeld van die gel.

het is ook een hoes gemaakt van hetzelfde materiaal als een gelpad....
ik heb er een gehad voor mijn paardje met singelnijd,

in co,binatie met een bananensingel met elastiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:06

Zadel is in principe in orde :j (hebben ookal verschillende mensen naar gekeken)
Ben niet het type dat de zadels graag in de nek heeft liggen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:08

molenbeersel schreef:
er zijn schoenmakers die een singel voor je kunnen inkorten...
dus mocht je ene te lange koordsingel hebben is dat misschien een idee?

ik bedoel een hoes van badstof om je singel heen.
ik zal eens zoeken naar ene voorbeeld van die gel.

het is ook een hoes gemaakt van hetzelfde materiaal als een gelpad....
ik heb er een gehad voor mijn paardje met singelnijd,

in co,binatie met een bananensingel met elastiek.

Dat wist ik niet dat schoenmakers dat kunnen .. is dan misschien toch nog een optie ;)

Kan je die badstof-hoezen zo kopen? Ik heb het namelijk nog nooit gezien, vandaar .. Of maak je dat zelf? (ik ben niet handig :+ )

Die gelhoes lijkt me wel interessant, dus meer info is zeker welkom ;)
Een banaansingel heb ik ookal aan zitten denken (al langer), maakt dat echt zoveel verschil? Omdat ik al zoveel verschillende singels gehad heb ... :=

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:09

Voor mijn pony had mijn moeder zelf een hoes gemaakt van een zacht materiaal (iets fleece achtigs, gewoon van de markt). Dus als je een beetje handig bent, of een handige oma/moeder/vriendin oid hebt is dat mssn ook een optie? Zou ik van te voren wel checken of je paard er tegen kan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:12

Hoe check je zoiets? Door er even 5 minuten over mijn pony mee te wrijven vrees ik dat ik het niet zal te weten komen .. Of toch? :+

molenbeersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:13

een banaansingel maakte voor mij veel verschil
de druk word anders verdeelt,

wat mij opvalt in je verhaal is dat je paardje alleen last heeft bij d euiteinden van de wollen hoes.
dus niet over het gehele stuk begrijp ik?

dan zou ik zeggen dat ie niet allergies is voor de wol , maar voor d emanier waarop deze afgewerkt is aan de uiteinden?
of voor de singel zelf... omdat die op die punten de huid weer raakt.....

de badstof hoes heeft mijn schoonmoeder ooit voor me gemaakt.
hier in de stad heb je diverse kleine naaiateliertjes....
vaak kun je voor ene paar centen die hoes wle laten naaien.

het is eigenlijk ene dubbelgevouwen lap die vastgenaaid word....

molenbeersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:14

je moest eens weten wat ene schoenmaker wil doen als je het netjes vraagt ;)
ik heb er al hele zadeltassen laten verstellen haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:16

Ik denk niet over het gehele stuk, of dat laat hij toch niet merken. Misschien dat hij daarna daar wel zit te bijten ofzo, maar toch niet dat het mij opgevallen is .. (en hij bijt/krabt/stampt sowieso al veel omdat hij zo gevoelig is, al die rotvliegjes/mugjes ook ;) ).

De wol is ook met verschillende singels geprobeerd en dan had hij het altijd, terwijl hij het van de singel alleen niet heeft (de jeuk dus, dan wel weer wondjes ..) dus ik denk dat het echt iets met het wol is. Misschien inderdaad de afwerking .. maar om nu daarvoor een andere wollen hoes te proberen? Goedkoop zijn ze niet := Als ik zeker zou zijn dat het zou werken zou het mij niet uitmaken wat het kost (uiteraard binnen grenzen) maar tegenwoordig ben ik van niks meer zeker :=

En wat heeft het badstof dan als voordeel tov iets anders? Heb je daar een idee van? Waarom zou dat wel werken en iets anders niet bv.?

molenbeersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:19

badstof is veel zachter dan wol.

trek maar eens ene badstof trui aan en dan een wollen.

wol oogt zacht maar kan ENORM jeuken......

je moet er net tegenkunnen.....

ik heb bijvoorbeeld ook voor mijn paardje badstof zweetdekens...
omdat een wollen zweetdeken ook voor een appart gezocht zorgt.
mevrouw gaat dan bibberen met dr huis zoals wanneer er een vlieg op zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:20

Ok, dank je wel :)

Ik verdraag zelf trouwens ook geen wol, krijg er ook jeuk van .. dus waarom zou pony dat verdragen? :Y) :))

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:30

molenbeersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:31

nou dna lijkt ie misschien op jou ;) haha

ik zou gewoon eens wat dingen proberen.

een gastdoekje is vaak klein van formaat.
misschien kun je die om de singel vouwen en vast zetten met veiligheidspeldje?

om te testen of t werkt

als t werkt kun je hem altyd nog laten vastnaaien

molenbeersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:31

ook leuk die fleece!
misschien wil ze dr een maken in badstof voor je?

probleem (misschien) opgelost?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:33

Dank je Kim90 , ik ga er eens naar kijken ;)
Heb ookal zitten zoeken op gelhoezen, maar vind alleen oude topics van bokt maar geen echte details of winkels of prijzen of .. :=

Ik heb geen probleem met dingen proberen, ik heb er alleen een probleem mee dat het niet gratis is en na een tijdje raak je het wel beu om steeds dingen te kopen die dan niet blijken te werken .. Dan kunnen mensen wel zeggen "dan verkoop je ze toch weer" maar dat is ook niet altijd zo eenvoudig :=

Een gastdoekje?

Edit; heb de persoon van de link een pb gestuurd, misschien dat dit inderdaad wel wat is ;) En voor pakweg 10 euro wil ik het ook nog wel proberen :Y) :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:00

Ik bedenk me net ..
Volgens mij maakt het soort singel (vrij) weinig uit want ik denk dat het schuurplekken zijn en geen drukplekken.

Ik heb nu een FRA-singel die erom bekend staat heel elastisch te zijn en zo de druk heel goed te vervelen. Maar er zijn dus nog wonden en het zijn volgens mij schuurwonden (aangezien ze zich ook voor de singel bevinden) en geen drukplekwonden (als jullie mij begrijpen :+ ).

Dus qua singel maakt het volgens niet uit, tenzij een singel die echt geen millimeter beweegt dan .. ;)

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:08

ik heb zelf een touwsingel, niet het mooiste maar dat schuift dus echt niet.

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:37

Is lamsvel niet hetzelfde als wol?
Of is lamsvel letterlijk lamsvel? :=

Heb je meer info over die gelsingelhoes? Want daar kan ik nu net niks over vinden := (echt info, zie wel genoeg verkooptopics maar dat is nog even niet aan de orde :+ ).

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:39

een lam is ook gewoon een schaap hoor, dus daar zit dan ook schapenwol aan :+