Deken voor nog groeiende pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maanoogje

Deken voor nog groeiende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 21:18

Ik zat even na te deken, ik heb een verzorgpony die nu pas 1 jaar is, maar ik wil wel graag een regendeken voor de winter kopen.
Nou vroeg ik me af welke maat ik moet hebben. 135 valt net iets te groot, maar 145 is aardig groot, die deken hangt bijna bij zijn voorbenen. Welke maat moet ik kopen? Kan een deken die hij nu goed past nog wat langer mee of niet?

Misslolliex

Re: Deken voor nog groeiende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:57

Ik denk dat je als die uitgroeit is opnieuw een deken kan gaan kopen...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:58

Waarom wil je een jaarling een deken opdoen? Is in mijn ogen onnodig, je rijdt hem niet in het zweet of zo...

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 22:29

Betekend toch niet dat hij geen kou kan voelen, of geen last heeft van regen?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:31

ik zou een 1 jarige geen deken op gaan leggen.
gewoon lekker paard laten zijn, en een beetje weerstand kweken!!!

ze groeien van nature een vacht aan die ze warm en droog genoeg houd.
geen reden om een deken op te doen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 00:48

Inderdaad geen deken opdoen, maar lekker buiten laten spelen met zijn vriendjes. Dit in combinatie van genoeg ruwvoer zorgt ervoor dat de jaarling het echt niet koud gaat krijgen hoor ;)

En ik lees dat het je verzorgpony is? Wat vindt de eigenaar ervan? Ik zou als eigenaar namelijk niet zo blij zijn als iemand mijn jaarling een deken op wilt leggen.
Als de eigenaar het nodig vindt, kan je natuurlijk ook met hem overleggen over de maat.

Een deken dat te groot is kan natuurlijk niet, dat is gewoon gevaarlijk. Een paard moet een deken op dat past, anders gaat het schuren/knellen/schuiven ed. Bij een jaarling ontkom je er dus niet aan geregeld een nieuwe deken te moeten kopen als je pech hebt. Een paard is geen mens waarbij je iets makkelijk op de groei kan kopen en tijdens de groei kan blijven gebruiken :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:25

DoryXxX schreef:

Dus vindt jij dat ie ook maar geen weerstand op mag bouwen???

Ik zou dus geen deken aanschaffen, ten eerste wordt het een dure hobby om voor het paard van een ander wat ook nog een jaarling is een deken aan te gaan schaffen. Tot zijn 3de groeit ie het hardts en zul je dus niet volstaan met elk jaar een nieuwe deken kopen maar als het tegen zit om de 6 maanden. En dan nog maar niet te hebben over wat voor slopers het zijn dus als het tegen zit worden 6 maanden door het slopen misschien wel 3 maanden.

Ik zeg overigens niet dat alle jonge paarden slopers zijn

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:42

DoryXxX schreef:

Een wild paard heeft ook geen deken. Paarden kunnen prima zonder, ze maken een wintervacht en dat is hun deken. De regen glijdt daar langs, daar hebben ze dus ook geen last van.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:44

Ik zou je jaarling ook geen deken op doen. Mijn 2 jarige heeft van de zomer af en toe een vliegendeken op gehad, puur omdat hij echt last had van de beesten en wil nu een regendeken kopen maar dit komt omdat hij last heeft van rainrot en hij staat 24/7 buiten, met regen wordt de rainrot er helaas niet minder op. Al had hij geen rainrot gehad had hij ook geen deken op gekregen hoor. Ze maken een wintervacht aan en die moet ze als het goed is voldoende beschermen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:47

AngelofLove schreef:
Ik zou je jaarling ook geen deken op doen. Mijn 2 jarige heeft van de zomer af en toe een vliegendeken op gehad, puur omdat hij echt last had van de beesten en wil nu een regendeken kopen maar dit komt omdat hij last heeft van rainrot en hij staat 24/7 buiten, met regen wordt de rainrot er helaas niet minder op. Al had hij geen rainrot gehad had hij ook geen deken op gekregen hoor. Ze maken een wintervacht aan en die moet ze als het goed is voldoende beschermen.

Je kan een paard met rainrot beter op stal zetten dan een deken op te doen, hiermee verstik je het alleen maar en om het te bestrijden heb je zuurstof nodig. De parasiet/basterie kan niet tegen zuurstof, dus als het tegenzit wordt het alleen maar erger.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:49

daffie1986 schreef:
AngelofLove schreef:

Je kan een paard met rainrot beter op stal zetten dan een deken op te doen, hiermee verstik je het alleen maar en om het te bestrijden heb je zuurstof nodig. De parasiet/basterie kan niet tegen zuurstof, dus als het tegenzit wordt het alleen maar erger.

Op stal zetten is een echte no-go. Hij verbouwd heel de stal dus in overleg met de dierenarts, als het regent krijgt hij een regendeken op, zodra het droog is gaat ie eraf. Je moet wat bedenken he.

Maar daar gaat het hier verder niet over, de jaarling van ts heeft volgens mij echt geen dekentje nodig....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:51

Ik zou geen deken op doen. Daarmee verpest je zijn weerstand voor de rest van z'n leven.
Zorgen voor volop hooi en bewegingsvrijheid, zodat hij zichzelf warm kan houden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:02

@AngelofLove het was puur een tip, en inderdaad off topic. Dat stal een nogo is wist ik niet maar snap ik wel ook al zou die niet de box verbouwen.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:07

Al merk je echt dat ie snotterig word of iets anders, dan kan je hem/haar altijd in een wei zetten met bomen zodat ie daar kan schuilen, of je doet dan ff een dekentje op....

Maar al merk je dat niet zal ik lekker de natuur z'n gang laten gaan, doordat je paard zelf een weerstand op bouwt.

En al koop je er 1 zal ik gewoon ff kijken of de grote lukt, want hij/zij staat er dan toch maar ff mee als het regend, maar het moet het spelen natuurlijk ook niet belemmeren.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 15:27

Ik zou die deken ook niet 24/7 op zijn rug laten liggen. Ik ga hem dan opleggen als ik weet dat het gaat regenen en daarna er af. Maar ik doe het dan wel weer niet aangezien niemand snapt dat hij bijna mijn eigenpony is..
En ja, dat mag ik zeggen van zijn eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:14

DoryXxX schreef:
Ik zou die deken ook niet 24/7 op zijn rug laten liggen. Ik ga hem dan opleggen als ik weet dat het gaat regenen en daarna er af.

Is absoluut niet nodig en nogmaals, je verpest er z'n weerstand mee. Je maakt er een paard van dat later geen druppie regen meer kan hebben.

Een paard heeft z'n eigen (regen)deken, daar hoef je als mens niet nog eentje overheen te leggen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:23

Onze jaarlingen, die dus aankomend voorjaar twee jaar worden, krijgen ook zo gauw het slechter weer wordt een regendeken op. Ze blijven hierdoor veel rustiger in het land, waardoor dit niet zo omgeploegd wordt. Verder is het super handig, omdat ze dan al aan allerlei handelingen wennen. Aankomende zomer krijgen deze dus ook een vliegendeken op. Tegen de tijd dat ze dan drie jaar zijn en zadelmak worden gemaakt, zijn ze al erg veel gewend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:35

Johanna59 schreef:
Tegen de tijd dat ze dan drie jaar zijn en zadelmak worden gemaakt, zijn ze al erg veel gewend.

Maar niet gewend aan regen en vliegjes.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:55

JoviBan schreef:
Johanna59 schreef:
Tegen de tijd dat ze dan drie jaar zijn en zadelmak worden gemaakt, zijn ze al erg veel gewend.

Maar niet gewend aan regen en vliegjes.

Jawel hoor!

Maar, wat is de meerwaarde trouwens, dat ze gewend moeten zijn aan regen en vliegen?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:30

Nou, ehm, meerwaarde van degen vliegen kunnen is geen deken nodig hebben die geld kost en kapot kan gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:04

Johanna59 schreef:
Maar, wat is de meerwaarde trouwens, dat ze gewend moeten zijn aan regen en vliegen?

Wat denk je ervan dat het paarden zijn en geen barbiepopjes.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 20:33

Maar later doe je ze ook gewoon een deken op, dus ja.. En mijn pony krijgt er ontstoken ogen van, van die vliegen. Dus hij krijgt vliegenspul, of jullie dat nou leuk vinden of niet. En zijn eigenaar is een handelaar, ik mag er dus gewoon mee doen wat ik wil.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:40

Ts ik zou geen regendeken op je verzorgpony leggen! Het is nog een jaarling, staat hij/zij lekker met zijn vriendjes buiten te spelen? Dan houden hun zichzelf wel warm! :)

Als je nu een deken op legt, kan hij later zoals (bijna) iedereen hierboven minder goed tegen de kou/andere weersomstandigheden en zou je heel snel heel veel gedonder krijgen met heel veel verschillende dekens op elkaar omdat je paard het anders koud heeft.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:43

Neem een paard met een exceemdeken.. Als die even af is en er komen knutten op zijn vacht word ie helemaal gek. Hij is het niet gewend.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:48

Ik verkoop nota bene dekens, maar zelfs ik zeg: nog niet beginnen aan een regendeken, TENZIJ er sprake is van (medische) noodzaak om wat voor reden dan ook. Een jaarling heeft dit echt nog niet nodig.
Bovendien: als je dan al een deken wilt kan je het beste toch een goede nemen, omdat hij anders kan gaan doorlekken en/of schuurplekken geven, of door weidegenootjes of hemzelf gesloopt kan worden. Dat betekent een investering in een deken, die je 1 jaar later weer kunt verkopen. Want jaarlingen groeien nog veel, waardoor hij zeker uit zijn deken zal groeien. Alvast 1 maat groter nemen is geen goede optie, omdat deze niet goed zal passen met alle mogelijke gevolgen van dien.

Vliegenspray of een vliegennetje om de ogen te beschermen vind ik totaal iets anders en zou ik ook zeker aanraden als hij anders ontstoken ogen krijgt.