Wat voor bit, voor paard die het bit niet wil aannemen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

Wat voor bit, voor paard die het bit niet wil aannemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 17:55

Hallo,

Mijn paard wil het bit niet aannemen. Ik heb nu al diverse bitten geprobeerd.
- dubbelgebroken watertrens
- enkelgebroken bustrens dun
- enkelgebroken bustrens dik
- Dubbelgebroken bustrens

Het paard haalt onder het rijden steeds de druk van het bit en begint dan heel erg te knabbelen op het bit en met haar tong te klieren.
Verder wil ze slecht inbuigen en rolt haar nek op ( ik vermoed om onder de druk weg te komen)
( ik heb haar een maand geleden door de tandarts laten behandelen)

Wie heeft er ook een paard die het bit niet aanneemt?
En wat voor bit gebruik je?

MarChak

Re: Wat voor bit, voor paard die het bit niet wil aannemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:57

Mijn eerste ingeving: naar voren rijden. Je paard krijgt nu nog de kans achter de teugel te kruipen, dat is een rijkunstig probleem, geen probleem van het harnachement.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:58

ik heb dit (in mindere mate) ook gehad met een paard en heb toen zo'n dubbelgebroken appelbitje geprobeerd, dit werkte goed.
later overgestapt op gewoon dibbelgebroken bit en nooit meer problemen gehad.

succes

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:00

Inderdaad naar voren rijden.
Weet je ook wat je instructeur jou aanraad of niet?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:01

MarChak schreef:
Mijn eerste ingeving: naar voren rijden. Je paard krijgt nu nog de kans achter de teugel te kruipen, dat is een rijkunstig probleem, geen probleem van het harnachement.

Hier ben ik het volledig mee eens. Jij geeft haar de kas om het te doen, probeer dat te voorkomen door haar naar voren te rijden. Zodra je voelt dat ze zich los wil knabbelen, kuit aansluiten en naar je teugel toe rijden. Mijn paard deed dat ook heel erg, moet dit ook doen, mijn instructrice wil zelfs dat ze voor mijn gevoel heel stug op de hand wordt. Ik kon na twee lessen echt al heel veel verschil merken!

Hoe lang heb je de bitten geprobeerd? Want na 1 keer een bit proberen, moet je paard nog wennen. Liever dus minstens 2 weken een bit uitproberen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:02

Met mijn hengst heb ik een tijd (maanden) aan het halster gereden (dus bitloos) om hem eerst maar eens gewoon goed voorwaarts te krijgen zonder dat hij zich zorgen maakte om zijn mond en daarna weer het hoofdstel erbij en dus met dubbele teugel. Het probleem kwam accuut terug, en ik heb er nu een synthetisch ongebroken kneveltrens in. Die knevel hoeft natuurlijk niet persee, maar ik kon hier geen andere krijgen en wilde wel persee synthetisch. Daar gaat hij nu heel goed op. Eerst heb ik hem wel een week gelongeerd ermee zodat hij er aan kon wennen zonder dat er iemand aan zat.
Ik kan hem nu alleen op het bit rijden zonder problemen.

bornie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:03

je hebt een soort bit met speeltjes, waardoor het paard het bit beter in de mond gaat nemen. mischien helpt dat?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:06

Dan gaan ze alleen nog meer klieren. Zo'n bit is beter voor een dode mond dan een overactieve mond en ontduiken van druk.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:23

kan je dan niet beter proberen bitloos te rijden?

BlixtsnabbBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:26

Of een leren bitje. Dat is lekker zacht in de mond. Het is wel recht maar toch heel buigzaam.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:38

Er is ook een soort gummi dat je op de rol koopt en om elk bestaand bit kunt wikkelen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:08

Ik heb ooit eens een paard beleerd dat een metalen bit totaal niet accepteerde, hem heb ik ook op een dubbelgebroken appelbitje gereden en dat ging heel fijn. Rubber is stroef en irriteert soms, dat gele kunststof niet. Nadeel is wel dat ze t soms stuk kunnen bijten, maar dat was voor mij geen issue, was een tijdelijke oplossing en ben later gewoon overgegaan op een rvs trensje.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 21:27

Hallo,

Bedankt voor deze reactie's.

Van het voorwaarts naar de hand toerijden ben ik op de hoogte, en daar ben ik dus inderdaad al druk mee bezig.

Het probleem is ook dat mijn paard haar voor tanden niet opelkaar houd, dus ik heb zelf het idee dat het extreem knabbelen op het bit meer een stukje irritatie is van het feit dat ze haar kaken telken een halve centimeter van elkaar houd.

De bitten heb ik langere tijd geprobeer langer dan 2 weken, nu heb ik zaterdag voor het eerst gereden met een heel dun dubbelgebroken bit en dit wil ik eerst nu verder proberen.

Ik wil via dit topic wat informatie inzamelen en bekijken hoe ik het probleem op kan lossen, en of ik op de goede weg zit.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:32

Mag ik vragen wat de achterliggende gedachte is van een dunner bit? Scherpere inwerking?

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:01

Kan ook zijn dat het paard iets stabielers in zijn mond wil
Probeer eens iets wat niet gebroken is ofwel van metaal ofwel kunststof Bij die van mij is het grotendeels over met een kunststof ongebroken bit van sprenger correctie bit wil hij ook niet is toch weer te hard in zijn mond
Als ik er een dubbelgbroken bit in hang is het probleem meteen weer terug enkel gebroken loopt hij gewoon niet op dus hoef ik al niet te proberen

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:14

Ik heb wel eens gelezen ol Bokt dat mensen een stukje natuurzeem om het bit heen doen (ik zou even de zoekfunctie gebruiken). Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien heb je er wat aan.

[AR] Tips/Voorbeeld zeem om het bit naaien?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:05

Fiebie schreef:
Mag ik vragen wat de achterliggende gedachte is van een dunner bit? Scherpere inwerking?

Veel paarden vinden een dunner bit prettiger omdat ze dan de mond (lippen) beter kunnen sluiten.
Lusitanos bij voorbeeld doe je echt geen plezier met een dik bit, daar hebben ze te weinig ruimte voor.

Mijn paard heeft een duidelijke afkeer van metaal en opende daarom de mond wat en tilde zijn lippen zo hoog mogelijk op. Hij deed dat met alle soorten bitten, maar nu met de synthetische niet meer.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:10

De merrie die ik rijdt was ook erg onrustig met enkelgebroken bit in de mond. Een dubbelgebroken bit verergerde het probleem. Nu rijd ik met een ongebroken bitje en dit gaat erg goed.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:13

Lusitana schreef:
Fiebie schreef:

Veel paarden vinden een dunner bit prettiger omdat ze dan de mond (lippen) beter kunnen sluiten.
Lusitanos bij voorbeeld doe je echt geen plezier met een dik bit, daar hebben ze te weinig ruimte voor.

Mijn paard heeft een duidelijke afkeer van metaal en opende daarom de mond wat en tilde zijn lippen zo hoog mogelijk op. Hij deed dat met alle soorten bitten, maar nu met de synthetische niet meer.

Duidelijk... :)

Maar jij gebruikt dus geen metaal, is dat synthetische bit ook gebroken of niet?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:21

Het is ongebroken, maar heeft wel knobbels in het midden. Dat hoeft van mij niet, maar als gezegd, ik had hier in de winkel waar ik was geen keuze.
Ik kan geen afbeelding vinden, ik zal zo op stal wel even een foto nemen.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:30

Ben benieuwd, klinkt als een vriendelijk bit... :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:37

Batterijen van camera waren leeg :o Dus nog een dagje wachten.

Een bit is zo vriendelijk als de hand van de ruiter. Als ik er nu aan ga zit te sjorren zal hij ook protesteren, maar het is in elk geval een bit dat hij blijkbaar aangenaam genoeg vindt aanvoelen. Het is een hypergevoelig paard, dat totaal geen mond had, maar dit bit neemt hij prettig aan. Wil niet zeggen dat nu alles in een keer is opgelost, het is een proces, maar achter het bit kruipen doet hij in elk geval niet meer. (Tot nu toe).

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:43

Weet je zeker dat het gebit van je paard in orde is? Als mijn paard zulk extreem gedrag vertoonde (ze doet haar mond helemaal niet meer dicht zodra ze het bit in heeft, als ik het goed begrijp), zou ik eerst de tandarts eens laten kijken.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:45

eerst goed naar voren durven rijden voor je aan de bitten begint.
als je toch graag een bit wil uit proberen, zou ik voor een happy-mouth gaan..

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:46

Het kan ook nog rugpijn zijn waardoor ze zich zo opkropt, dat zou ik eerst nog willen uitsluiten. :)