Tja wat is mijn zadel nu waard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Tja wat is mijn zadel nu waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 12:05

Hoi,

Geen wat is de waarde van mijn zadel topic, maar het volgende.

Ik heb een zadel liggen die nog in goede staat is en er perfect uitziet.
Omdat er toch wat onduidelijkheid was over het type heb ik een afspraak gemaakt bij een ruitersportzaak om het te laten taxeren.
Aangezien ik toch al bezig was en het zadel in mijn auto had liggen, ben ik ook nog bij een ruitersportwinkel hier in de buurt geweest.
De taxatie bij beide winkels was een enorm verschil. En ik weet dus nog niet wat het zadel waard zou moeten zijn. Voor mij heeft het een emotionele waarde dus ik houd mijn handjes er lekker vanaf.

Waar kan ik het beste mijn zadel laten taxeren. De eerste ruitersportzaak wilde het wel overnemen, maar ik wilde daar nog even over nadenken en in zekere zin afscheid nemen (vanwege dat emotionele).
Kan ik beter naar een zadelmaker gaan?
Of nog beter: Hoe kan ik echt de waarde van het zadel laten bepalen?

Donna89

Re: Tja wat is mijn zadel nu waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:16

als je het zadel door 2 zaken heb laten taxeren, en beide geven en heel ander bedrag, moet je denk ik toch echt zelf gaan bedenken wat je er voor zou willen hebben. Maar bij een verkoop is het uiteindelijk toch ´wat een gek er voor geeft´ ben ik bang. Voorbeeld; zadel kan 900 euro waard zijn maar als niemand hem wil hebben voor dat geld zou je toch echt in prijs omlaag moeten.

je zou er een 3e persoon naar laten kunnen kijken, en dan een gemiddelde nemen van die bedragen.

succes

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:39

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 12:55

Jullie hebben gelijk hoor dat jullie zeggen 'het is wat de gek er voor over heeft' en 'het is wat je er zelf voor wilt hebben'.
Voor mij heeft het een emtionele waarde dus vandaar dat ik mijn handen er liever vanaf houd. Ik zou niet weten wat ik er zelf voor wil hebben.
En dat maakt het lastig, misschien moet ik naar nog maar een zaak toe inderdaad en kijken wat die erover zeggen.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:11

Om een waarde te kunnen bepalen zijn er een aantal dingen nodig, merk, inchmaat, boommaat, kwaliteit, model en in welke staat is het zadel.
Bv. een zadel, met een boommaat 28(erg smal dus) zal minder waard zijn al een zelfde zadel met een medium boom(31) waarom? Een boommaat 28 is minder voorkomend en daardoor minder intrek en dus moeilijker verkoopbaar. (wat de prijs zal drukken)
Daarbij zijn sommige merken goed waardevast en anderen totaal niet.
Let vooral op bij verkoop aan winkels en zadelmakers, die willen ook winst maken dus je zal niet er voor krijgen wat jer eventueel zou kunnen krijgen wanner je het zadel zelf via bv marktplaats verkoopt.

Om zo een waarde bepaling te geven zal ik meer info nodig hebben, wellicht via pb?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 13:14

Aafje, en daar ben ik best wel een beetje bang voor. Daarom heb ik het zadel ook weer meegenomen naar huis vanaf de ruitersportzaak.
Het gaat mij er echt niet om dat het zadel weg gaat voor de hoofdprijs. Aan de andere kant ligt hij ook niet in de weg, maar ik doe er niets meer mee en dat is zonde van zo'n zadel.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:33

Marchador schreef:
Aafje, en daar ben ik best wel een beetje bang voor. Daarom heb ik het zadel ook weer meegenomen naar huis vanaf de ruitersportzaak.
Het gaat mij er echt niet om dat het zadel weg gaat voor de hoofdprijs. Aan de andere kant ligt hij ook niet in de weg, maar ik doe er niets meer mee en dat is zonde van zo'n zadel.

Tja, €300 boven de waarde moet je ook niet gaan zitten
Maar ken genoeg mensen die zomaar 300€ inleverde bij verkoop of inruil bij een zadelmaker.(dus mensen die zomaar €300 meer hadden kunnen krijgen bij vrije(particulieren) verkoop)
Dat is gewoon echt zonde geld!!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:37

Marchador, waar ben je geweest voor de taxaties en wat waren de bedragen? Over wat voor zadel hebben we het nu?

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:01

een voordeel van verkopen aan/ via zadelmaker is ook dat je geen afspraken hoeft te maken met particulieren, wel of niet laten passen op eigen paard. Sommige mensen komen niet opdagen en laten we eerlijk zijn via internet/marktplaats weet je ook niet echt wie je allemaal bij je thuis laat komen. Eventueel op proef en het zadel wordt in slechtere staat terug gebracht? Toch risico's die je anders afgedekt hebt, en dat mag m.i. best wat kosten toch?

Evt toch particulier verkopen, dan mocht je het zadel nieuw gekocht hebben, dan lever je er relatief het meest op in. Heb je het zadel 2e hands gekocht, dan is meestal de kop er al af en zou je per jaar dat je het zadel gebruikt hebt bijv 50-75,- van de aankoopprijs af kunnen tellen als soort van afschrijving.
Een paardenbedrijf zou een aangekocht nieuw zadel in principe in 5 jaar tijd af mogen schrijven, maar ken geen enkel bedrijf dat dat eigenlijk ook daadwerkelijk toepast.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 09:55

Het gaat om een Kieffer Wien.
De ruitersportzaken wil ik liever niet bij naam noemen, maar het gaat om een grote ruitersportzaak (dan weet je denk ik al wel welke ik bedoel). En een kleine plaatselijke.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:06

ik kan je zeggen dat een tijdje terug toen ik mijn zadel wilde verkopen (een kentaur) er veel kieffer wiens te koop waren met prijzen tussen 200 en 400 euro. Ik wilde zelfs ruilen, maar m'n instructrice raadde het ten stelligste af, omdat er zoveel 2de hands te koop waren. En dit volgens haar een reden had :? en de nieuwprijs ook behoorlijk zou meevallen, maar dit weet ik niet zeker

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:11

Ik ben het niet helemaal met je eens petitparis. Ik kan zo snel even geen nieuwprijzen vinden, maar Kieffers beginnen vanaf 1500 euro ongeveer. Het zou kunnen dat de Wien niet meer gemaakt wordt, en dat ze daarom alleen nog maar tweedehands te verkrijgen zijn. Dat moet geen afbreuk doen aan de tweedehands prijzen. Kieffers zijn kwalitatief goede zadels.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 10:15

Persoonlijk vind ik het een enorm fijn zadel, hij past alleen niet goed op mijn andere pony en dat vind ik enorm jammer.
Wat ik hoor is tegenstrijdig, de één zegt dat niemand een kieffer wien wilt, de ander is juist smoor op de kieffer wien. Je moet er van houden net als ieder ander zadel in mijn ogen.
Volgens mij worden de Wiens ook niet meer gemaakt.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:16

ik zou ook nog naar een 3e gaan
en over kieffer ben over die van mij dik tevreden heb hem nu al 9 jaar en nog altijd passend gekregen op 4 verschillende paarden

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:20

kleinvosje: ik wil absoluut geen afbreuk doen van TS haar zadel. Ik vind/dacht ook dat kieffers goede zadels waren (prijs/kwaliteit).
Alleen viel het me toen wel op dat er idd zoveel van dit model te koop waren en dat ze in die 3 weken dat mijn kentaur te koop stond, niet verkocht werden. En dit laatste weet ik omdat er een meisje mijn zadel wilde ruilen of kopen zodra haar kieffer wien verkocht was, maar zij kreeg weinig tot geen reactie...

Dus zoals iemand eerder zei, een zadel uiteindelijk waard wat een gek er wil voor geven... en toen was de marktprijs niet zo gunstig, wat niet wil zeggen dat het ondertussen niet anders is.
En ik heb idd verschillende meningen over de wien gehoord, of je bent ervoor of juist niet is een persoonlijke keuze.

TS ik zou idd ook nog eens naar een 3de ruitersportzaak gaan of een zadelpasser vragen en verder eens op marktplaats en dergelijke kijken. dan kan je de werkelijke waarde met de marktwaarde vergelijken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:35

Brendaaaa schreef:
Ik heb vanmiddag dit zadel opgehaald voor 75 euro incl. singel en beugels... koopje niet? Het zadel is ook echt nog nieuw

http://dieren.marktplaats.nl/paarden-en-pony-s-overige-toebehoren/371576279-nieuw-leren-veelzijdigheidszadel.html
ik denk idd dat het afhankelijk is van wat jij ervoor wilt hebben en de nieuwwaarde

Ik had dit zadel nooit gekocht. Het is een goedkoop zadel en ik weet uit ervaring dat zo'n zadel niet op mijn paarden gaat passen.

TS, inruilen bij Divoza betekent dat je er echt heel weinig voor krijgt. En zij verkopen het dan weer met overduidelijke winst. Wil je er snel vanaf, dan kun je dit doen, anders kun je het particulier misschien verkopen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:52

germie schreef:
Brendaaaa schreef:
Ik heb vanmiddag dit zadel opgehaald voor 75 euro incl. singel en beugels... koopje niet? Het zadel is ook echt nog nieuw

http://dieren.marktplaats.nl/paarden-en-pony-s-overige-toebehoren/371576279-nieuw-leren-veelzijdigheidszadel.html
ik denk idd dat het afhankelijk is van wat jij ervoor wilt hebben en de nieuwwaarde

Ik had dit zadel nooit gekocht. Het is een goedkoop zadel en ik weet uit ervaring dat zo'n zadel niet op mijn paarden gaat passen.

TS, inruilen bij Divoza betekent dat je er echt heel weinig voor krijgt. En zij verkopen het dan weer met overduidelijke winst. Wil je er snel vanaf, dan kun je dit doen, anders kun je het particulier misschien verkopen.

Goedkoop is niet altijd verkeerd hoor! We hebben ook een knightrider dresuur kunststof zadel van 200 euro en dat ding is ook geweldig!
Bovendien, dit zadel zit fantastisch! En het boeit me geen moer of er wel of niet een merk op staat, als het maar goed zit!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:56

interhippique zadels staan niet bekend om hun kwaliteit.

tjs, zadels taxeren lijkt me een moeilijk vak, dat er dus uiteenlopende meningen bestaan is wel heel normaal natuurlijk...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:53

Mijn kieffer ging ook de deur uit voor 250,
terwijl de nieuwprijs inderdaad boven de 1500 euro ligt.
Tweedehands Kieffers liggen inderdaad best laag van prijs, afhankelijk van de leeftijd natuurlijk.
Maar als je ziet dat een tweedehands euroriding bv. meestal aan de helft van de nieuwprijs aangeboden wordt, en een kieffer doorgaans aan een 3de, zegt ook al genoeg.
Ik denk dat Kieffer net wat minder in trek zijn omdat ze geen gek diepe zit hebben en geen superdikke kniewrongen. En tegenwoordig willen de meeste ruiters zadels waarin je muurvast zit (zo ervaar ik het hier in de buurt althans)

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:59

Zet hem gewoon eens een maandje op marktplaats/bokt. En dan kijk je wat ze er voor willen geven??

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:00

Ik leer bij een zadelmaker een echte. Hij taxeert zadels. Het is wel waar dat je de zee kan dichtmaken met Kiefferzadels. Vooral de Wien. Dan moet je idd een gek treffen die hem hebben wil. Een goed onderhouden zadel zou toch nog wel een 500 tot 600 op moeten kunnen brengen. Maar ja, idd, als een zoeker zo veel keuze heeft zal die de goedkoopste pakken.

Persoonlijk heb ik liever een Engels zadel, dan een Duits. Dat heeft met het verschil in de boom te maken. Maar ja, er hoeft er maar één te zijn. Als het niet in de weg ligt, kun je hem wegleggen en wachten of vast aanbieden en kijken wat er op geboden wordt. Dat betekent nog niet dat je gaat verkopen hè? Een betere taxatie kun je niet krijgen. ;)

Germie: Ik ben het met Brenda eens. De kwaliteit van een zadel komt naar voren op het moment dat het paard er beter door gaat lopen. Dat kan een goedkope zijn of een dure. Belangrijkste regel is: Het moet passen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:05

Tja, is wat de gek ervoor geeft.
Dat een winkel er weer op wil verdienen vind ik logisch.
Die hebben hem vermoedlijk ook een tijdje liggen en op de plank liggen kost ook geld.

Sommige internet winkels hebben lijstjes met 2e hands zadels incl. prijzen op internet staan.
bv. divoza, drunensruiterhuis etc. Misschien kan je daar tussen kijken wat je zadel ongeveer waard is.
Wel rekening houdend met de staat van het zadel en de maten.

Voordeel van aan zaak verkopen, geen gezeur aan je deur/telefoon/mail over passen en geld en je bent hem direct kwijt.
Nadeel, allicht krijg je er minder voor.

Aangezien jouw zadel emotionele waarde heeft zou ik hem dan nog maar even houden.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:54

Wat een gedoe inderdaad met die zadels en zeker als er ook nog een emotioneel randje aan vast zit zoals ts zegt. Ik denk ook dat het is wat iemand ervoor wil geven icm merk en hoe zo'n zadel in de mark ligt.

Ik heb bijvoorbeeld een 1 jaar oude KN symphonie die nu al niet meer past, flink balen. Kostte me 1700 euro vorig jaar en ziet er werkelijk als nieuw uit, aankoopbon aanwezig en zelfs nog een opvulbeurt tegoed van de ruitersportzaak.

Als je mensen vraagt graag rekening te houden met de nieuwprijs wanneer ze willen bieden en ze bieden 400 euro dan kan ik dat werkelijk niet serieus nemen!

Ts succes met de verkoop in ieder geval en ik zou ook eens even op i net rondneuzen icm de prijzen die evt de ruitersportzaken ervoor willen geven (dan kun je best een redelijke vp bedenken).

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 06:57

bugpluisje schreef:
Wat een gedoe inderdaad met die zadels en zeker als er ook nog een emotioneel randje aan vast zit zoals ts zegt. Ik denk ook dat het is wat iemand ervoor wil geven icm merk en hoe zo'n zadel in de mark ligt.

Ik heb bijvoorbeeld een 1 jaar oude KN symphonie die nu al niet meer past, flink balen. Kostte me 1700 euro vorig jaar en ziet er werkelijk als nieuw uit, aankoopbon aanwezig en zelfs nog een opvulbeurt tegoed van de ruitersportzaak.

Als je mensen vraagt graag rekening te houden met de nieuwprijs wanneer ze willen bieden en ze bieden 400 euro dan kan ik dat werkelijk niet serieus nemen!

Ts succes met de verkoop in ieder geval en ik zou ook eens even op i net rondneuzen icm de prijzen die evt de ruitersportzaken ervoor willen geven (dan kun je best een redelijke vp bedenken).

Tja dat kan jij niet serieus nemen, maar laten we eerlijk zijn; 400 euro voor een 2ehands zadel is een ENORME berg geld! Of het nu 1700 euro heeft gekost of niet, voor 400 euro kun je een knap nieuw zadel kopen ook.....

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:28

ik hoop dat je een grapje maakt :D

Het is veel geld maar daar koop ik geen "goed" nieuw zadel voor in mijn paard haar geval. Die past namelijk geen standaard zadel af fabriek maar ik mag er lekker een helemaal laten gaan aanmeten :( .

En als mensen nog 900 euro krijgen voor een KN van 3 of 4 jaar.......dan vind ik 400 idd geen serieus bod :o als iemand voor dat geld een KN vindt van 1 jaar oud in een ruitersportzaak......tja dan heb je een koopje idd maar ik denk niet dat dat iemand gaat lukken!

Brendaaaa schreef:
bugpluisje schreef:

Tja dat kan jij niet serieus nemen, maar laten we eerlijk zijn; 400 euro voor een 2ehands zadel is een ENORME berg geld! Of het nu 1700 euro heeft gekost of niet, voor 400 euro kun je een knap nieuw zadel kopen ook.....