Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Wat versta jij onder 'moeilijke' rug? Een foto zou al een beetje duidelijkheid kunnen geven. 

Juliette86 schreef:Gaat het om de pony in je profiel?
Het enige wat ik zie is een pony met een afwijkende rug welke gecreërd is door een slecht passend zadel. Het beestje heeft helemaal geen smalle hoge schoft maar verschrikkelijke spierathrofie (weg gedrukte/onder ontwikkelde spieren) waarschijnlijk door een te smal zadel.
Laat een goede zadelPASSER (dus geen zadelmaker) komen en hou er rekening mee dat je nog zeker een jaar voor de boeg hebt voordat de rug weer enigzins normaal te noemen zal zijn. Je andere problemen zullen dan ook vanzelf oplossen.
Heb je niet voldoende budget dan is een goed boomlooszadel (dus geen MP immitatie vodjes) in combinatie met de juiste pad ook nog een optie. Zodra de bespiering zich op de rug hersteld heeft kan je desgewenst terug naar een boomzadel en zal merken dat je pony dan geen afwijkende bouw meer heeft.

bumper schreef:En dat kun je zien aan de hand van foto's?
Ragdollcat schreef:Waarom vraag je dat hier? laat er gewoon een zadelpasser/maker komen, dat is simpel, dat is hun werk, dan komt het in orde.
Juliette86 schreef:bumper schreef:En dat kun je zien aan de hand van foto's?
Yep. Dat kan je zien aan de kuilen (ik wil eigenlijk kraters zeggen) naast de schoft. 90% van de paarden waarvan de eigenaar heel hard roept dat ze een hoge smalle schoft hebben, hebben in feite een gebrek aan bespiering naast de schoft door een te smalle boom of het volstoppen van de kamer met dikke dekjes/pads/bontjes of een combinatie hiervan.
unamie schreef:@bumper
Aan de hand van een foto kun je heel goed zien hoe de bespiering is
Bij jou pony zit er een pobleem in de rug qua bespiering (schoft is ingevallen en veel spanning in de spieren)
Als je de rug los zou laten maken en je rijd boomloos is de kans groot dat je een andere pony ziet

Chaos schreef:Dit hoeft niet alleen zo te zijn met boomloos. Dat wil ik er toch wel even bijzeggen..
Als dit het het geval zou zijn bij je pony TS dan is het gewoon een kwestie van een GOED zadel en training.
En of dat zadel boomloos is of niet maakt dan nog niet eens zo veel uit.
Wil je gaan starten? Dan zou ik nu niet boomloos gaan..

Dinopino schreef:Bij boomloos en een bepaald gewicht heb ik niet bepaald het idee dat je je paard helpt. Wanneer je ziet wat voor druk je stijgbeugels geven op een boom en wanneer die niet aanwezig is waar die druk dan terecht komt denk ik niet dat je er gebaat bij bent wanneer je er niet de juiste pads en oplossingen voor hebt.. ik ben niet tegen boomloos maar het lost niet alles op.
. Er wordt volgens mij nergens gezegd dat boomloos DE oplossing is. Alleen met een beperkt budget als dat van de TS doet ze haar paard waarschijnlijk meer plezier met een goed boomloos zadel dan een past net wel net niet boomzadel wat gekocht wordt omdat die binnen het budget valt. Het blijft een feit dat de puntbelasting bij een niet perfect passend boomzadel vele malen hoger is dan de belasting door de stijgbeugels bij een goed boomloos zadel in combinatie met de juiste pad.