Ervaringen gevraagd w.b. deken met halve hals.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Saida_

Ervaringen gevraagd w.b. deken met halve hals.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 09:47

Voor mijn friese dame moet ik voor komende winter een waterdichte deken aanschaffen, en nu overweeg ik een deken met halve hals.
Nu hoorde ik her en der dat met een deken met halve hals de kans groot is dat de manen in het midden van de hals kunnen afschuren.
Hier zit ik niet op te wachten aangezien ze daar op z'n langst zijn, een dikke meter.
Hoe is jullie ervaring met zo'n deken?
Laatst bijgewerkt door _Saida_ op 30-08-10 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:50

Dat risico zit er wel in. Ik heb op mijn paard in de winter een deken liggen met een klein stukje extra hals en daaronder wordt ze kaal, de deken zit daar niet eens strak maar toch is het stukje bij de schoft kaal.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:50

Mijn merrie (Arabier) heeft wel lange manen, maar zo dik en lang als friezenmanen zijn ze zeker niet. Toch heb ik haar de afgelopen winter een deken met halve hals (Rhino Wug) opgelegd en de manen zitten er allemaal nog perfect aan. De hals zit vrij los en blijft 'omhoog' staan als ze haar hoofd naar beneden doet.

Bij dekens waarvan ik wel denk dat ze eventueel de manen kunnen beschadigen, maak ik een losse hengstenvlecht van de schoft richting oren voor zolang het nodig is.

cooky_chanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:41

Ik heb ook een deken met een halve hals, Rhino Wug, maar geen afgeschuurde manen bij mijn paard.

GWR

Re: Ervaringen gevraagd w.b. deken met halve hals.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:47

Ik heb ook de Rhino Wug maar bij mij is dus wel altijd een stukje (ongeveer 10 cm lang) waar de manen een stuk korter/afgesleten zijn. (niet helemaal kaal geschuurd maar wel heel dun en stuk korter)
maar anders heeft ze haar schoft kapot dus dan liever een plukje manen minder

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 15:06

Ik bedoelde dus dat de manen bij de manenkam worden afgeschuurd door de rand van de deken.
:=

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:08

De laatste 8 winters heeft mijn paard steeds onder een Weatherbeeta met halve hals gestaan en zijn manen hebben daar niet onder geleden.

In de zomer staat hij onder een dazendeken met hele hals als we hier te veel last hebben van ongedierte en ook daarvan gaan de manen alleen maar plat liggen. Ze worden niet afgeschuurd en ze vallen ook niet uit.

Mijn paard heeft overigens vrij lange manen, niet bijzonder dik maar ook niet bijzonder dun.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:09

Heb hier ook de Rhino Wug met halve hals en geen duidelijke problemen met afgebroken haren. Zoals Hilli ook zegt staat de deken redelijk los van de hals.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 15:24

Zijn er ook ervaringen met andere dekens dan de Wug dekens?
Deze past mijn merrie helaas niet....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:27

Weatherbeeta dus. :)

Ik heb de Landa, hiervoor had ik een Orican.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:32

_Saida_ schreef:
Ik bedoelde dus dat de manen bij de manenkam worden afgeschuurd door de rand van de deken.
:=

Bedoelde je dit voor mij?
Ik bedoelde ook op de manenkam hoor.
Ik zei ANDERS (dus zonder halve hals) gaat haar schoft kapot.. daarom liever plukje manen wat korter door de deken..

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:36

Ik heb een Bucas Smartex All in One (ideale deken!!!) met een losse hals en omdat mijn paard afgelopen winter geschoren was, heeft hij die hals ook eigenlijk constant opgehad, maar geen afgeschuurde manen of iets dergelijks!

LSignora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:54

Ik heb verschillende dekens gehad met halve hals.
Ik heb er nu 1 van harry's horse, bevalt prima!
Het ligt er bij mij heel erg aan hoe groot de opening van de hals is. De ene deken ligt wel goed en bij de andere was ze binnen een week kaal. Ik denk dat het heel afhankelijk is van het type paard en de grote en vorm van de hals.
Gewoon gaan passen zou ik zeggen ;)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:28

Mijn pony staat nu al zo'n 3 jaar iedere winter onder Nika dekens met halve hals. Natuurlijk "drukt" zo'n deken op de hals, maar hij heeft nog steeds zijn lange manen.
Je kunt er uiteraard ook vlechtjes in de manen doen, en deze goed insprayen met antiklit spray.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:31

ik heb er 1 van Wheaterbeta hele fijne deken. nergens schuurplekken niet in de manen, niet op de borst en dat terwijl mijn paard daar heel gevoelig op is.

Ik heb er bij mijn vorige paard ook 1 van HH gehad, ook super fijne ervaring mee eigenlijk dezelfde als hierboven.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:33

ikheb de avalanche dekens van horze met halve hals...zijn perfect voor mijn friezel

Caline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:01

Zit idd met hetzelfde probleem. Komt volgens mij omdat je dan een paard hebt met een zware hals. Friezen zullen daar denk ik ook wel wat sneller last van hebben. Ik heb geen fries maar mijn paard heeft een hele zware hals en schuurt bij dekens met halve hals ook de manen. Misschien die avalanche dekens van horze eens proberen dan... Ik zal eens kijken wat die kosten want ken ze niet.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:21

Caline schreef:
Zit idd met hetzelfde probleem. Komt volgens mij omdat je dan een paard hebt met een zware hals. Friezen zullen daar denk ik ook wel wat sneller last van hebben. Ik heb geen fries maar mijn paard heeft een hele zware hals en schuurt bij dekens met halve hals ook de manen. Misschien die avalanche dekens van horze eens proberen dan... Ik zal eens kijken wat die kosten want ken ze niet.

zijn n iet echt duur en superposvorm bij groenruitersport zijn ze nu in de aanbieding en bij horze zelf is de staldeken het goedkoopst.. :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:36

Het ligt er denk ik ook een beetje aan van wat voor materiaal de binnenkant van de deken is. Eerst had ik een deken van Divoza met een hele hals met een gladde binnenkant en zijn manen bleven netjes. Afgelopen winter heb ik een Bucas turnout full neck gekocht met een fleecevoering en toen is hij bossen manen kwijt geraakt. Zomers loopt hij onder een Rambo eczeemdeken met een gladde voering en dan is er ook niets aan de hand. Ik heb nu een gladde voering in de hals van de bucas gemaakt en hoop dat dit beter gaat.

zilano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:51

Een stalgenoot van mij heeft de Silvano Wug van Paardenboulevard en is er heel erg blij mee. Is trouwens een erg mooie deken en lang niet zo duur als Horseware. Erg mooie pasvorm en het belangrijkste: geen afgeschuurde manen (deken is gevoerd met nylon, net als de Rhino Wug van Horseware).

http://www.paardenboulevard.nl/shop/art ... 02bc7ed7e5

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:53

Mijn Weatherbeeta's hebben ook een gladde voering, dat zal idd schelen. :j

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:59

Paard wat ik ken waren de manen helemaal bij weg.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 08:06

Het lijkt dus idd te schelen of je nou een gladde voering hebt of een fleece gevoerde.
Helaas zijn de dekens van Horsewear niet geschikt voor mijn friese merrie.

QHP komt deze maand ook met een aantal nieuwe uitvoeringen/kleuren van de dekens met halve hals.
Iemand al ervaring met dit merk?

Magnumpjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:14

Je kunt ook altijd een bontje om de rand heen naaien, dat deed m'n moeder altijd bij gewone dekens! Maar ik heb nooit ergens last van gehad met halve hals, alleen maar met hele hals! Dat was een ramp! Maar halve hals vind ik echt ideaal!

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:01

Joscaa schreef:
Paard wat ik ken waren de manen helemaal bij weg.

dat is niet helemaal waar jos, kiki had ook een hals deken maar daar had ze geen last van.
denk dat het met het soort binnen afwerking te maken heeft. die van ons hebben een gladde stof en daar onder komt pas de voering.

ik heb erg goede ervaringen met een hals deken, ik heb er 1 waar je de hals van af kan halen.
als het dan mooi weer was deed ik hem af. en had ik alleen een gevoerde regendeken.
super ding!!