Twijfels: Vzh of Drs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Twijfels: Vzh of Drs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 19:36

Hallo bokkers. :)
Mijn paardje is toe aan een nieuw zadel, dit zadel begint namelijk een beetje te knellen.
Opzich is het nog te doen, maar er komt wel een nieuw zadel.
Ik was overtuigd van een dressuurzadel, omdat ik graag dressuur wil gaan rijden.
Ik wil ook gaan springen, maar voorlopig ga ik toch niet de hoogte in en met een dressuurzadel vind ik dit prima gaan.

Nu kreeg ik van sommige mensen te horen dat weer een vzh toch een beter idee is, omdat ik binnen een jaartje ook wil gaan springen.
Maar ik heb zo mijn twijfels.. Ik wil echt wat bereiken en ik weet niet of dit lukt met een vzh.

Een goedkoop springzadel na een tijdje erbij is ook een optie, maar Marene heeft een lastige rug
en we zijn niet van plan om veel geld uit te geven voor een springzadel.

Zo'n lastige situatie, terwijl ik toch echt overtuigd ben van een dressuurzadel, begint het toch te kriebelen.
Ik wil geen verkeerde keuze maken, daarom vraag ik om jullie advies. :)

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:38

Lastig inderdaad..
Wil je ook echt wedstrijden gaan springen, of gewoon af en toe als afwisseling/lekker voor de lol springen?
Dan zou ik gewoon voor dressuur gaan, ik vind dat namelijk veel lekkerder zitten als een vzh zadel. Maar dat kan persoonlijk zijn.

Als je toch niet heel hoog gaat springen gaat dat met een dressuurzadel ook wel :j

Kijk als je echt volop wilt gaan springen, en ook steeds hoger, dan kan het vervelend worden met een dressuur zadel.
Maar anders kan het best!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:40

Springen met een dressuurzadel kan imo niet veel kwaad behalve dan dat het er niet voor gemaakt is.
als ik jou was zal ik of een gunstig geprijst dressuurzadel aanschaffen en later een gunstig geprijst spring/vzh zadel.
Of nu in één keer een hoger kwaliteids vzh zadel (bijv. kieffer etc. super geweldige dingen) of een dressuurgericht vzh zadel uiteraard. :)

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:41

kan je niet een vhz richting dressuur nemen? dat is een vhz zadel met lange zweetbladen als ik me niet vergis

RomyFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:41

Ik heb een vzh zadel richting dressuur, rij vooral dressuur. En af en toe springen we is, gaat prima:D

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:42

vsd!
Heb ik ook, dat is een veelzijdigheid richting dressuur.
Kan je ook prima een sprongetje mee maken hoor, maar heeft toch meer de dressuurhouding- en zit.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:43

je kunt ook voor een dressuurzadel gaan en dan zonder zadel gaan springen maar als je ook wedstrijden wil gaan springen dan moet je denk ik een dressuurzadel kopen niet al te duur en dan misschien een niet al te duur springzadel ik denk dat een vzh niet de juiste oplossing is omdat je daar later spijt van krijgt als je eenmaal hoger in de dressuur bent gekomen.

sharonalover

Re: Twijfels: Vzh of Drs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:44

je kan ook kiezen voor een dressuurzadel met weinig sprong. dan kan je je beugels toch makkelijker wat korter maken.
maar dat moet je dan wel weer fijn vinden natuurlijk :)

Ikzelf vind springen met een dressuurzadel nooit zo'n succes. een kruisje kan wel, maar vanaf zo'n 50 cm is het eigenlijk niet wat ;) ik zou dan toch gaan voor een goedkoop springzadeltje voor erbij. heb ik ook gedaan, bevalt heel goed :)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 19:45

Bedankt voor de (super) snelle reacties!
Vzh richting dressuur, ja is een optie. :j

Ik wil graag wedstrijden gaan springen over een tijdje.
Dat heb ik altijd al graag gewild, dus dat ga ik ook doen.
Dressuurwedstrijden wil ik sowieso doen.
Ik wil gewoon écht graag wat bereiken, en ik vraag me af of dat juist met een vzh lukt. :j

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 19:47

Hebben jullie misschien voorbeelden van goedkopere, makkelijk aanpasbare springzadels waarin je wel lekker kunt zitten?

Alleen wat wel lastig is is dat ik geen twee zadels in mijn zadelkast neer kan hangen.

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:49

Misschien kan je dan later gaan voor een tweedehands springzadel van wat betere kwaliteit?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:49

heb hetzelfde 'probleem' :D
Ben ook toe aan een nieuw zadel maar ben er ook niet echt uit of ik nu ook springwedstrijden wil doen of gewoon af en toe voor de lol wil springen, maakt de keuze erg lastig :=
vzh dressuurgericht heb ik hier in de buurt nog niet echt gezien? Of heb ik gewoon geen ogen in m'n kop?

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 19:50

Ilova schreef:
Misschien kan je dan later gaan voor een tweedehands springzadel van wat betere kwaliteit?

Ja, dat is wel mogelijk, maar mijn paardje heeft al zo'n lastige rug.
Dit zadel vinden was al een ramp. Ze is breed, niet heel extreem breed, maar werkelijk alles schuift.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 19:50

Joycebunny schreef:
vzh dressuurgericht heb ik hier in de buurt nog niet echt gezien? Of heb ik gewoon geen ogen in m'n kop?

Zie ik ook maar heel weinig.
Kan me ook niet voorstellen hoe het eruit ziet, iemand foto misschien? :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:51

het wel of niet iets bereiken ligt echt niet aan je zadel :)
dat vermakkerlijkt het alleen maar!
ik zou als ik jou was dan toch voor beide kiezen :j

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 19:53

NicoleHorses schreef:

Dat is zeker weten zo.
Ik ken zat mensen die gewoon netjes rijden in een vzh, maar op wedstrijd zie je bijna alleen maar dressuurzadels (iig wel op mijn stal).
Waar bewaren jullie de zadels? Hebben jullie twee zadelbokken? Ik heb er dus maar 1, en zou dus alleen in het weekend kunnen springen,
want een springzadel neem je niet mee op de fiets lijkt me. :=

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:58

Ik heb toendertijd geruilt kwa kast op mijn stal.
Wat een oud stalgenootje van mij deed, die had alleen haar springzadel op stal liggen en haar dressuur nam ze dagelijks mee. (was dan wel op loopafstand.) Is een optie als je eens in de zoveel tijd springt dat je je springzadel mee neemt op een crea bea manier offzo :) ?
Ambrasoft schreef:
NicoleHorses schreef:

Dat is zeker weten zo.
Ik ken zat mensen die gewoon netjes rijden in een vzh, maar op wedstrijd zie je bijna alleen maar dressuurzadels (iig wel op mijn stal).
Waar bewaren jullie de zadels? Hebben jullie twee zadelbokken? Ik heb er dus maar 1, en zou dus alleen in het weekend kunnen springen,
want een springzadel neem je niet mee op de fiets lijkt me. :=

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:00

Ik ben ook benieuwd naar een foto van die dressuurgerichte vzh. M'n moeder wil ook niet sponseren voor een evt tweede zadel dus als ik een dressuurzadel koop wordt het ook flink sparen voor een eventuele springzadel..

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 20:01

Ruilen kan sowieso niet, iedereen heeft 1 zadelbok. _O-
Tja het is 10 minuten fietsen, maar ik heb geen flauw idee hoe ik een springzadel mee moet nemen.
Een lichtgewicht zadel zou nog gaan, maar een (zware) lederen.. :=

En Joycebunny; Ik moet dat springzadel ook grotendeels zelf betalen hoor. :j
Ben daarom ook benieuwd naar een foto dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:09

kan je er niet nog een zadelbok inplaatsten? soms kan dit nog lukken!
ikzelf zou trouwens als ik jouw was ook voor dressuur kan en dan later als je springwedstrijden wilt doen een springzadel aanschraffen

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 20:12

Ik heb geen idee of een tweede zadelbok erbij past, ik ben bang van niet. Het is zegmaar een houten 'blok/paal', horizontaal in de kast waar het zadel op ligt.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:14

Afbeelding
vzh richting dressuur (wel een prijzige hoor dit, kieffer, maar even als voorbeeld ;) )

Of inderdaad een dressuurzadel met weinig kniewrong, maarja dat is nou juist wat ik lekker vind zitten, veel wrong :P Haha.

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:14

Ik zou als je ook wedstrijden wilt gaan springen echt geen dressuurzadel nemen. Ik heb t/m M springen gereden met een vhz (richting dres.) en dat ging best goed. Ik rijd nu nog steeds dressuur met een vhz en dat gaat ook prima ;)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 20:19

Ik denk dat ik toch wel een dressuur en springen neem, alleen ben ik benieuwd naar goedkope, fijne springzadels.
En een manier om ze te vervoeren. :=

In ieder geval bedankt, ik ga nu stoppen dus komende reacties beantwoord ik morgen pas!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:22

fijn! succes TS :)