gelpad, bontje of wat anders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

gelpad, bontje of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 17:34

Hallo,

Het zadel van mijn verzorgpaard ligt niet goed, wanneer je aan het lichtrijden bent komt het omhoog en ploft weer op haar rug neer. Het ligt gewoon niet lekker.
Helaas heb ik zelf het geld niet om een nieuw zadel voor haar te kopen en zal de eigenaar er ook niets aan doen... Is het misschien een oplossing om er een gelpad of bontje onder te leggen zodat de klap van het zadel op haar rug wat tegengehouden word?

Ik heb geen idee of dit een oplossing zou zijn, maar hebben jullie misschien nog een ander idee hiervoor? Naar mijn idee heeft ze er namelijk best wel last van.

Alvast bedankt!

Myca

Re: gelpad, bontje of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:38

Een klapperend zadel ligt niet goed en doet pijn aan de rug van je paard. Met een bontje maak je hem wel iets smaller, maar ik ben bang dat je dit probleem er niet mee op kan lossen. Toch is de eigenaar ook niet gebaat bij een rugblessure van dit paard, misschien kan je die overhalen om bijv. dit zadel in te ruilen en een goed passend tweedehands zadel te kopen. Die hoeven niet perse erg duur te zijn.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:34

Als ik jou was zal ik gewoon iemand die kennis heeft van een zadel, laten komen en die kan het beste kijken wat je er onder kan doen. Ik bedoel wij kunnen niet zien zodra jij een bontje of gelpad er onderlegt, hoe die dan ligt en hoeveel ruimte er nog ligt.

Maar kan de eigennaar van je verzorgpony geen nieuw (tweedehand) zadel kopen. Als je aan een paard begint moet je er ook goed voor zijn (zegt niet dat de eigennaar dat niet is) maar dat betekend ook een goed en passend zadel ;)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 19:56

helaas let de eigenaar alleen maar op z'n geld, en doet ie zelf niks meer met dit paard, dus gaat er ook geen geld aan uitgeven helaas.. :n

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:26

Ik zou het niet op deze manier oplossen, maargoed, dan zou ik zo'n schuim ding kopen dat de achterkant wat ophoogt. Of de voorkant, weet niet precies hoe het ook al weer zat. Of zo'n dekje die je kan op vullen met gelinlagen, ze zijn wel wat duurder...

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:09

Ken je misschien iemand die verstand heeft van zadels?
Misschien je instructeur/instructrice of iemand anders van stal, dan kan je aan die vragen wat zij/hij van het zadel vind. :j

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 14:45

salome_maybe schreef:
Ik zou het niet op deze manier oplossen, maargoed, dan zou ik zo'n schuim ding kopen dat de achterkant wat ophoogt. Of de voorkant, weet niet precies hoe het ook al weer zat. Of zo'n dekje die je kan op vullen met gelinlagen, ze zijn wel wat duurder...

Ik zeg toch ook "of iets anders"....
denk dat de voorkant dan wat opgehoogt moet worden? zodat het minder omhoog komt.. of juist andersom? :')

naar mijn idee ken ik niemand die der echt verstand van heeft. Zal is kijken of ik iemand tegenkom..

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:29

Een niet-passend zadel is nooit passend te maken met sjabrakjes, bontjes, of wat dan ook.

Misschien toch zelf gaan sparen voor een goed (tweedehands) zadel.
Die kun je later altijd weer verkopen, bijvoorbeeld.
Zo doorrijden lijkt me toch ook niet prettig; niet voor jou en al helemaal niet voor je paard.

Of kun je aan de eigenaar uitleggen dat rijden met een niet-passend zadel uiteindelijk veel meer gaat kosten dan een goed-passend zadel.
Denk maar eens aan een dierenarts, kraker, etc etc....

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:32

Misschien een zadel passer laten kijken. misschien hoeft alleen maar gevuld te worden. Dat is goedkoper dan een ander zadel en je weet dat het zadel goed past

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:35

als de lepel loskomt van de rug is 9 kansen op 10 de boom te smal en moet niet zoals velen denken de achterkant bijgevuld worden...
dus al zou je een correctorpad nemen of zo'n raket uit schuim om de achterkant op te hogen, het zadel blijft te smal...

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 17:37

Ik ga het binnenkort nog een keertje aangeven bij de eigenaar... hoop dat ie het een beetje zal begrijpen en gaat kijken voor een nieuw zadel..

ben er vandaag geweest, en ze liep alleen fijn in stap. zodra ik ging draven en dus lichtrijden kwam ze weer met haar hoofd omhoog en spant ze haar rug. aan het einde ben ik nog even gaan doorzitten in een rustig tempo, en toen kwam ze erg fijn omlaag en bleef ze ook laag :D <3

k denk gewoon dat ze door die bonken haar rug niet kan ontspannen, en dat is zooo zonde van het paard...

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 17:38

Ik denk trouwens dat het erg lastig is om een goed tweedehands zadel te vinden voor dit paard.
Het is een vrij classieke fries, met een wat holle rug en erg breed...

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:37

tsja. zo te horen kan je weinig aan het zadel laten doen of een nieuw zadel kopen.

Dan is een bontje ofzo misschien wel een goede oplossing (niet de best, maar wel de enige die jij het paard kan bieden)
anders vraag je aan de eigenaar of iemand die er verstand van heeft wat het meest helpt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:51

Ik heb net even bij je berichten gekeken TS.
Is het de Fries en het zadel van dit topic? [RT-HAW] 4e keer op Ida (fries)
Leuk beest hoor!
Alleen het zadel in dat topic ligt veel te ver naar voren. De schouder heeft geen bewegingsvrijheid.

Leg eerst eens dit zadel goed neer en kijk dan of het beter gaat.
Hier een voorbeeld waar je het zadel moet leggen: http://www.youtube.com/watch?v=40WzB00NhF8

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 20:04

ja klopt, ik weet het, maar dat is probleem 2. het zadel schuif automatisch naar voren :=

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:07

Wat voor een zadel heb je?

Als je een wintec hebt kun je de boom ook nog verwisselen.

Succes

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 20:11

rikkybergy schreef:
Wat voor een zadel heb je?

Als je een wintec hebt kun je de boom ook nog verwisselen.

Succes

weet ik eigenlijk niet :P
zal is kijken of ik ergens een merk kan vinden :)

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:11

[quote="salome_maybe"]Ik zou het niet op deze manier oplossen, maargoed, dan zou ik zo'n schuim ding kopen dat de achterkant wat ophoogt. Of de voorkant, weet niet precies hoe het ook al weer zat...quote]
Ik ken iemand die zo'n ding heeft, en het werkt toch ja. Ik weet niet precies hoe het noemt. Het is een wit schuimding dat aan de achterkant ophoogt

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 15:09

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:21

@ LB Fotografie: Nee, dat helpt helaas echt niet...
Ik snap dat geld een issue is, maar verwijs dus toch maar even naar mijn eerder post in dit topic (en die van anderen)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 16:08

oke jammer..

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:42

Zadel is meestal te smal als het klappert, als je echt geen geld uit kunt geven zou je een achterophogend iets kunnen nemen. Ga er geen bontje of gelpad die onder het gehele zadel ligt onder proppen, dan komt je zadel voor alleen nog maar strakker te liggen.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 13:24

weet je toevallig waar je zoiets zou kunnen kopen? ben al een aantal ruitershops afgeweest maar kan het niet echt vinden.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:43

Ik ben absoluut het niet eens met Hyposjuhhh :Y)
Een zadel wat klappert is eerder te breed dan te smal. Hij kan dan van voor naar beneden en komt daardoor van achter omhoog. Een zadel waarvan de boom te krap is zal achterover gaan liggen. Als je het zadel goed op de rug plaatst moeten de beugelriemen recht naar beneden hangen en de plek waar je zit moet horizontaal liggen.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:46