zadel voor smalle paarden? arabier, akhal teke etc

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lunapoes

zadel voor smalle paarden? arabier, akhal teke etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 14:43

Hay
ik vraag me af welke zadels geschikt zijn voor hele smalle paarden.
het gaat ons om een smalle akhal teke waarvoor we een zadel zoeken en ons werd de tip gegevens ook eens te kijken wat er vaak op arabieren voor zadels ligt.

Afgelopen week is de zadelfitter geweest met o.a. kent en masters zadels en van deze zadels was de -1 boom zelfs te groot!

graag hoor ik van jullie welke zadels er speciaal voor smalle paarden zijn/ welk zadel jullie op een smal paard hebben liggen

en welke boommaat dit dan is

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:44

kieffer en kn geloof ik..

Marlllot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:45

ik weet niet wat voor zadels er speciaal voor smalle paarden zijn. maar toen ik mijn pony net kocht hebben we gehoort dat wintec ook voor smalle paarden goed zij, ik had dus een wintec pro en nog steeds. dat vind ik een heel fijn zadel boom zal ik nog even kijken weet ik niet uit mijn hoofd.

ik heb zelf een arabiertje
Laatst bijgewerkt door Marlllot op 21-08-10 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:45

Tja ik had voor mijn enorm ranke arabiertje een county competator en die lag wel heel fijn. Ik zou je helaas niet kunnen zeggen welke boommaat het zadel heeft. Maarre, hij is te koop O:) (paardje is helaas overleden)

armanike

Re: zadel voor smalle paarden? arabier, akhal teke etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:14

indd country comp is een zadel voor smalle paarden, kieffer, stubben, eigenlijke zo goed als alle a merken hebben zadels meestal in smal of medium

Lunapoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 15:36

small gaat meestal bij veel merken tot 30 en dat is dus nog te breed. ik ga eens kijken wat een county doet in de boommaten, kunstof akls wintec willen we niet (verwende billen)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:49

voor verwende billen is een county een goede keuze, ik ben ernstig verdrietig dat mijn county niet op mijn huidige bijrijpaard past

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:09

Je zou ook eens kunnen kijken voor een wow, die gaan ook extreem smal. Als die tenminste binnen het budget valt. Als je geen lucht wil kan er ook schuim onder als kussens.

Lunapoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 16:14

Mizora schreef:
Je zou ook eens kunnen kijken voor een wow, die gaan ook extreem smal. Als die tenminste binnen het budget valt. Als je geen lucht wil kan er ook schuim onder als kussens.

die hebben we ook geprobeerd, past opzich wel maar 2850 euro (de samenstelling die we dan het mooiste vonden) vinden we toch echt iets teveel gezien we zelfs die nog te lelijk vinden :o

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:03

massimo begint bij boommaat 27

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:10

Gaston Mercier (meer endurance/buitenrij zadels) of Strada zou ook nog wel eens heel goed kunnen passen

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:16

Een Arabier smal? :?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:19

Je kan WoW proberen. Die heeft een zeer uitgebreide maattabel die effe anders gaan dan de meeste zadels en twee verschilende boomtype (V en U vorm)

http://www.zadelmakerijboer.nl

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:19

linky schreef:

Dit was ook mijn gedachte, meestal zijn juist de arabieren rondgeribd, weinig schoft en passen geen smallere zadels.

Marlllot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:23

Lizz schreef:
linky schreef:

Dit was ook mijn gedachte, meestal zijn juist de arabieren rondgeribd, weinig schoft en passen geen smallere zadels.

Die van mij die is juist heel smal. nu valt het wel mee maar in het begin. En wintec vind ik trouwens heel lekker zitten, en is meestal ook goedkoper.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:27

Ik heb voor mijn AV een Kieffer

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:44

Lizz schreef:
linky schreef:

Afbeelding
smal, en zelfs met schoft

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:20

Kieffer en Eric Thomas, boommaat van mijn kieffer weet ik trouwens niet. Eric thomas paste helaas niet op mijn paard, maar dat kwam doordat haar schoft veel te hoog was.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:24

Ik heb nu even niet zoveel tijd dus ik probeer het kort te houden. Een AV is qua bouw niet te vergelijken met een AT. Die laatste staan juist bekend om de zeer hoge schoft die breed uitloopt en verder smalle bouw. Veel AT eigenaren kennen het probleem van het vinden van een goed zadel, ik ken er zelfs die jaren gezocht hebben naar het juiste zadel. AT zijn vaak zelf ook vrij kieskeurig...

Gaston Mercier heeft ervaring met het maken van zadels voor AT. Green Distance levert o.a. GM zadels en Massimo zadels. Let wel: de GM zou dan eerst nog gemaakt moeten worden, maar dan heb je ook wat. Het zijn alleen vooral op endurance gerichte zadels.

Massimo heeft zadels met smallere boom, vanaf boommaat 27.
Ook Stübben begint bij 27.
Passier heeft ook smalle maten.
Weet er zo nog wel een paar te noemen als ik mijn eigen lijstje bij me had (heb zelf een AT en de zadelzoektocht is nog niet afgerond), maar hier kun je denk ik ook wel al aardig mee uit de voeten. Neem een goede zadelpasser/maker in de arm want een goed zadel voor een AT is váák moeilijk.

Lunapoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 11:12

JoSav schreef:
Ik heb nu even niet zoveel tijd dus ik probeer het kort te houden. Een AV is qua bouw niet te vergelijken met een AT. Die laatste staan juist bekend om de zeer hoge schoft die breed uitloopt en verder smalle bouw. Veel AT eigenaren kennen het probleem van het vinden van een goed zadel, ik ken er zelfs die jaren gezocht hebben naar het juiste zadel. AT zijn vaak zelf ook vrij kieskeurig...

Gaston Mercier heeft ervaring met het maken van zadels voor AT. Green Distance levert o.a. GM zadels en Massimo zadels. Let wel: de GM zou dan eerst nog gemaakt moeten worden, maar dan heb je ook wat. Het zijn alleen vooral op endurance gerichte zadels.

Massimo heeft zadels met smallere boom, vanaf boommaat 27.
Ook Stübben begint bij 27.
Passier heeft ook smalle maten.
Weet er zo nog wel een paar te noemen als ik mijn eigen lijstje bij me had (heb zelf een AT en de zadelzoektocht is nog niet afgerond), maar hier kun je denk ik ook wel al aardig mee uit de voeten. Neem een goede zadelpasser/maker in de arm want een goed zadel voor een AT is váák moeilijk.

bedankt!
endurance gerichte zadel is geen probleem gezien dit met de AT gereden zal gaan worden. ik ga opzoek naar de zadels

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:45

Lizz schreef:
linky schreef:

Mijn punt precies! :j

Ik heb járen zadelleed gehad omdat mijn AV telkens uit zijn zadel groeide. En op het eerste zicht lijkt hij niet zo breed te zijn, maar schijn bedriegt! Ik heb nu een WoW-zadel met het grote voordeel dat alles aanpasbaar is. Deze zadels van kunnen in een mum van tijd van héél breed naar héél smal gezet worden.

Lunapoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 13:09

ik ben hier niet uit op een discussie welke arbarie smal is en welke rond. ik zoek een smal zadel voor een akhal teke dus blijf a.u.b. ontopic hierover

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:42

Dan is het mss handig om je OP aan te passen. Want daarin vraag je SPECIFIEK naar zadels voor smalle paarden, zogezegd: Arabische Volbloeden. En dan moet je ook niet 'ambetant' worden als mensen je erop wijzen dat AV's meestal allesbehalve smal zijn. Bovendien heb je van mij een aanzienlijk goede zadel-tip gekregen... ;)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 07:09

massimo? Die hebben inderdaad veel boommaten. Hier overigens een AV met ruim boommaat 36. Ik zou inderdaad niet naar zadels voor arabieren zoeken als je een smal zadel zoekt. Veel arabieren zijn naast erg rond ook heel kort, ik weet niet of dat bij AT ook zo is, maar wel iets om rekening mee te houden?

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 07:19