T6, Wintec of Tekna?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

T6, Wintec of Tekna?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 22:30

Omdat ik mij de laatste tijd wat verdiep in kunststof zadels, sprongen deze drie zadels er toch echt bovenuit.
Ik vroeg me af welk zadel het fijnste zit, langste meegaat en het mooiste eruit ziet.
Kortom: Ik ben benieuwd wel zadel jullie het beste vinden, en wat jullie meningen zijn. :)
Ik ben vooral geïnteresseerd in meningen van de dressuurtypes, maar ik sta ook open voor andere types.
Brandt maar los!

LucianoS

Re: T6, Wintec of Tekna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 07:43

ik heb sinds kort een tekna dressuurzadel - vind het een heel fijn zadel - normaal zie je gebruikerssporen van de beugelriemen ed maar bij dit zadel dus echt niet :D kras vast zeggen ze
het ziet eruit als leer .
ik ben zeer te spreken over dit zadel ... met de andere zadels heb ik geen ervaring in de kunstof uitvoeringen..

van de wintec wel de suede maar dat vond ik niets

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 09:15

Bedankt MarissaM. :j
Wel handig dat je met kunststof bijna geen slijtage krijgt!

danique38

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:01

misschien zou ik hier ook mijn vraag kunnen stellen over de tekna, Zou dit ook op een fjord kunnen passen? Binnenkort komt de zadelmaker en ik vind dat zadel ook erg mooi!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:42

T6 is leer toch? De T4 is van kunststof. Wintec past lang niet op ieder paard, bij Thorowgood hebben ze verschillende modellen bomen, dus meer kans dat het past. Tekna heb ik geen ervaring mee.

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:11

heb zelf een T6, hadden een T4 besteld die duurde echter heel erg lang, heb toen een (nieuwe) T6 als leenzadel meekregen, dit zadel beviel ook zeer goed dat we deze maar hebben genomen.

T6 is luxer als de T4, de T6 is ander soort materiaal maar beide zadels zijn kunstof. Thorowgood heeft verschillende types, zo heb je Warmbloed, Cob en Haflinger en deze 3 types zijn dan weer in verschillende breedtes te krijgen.

mijn mening:"echt een aanrader, zijn degelijke zadels en goede kwaliteit

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:15

de t6 is ook kunststof, maar beter van kwaliteit dan wintec. Ik heb een t6 gehad, die uiteindelijk niet goed lag. Nu een wintec, nieuwe model. Wintec is erg verbeterd. Oude model was vrij hard, nieuwe is al veel beter. Maar de t6 is qua materiaal voor mij echt het beste. Veel soepeler. Wua slijten, geen idee, zo lang heb ik de t6 niet gehad, en de wintec ook nog niet.
De t6 ziet er net even wat echter uit dan de wintec

goldy007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:22

Ik heb vorig jaar een T6 aanlaten meten op mijn verzorgpaardje. Ik heb er 3 weken op moeten wachten en toen ik hem dus eindelijk had lag het helemaal voor geen meter! Ik heb het zadel gelijk terug gebracht naar de winkel en op het moment dat ik daar aankwam was er nog een mevrouw met precies het zelfde zadel met precies het zelfde probleem. Deze mevrouw was net als ik wat zwaarder en de boom kon ons gewicht wel aan,alleen het kunststof niet. Dus als je zwaarder bent zou ik niet voor de Thorrowgood T6 gaan. Heb nu een Wintec Pro Contour Dressuur en die bevalt super!!

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:37

Ik heb nu begin april de Tekna, en nog geen krasje of iets te bekennen. Ik heb dan ook de tekna stijgbeugel riemen.
Moet eerlijk bekennen dat ik eigenlijk geen kunstof zadel wilde hebben maar deze lag erg goed op mijn paard.
Maar nu wil ik echt geen ander zadel meer ben er heel erg blij mee! :D
En niemand die het tot nu toe ziet dat het geen leren zadel is, ze zijn verbaasd als ze dichterbij komen en er goed naar kijken en voelen.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:20

haha idd corina ik heb het zelfde het lijkt echt leer .. grote voordeel je hoeft je zadel niet in te vetten :D hahah hij blijft echt zeer netjes ..

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SWNPDL7E.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XV8GQISE.jpg

@ danique38 -- mijn ruintje is rondgeribt en heeft weinig schoft geen enkel zadel paste maar deze tekna lag meteen super ... dit zadel is speciaal voor wat rondere bredere paarden gemaakt ... ik zou zeggen laat een zadelmaker komen die ook een tekna mee kan nemen .

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 22:17

Oh dus een Tekna past dus op ronde, zonder schoft, paarden? :)
Dat komt goed uit want dat heeft Marene dus ook!

Gaat een Tekna niet ontzettend piepen met leren laarzen of valt dat wel mee?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:20

Ik heb Wintec. Vind het ideale zadels zeker qua onderhoud. Singelstoten worden wel minder. Het laagje plastic dat over de nylon stoten zit, begint te scheuren en dat maakt het er niet makkelijker op met het vastmaken van de singel. Wintec ligt ook op een ronde fries.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:09

@ ambrasoft :ja zeker !! mijn ruin is ook erg rondgeribt weinig schoft vele zadels schoven naar voren en lagen los van achteren ;) deze ligt echt goed op zijn rug en eeuhh ja hahah in het begin piept en kraakt het wel maar als je gewoon doorrijd word het vanzelf minder - vaak heb ik het niet meer in de gaten hoor :D
met een leren zadel heb ik het ook gehad
Laatst bijgewerkt door LucianoS op 25-08-10 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:13

Ik heb een wintec springzadel.

Al een vrij oud zadel. Zelf hebben wij hem sinds zeker 2003/2004. Heeft op onze oude springpaard gelegen en later hebben wij hem op me haf gelegd. Daarvoor had ie op een ander paard gelegen.

Super zadel vind ik het. Maar na die jaren zie je natuurlijk wel slijtage plekken. Vooral bij de wrongen.. Maar verder is hij nog perfect in staat en ik vind hem echt SUPER rijden.

Wel een oudere versie. Nouja de zadelmaker die laatst kwam die zei dat hij dit zadeltje nog nooit had gezien. (was verder niks met dit zadel aan de hand, alleen even kijken hoe hij lag :) )

Heb ook een dressuurzadel van Wintec. Vind ik ook een fijn zadel. Maar ik denk dat ik voor de dressuur straks wel een ander neem. Ik zit niet helemaal fijn in het zadel. Zoiezo ben ik geen dressuurzadels gewent en hij is voor mijzelf wat aan de grote kant. Maar ligt op me paard wel goed en dat was nog vrij moeilijk om een leuk zadeltje te vinden (na 2 maandjes moest er een andere boom in, vind ik ook erg fijn aan deze zadels, dat de boom makkelijk en snel verwisseld kan worden )

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:21

info van imperial riding site ( mijn ruintje van 3,5 heeft nu al boom Wijd haha )

Dressuurzadel met diepe zit en dikke kniewrongen. De oppervlakte is gemaakt van microfiber. Dit materiaal is niet vatbaar voor schimmels en krasvast. De ademende eigenschap van het zadel zorgt ervoor dat vocht en zweet snel afgevoerd worden. De flexibele boom is gemaakt van Quik-Form waardoor de wijdte d.m.v. hitte aan te passen is. In zwarte leatherlook.
Leverbaar in de maten: M-17, W-17, M-17,5, W-17,5, M-18 en W-18

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:27

ik heb een wintec vzh maar vind hem niet lekker zitten.
heb een t6 in de winkel wel eens geprobeert maar dat vind ik een heerlijk zadel
wintec gaat er ook dit jaar nog uit voor dress t6 maar nu lees ik ook over die andere. die ook maar eens bekijkenl. het moet goed zijn voor een jong paardje maar wil em ook voor ander paard voor strad/bosritten gebruiken dus vandaar wisselbare boom nodig

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 08:37

Bedankt voor de reacties nog. :)
Oke dus het piepen valt mee? Bij sommige mensen is dat echt verschrikkelijk namelijk, zeggen ze tenminste.
Ik vind T6 ook erg mooi, net als de Tekna.
Dan vind ik de Wintec, waarover je altijd positieve reacties hoort, in vergelijking er veel minder uit zien. :j

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:42

Ik heb een tekna zadel besteld voor mijn haflinger.

Vind het zoon mooi zadel! Zat op de bok wel een beetje raar, maar dat is gewoon even wennen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:44

Ik heb nu een Wintec maar ik vind hem helemaal niet fijn zitten. Ik ben nu op zoek naar een zadelmaker in het zuiden die de tekna heeft liggen..

Dominiq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:49

Ik heb nu een knight rider neptunus en ben daar wel te spreken over.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:51

Hoi hoi,

Ik heb een T6 en zweer erbij, maar helaas ben ik zelf gegroeid, dus pas niet meer in mijn zadel, maar ik ga weer op zoek naar een T6 18 inch. Ik hoorde laatst van iemand die een keer op mijn zadel reed dat zij hier geen natte kont van kreeg en bij de (oudere) Wintec wel qua zweet als het erg warm is. Zelf heb ik hier geen ervaring mee.

Wat ik van de T6 makkelijk vind is dat je de fishes er zoooo makkelijk in en uit kunt doen waardoor hij bij mij op 3 paarden paste.

Voor foto's hoe het zadel eruit ziet kun je in de link van mijn topic kijken
[EA-TK-AP] Thorowgood T6 dressuur 17,5 inch medium/wide met zachte zit

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 09:28

De T6 is inderdaad ook een prachtig zadel, echt veel mooier dan Wintec.
Heb je genoeg steun aan het zadel? :)
Ik twijfel alleen of het op mijn rondgeribt pony past, aangezien de boom tót wijd gaat. Maar dat moet je natuurlijk ook passen!

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:27

Ambrasoft schreef:
Oh dus een Tekna past dus op ronde, zonder schoft, paarden? :)
Dat komt goed uit want dat heeft Marene dus ook!

Gaat een Tekna niet ontzettend piepen met leren laarzen of valt dat wel mee?

Ik heb geen enkele piepende geluiden als ik mijn leren laarzen draag :D :D

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:34

Ik rijd wel eens op wintec's bij iemand en ik ben er te spreken over de dressuur versie, ik zit er op als een huis. genoeg steun.
het zadel ligt daar op een rondgeribte New Forest merrie met een buikje, het schuift nergens en past makkelijk op meerdere pony's.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 16:01

Bijna alle kunststof zadels liggen dus goed op rondgeribte paardjes, dat is fijn. :j

Ik vind de T6 het mooiste eruit zien, en Tekna lijkt mij het lekkerste zitten. Wintec lijkt mij het gemakkelijkste aangezien je de boom heel makkelijk zelf kan veranderen enzo. ;)