Anky Pad trekt.. hoge schoft welk zadeldekje (dressuur)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

querido

Anky Pad trekt.. hoge schoft welk zadeldekje (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 18:44

Mijn paard heeft een hoge steile schoft en ik had een witte Anky pad gekocht, helemaal blij vandaag mijn nieuwe zadel dus bontsjabrak eraf en mooie pad eronder maar het zit veel te strak op de schoft, geen succes voor mijn paard dus.. wie herkent dit en welke dekje hebben jullie dat wat meer ruimte geeft op de schoft en er toch mooi uitziet en netjes blijft na het wassen?

Farfalla_

Re: Anky Pad trekt.. hoge schoft welk zadeldekje (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:45

Voorgevormde dekjes zoals de BR event, of nog beter die van Scapa.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:46

Je moet toch altijd even het sjabrak in het zadel trekken aan de voorkant, aansingelen, en het zit goed. Of zijn dat die dikke pad's?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:50

Bij veel paarden liggen de Anky pads niet goed en krijg je ze ook niet goed liggend. Ik had er ook 3, heb ze de deur uit gedaan (Marktplaats/Bokt) en er een PK, een Harry's horse en nog een onbekend merk voor teruggekocht, met ruglijn. Ze zeggen weleens de Anky pad is gemaakt voor een ezelsrug (niet beledigend bedoeld voor de paarden waar ze wel op passen :D , maar feit is dat je een paard met niet teveel schoft moet hebben, ze hebben gewoon geen rugvorm, als ik Anky was geweest had ik ook een versie met rugvorm gemaakt dan had ze de hele markt gehouden!). Ik vind de kwaliteit van de Anky's prima, maar de kwaliteit van de merken die ik heb gekocht even goed. Als ik bedenk hoe mijn witte Anky pad na vele malen wassen is geworden, dan is mijn PK inmiddels net zo vaak gewassen en beter gebleven zelfs).

Als ik jou was zou ik nog 1 keer goed kijken, en anders terugbrengen voordat je hem echt gebruikt hebt. Ik trok ze ook altijd hoog in de kamer, maar dan kwamen er weer lichte vouwen op andere plekken onder het zadel. Let goed op dat dat niet gebeurt bij jou want dat is het risico. Uiteindelijk besloten (vond ik jammer want er zijn veel echt mooie kleuren!) dat ik moest stoppen met ze gebruiken.

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:56

ja die dekjes van scapa hebben een behoorlijke schoft.
en idd even naar boven trekken

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:02

Had dat probleem met een Anky pad bij mijn paard met hoge steile schoft ook. Uithuilen en wat anders kiezen inderdaad. Ik ben weer helemaal terug bij bont (Mattes, met ruggegraat vrijheid). Overigens maak ik de lusjes voor altijd vast aan de ringetjes die bedoeld zijn voor de martingaal, bovenaan dus. Dan trekt het ook niet zo snel strak. Maar bij een pad heb je natuurlijk meestal geen lusjes.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:09

Ahumm schreef:
Maar bij een pad heb je natuurlijk meestal geen lusjes.

Sterker nog: ik sloop ze eraf als ik een pad koop die ze heeft, de Anky's verschoven bij mij gauw, een pad met ruglijn niet, even rijden zonder de lussen te gebruiken en kijken of hij goed blijft liggen, dan de lussen eraf, doe ik :-). Zo handig met op- en afzadelen.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:25

Maar de Anky dekjes zijn nu toch wel goed gevormd?
Of had je geen nieuwe gekocht?

Ik heb er geen last van met de oude versie maar heb toch echt geen ezel op stal :n

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:27

ik vind de eurostars er ok goed op liggen!!

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:55

ik zweer bij scapa of BR met zo'n mooie voorgevormde bovenlijn... :D

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 07:27

querido schreef:
Mijn paard heeft een hoge steile schoft en ik had een witte Anky pad gekocht, helemaal blij vandaag mijn nieuwe zadel dus bontsjabrak eraf en mooie pad eronder maar het zit veel te strak op de schoft, geen succes voor mijn paard dus.. wie herkent dit en welke dekje hebben jullie dat wat meer ruimte geeft op de schoft en er toch mooi uitziet en netjes blijft na het wassen?

Mijn paard heeft van een anky denkje een grote witte plek op de schoft overgehouden.
Een anky dekje moet je niet gebruiken bij een paard met een hoge schoft. Ik heb HH en Horze (de meest simpele) zijn voorgevormd en dan met name bij de schoft, de klittebandjes zitten ver naar beneden op het dekje gestikt.

Je moet dus op letten op:
Sterk voorgevormd dekje
Klittebandjes ver naar beneden gestikt (dan blijft het goed in de kamer van het zadel zitten.

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:43

Misschien zijn stubben dekjes voor jou paard geschikt.
Voor mij geen andere dekjes meer.
Nemen goed vocht op en zijn goed voorgevormd.

Roselique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:49

Ik heb een anky pad met aan alle twee de zijkanten ANKY staan van soort rubberachtig spul. Op stal dachten we dat dat soort antislip was. Tot nu toe is die bij mij echt super blijven liggen, maarja ik heb een jong paard en rijd nog niet veel of lang.

BR bevalt mij ook super.

querido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 09:38

Ben net bij Epplejeck geweest, 3 = 2 dus even inslaan haha heb 2 mooie tromnes (oid) dekjes gevonden, zien er flink hoog uit aan de voorkant en als ze niet passen mag ik ze terugbrengen, een gaaf kleurtje blauw en een witte. Ik moest ook nog van die speciale webber beugelriemen dus die had ik dan voor niets!
Bedankt voor alle reacties zover, benieuwd hoe deze liggen straks..

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:13

De BR dekjes hebben zo'n "hoge schoft" vorm. De dekjes van Global van Hyporama/Hypoplaza hebben ook zo'n hoge schoft vorm. Nadeel van die dekjes vind ik weer de klittebandlusjes. Daar blijven de haren in zitten en dat zie je weer zo goed. Ze blijven wel heel erg goed.
De Equithemedekjes hebben ook een goede pasvorm voor paarden met hoge schoften. Nadeel hiervan zijn de dekjes met zo'n mooi opgestikt biesje, bij mij krimpen die dekjes altijd in de was, ook op de laagste temperaturen... Ik koop dus altijd de meest simpele uitvoeringen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:16

Mijn paard heeft ook een hele hoge schoft, en heb helemaal geen pads, alleen gewone dekjes. Lusjes heb ik nooit nodig gehad, die sloop ik er altijd meteen af.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:18

Ik heb ooit zo'n dikke pad (geen Anky) gekocht maar wat een ondingen. Ik heb nog wel een dunne pad liggen maar die trekt ook op de schoft, die gebruik ik nog wel eens als reserve, als de rest in de was zit, of onder de longeersingel.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:19

ik heb er zeven liggen
6 voor de dressur en een vhz maar ik zou niet anders willen
liggen perfect en schuiven niet

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:50

Ik heb geen anky dekjes maar van QHP
die zijn ook recht
Nu heeft mijn haflinger geen hoge schoft.
maar ik trek hem altijd aan de voorkant omhoog (tegen het zadel aan)

LinVer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:00

Gebeurt dat ook als je het dekje helemaal in de kamer trekt? Ik ben een voorstander van eskardon!

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:53

ik heb een BR event, ligt geweldig.

querido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 20:14

LinVer schreef:
Gebeurt dat ook als je het dekje helemaal in de kamer trekt? Ik ben een voorstander van eskardon!

Dat werkt dus niet, schoft is zo hoog dat ik dan het hele dekje scheef zou moeten leggen. Ik trek het ook wel in de kamer maar ligt met drie stappen weer strak.. heb het dus maar te koop aangeboden hier op bokt.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:21

Mijn paard heeft nauwelijks schoft, ik trok de dekjes altijd hoog in de kamer maar ze trokken toch weer strak.
Gevolg, een lelijke drukplek op de schoft.
Heb ze gelijk allemaal de deur uit gedaan en ben overgestapt op PK.
Die blijven super liggen, schuiven niet en trekken ook niet strak op de schoft.
En die heeft ook leuke kleurtjes :D

Moirae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:23

Ik lees hier even mee, want ik heb precies hetzelfde probleem met pads en ik ben nogal dol op dekjes, hehe. Ik heb nu een HV polo en die heeft ook een redelijk hoge voorgevormde schoft, maar het mag nog wel iets hoger.

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:35

Ik heb een voorgevormd dekje van Eurostar.
Die vindt ik goed op de rug liggen.
Mijn paard heeft ook een hoge schoft dusja.