Hoe moet het elastiek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xDeems

Hoe moet het elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 13:15

Hoi,

Ik rijd mijn verzorgpaard met elastiek omdat hij heel sterk is. Dit ga ik zeker afbouwen!

Hoe moet het precies? Ik doe altijd de teugels van het hoofdstel trek het over zijn hoofd, bij zijn oren. Dan trek ik het plasticen dingetje naar zijn neusriem en doe de uiteinden door het bit. Die maak ik vast aan de singel.
Zo hoort het toch? Ik was bang dat ik het verkeerd had. Daar hoef ik verder geen commentaar over.

Groetjes.

Wendy1978

Re: Hoe moet het elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:18

beste even overleggen met de eigenaar

zijn meerdere manieren om vast te zetten volgens mij :j

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 13:19

Oke bedankt !!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:25

Je rijdt hem er al mee en gaat nu op onderzoek hoe het vast hoort te zitten? Lijkt me verkeerd om, maar goed.

Hier een plaatje van hoe het aan het hoofd hoort te zitten.
Afbeelding
(plaatje komt van http://www.agradi.nl)

Zou het persoonlijk wel dichter bij het kopstuk doen, dan je hier ziet.

Of je het dan aan de zijkanten van je singel of tussen de voorbenen door aan de singel vast maakt, verschilt in de werking. Dat zou ik zeker met de eigenaar overleggen. (neem überhaupt aan dat de eigenaar weet dat je hiermee rijdt/gaat rijden en dat hij/zij dit goed vindt?)
Laatst bijgewerkt door KozieZ op 18-08-10 13:28, in het totaal 2 keer bewerkt

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:26

je kan hem ook proberen voorwaarts te rijden en tempo wisselingen te maken, daar worden ze vaak ook licht van in de hand (acherhand er onder). als ik jou haw topic zie, vind ik een elastiek heel erg overbodig! hij loopt netjes.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 13:32

nr_1 schreef:
je kan hem ook proberen voorwaarts te rijden en tempo wisselingen te maken, daar worden ze vaak ook licht van in de hand (acherhand er onder). als ik jou haw topic zie, vind ik een elastiek heel erg overbodig! hij loopt netjes.

voor dat resultaat heb ik eerst een uur moeten longeren. ;) Maar nu ga ik op ruiterkamp en kan dat niet zomaar..

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 13:33

PriscaZ schreef:
Je rijdt hem er al mee en gaat nu op onderzoek hoe het vast hoort te zitten? Lijkt me verkeerd om, maar goed.

Hier een plaatje van hoe het aan het hoofd hoort te zitten.
Afbeelding
(plaatje komt van http://www.agradi.nl)

Zou het persoonlijk wel dichter bij het kopstuk doen, dan je hier ziet.

Of je het dan aan de zijkanten van je singel of tussen de voorbenen door aan de singel vast maakt, verschilt in de werking. Dat zou ik zeker met de eigenaar overleggen. (neem überhaupt aan dat de eigenaar weet dat je hiermee rijdt/gaat rijden en dat hij/zij dit goed vindt?)

Dus ik moet dat plasticen ding helemaal naar boven drukken..?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:41

als je dat plastic dingetje bedoeld wat hier net achter het kopstuk ligt: ja :)

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:57

Bedoel je dat hij sterk is met naar voren willen of dat hij heel erg in je handen gaat hangen?

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 13:58

Tomorrow schreef:
Bedoel je dat hij sterk is met naar voren willen of dat hij heel erg in je handen gaat hangen?

allebei. ;)

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:02

Als hij erg in je handen gaat hangen, zodra hij dat doet moet je een trillen met je handen, dan kan hij nergens op gaan hangen want zijn steuntje is weg en dan let hij gelijk meer op jou.

Ja ik weet dat het een beetje raar klinkt; trillen, maar ik weet niet hoe ik het anders moet verworden. Eigenlijk is het heel snel achter elkaar halve kneepjes geven.
Hopelijk snap je wat ik bedoel. ;)

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 14:03

Oke, bedankt !!

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:07

Twee tips:
1. overleg eerst met de eigenaar (ik zou me rotschrikken als mijn bijrijdster blijkt met hulpteugels te rijden zonder dat ik het weet)
2. Om op ponykamp je pony beter bij je te houden, kan je beter met een martingaal rijden dan met een elastiek. De naam zegt het al, een elastiek rekt mee dus als hij echt wil gaan dan loopt hij er gewoon doorheen. Een slof wordt dan ook wel eens gebruikt maar dat vind ik link, als hij er vandoor gaat dan kan je een paard veel te ver in de kruul trekken met alle schadelijke gevolgen van dien! Als hij echt zo gek doet zou ik hem niet eens mee willen hebben op ponykamp, veels te link voor jezelf en voor alle anderen (kinderen?).
8-) 8-)

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 14:11

Toekie2 schreef:
Twee tips:
1. overleg eerst met de eigenaar (ik zou me rotschrikken als mijn bijrijdster blijkt met hulpteugels te rijden zonder dat ik het weet)
2. Om op ponykamp je pony beter bij je te houden, kan je beter met een martingaal rijden dan met een elastiek. De naam zegt het al, een elastiek rekt mee dus als hij echt wil gaan dan loopt hij er gewoon doorheen. Een slof wordt dan ook wel eens gebruikt maar dat vind ik link, als hij er vandoor gaat dan kan je een paard veel te ver in de kruul trekken met alle schadelijke gevolgen van dien! Als hij echt zo gek doet zou ik hem niet eens mee willen hebben op ponykamp, veels te link voor jezelf en voor alle anderen (kinderen?).
8-) 8-)

De eigenaar weet het. ;)
Slof heb ik geen ervaring mee, dus dat durf ik eigenlijk niet. Martingaal heeft hij niet.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:52

Hangen wordt met een halsverlenger (zo heet dit ding officieel) meestal alleen maar erger. Je paard kan namelijk lekker op de elastiek gaan leunen. Daar zou ik wel heel goed mee uitkijken.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:10

Waarom niet een martingaal?
Hangen is heel makkelijk op te lossen, maar je hebt er wel tijd en geduld voor nodig.
Én goed les. :j
Op een elastiek gaat hangen veel makkelijker dus het probleem wordt alleen maar erger.
Een martingaal zorgt er in ieder geval voor dat je paard iets minder sterk is, zonder dat hij ergens steun heeft om op te hangen. :j

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 16:25

Hij hangt JUIST met elastiek niet. Met slof wel..

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:01

Persoonlijk zou ik een martingaal proberen, is (mits goed gebruik en niet te strak afgesteld) een veel betere en vriendelijkere oplossing. Heb je les? Misschien kan je aan je instructrice vragen wat je er aan kunt doen en het dan proberen rijtechnisch op te lossen. ;)

Martingaal koop je trouwens al voor 10 euro..

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:20

ik vraag me af of dat je uberhaubt wel goed met de stiek rijd?
Je weet namelijk niet hoe dat je hem vast maakt laat staan dat je er op de jusite manier mee rijd.

Ik ben zelf erg tegen de stiek. Meestal wordt die gebruikt om je paard in de ''krul'' te rijden omdat je het zelf niet kan.
Je gaat op ponykamp. Daar leer je tog juist om op de juiste manier met je paard te leren rijden. Ik denk dat je het best zonder hulpmiddelen kan rijden. Je leert in 1 zo'n week veel meer zonder hulpmiddelen dan met.
Ik zou zelf anders met de magtegaal rijden.

Als je paard gaat hangen in de teugels. Laat dan eens helemaal los. Dan valt er niks meer te hangen. Daarna pak je weer op. Hangt die weer dan laat je gelijk weer los en ga zo maar door.
Je kan het beter zelf op lossen dan met hulpmiddelen.
En vooral bij de stiek is het zo met gaat het goed maar als die er éénmaal af is ben je weer bij het begin.

ik denk niet dat dit het antwoord is dat je wil hebben. Ik ben zelf alleen erg tegen de stiek. En kan het dus niet laten om niet te reageren :o :o

succes verder :D

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:22

xDeems schreef:

Nee dan hangt ie niet in je hand, maar wel in het elastiek denk ik ;)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:45

Nibbit schreef:
xDeems schreef:

Nee dan hangt ie niet in je hand, maar wel in het elastiek denk ik ;)

Daar ben ik ook bang voor... Een paard wat al hangt, rijden met een halsverlenger is alleen maar lekker voor je paard, kan hij daar lekker op steunen.

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:31

hangen heeft maar 1 oplossing:VOORUIT!! dan weer terug nemen en verder gaan alsof er niets gebeurd is. begint ie weer? VOORUIT!! desnoods met hand naar voren en in de verlichten zit. want let op: je paard gaat niet vooruit willen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:37

Het heet niet voor niets halsverlenger. Paarden gaan er gauw op hangen. Het kan juist een paard dat opkropt met bijv. een zwanenhals, wat 'steun' bieden om toch wat ontspannen aanleuning te zoeken.
Voor een paard dat hangt, werkt het juist averechts.
En... een paard kan alleen maar hangen als jij terughangt. dus.. loslaten. Wordt hij te lang? Snelle ophouding en meteen weer los! (ik herken het overigens heel goed)

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 11:57

Ik heb het niet voor het hangen, maar voor het sterk zijn. ;)

Ik heb trouwens zonder elastiek gereden de 2e dag, de 1e dag met. Zonder ging ook goed. Ik ga het afbouwen! Het was alleen voor ponykamp.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:32

xDeems schreef:
Ik heb het niet voor het hangen, maar voor het sterk zijn. ;)

Eh en wat is het verschil?