Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
vancky2005 schreef:En waar staat je andere topic?
Ik heb ook een dubbelgebroken bit gebruikt voor mijn paard en het beviel hem ook niet.
Je kan best een bit zoeken met tongvrijheid, dat zijn de zachtste. Ook een correctiebit vanSprenger. Heb het zelf wel nog niet geprobeerd. Maar dat zou ik niet samen met een slof gebruiken.
Sonja schreef:Wat kost heel veel geld? Een telefoontje naar je tandarts? (goede kans dat hij na 2 weken en met het rapportje erbij nog wel weet hoe die mond eruit zag)
Je wilt toch het beste voor je pony? Dan mag je daar gerust enige vorm van moeite voor doen ipv aan volslagen vreemden via internet adviezen vragen?
zodiacje schreef:Dan weet je tandarts nog precies hoe je paard zijn mond eruit ziet. Bellen voor advies is gratis![]()
Je kan dit ook testen door het bit om je pols te leggen en dan zachtjes te trekken, je velletje komt er bij een dubbel gebroken bit idd tussen te zitten.
Sonja schreef:Voor paarden die graag hun bit op de tong dragen wel.
Maar ja, dáár houden óók lang niet alle paarden van. Een van mijn merries heeft een vrij dikke tong en die heeft er de pest aan als daar een ongebroken mondstukje op ligt, daar gaat ze tegenaan lopen duwen. Die heeft het liefst een bit met veel tongvrijheid.
Baileys_7 schreef:edit. je hebt ook stangbitjes met rubber bekleed, dat lijkt me helemaal zacht.
Citaat:Het enige wat je kan doen is goed naar de reactie van je paard op het bit kijken en uitproberen.
petitparis schreef:proberen bij kennissen te lenen, want in de winkel gaan ze het niet grappig vinden dat je en bit na enkele weken terug komt inruilen. En je moet om zeker te zijn toch enkele keren met een nieuw bit gereden hebben vooraleer je zeker bent of het "werkt" voor jouw paard.
ik heb hier op bokt wel ergens over een "bittenbank" gelezen, weet alleen niet meer waar