[WN] Zadel voor een KWPNer met hoge schoft.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Darkness85

Zadel voor een KWPNer met hoge schoft.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 17:48

Hoi western mensjes.

Ik heb totaal geen verstand van western. En dus ook niet van de zadels. Nu ben ik onlangs gestopt met de dressuur wedstrijd sport. En ben ik lekker aan het recreëren buiten met paardje lief. Nu zou ik graag een western zadel aanschaffen voor mijn paard. Omdat het me lekker lijkt voor de buiten ritten. En omdat ik ze echt super mooi vind. Ik weet dat een nieuw A merk western zadel al gouw 2.000,- of meer kost. Ik wil dan liever ook geen nieuwe. Want dat word wel erg prijzig. Maar een goede 2e handse kan je ook al voor even onder de 1.000,- op de kop tikken heb ik gezien. Ik weet dat ik er een goede western zadel maker bij moet halen voor een western zadel. Want zelf kan ik natuurlijk niet beoordelen of zo'n western zadel past.

Maar nu komt de vraag waar het mij eigenlijk om gaat. Bestaan er western zadels die op ranke KWPNers met een erg hoge en vooral smalle schoft passen? Mijn paard is dus erg smal en heeft ook erg smalle schouders. Daarbij heeft hij atrofie naast de schoft. Waardoor zijn schoft heel smal is. Hij heeft op zich een normale tot iets langere rug. Maar hij kan maar 17,5" engelse maat kwijt. Dus wat voor zadels gaan er zoizo niet passen? En welke merken misschien? En hoe zit het met de boom maten? Wat houd bijv. semi quarter in. En full quarter? En welke zitmaat heb ik nodig? Ik ben 1.80 en best fors gebouwd met flinke bovenbenen en achterwerk en lange benen.

Alvast bedankt voor de info.

Stippie

Re: Zadel voor een KWPNer met hoge schoft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:57

Ik had op mijn oude gelderse een cirkle A zadel, mijn paard had ook een erg hoge schoft. En het was een roundskirt zadel (rond van achter) waardoor het makkelijker op wat kortere paarden past.
En dat zadel paste ik met mijn forse achterwerk ook in en het was een 16 inch zadel en mijn vriend van 2 meter kon ook handig zijn lange benen kwijt.
Wat er verder voor een merken zijn die passen bij hoge schoften weet ik niet, wij hadden deze ook meer per toeval gekocht en het paste gelijk super.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 18:00

Ik zag idd jou zadel staan in het verkoop gedeelte. Maar die was al gereserveerd. Helaas pindakaas. Vond het een erg mooi zadel. Kun je nog nagaan wat voor model het precies was? Hoe dat type heet zeg maar. :+

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:02

Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden.. En dan hoor je het nog.
En ik kan het laten weten als de verkoop niet door gaat, morgen zal het zadel waarschijnlijk al gepast worden namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:06

Ja hoor, die bestaan wel :) Mijn Quarter heeft ook een hoge en smalle schoft en ik heb een goed passend zadel voor d'r. Zoals je zelf al zegt kan je beter een deskundige erbij halen. Ik kan je aanraden Evelien van Eurohorse even te bellen/mailen, ze verkoopt zowel nieuwe als 2e hands zadels en heeft daarvoor een erg goede passervice. Ze is kundig, eerlijk, ze heeft een groot assortiment met verschillende merken en ze is goed ook qua prijzen.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 18:24

Ik heb idd wel is op de site van Eurohorse gekeken ja. Welk zadel heb jij? Welk merk en type?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:28

Ik heb geen 2e hands bij haar aangeschaft omdat ik een hele nieuwe naar mijn eigen smaak en ontwerp wou hebben :) Maar ik heb er eentje van Rocking R Saddlery, weet niet of ze deze ook 2e hands heeft maar de boom lag iig perfect op mijn paard. Het zijn erg goede zadels, heb hem vlak voor mijn vakantie naar de Ardennen in ontvangst kunnen nemen dus heb hem daar ingereden. Geen centje last gehad en heb alleen maar heerlijke tochten ermee gemaakt :j Ik heb daarvoor wel een Crates gehad die ik bij Evelien heb ingeruild, die lag ook goed op mijn paard. Wie weet heeft ze die nog :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:36

ja hoor die bestaan. Ik heb voor mijn beide kwpn-ers een continental equiflex.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 21:32

@ Anya: Maar die zadels hebben toch een flexibele boom? Dan is niet echt geschikt voor mijn gewicht denk ik. Ik denk dat het dan te veel door buigt en je punts belasting krijgt.

@ Miss_Montana: Doe maar duur. :D Nou ja, duur. Ik heb voor mijn dressuur zadel ook 2.200,- uit gegeven. En dat is ook geen kattepis. :+

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:34

Ik heb ook een paard met een hoge schoft (Holsteiner) en ik heb mijn zadel bij Eveline van Eurohorse gekocht. Ik ben ontzettend goed geholpen. Ze had diverse 2ehands zadels bij zich en ze werkt met pasmodellen (een soort draadwerk wat ze over je paard z'n rug legt om de juiste maat te vinden en die legt ze dan in de zadels om te kijken welken passen). Ik heb een Seven D Ranchers zadel gekocht en 1450 euro er voor betaald (zadel was toen 2 jaar oud).

Edit: in mijn onderschrift staat een link naar foto's van mijn paard met het betreffende zadel.

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:58

Ik lees graag even mee,
wil ook overstappen op western met mijn arab.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:12

Er zijn ook continentals zonder flexibele boom :j

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 06:40

@ OneDesire: Die van jou heeft idd ook een pittige schoft. Maar volgens mij is jou paard wel een stukje breder dan mijn paard. :D

@ Anya: O dat wist ik niet. :+

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:59

Hier ook een Continental voor een KWPN-er

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:48

Ik heb ook een continental

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:58

Darkness85 schreef:
@ Anya: Maar die zadels hebben toch een flexibele boom? Dan is niet echt geschikt voor mijn gewicht denk ik. Ik denk dat het dan te veel door buigt en je punts belasting krijgt.

Maar het is niet zo dat het zo flexibel is, dat het al buigt als je erop gaat zitten.
Het gaat zich door de warmte iets aanpassen tijdens het rijden.
Als ik het fout zeg gooi het er maar uit, maar dat is wat ik er van begrepen heb. :o

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:12

Nee klopt helemaal. Het wordt iets meer flexibel tijdens het rijden. Maakt lengtebuiging wat fijner voor je paard.

birdybirdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:59

Kom ik weer, maar ik heb een boomlooszadel, een barefoot Nevada. Ik weet alleen niet of deze groot genoeg is voor jou. Ik rijd een kwpner van 20 met ook een hoge schoft en die tevens ook smal is in de schouders. Door de ouderdom veranderd haar bespiering van rug/schoft/schouders nog steeds en ik heb nu een smallere fork besteld om weer meer ruimte te creeren voor haar schoft. Het zadel zit heerlijk en paardje loopt er ook prima onder.

Edit: kijk voor foto's paard en zadel in mijn profiel

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:02

Heb je al gelezen dat TS aangeeft dat een equiflex niet geschikt is omdat TS iets zwaarder is dan normaal. Dan is een barefoot of welke andere boomloze geen optie.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 07:34

Nog een tip: Circle A ligt ook goed op 'onze' KWPN

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 07:50

Circle L ook trouwens. Is duits merk zadel, je ziet ze wel eens langskomen.

MissMelTT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:24

Crates kan heel goed liggen op paarden met een hoge schoft. Ik ken een Fries en een grote KWPNer en hebben beide een Crates.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 15:45

Anya schreef:
Heb je al gelezen dat TS aangeeft dat een equiflex niet geschikt is omdat TS iets zwaarder is dan normaal. Dan is een barefoot of welke andere boomloze geen optie.

Dat klopt idd. Heb een tijdje met een Barefoot Cheyenne gereden. Toen ik helemaal zadel loos was. Maar dit is idd niet geschikt door mijn gewicht. ;)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 15:46

Ik hoor erg veel merken voorbij komen. Maar er is dus niet een bepaald merk die altijd een wat hogere fork heeft?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:22

zadels met een A-fork hebben veel ruimte voor de schoft, Montana (continental) heeft zo'n fork.