hoeveel reflectering in het donker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

hoeveel reflectering in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 22:55

Helaas wordt het steeds sneller donker, en ik ga binnenkort elke maandag tussen 18.00 en 20.00 naar mijn les over straat. De "hoofdweg" in een dorp, waarbij ze gewend zijn aan paarden over de weg. Ik ken meerdere meiden die het doen, maar ik vind hun collectie aan lampjes/refelcterende dingen altijd erg overdreven. Ik wil veilig over straat, maar lampjes aan benen van het paard/beugels/lampjeshesjes + nog meer reflecterende dingen zijn in mijn ogen een beetje overdreven? Of zie ik dit verkeerd in?

Ik heb nog helemaal niets, behalve een oranje hesje wat ook in de auto ligt. Wat zal ik gaan inkopen? En dan van welk merk oid, omdat lampjes enz. ook kapot kunnen gaan..

En wat is beter zichtbaar, geel of oranje?
Laatst bijgewerkt door Ladyson op 13-08-10 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Re: hoeveel reflectering in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:56

Mijn paard krijgt een reflecterende deken op en ik een hesje.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:57

Ik heb diverse lampjes, reflecterende beendingen en reflecterende bandjes. en een hesje en als het regent reflecterende broek. beter teveel kerstboom spul op jezlef en paard dan dat ze je niet zien!
bij de action en blokker hebben ze lekekr geodkoop spul. bij een ruitersportzaak betaal je je scheel voor precies dezelfde dingen!

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:59

wij hebben nu een hesje en een reflecterende uitrijdeken, misschien nog bandjes voor om d'r benen maar dat zien we nog wel. : )

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:59

Laatst bijgewerkt door haflingertje op 13-08-10 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 23:00

Mijn paard draagt trouwens eigenlijk nooit (uitrij)dekens, moet ik dan voortaan opeens altijd met uitrijdeken rijden, of maakt dat niet uit?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:03

euhm... hoe bedoel je?? een reflecterene uitrijdeken is een heel dun dingetje. is niet echt een uitrijdeken zoals normale fleecedekens

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 23:05

Whaha ja sorry, heb totaal geen benul van dekens omdat we het niet gebruiken, maar als een normale van fleece is, zit er dus wel verschil in, en dient het neit echt als uitrij deken :D

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:07

er zijn ook genoeg andere dingen zoals stickers op de achterkant van je zadel, bandje in je paard's staart, om z'n benen, z'n hoofdstel, op je cap, enz. Je kan zo gek maken als je zelf wilt, safety for al :D

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:07

Ik had vroeger altijd ook uitrijdeken, is wel het meest duidelijk! :j en even aan beide armen een reflecterende band doen :j
Benen van paard ook even bandjes doen. :j

Teveel vind ik overdreven, dan gaan ze teveel op je letten en dan letten ze niet goed meer op het stuur.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:08

Ik ben wel een soort kerstboom. De mensen uit het dorp zijn dan wel gewend aan paarden, er komen ook bezoekers ;) Ik wil het risico niet lopen dat ze mij niet zien en niet meer kunnen reageren.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:09

Je hbt van die hesjes (die jij al hebt) maar dan met verlichting erop, een rode V, zowel op je rug als op je buik.
Geweldig zijn die. Je ziet ruiters echt van verre al aankomen in het donker!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:10

LovingTweety schreef:
Ik ben wel een soort kerstboom. De mensen uit het dorp zijn dan wel gewend aan paarden, er komen ook bezoekers ;) Ik wil het risico niet lopen dat ze mij niet zien en niet meer kunnen reageren.

Tsja, vorige keer reed ik zowat een fietser aan zoveel vage verlichting had ie om, was net een kerstboom met dubbele verlichting ook bove op zn hoofd, daardoor ging ik er juist zo op letten en dus teveel naar zijkant gaan. :o
Maargoed, dat is bij iedereen verschillend, die weg was helemaal donker zonder verlichting :j

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:11

IMJ schreef:
Je hbt van die hesjes (die jij al hebt) maar dan met verlichting erop, een rode V, zowel op je rug als op je buik.
Geweldig zijn die. Je ziet ruiters echt van verre al aankomen in het donker!

Die zijn super! :j

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 23:13

@ IMJ, zo'n hesje ken ik inderdaad. Maar daar ging de verlichting dus al vrij snel van kapot..

Ik wil sowieso ergens een lichtje, op je fiets zit dat ook. Met zo'n hesje ben ik bang dat het kapot gaat, klein lichtje kan ook kapot gaan, maar scheelt toch in prijs.

Wat is een handige (lees: opvallende) plek voor een lichtje(s)?

EDIT 1: Ik lees net dat officieel je een lampje om je linkerbeen moet hebben, met voor wit licht en achter rood + een hesje. Dit komt uit 2004 dus weet iemand de huidige regels? Wil ik toch dan wel hebben ivm verzekering..

EDIT 2: Dit lees ik ook: Een reflecterende uitrijdeken is heel leuk maar wordt niet gezien door een automobilist. Immers, de lampen van de auto schijnen schuin naar beneden naar de weg. Niet omhoog richting je deken! Een reflecterende deken heeft licht nodig om zichtbaar te zijn. Beter is om alle! benen van het paard te voorzien van reflecterend iets, die zitten immers dichter bij de grond en dus wel zichtbaar.
Laatst bijgewerkt door Ladyson op 13-08-10 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:17

Oh, bij ons op stal rijdt bijna iedereen er mee.. misschien had je toevallig een probleemgevalletje gekocht :D?

Bij ons had iemand een zwaailicht op haar cap gemaakt! Zo'n grote oranje! Zag er niet uit natuurlijk maar jeetje, wat viel zij op!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 23:18

Zwaailamp klinkt ook goed haha!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:19

Ik zou gaan voor de benen van het peerd, een lamp op je laars en zo'n hesje wat wegwerkers dragen.

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:19

Wij hadden altijd een hesje aan, lichtje om linkerarm (wit aan voorkant, rood achterkant), lichtje aan laarzen, bandages om en soms zo'n 'bouw'lamp om de cap :) Dus goed zichtbaar als het goed is :P

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:22

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 23:27

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:29

ik ben net een kerstboom,

uitrijdeken,
4 dingen om benen van het paard
2 om mijn benen
2 om mijn armen
hesje voor me zelf
en teugel reflectie

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:30

Ja, haha! Ziet er goed uit! De blokker verkoopt ook nog wel is van die banden die je om je arm kunt doen (met verlichting).
Zou wel iets met verlichting erbij doen in ieder geval.. je gaat er natuurlijk niet vanuit dat er een idioot zonder verlichting in z'n auto stapt maar mocht ie het wel doen, dan ziet ie jou pas op het laatste moment!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:32

Ik raak in de war als ik kerstbomen op straat zie...
Beter doet men gewoon es vestje aan en niet zoveel tierelantijn om het paard..
4 bewegende lampjes op de benen.. 2 op hun armen.. een op de cap.. en hesje een deken.. nog een lampje in de staart.
Als ik in het donker rij, stoor ik mij hier mateloos aan. Plus dat ik niet eens fatsoenlijk kan inschatten op welke afstand het dier is, omdat het gewoon letterlijk overbelicht is.

Beter gewoon een hesje, en aan je binnenkant een lampje wat knippert bijvoorbeeld.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 00:00

Nog een kerstboom hier.

Paard heeft een reflecterende uitrijdeken aan met een LED-verlichting aan het staartlint wat erbij is (laat het gewoon over haar staart hangen en hang daar dat ding aan). Vier reflecterende strips rond haar benen (geloof dat je trouwens tegenwoordig al beenbeschermers kan kopen met LED's in verwerkt). Zelf het VERPLICHTE witte licht naar voren toe rond m'n arm en het rode licht naar achter toe erbij. Zijn twee van die SMART lichtjes voor op de fiets die ik op een velcroband steek. Een LEDstrip aan haar frontriem. En m'n beste investering op dat gebied: een fluo-vestje met LED's erin. Er zitten grote rode LED-strips in en die doen hun werk prima: je kan ze continu laten branden of laten knipperen. De meeste mensen weten niet goed wat ze zien komen en vertragen. Soms voel ik me veiliger in het donker dan overdag te paard. Lol