Zadelbontje, ik twijfel.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lost een zadelbontje mijn probleem op?

Ja
1 (1%)
Nee
57 (98%)

Totaal aantal stemmen: 58

Yunomi

Zadelbontje, ik twijfel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 19:36

Hallo. :)

Ik heb al een heel aantal topics over dit onderwerp bekeken maar ik twijfel daardoor? nog steeds.

Ik heb 3 maanden geleden een nieuw zadel, wat goed past gekocht. Nu heb ik het gevoel dat mijn beugel aan de linkerkant steeds wat langer is, en daarom heb ik de beugelriemen al van kant gewisseld omdat ik dacht dat het van het opstappen zou komen. Helaas merkte ik dat ik er nog steeds een tikje last van heb.

Nu vraag ik me af of ik met een zadelbontje het iets zou kunnen verbeteren door dat de druk wat beter verdeeld word. Naast dat ik dat een voordeel vind, twijfel ik wel omdat ik hier toch veel negatiefs op bokt over lees.

Dus mijn vraag, ja of nee?

Liefs,

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:39

heb je al gekeken of je beugelriemen echt evenlang zijn?

petitparis

Re: Zadelbontje, ik twijfel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:41

jij knikt hoogst waarschijnlijk onbewust in je heup waardoor je scheef zit, als het zadel nog steeds goed ligt en past. dan heb je geen bontje nodig voor de drukverdeling. want met bontje ga je dit ook hebben EN ga je je zadel "smaller" maken en meer druk op de schoft creëren dan verdelen

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 19:42

Iedereen zegt van wel, toen ik zelf keek twijfelde ik. Toen heb ik de beugelriemen omgewisseld maar had ik nog steeds het gevoel dat de linkerkant langer was.

Maar een gaatje korter, merk ik toch echt weer een extreem verschil.

--

Oké, bedankt voor je reactie. :)
Dat zou best nog wel eens het geval kunnen zijn, had ik alleen niet aan gedacht.
Het vorige zadel, wat van de eigenaar van het paard was, was verschrikkelijk voor mij en toen heb ik een hele slechte zit ontwikkeld en het kan best zijn dat dit hiervan nog een probleem is.

Alleen heb ik dit probleem pas sinds ongeveer een maand en daardoor twijfel ik.

oeke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:46

Tja, zoals je misschien al wel weet hoort een zadel "kaal" goed op de rug van een paard te passen.
Een bontje of gelpad of een ander soort onderlegger er tussen leggen, maakt je zadel op de 1e plaats alleen maar smaller,
en op de 2e plaats kom jezelf 'hoger' op je paard te zitten, waardoor je niet meer zo veel voelt.
Ik ben er alleen voorstander van als je paard bv. door ziekte een langere tijd niet meer is bereden en een hoop spieren is kwijtgeraakt
die je dus eerst weer moet bijrijden. Als je in die tussentijd een bontje eronder legt kan het niet zoveel kwaad, maar nogmaals,
beter is om je zadel "kaal" passend te hebben liggen op je paard.
Succes ermee.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:47

Als je paard erg scheef is kun je naar een kant zakken. Maar het kan ook zijn dat jij zelf erg scheef bent of ongelijke lengte benen hebt.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 19:49

Ja, mijn zadel ligt goed. Dat is het probleem niet. Het is 'mijn idee' dat ik dus een langere linker beugel heb. Want het zadel ligt wel degelijk recht en goed. :j

En sinds 1 maand heb ik dus plotseling het idee dat mijn linkerbeugel ietsje langer is .. Het is een paard van 10, dus die is vast niet plotseling scheef. Wat wel zo is, ze is wel een beetje afgevallen maar dat lijkt me ook niet de reden?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:52

Dit soort dingen zijn voor een ander niet vanachter de pc te beoordelen, wij kunnen slechts gissen en een aantal mogelijk oorzaken noemen. ;)

Maar als je paard scheef is en je zadel recht kan het wel verschuiven. Of bedoelde je dat niet? Als je van de voorkant naar je beugels kijkt: zijn ze van gelijke lengte?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:53

tsja als je paard wat is afgevallen zou je natuurlijk wel eens kunnen proberen of met bontje rijden helpt... van een enkele keer ga je geen drukplekken of andere problemen op je hals halen. Als het met bontje ook nog is, een keer zitles nemen en indien het verholpen is, toch de zadelmaker terug laten komen. 't kan zijn dat je zadel zich "gezet" heeft en dat dit in combinatie met het gewichtsverlies toch voor een kleine aanpassing vraagt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:59

Hier heb ik ook last van gehad. Bij mij is/was het geval dat mijn paard scheeft bespierd was/is. Waardoor aan de ene kant mijn zadel iets lager lag dan aan de andere kant. Dus ben ik meer gaan trainen zodat mijn paard gelijkmatiger bespiert werd. En nu heb ik er bijna geen last meer van. Mijn zadel past trouwen perfect en de kussens zijn even dik.

Dus ik denk dat daar je probleem zit. Met een bontje maakt het geen verschil want het bontje is ook aan bijde kanten even dik.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 20:01

Ja, ik wil eigenlijk de zadelmaker nog wel even laten komen kijken. :j Omdat ik het wel een beetje vreemd vind.

Maar ik vind het zonde om voor een aantal tientjes een bontje te kopen om vervolgens niet te gebruiken.

Ik vind het zo vreemd dat ik nog steeds het idee heb dat de linkerkant de beugel wat langer is, heb niet het gevoel dat ik scheef zit, maar als ik van voren kijk zie ik het niet echt.

Maar inprincipe zal ik dit niet met een bontje oplossen dus?

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 20:02

Anoniem schreef:
Hier heb ik ook last van gehad. Bij mij is/was het geval dat mijn paard scheeft bespierd was/is. Waardoor aan de ene kant mijn zadel iets lager lag dan aan de andere kant. Dus ben ik meer gaan trainen zodat mijn paard gelijkmatiger bespiert werd. En nu heb ik er bijna geen last meer van. Mijn zadel past trouwen perfect en de kussens zijn even dik.

Dus ik denk dat daar je probleem zit. Met een bontje maakt het geen verschil want het bontje is ook aan bijde kanten even dik.

Dat zou best nog wel een kunnen. :j
Kan dit komen door dat ik bijvoorbeeld meer op de rechterhand rijd dan op de linkerhand?
Want ik denk wel dat ik dat gemiddeld doe.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:02

Als het plots is gebeurd, zou ik eerst eens een zadelmaker laten kijken.

Het kan zijn dat er een stukje van de voorboom is gebroken.
De zijtakken kunnen bij goedkope kunststofbomen (bijvoorbeeld bij de goedkopere merken) afbreken en precies veroorzaken wat jij omschrijft.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 20:02

HippoLogic schreef:
Nope.

Oké, bedankt voor je reacties. :)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 20:03

CM_ schreef:
Als het plots is gebeurd, zou ik eerst eens een zadelmaker laten kijken.

Het kan zijn dat er een stukje van de voorboom is gebroken.
De zijtakken kunnen bij goedkope kunststofbomen (bijvoorbeeld bij de goedkopere merken) afbreken en precies veroorzaken wat jij omschrijft.

Het is een Kieffer zadel, ik dacht niet dat hier kunstofbomen inzaten toch?

oeke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:04

Inderdaad, een zadel dat al scheef zou liggen, ligt met een bontje ook scheef zoals Nini_Roosje ook al zegt, het bontje is nl. aan beide kanten even dik.
Naast een zadelmaker zou je ook een instructeur/trice kunnen laten kijken of je zelf ook wel helemaal recht zit en niet ingeknikt. Misschien kun je ook nog kijken of je paard gelijke bespiering heeft (evt. door een osteo).

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 20:08

hazenveld schreef:
Inderdaad, een zadel dat al scheef zou liggen, ligt met een bontje ook scheef zoals Nini_Roosje ook al zegt, het bontje is nl. aan beide kanten even dik.
Naast een zadelmaker zou je ook een instructeur/trice kunnen laten kijken of je zelf ook wel helemaal recht zit en niet ingeknikt. Misschien kun je ook nog kijken of je paard gelijke bespiering heeft (evt. door een osteo).

Ik heb wel de neiging om soms naar buiten te hangen, maar dan zou het probleem zich toch niet aan 1 kant voordoen?
Maar ja, die bespiering lijkt me nu wel een reden eigenlijk ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:11

Yunomi schreef:
Anoniem schreef:

Kan dit komen door dat ik bijvoorbeeld meer op de rechterhand rijd dan op de linkerhand?

Niet persé een paard is van nature scheeft en met gewoon voltes rijden is die scheeftheid er niet echt uit te krijgen. Dus waarschijnlijk is je paard gewoon scheef. Rechtrichten zal je probleem op lossen.

Verder las ik dat je je zadel nog maar 3 maanden heb(was het nieuw?). Dan kan het ook zijn dat de vulling gewoon scheeft is gegaan doordat je aan 1 kant opstapt enzo. Dus even de zadel maker er na laten kijken

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 20:17

Anoniem schreef:
Yunomi schreef:

Niet persé een paard is van nature scheeft en met gewoon voltes rijden is die scheeftheid er niet echt uit te krijgen. Dus waarschijnlijk is je paard gewoon scheef. Rechtrichten zal je probleem op lossen.

Verder las ik dat je je zadel nog maar 3 maanden heb(was het nieuw?). Dan kan het ook zijn dat de vulling gewoon scheeft is gegaan doordat je aan 1 kant opstapt enzo. Dus even de zadel maker er na laten kijken

Aha, oké.

Dat klopt, maar nee het was 2e hands. Ongeveer 1 jaar oud maar amper gebruikt, nog niet echt naar een paard gevormd. Ja, oké. Zadelmaker moet toch maar even komen als ik er over een week nog echt last van heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:22

Ik heb er al bijna 2 jaar last van, En op bijna ieder paard dat ik rijd. Alleen wisselt de kant nogal eens. Dus denk dat het niet aan mij ligt(in de zin van verkeerd zitten). Maar aan het feit dat ik heel "gevoelig" ben als het om het zadel gaat(voel het namelijk ook als mijn beugel riemen 5 mm verschil in lengte hebben).

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:55

Het kan zijn dat jij gewoonweg je zadel scheef rijdt...
Ik heb over laatst mijn zadel laten controleren en
de zadelpasser zei dat ik mijn zadel scheef rijd
doordat ik altijd te veel naar de ene kant zit.
Ik weet dat het raar klinkt maar veel mensen zitten altijd
net iets meer naar één kant.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:11

ik zou liever mezelf en mjn paard laten nakijken op scheefheid. is dat goed, dan nog eens de zadelmaker laten komen. bontje gaat dit niet oplossen, zelfs kans da het verergert aangezien je je zadel krapper maakt en ook niet aan één kant ophoogt maar aan beide kanten

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:15

Mijn nieuw zadel was binnen een paar maand ook scheef.
Dit kwam door de zadelmaker juist doordat ik opstapte zonder opstapje onbewust heb je teveel kilo's in je beugel waardoor de ene kussen dunner werd dan de andere. Gevolg was bij mij ook dat mijn ene beugel langer was dan de ander.

Is je zadelmaker al geweest?

pedrov2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:42

Ik heb het ook gehad dan moet je je beugel riemen naast elkaar houden en dan kijken of ze ongelijk zij zijn zo ja "nieuwe kopen die niet kunnen rekken" deze zijn wel duur maar ja dan heb je we wat. Want je zadel gaat op bepaalde punten druk geven op het paard zijn rug en je zadel gaat stuk. Zo nee "moet je naar de zadelmaker gaan die zal het probleem direct kunnen vinden" ga niet aan je zadel lopen wroeten maar laat het door een prof doen. Stap altijd op via een opstapje!!

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:57

Ik heb dit probleem ook.. maar dan gewoon op elk paard..
Nu hebben ook niet alle zadels bij ons gelijke beugelriemen, maar bij de weinige die dat wel hebben en ik de gespen gewoon in dezelfde gaatjes heb, dan heb ik er nog last van..
bij ons zeggen ze dus ook al dat ieder mens wel last heeft van ongelijke benen en daardoor lijkt alsof je ongelijk zit..
een bontje gaat dit probleem dus ook niet oplossen..