Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
JoviBan schreef:Dat je paard slecht op de teugelhulpen reageert, betekent dat je paard altijd te veel dmv teugelhulpen (en dus de inwerking van het bit) is gereden en te weinig met zit, houding, focus en benen. Dit is dus jouw "tekortkoming" en niet dat van je paard of van bitloos an sich.
Century5 schreef:Er is niet een hoofdstel waar ik het beste mee kan beginnen? Ik heb begrepen dat een side-pull te veel druk op de neus geeft, en dat zo linker- en rechterteugel lastiger is te onderscheiden voor het paard?
JoviBan schreef:"Te veel druk op de neus" is helemaal afhankelijk van hoeveel druk jij zelf zet.
Als jij bang bent voor te veel druk op de neus, hoe zit dat dan met diezelfde druk in de mond wanneer je met een bit rijdt?![]()
Wat betreft linker- en rechterteugel van een sidepull wat lastiger te onderscheiden zou zijn voor het paard: geen idee wat je bedoelt.
TurdusMerula schreef:Ik ben zelf geen fan van hoofdstellen met een kruislingse teugelvoering, omdat de release vaak minder is, zo is mijn ervaring.
Maar iedereen moet natuurlijk doen waar hij of zij (dus paard!) zich goed bij voelt.
TurdusMerula schreef:Ik ben zelf geen fan van hoofdstellen met een kruislingse teugelvoering, omdat de release vaak minder is, zo is mijn ervaring.
Maar iedereen moet natuurlijk doen waar hij of zij (dus paard!) zich goed bij voelt.