Overgang naar bitloos, moeite van proberen waard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Overgang naar bitloos, moeite van proberen waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 16:07

Vandaag heb ik eens iets heel anders geprobeerd: ik heb de teugels van het hoofdstel van mijn verzorgpaard aan zijn halster vastgemaakt en ben zo gaan rijden. Hij heeft iets in zijn mond waardoor er nu geen bit in kan. Ik kreeg dit van iemand aangeraden, dus ik dacht: we proberen het. Paard vond het allemaal prima, geen verzet of tekenen van ongemak. Ik heb niet echt gereden, alleen een beetje rondgehobbeld, maar het ging allemaal prima. Hij reageerde wel heel slecht op teugelhulpen, maar dat vond ik niet zo gek.
Zover ik weet is het paard altijd met bit gereden. Ik zat al een tijdje te denken of het geen idee is om bitloos met hem te proberen. Ik heb het vermoeden dat dat best wel eens goede resultaten zou kunnen opleveren, aangezien hij nooit zo blij is met het bit in zijn mond.
Wat denken jullie, goed idee of moet ik het maar zo laten? Als ik wel bitloos zou gaan rijden, wat voor hoofdstel raden jullie mij dan aan? Ik heb zelf nul ervaring met bitloos, dus tips zijn meer dan welkom! Nu is het paard altijd heel braaf, maar hij heeft soms van die momenten dat hij ineens heel druk kan worden. Heb ik met bitloos wel genoeg bij hem te zeggen, omdat hij altijd met bit is gereden?

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:10

Gewoon proberen :)
Ik heb ook eerst geprobeerd om bitloos te rijden door de teugels aan de neusriem te bevestigen ipv aan het bit. Ging overigens prima. Als het paard er geen problemen mee heeft is het goed toch? Dat hij niet zo goed reageert nog is een kwestie van wennen. Zoals ik kon lezen deed hij niet raar ofzo, dus niet bang zijn dat hij opeens gek gaat doen als je zonder bit gaat rijden. Ieder paard kan bitloos, hoe lang het bit er ook ingehangen heeft. Als je paard goed reageert op stem, gewicht en beenhulpen is dat geen enkel probleem.
Hoofdstellen heb ik geen ervaring mee dus dat laat ik aan anderen over.
Laatst bijgewerkt door KimE op 07-08-10 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Re: Overgang naar bitloos, moeite van proberen waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 16:13

Dus ik zou ook best wel eens zijn gewone hoofdstel kunnen pakken en dan het bit eraf en teugels aan de neusriem? Dat is nog best eenvoudig eens te proberen. :)
Waarom zeg je 'eerst', was het toch niet wat je wilde?

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:16

Ik heb je even een pbtje gestuurd ;)
Met een lage neusriem gaat dat het makkelijkst, maar ik heb het geprobeerd met een gecombineerde neusriem en dat ging ook best, zo om te proberen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 16:20

Zorro heeft wel een gecombineerde, maar ik zal het eens proberen! Ik hoop dat hij dan wel beter reageert dan vandaag, vandaag was dat echt beroerd. Maar ja, hij is het helemaal niet gewend. En ik had iemand meegenomen die snoepjes had, dat was natuurlijk super interessant ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:29

Bitloos beginnen met een halster is een prima start. Verwacht er echter geen rijkunstige hoogstandjes van, want een stalhalster is nu eenmaal niet gemaakt om mee te rijden, en hij zit veelal losjes om het hoofd waardoor er ruis ontstaat. Prima om mee te beginnen dus, maar wil je wat meer serieus gaan rijden, dan kun je beter een bitloos hoofdstel aanschaffen.

Dat je paard slecht op de teugelhulpen reageert, betekent dat je paard altijd te veel dmv teugelhulpen (en dus de inwerking van het bit) is gereden en te weinig met zit, houding, focus en benen. Dit is dus jouw "tekortkoming" en niet dat van je paard of van bitloos an sich. ;)

Er is niet één type hoofdstel aan te raden, omdat dit gewoon per paard, per ruiter en per combinatie verschilt.
Over het algemeen hoeft een paard niet te wennen aan een sidepull, aangezien deze in principe dezelfde werking heeft als een stalhalster. Ook het kruislings systeem lopen de meeste paarden zo mee weg. Er is dus niet één advies te geven; het is echt een kwestie van doen en ervaren.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:29

Het verschilt, bij paard een ging het eerste instantie prima, toen kwam het uitproberen.
Wel nog even moeten sleutelen voor het paard het helemaal snapte.
Nu gaat het perfect, nu met een ander hoofdstel.
Bij de ander was het opstappen en wegrijden.

Ik ben totaal geen fan van op engelse neusriemen rijden..
Om het goed te proberen moet je imo gewoon een degelijk hoofdstel hebben.
Zo werkt bij de een een sidepull niet fijn, word ze opstandig van.
Terwijl kaakgekruist perfect gaat.
Ik denk dat veel te veel mensen bitloos aan de kant schuiven voor het eerst goed geprobeerd te hebben.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 17:00

JoviBan schreef:
Dat je paard slecht op de teugelhulpen reageert, betekent dat je paard altijd te veel dmv teugelhulpen (en dus de inwerking van het bit) is gereden en te weinig met zit, houding, focus en benen. Dit is dus jouw "tekortkoming" en niet dat van je paard of van bitloos an sich. ;)

Mee eens. Maar in mijn verdediging: ik reed zonder zadel, voor het eerst, dus ik had wat moeite met zit, houding en benen. ;)
Er is niet een hoofdstel waar ik het beste mee kan beginnen? Ik heb begrepen dat een side-pull te veel druk op de neus geeft, en dat zo linker- en rechterteugel lastiger is te onderscheiden voor het paard?

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:04

er zijn bitlooshoofdsteluitleenservices... waar je bitloze hoofdstellen kunt uitproberen.
Het is eigenlijk altijd een kwestie van 'uitproberen' wat vindt zowel het paard als jij prettig werken?
Het is voor ieder paard en mens weer anders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:05

Century5 schreef:
Er is niet een hoofdstel waar ik het beste mee kan beginnen? Ik heb begrepen dat een side-pull te veel druk op de neus geeft, en dat zo linker- en rechterteugel lastiger is te onderscheiden voor het paard?

Nee, er is niet een hoofdstel die het beste is om mee te beginnen. ;)
Zoals ik al aangaf, wil een sidepull of kruislingse over het algemeen prima.

"Te veel druk op de neus" is helemaal afhankelijk van hoeveel druk jij zelf zet.
Als jij bang bent voor te veel druk op de neus, hoe zit dat dan met diezelfde druk in de mond wanneer je met een bit rijdt? :)*

Wat betreft linker- en rechterteugel van een sidepull wat lastiger te onderscheiden zou zijn voor het paard: geen idee wat je bedoelt.

Via de linkjes op deze pagina kun je lezen over de verschillende werkingen en waar er wel en geen druk komt bij welk systeem:
http://www.bitloospaardrijden.info/hoofdstellen.htm

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 17:09

JoviBan schreef:
"Te veel druk op de neus" is helemaal afhankelijk van hoeveel druk jij zelf zet.
Als jij bang bent voor te veel druk op de neus, hoe zit dat dan met diezelfde druk in de mond wanneer je met een bit rijdt? :)*

Wat betreft linker- en rechterteugel van een sidepull wat lastiger te onderscheiden zou zijn voor het paard: geen idee wat je bedoelt.

Ik had gelezen dat er bij een sidepull de druk bovenop de neus komt, zowel als je aan de linker- als aan de rechterteugel trekt. Dus of je nu de linker- of de rechterteugel gebruikt, het resultaat is hetzelfde. Dus een paard snapt niet wat hij moet doen, omdat hij niet voelt welke teugel je gebruikt. Dat bedoelde ik :)

Bedankt voor de link!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:22

Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar het is in ieder geval onzin. :D

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 01:12

Gewoon proberen. Ik heb wel gelezen dat je pas na 3 maanden echt kan zeggen wat goed werkt bij jullie. Ik ben met mn fjord van de een op andere dag overgegaan op kaakgekruisd en zij snapte dit ook meteen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 01:18

Gewoon proberen. :)

Ik rijd met een sidepull en mijn paard snapt mij prima. ;)

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:59

Ik heb een tijdje een hoofdstel geleend van iemand om te proberen. Dit is een kaakgekruist hoofdstel , dit is in mijn ogen het meest logisch. Heb er inmiddels zelf 1 aangeschaft.
Mijn diertje loopt er echt super op , met bit had ik altijd beetje strijd . Maar nu is er veel meer ontspanning. Wil nu binnenkort ook een sidepull proberen. Misschien dat er in je omgeving mensen zijn waar je een hoofdstel van kunt lenen , dan kan je zo even kijken wat het best werkt voor jou en je paardje .
En anders is er inderdaad nog de uitleenservice .
Succes en veel plezier !

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:29

Ik ben zelf geen fan van hoofdstellen met een kruislingse teugelvoering, omdat de release vaak minder is, zo is mijn ervaring. :)
Maar iedereen moet natuurlijk doen waar hij of zij (dus paard!) zich goed bij voelt. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:38

TurdusMerula schreef:
Ik ben zelf geen fan van hoofdstellen met een kruislingse teugelvoering, omdat de release vaak minder is, zo is mijn ervaring. :)
Maar iedereen moet natuurlijk doen waar hij of zij (dus paard!) zich goed bij voelt. :)

Bij mij werkt het juist perfect! Een sidepull word ze erg dwars en opstandig van.
Ik denk dat het ligt aan de drukverdeling, hoe zachter de optoming hoe beter ze het doet.
Terwijl ik eerste instantie ook begonnen ben ben een sidepull om de reden die jij noemt.
Tot mijn verbazing doet ze het op een kruislinks hoofdstel veel beter.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:40

Klopt, de verdeling van druk is anders. :)

Ik vind een sidepull zelf erg fijn, maar je moet altijd kijken naar je paard, uiteraard. :)

Het zou mijn eerste voorkeur niet zijn, maar altijd een optie; dat is wat ik wilde zeggen. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:45

Mijn eerste voorkeur was het ook absoluut niet.
Paardlief denkt er blijkbaar anders over.

Een ander paard wat ik rijd doet het weer prima op een sidepull.

Pekris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:48

ik wil voor mijn paardje, een bitloos hoofdstel kopen...
ik heb ooit van een vrouw een kaak gekruist hoofdstel geleent, en hier werd hij helemaal gek van.
nu zat ik te denken.. misschien een sidepull..
iemand nog andere ideeën ?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:57

Ik kan je maar 1 ding aanraden, gewoon tijdje proberen en er mee trainen. Ik zou dan wel een echt bitloos hoofdstel aanschaffen al ik jou was. Daar kun je veel beter mee sturen ed. Ik heb zeer goede ervaring met de engelse sidepull (FRA pardoes). Daar kun je ook prima mee dressuren overigens.
Zie maar eens in mijn profiel wel hoofdstel ik bedoel ;-)
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 09-08-10 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:17

TurdusMerula schreef:

Als je hoofdstel goed soepel is zou dat geen probleem moeten zijn. Ik heb eentje van glad en erg soepel kunststof. Er komen ook geen scheurtjes in of wat dan ook. Heb eerder een goedkope versie van leer gebruikt, daarbij was de werking en release minder dan bij mijn huidige hoofdstel.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:48

ik zou het eerst een paar keer proberen met een halster en als je daarmee echt goed kan rijden een bitlooshoofdstel kopen.
ik rij wel is met halster maar dan kan ik alleen maar een beetje in het rond hobbelen :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:15

Gewoon een touwhalster kopen, die in de vorm van een gewoon halster knopen (maar wel zo dat ie goed aansluit) en gebruiken als sidepull. Als je netjes je hand naar buiten brengt bij het sturen geeft dat geen probleem, is super duidelijk. :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 10:37

Wat ik me nog wel afvroeg:
Ik ben niet de enige die op het paard rijdt. Is het wel mogelijk om af en toe bitloos te rijden en op andere moment met bit? Is dat niet verwarrend voor het paard?