Scherper bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arwenride

Scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 21:05

Aangezien ik een antwoord op mijn vraag zoek, adviseerde een vriendin van mij om hier, op Bokt een topic te openen. Ik zoek ene scherper bit. Volgens mijn vriendin is het niet slim om de reden hier op bokt te zetten, dus dat doe ik niet.

Nou heeft iemand mij geadviseert een Pelham te gebruiken, alleen een teugel aan de ring onderop te bevestigen, een thiedemann erbij te pakken, deze door de normale bitring te halen en deze op de achterste ringetjes op de teugels te klikken en nog een vlinderbitje er bij in te hangen, iemand ervaringen hiermee? Ik vidnt dit zelf niet zo prettig, op deze manier wordt het bit letterlijk een breekijzer, maar op dit moment heb ik ook even geen andere oplossingen.

Warboel

Re: Scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:07

Hmm, zijn al best wel veel topics over :)
Misschien vind je in oudere topics een antwoord op je vraag?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:07

Pff, lekkere vriendin heb je :n
Jouw gevoel is goed, dus hang deze gevallen er niet in!
Wat is je probleem precies waardoor je vriendin dit adviseert?

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 21:09

Mootje schreef:
Pff, lekkere vriendin heb je :n
Jouw gevoel is goed, dus hang deze gevallen er niet in!
Wat is je probleem precies waardoor je vriendin dit adviseert?

Mijn vriendin zegt dat je op bokt om wat voor reden dan ook snotreacties kunt krijgen, geloof ik niet helemaal maar naar andere topics te kijken herken ik er wel wat in.

Stuur maar een berichtje voor de reden.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:14

Hallo,

Jammer dat je de reden er niet bij wilt zetten. Dat geeft wat makkelijker advies. Ondanks dat sommige mensen de topic starters graag afschieten, zijn er heel veel Bokkers die je gewoon willen helpen en met je mee willen denken. Dus wat mij betreft mag je het erg gewoon bij zetten hoor. Je zal wel je eigen reden hebben waarom je een scherper bit zoekt.

Ik kan je nu heel moeilijk advies geven. Een Pelhalm kan zeker nut hebben, mits je weet hoe je hem moet gebruiken. Als je de Pelhalm nl alleen maar als rem blijft gebruiken, dan wordt je paard vanzelf bot in zijn mond, en heeft uiteindelijk de pelhalm geen zin meer. Daarbij doet het je paard dan alleen maar zeer, en dat wil je niet neem ik aan?
Ik zou heel erg uitkijken met de Thiedeman. Als je deze niet onder goede begeleiding leert gebruiken, dan krijg je een paard wat alleen maar in de krul getrokken wordt, zonder dat je zijn achterhand erbij drijft. Hier gaat je paard lichamelijk heel veel problemen van krijgen. Als je de Thiedeman er weer afhaalt in de toekomst, dan kan je weer helemaal overnieuw beginnen.
Een Pelhalm en Thiedeman samen vindt ik echt geen combi, en eigenlijk ook niet kunnen. En als je dan ook nog een vlinderbit erbij gaat halen....

Het lijkt er nu op of je je paard wilt breken (sorry als dit niet klopt, ik heb verder geen info, en door je vraagstelling krijg ik meteen dit beeld erbij), en een paard willen breken vind ik echt Not Done!

Ik zou echt proberen oplossingen in een andere hoek te zoeken.

Mocht mijn beeld van "je paard willen breken" niet kloppen, dan hoop ik dat je wat extra informatie wilt geven.

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 21:17

Gooya schreef:
Hallo,

Jammer dat je de reden er niet bij wilt zetten. Dat geeft wat makkelijker advies. Ondanks dat sommige mensen de topic starters graag afschieten, zijn er heel veel Bokkers die je gewoon willen helpen en met je mee willen denken. Dus wat mij betreft mag je het erg gewoon bij zetten hoor. Je zal wel je eigen reden hebben waarom je een scherper bit zoekt.

Ik kan je nu heel moeilijk advies geven. Een Pelhalm kan zeker nut hebben, mits je weet hoe je hem moet gebruiken. Als je de Pelhalm nl alleen maar als rem blijft gebruiken, dan wordt je paard vanzelf bot in zijn mond, en heeft uiteindelijk de pelhalm geen zin meer. Daarbij doet het je paard dan alleen maar zeer, en dat wil je niet neem ik aan?
Ik zou heel erg uitkijken met de Thiedeman. Als je deze niet onder goede begeleiding leert gebruiken, dan krijg je een paard wat alleen maar in de krul getrokken wordt, zonder dat je zijn achterhand erbij drijft. Hier gaat je paard lichamelijk heel veel problemen van krijgen. Als je de Thiedeman er weer afhaalt in de toekomst, dan kan je weer helemaal overnieuw beginnen.
Een Pelhalm en Thiedeman samen vindt ik echt geen combi, en eigenlijk ook niet kunnen. En als je dan ook nog een vlinderbit erbij gaat halen....

Het lijkt er nu op of je je paard wilt breken (sorry als dit niet klopt, ik heb verder geen info, en door je vraagstelling krijg ik meteen dit beeld erbij), en een paard willen breken vind ik echt Not Done!

Ik zou echt proberen oplossingen in een andere hoek te zoeken.

Mocht mijn beeld van "je paard willen breken" niet kloppen, dan hoop ik dat je wat extra informatie wilt geven.

Nee dit wil ik zelf ook niet. Ik vidnt het ook een beetje raar. Dit was het advies dat ik heb gekregen. Ik zat te denken aan een enkelgebroken trens en een thiedemann, maar volgens de adviseur werkt dat niet genoeg voor mijn paard... Ik vindt dat wel meevallen hoor. Ik vondt dat idee met die pelham enzo ook nogal raar, en ik wil allesbehalve breken. ;(

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:18

Waar haalt je adviseur deze wijsheid vandaan dan?
Waar baseert ze dit op? En waarom heb jij zoveel vertrouwen in deze adviseur dat je er serieus over nadenkt :?

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 21:20

Pollewoppy schreef:
Waar haalt je adviseur deze wijsheid vandaan dan?
Waar baseert ze dit op? En waarom heb jij zoveel vertrouwen in deze adviseur dat je er serieus over nadenkt :?

Tsja, de adviseur heeft ons geholpen om de juiste keuzes te maken toen ene van mijn paarden koliek had, heeft asfaloth soepel voor het bene helpen maken, heeft geholpen toen mijn zadel neit goed lag. ( Bleek echt zo te zijn volgens zadelmaker... )

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:20

Heb je geen les? Wat zegt je instructeur of instructrice ervan?
Ik ben van mening dat een scherper bit zelden dé oplossing voor het (in dit geval mysterieuze) probleem is..
Wat voor bit heb je nu en voor wat voor paard is het?

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 21:23

Maar bokkers help, ik wil helemaal niet met zulke bitten rijden, maar zo kan ik niet blijven rijden en ik wil hem ook niet kwijt. ;(

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:25

Als je echt hulp wilt van bokkers, denk ik dat je toch wat meer over je situatie zal moeten vertellen...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:26

Ga eerst eens op zoek naar een bak of prik een deel van de wei af zodat je daar in kan rijden. Kan dit niet, ga dan op zoek naar een stal, waar je deze mogelijkheid wel hebt! Deze 'adviseur' is een adviseur van NIKS, niet naar luisteren. Je bent 14, wat vinden je ouders er van?
Ook zou ik op zoek naar een instructeur die je hiermee kan helpen. Is er een rijvereniging in de buurt?

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 21:29

Mootje schreef:
Ga eerst eens op zoek naar een bak of prik een deel van de wei af zodat je daar in kan rijden. Kan dit niet, ga dan op zoek naar een stal, waar je deze mogelijkheid wel hebt! Deze 'adviseur' is een adviseur van NIKS, niet naar luisteren. Je bent 14, wat vinden je ouders er van?
Ook zou ik op zoek naar een instructeur die je hiermee kan helpen. Is er een rijvereniging in de buurt?

Dat kan niet. :n

Dat begreep ik zelf ook wel. Mijn ouders vindne alles wat zij zegt goed, dat is het probleem, want van hun mag ik dus niet meer rijden, tenzij ik zo rijdt. ;( Dat heeft zij hun ingestampt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:31

Dan lijkt het mij duidelijk: Niet meer rijden. Straks verongeluk je nog (of nog erger: iemand die random op straat loopt!)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:32

Misschien kun je beter voor je eigen veiligheid kiezen en dan niet meer rijden zolang je ouder niet overtuigd zijn... (Of overtuigd zijn van de verkeerde oplossingen)

Edit: Mootje was me voor ;)

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 21:32

Mootje schreef:
Dan lijkt het mij duidelijk: Niet meer rijden. Straks verongeluk je nog (of nog erger: iemand die random op straat loopt!)

Ja okee.

Trouwens, mijn ouders hebben toch geen verstand van paarden enzo, dus als we zijn verhuisd ga ik gewoon met een gewoon bit rijden, hun zien toch geen verschil.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:33

okee, aangezien ik geen idee heb wat het paard doet waarom je een ander bit wilt proberen, is het moelijk te zeggen welk bit je het beste erin kunt hangen. Zelf heb ik voor 1 paard ook 11 soorten bitten, gewoon om te proberen wat het beste is. Ik weet niet waar je normaal op rijdt, want als dat een gewoon watertrensje is, dubbelgebroken, dan kun je een stangetje nemen bijvoorbeeld. Heb dat zelf nu ook bij mijn paard. Die kan nog al sterk worden met dressuur en lastig (en nee, dit is niets lichamelijks en heb ook niet te weinig les, ligt overigens wel aan mij.. Mijn paard is erg sterk bij het warm rijden en dan wordt ik ook strak. Als ik hier doorheen rij dankzij iets scherper bit, kunnen we daarna heel makkelijk ontspannen, beide. Dus is er geen last van het bit). Maar een rubber stangetje (niet buigzaam, gewoon hard!!!) is dan een optie.
Is het probleem meer als een rennerig paard, die erg sterk is en het bit vast pakt soms (bijv. buiten) dan zou ik gaan voor een waterford bit. De een zweert erbij, de ander ziet het als marteltuig. Ik heb ook een waterford (zoals ik al zei, ik heb elk bit al eens gebruikt) en ik zweer erbij! Helpt er goed. Je kunt er iets strenger mee optreden maar zodra je ontspanning hebt/ je paard weer rustig/ bij elkaar hebt, dan is het juist een bit die meer voor ontspanning zorgt! Wordt het paard erg licht in de hand e.d. (mijne in ieder geval) maar dan is het echt super! Maar met dit bit, de waterford, moet je een niet te strenge hand hebben. Dit bit is best scherp, maar zoals iedereen weet, zolang je iets goed gebruikt en met genoeg wijsheid en op de juiste manier, is dit bit ook niet scherper. Als je niet harder optreed met je hand, is dit bit niets anders dan een gewoon trensje, maar mocht het nodig zijn, kun je strenger optreden en, bij een rennerig paard bijvoorbeeld, beter optreden en bij je houden.

Verder is een pelhem goed te gebruiken. Werkt als een hefboom dus werkt met druk achter de oren en in de mond dan. Kun je doen. Moet je wel zo'n speciaal riempje gebruiken die 2 ringen verbind van de pelhem, anders is hij (dacht ik in ieder geval) niet tegestaan op wedstrijd.
De waterford is in de laagste klasses overigens ook niet toe gestaan op wedstrijd. (tenzij je HC rijdt en in de hoge klasses dus wel).
Een stangetje is sowieso toegestaan meende ik.

Hoop dat je hier iets aan hebt.. Anders kun je me altijd pben ;)

Succes en groetjes

edit; je was me al voor.. lees dat het probleem is opgelost?!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:42

OMG.... Vind dat altijd zo walgelijk, zo'n marteltuig in de mond van je paard hangen ! Weet je wel hoe gevoelig de mond is ? Ik zeg altijd : als je een paard inrijdt op een eenvoudig enkel of dubbelgebroken trensje, en ze nooit ergens anders aan laat wennen, goed inrijdt en beleert, en het paard goed aan de hulpen hebt en een ruiter die met het temperament van het paard om kan gaan, dan heb je écht geen scherper bit nodig. Dat paard weet niet beter dan dat ene trensje en zal daar dan ook naar luisteren, pas als je ze aan een stang oid hebt laten wennen zullen ze mss minder naar een trensje gaan luisteren. En daarbij, check eerst eens de gezondheid van je paard, of er daar redenen te vinden zijn waardoor het paard niet naar het bit luistert. Zoals haken op de kiezen of wondjes in de mond, of last van de nek of de hals of problemen ergens anders in het lichaam. Denk eraan dat de kiezen van een paard tot het 7e jaar door komen en groeien, waarbij een paard dus last van zijn mond kan hebben en bijv. kan gaan schudden met z'n hoofd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:31

Arwenride schreef:
Nee dit wil ik zelf ook niet. Ik vidnt het ook een beetje raar. Dit was het advies dat ik heb gekregen. Ik zat te denken aan een enkelgebroken trens en een thiedemann, maar volgens de adviseur werkt dat niet genoeg voor mijn paard... Ik vindt dat wel meevallen hoor. Ik vondt dat idee met die pelham enzo ook nogal raar, en ik wil allesbehalve breken. ;(

Verstandig, die constructie valt onder categorie : zo nu kan die k*&knol het niet meer doen. Dat is een advies wat wijst op onkunde op dit punt.

Verder lees ik hier : koliek gehad, zadel moest aangepast en ze is vluchterig. Is het gebit al nagekeken? en is er een osteo of fysio bij geweest n.a.v. fysieke klachten van niet passend zadel? Vluchterig gedrag komt ook voor bij paarden die scheef zijn en dus lichaam ongelijk belasten (reactie op uit balans zijn is nogal eens om harder te gaan om niet te vallen).
Kijk eens hier : http://www.paardenbegrijpen.nl/
(email adres opgeven voor gratis samenvatting en introductie video's, misschien herken je wat?)

Wat de onderliggende problemen ook zijn, zonder achtergrond is een ander wel eerlijk bit adviseren heel moeilijk. Wedstrijden beperken de mogelijkheden evenals karakter, mondvorm paard, wat je ermee doet en graad van africhting.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:38

RT-->HAR.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:04

sjaah ik moet als eerste zeggen dat ik het idee van een scherper bit er in hangen om een probleem op te lossen echt walgelijk vindt.

een probeem los je veelal niet op door je paar "pijn" te doen met een ander bit.

maar net als de rest zegt we kunnen je pas echt helpen als je de rede hier neer zet ?
want nu kom je echt over als iemand die zn conclusie al getrokken heeft.
en er is niets mis als je de reden hier neer zet.
en van stomme reacties kun je je ook gewoon niks aantrekken en gewoon kijken naar wel goede tips.

ik kan nu niks anders nuttigs zeggen dan een stomme reactie en misschien maakt de reden daar wel een groot verschil in en kunnen we je echt helpen met je probleem :)

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 22:19

Ik wil hem geen pijn doen, ik wil hem en mezelf gaan beschermen voor pijn.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:27

Arwenride schreef:
Ik wil hem geen pijn doen, ik wil hem en mezelf gaan beschermen voor pijn.

Ja, maar je doet je paard wél pijn met een scherper bit, óók als je er niet hard aan trekt, zo gevoelig is een paardenmond ! Als je van je paard houdt, dan wil je hem toch geen pijn doen ? Onbedoeld of niet ? Beschermen is goed, maar naar de oorzaak van het probleem zoeken en dat oplossen is veel beter. Mss heeft je paard wel ergens anders last van, dan los je dit probleem niet op met een ander bit. Dan loop je tegen het volgende probleem aan en wat dan ? Nog maar een scherper bit ? Je moet het zelf weten hoor, maar ik zou niet gelukkig zijn als ik mijn paard noodgedwongen op een stang moet rijden omdat je niet op zoek gaat naar de oorzaak van het probleem. Sorry, het is heel hard wat ik zeg, maar ik wil dat mensen begrijpen dat je een paard niet als een gevoelloos beest mag behandelen. Je moet een team zijn met je paard en daarin moet je eerlijk zijn en niet vals spelen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:32

Het is jammer dat je niet kan/wil vertellen waarvoor je het wil gebruiken. Wordt erg lastig om je dan gericht tips te kunnen geven over de mogelijkheden.
Hier op bokt wordt meestal wel heftig gereageert als het om een scherper bit gaat maar dat is meestal omdat het in onervaren handen valt of om de verkeerde reden(als er dan al een goede reden voor bestaat).
Ze zeggen altijd een bit is zo scherp als de hand van de ruiter. Is ook wel dubbel aangezien als je zelf niet hard in de hand bent je niet scherper hoeft te gaan maar goed meningen verschillen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:45

dat je de reden niet wil vertellen is erg lastig om je proberen te helpen.

maar met wat voor bitje rij je nu???
ik heb zelf na een enkel gebroken bit een stang bit gebruikt voor op buitenrit met mijn vorige paard.
en een stang bit is NIET scherper als een enkel gebroken bit, het werkt alleen anders op de tong.
je moet de verschillende bitten eens op je onder arm leggen en dan aan de ringen trekken, dan voel je zelf wat er in de paarden mond gebeurt als jij aan de teugels trekt.