gesloopt kadet zadel (leerzaam)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

gesloopt kadet zadel (leerzaam)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 21:59

Omdat niet iedereen weet hoe een zadel er uitziet wanneer de kussens eraf zijn dit topic. Schrik niet!

Een van de zadels die gesloopt werd was een Kadet. Dit Kadet zadel (werd nog gebruikt) komt waarschijnlijk uit India. Kwaliteit binnenwerk bedroevend (de spijkers steken eruit , de boom is gebroken en de webbing van de zitting was finaal door) Deze zadels worden nog steeds te koop aangeboden.

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZHQHGNQ4.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LRESF6JY.jpg
Laatst bijgewerkt door Tanja op 22-08-10 16:27, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's toegestaan, teveel is omgezet in link.

NZ92

Re: gesloopt kadet zadel (leerzaam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:01

wo ik heb ook zo'n zadeltje voor mijn paard voor als we te water gaan. maar wat een ijzer binnenin? is dat wel goed?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 22:07

NienkeNiels schreef:
wo ik heb ook zo'n zadeltje voor mijn paard voor als we te water gaan. maar wat een ijzer binnenin? is dat wel goed?

Hieronder een gesloopte stubben van ongeveer 15 jaar oud (er zijn popnagels beschadigd, binnenwerk ziet er beter uit maar er zijn nog wel wat punten die niet goed zijn)

Afbeelding

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:09

sjezus, zou je niet verwachten !

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:10

Ik heb van de week mijn Pfiff zadel uit elkaar gehaald en op de foto gezet... ook schokkend...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 22:11

Jolliegirl schreef:
Ik heb van de week mijn Pfiff zadel uit elkaar gehaald en op de foto gezet... ook schokkend...

Ik zou zeggen plaatsen die foto's!! Hoe meer mensen er van doordrongen worden dat niet alleen de buitenkant goed moet zijn maar ook de binnenkant!
Laatst bijgewerkt door Schangah op 04-08-10 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:12

Bit heeft een keer een zadelsloop-artikel gehad. Soortgelijke rommel, veel goedkope Aziatische fabrikaten...

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:12

huh?! dat hoort toch juist heel zacht enzo te zijn?
wat raar ! :s

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:13

Oh, maar Stübben is niet bepaald goedkope Aziatische rotzooi... Wat is er niet goed aan die Stübben? Heb er niet zoveel verstand van...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:14

Schangah schreef:
Jolliegirl schreef:

Ik zou zeggen plaatsen die foto's!! Hoe meer mensen er van doordrongen worden dat niet alleen de buitenkant goed moet zijn maar ook de binnenkant!

Ik zal hem van de week even helemaal uit elkaar halen.
heb ook nog wel een gebroken boom liggen, alleen de boom, zadel is gesloopt :+

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 22:14

Isegrim schreef:
Bit heeft een keer een zadelsloop-artikel gehad. Soortgelijke rommel, veel goedkope Aziatische fabrikaten...

Niet alleen de goedkope zadels zien er zo uit. Er zijn ook merkzadels die besparen op het binnenwerk.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:17

Punt is alleen dat je een nieuw zadel niet echt kunt gaan slopen voordat je het aanschaft...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 22:25

Isegrim schreef:
Punt is alleen dat je een nieuw zadel niet echt kunt gaan slopen voordat je het aanschaft...

Nee dat natuurlijk niet maar als de zadelmaker op een goed manier bijvult dan haalt hij de kussens er af en dan is het heel eenvouding om het stukje leer dat de kussens tegen de boom beschermd los te halen en je boom te controleren. Maar goed niet iedere zadelmaker doet dat omdat het tijdrovend is. Die vullen bij via de slots of snijden zelfs extra gaten in je zadel om snel en goedkoop (voor hun dan) te vullen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:26

Er zijn ook zadelmakers die de kussens niet volledig loshalen maar wel keurig alle vulling eruit halen en opnieuw vullen.
Sommige zijn daar wel 3 uur mee bezig. Noem ik dus niet echt goedkoop en tijdrovend ;)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:28

Schangah schreef:
Nee dat natuurlijk niet maar als de zadelmaker op een goed manier bijvult dan haalt hij de kussens er af en dan is het heel eenvouding om het stukje leer dat de kussens tegen de boom beschermd los te halen en je boom te controleren. Maar goed niet iedere zadelmaker doet dat omdat het tijdrovend is. Die vullen bij via de slots of snijden zelfs extra gaten in je zadel om snel en goedkoop (voor hun dan) te vullen.

Okee. Maar stel dat het dan bagger blijkt te zijn, zou je het dan terug kunnen geven aan de fabrikant...?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 22:29

Jolliegirl schreef:
Er zijn ook zadelmakers die de kussens niet volledig loshalen maar wel keurig alle vulling eruit halen en opnieuw vullen.
Sommige zijn daar wel 3 uur mee bezig. Noem ik dus niet echt goedkoop en tijdrovend ;)

Dat is niet zoals het zou moeten, als ze op deze manier goed werk kunnen leveren dan zijn ze wel ontzettend handig

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 22:30

Isegrim schreef:
Schangah schreef:

Okee. Maar stel dat het dan bagger blijkt te zijn, zou je het dan terug kunnen geven aan de fabrikant...?

Lijkt me een goed vraag voor een jurist, dat ben ik niet. Misschien is er op bokt iemand die kan uitleggen of je dan je recht kan halen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:31

Schangah schreef:
Jolliegirl schreef:

Dat is niet zoals het zou moeten, als ze op deze manier goed werk kunnen leveren dan zijn ze wel ontzettend handig

ontzettend handig en erg lang bezig :D
Is een zadelmaker van een enorm duur en goed merk.. dus lijkt mij dat die wel weet wat hij doet ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:26

Kadet heeft echt geen slechte zadels voor het geld. Maar je mag gewoon geen topkwaliteit verwachten. Ze gaan echt wel een paar jaar veilig mee normaal gesproken. Maar de pasvorm is natuurlijk minder. Er zijn ook beslist wel kadet zadeltjes van 10 jaar oud waarvan de boom nog gewoon netjes heel is en recht is. Wel moet ik toegeven dat de pasvorm van kadet een stuk minder is dan van stubben of een ander A-merk.

Over spijkers en nietjes gesproken: alle dure merken gebruiken ze ook. Ik heb laatst bij een zaldi de kussens losgehaald van de boom. En ook hier dus nietjes.

Veel winkelketens (EJ, Divoza, Ruitergilde) laten zadels onder hun eigen merknaam in India of Argentinie produceren. Het is gewoon een feit dat die landen veel goedkoper kunnen dan hier in Europa.

De mfsc zadels worden ook gewoon bij Sankey en Ideal gemaakt. Komt alleen een ander merkje op.
Fryso doet hetzelfde.

Zelf rij ik nu op een Massimo op mijn merrie. Prima zadel, want ook Massimo is Argentijns. Maar kijk je goed, dan kun je wel zien dat een Massimo zadel even goedkoper in elkaar zit dan een Ablion of Stubben.
Maar het schijnt dat er ook al Stubbenbomen in Pakistan gemaakt worden.

Ik heb toevallig nog een foto van een Zaldi-boom. Kussen is al weer vastgezet aan de voorboom, dus niet alles ligt meer vrij:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

En wat kwam er uit het zadel, juist, origineel haar en daar is later ooit grijze wol bijgepropt. Zadel is dus opnieuw gevuld. Maar haar als vulling komt ook vaker voor en is niet vreemd. Meestal zit dat in Spaanse zadels.
Stockzadels zijn als het echte zijn gevuld met kamelenhaar.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 19:35

Het grappige was dat er een oude kopie tussen zat van een stubben zadel gemaakt in Argentinië ergens in de jaren 70 of zo. Het had dezelfde boom en kwaliteit als de stubben zoals deze toen in duitsland gemaakt werd. Waarschijnlijk waren het dezelfde materialen die waten gebruikt maar door de goedkopere arbeidsloon daar gemaakt en onder een andere naam uitgebracht.
De zaldi ziet er best netjes afgewerkt uit (kunststof boom).
Het probleem met de goedkopere zadels is dat ze idd minder lang meegaan maar dat niemand dit realiseert en deze zadels jaren blijft gebruiken.

Ook een probleem is dat wanneer een zadel wordt opgevuld heel vaak niet hetzelfde materiaal wordt gebruikt waardoor de vulling gaat klonten.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:44

en dan te bedenken dat mensen daar nog geld voor neerleggen!! 8)7

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:02

heb hier ook nog zo'n zadeltje liggen, niet meer in gebruik en gelukkig maar als ik het zo zie :=

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:06

Maar wat is dan goede vulling, en hoe ziet het ideale binnenwerk er uit?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 10:26

Nickas schreef:
Maar wat is dan goede vulling, en hoe ziet het ideale binnenwerk er uit?

Kunsstofvulling is altijd minder veerkrachtig dan wol. Wol is dus beter. Daarnaast heb je flair en Clair. flair is beter omdat je dat kunt aanpassen en het niet hard wordt bij een tempratuur rond de 12 graden. Dat heb je wel met clair. Clair is eigenlijk geen echte luchtvulling.
Dan heb je memory foam (traagschuim). Dit vorm naar de rug van het paard. stilstaand heel erg mooi maar in beweging werkt het niet om dat traagschuim nooit de snelle bewegingen kan volgen.

Ik kan op dit moment nog geen foto vinden van een goede kwaliteitsboom van de onderkant.

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:44

zodan, dat ziet er vreselijk uit zeg, helaas kun je deze dingen nooit goed zien of opmerken vanaf de buitenkant zonder het zadel helemaal te slopen, nu maar hopen dat als ik een nieuw zadel koop dat deze wel goed is vanbinnen :P