middeleeuws tuig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Altobelli

middeleeuws tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 14:05

weet iemand hoe ja makkelijk een middeleeuws uitziend tuig kunt maken?
ik vind die dekens altijd wel mooi, maar die zijn zo lang, dat lijkt me best onhandig ;)
wel zou ik iets over de achterhand willen, maar het moet natuurlijk ook veilig zijn! :D
iemand enig idee?

magda_90

Re: middeleeuws tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:09

alabatavorum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:22

Wat wil je precies maken? Heb je foto's? Ben zelf momenteel bezig met Romeinse (1e eeuws) tuig. Dus wellicht dat ik je wel een beetje op weg kan helpen.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 08:12

alabatavorum schreef:
Wat wil je precies maken? Heb je foto's? Ben zelf momenteel bezig met Romeinse (1e eeuws) tuig. Dus wellicht dat ik je wel een beetje op weg kan helpen.

ik wil iets maken dat een beetje lijkt op de broek van een mentuig.
voor het hoofdstel heb ik al wat ideeën dankzij dapperdier. :P dat zag er ook erg goed uit!!!!

alabatavorum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 08:25

Altobelli schreef:

Kun je dan niet een (2e hands) kopen en die naar eigen wensen aanpassen. Lijkt mij dan het handigst. Anders gewoon van dicht bij goed bekijken hoe het in elkaar zit. Je paard opmeten, leer en ringen bestellen en monteren. Okay, het klinkt wat flauw, maar als ik goed begrijp wat je bedoeld (ben nog niet heel erg thuis in alle begrippen etc uit de paardenwereld) dan moet het een niet al te moeilijk klus zijn. (als je tenminste wat ervaring hebt in leerbewerking)

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 15:26

alabatavorum schreef:
Altobelli schreef:

Kun je dan niet een (2e hands) kopen en die naar eigen wensen aanpassen. Lijkt mij dan het handigst. Anders gewoon van dicht bij goed bekijken hoe het in elkaar zit. Je paard opmeten, leer en ringen bestellen en monteren. Okay, het klinkt wat flauw, maar als ik goed begrijp wat je bedoeld (ben nog niet heel erg thuis in alle begrippen etc uit de paardenwereld) dan moet het een niet al te moeilijk klus zijn. (als je tenminste wat ervaring hebt in leerbewerking)

bedankt, ik zal even kijken of ik iets kan vinden... ;) weet nog niet zo goed waar ik leer vandaan zou kunnen halen, maar dat kan ik vast wel vinden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:28

Hier op bokt had laatst iemand een advertentie onder Commercieel die leer en repen leer verkocht, maar je kunt ook zelf op internet wel bestellen.

alabatavorum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:37

Ik haal mijn leer meestal bij Boomsma in Breda of Lederhaus.de in Duisburg. Met beide goede ervaringen met bestellingen via hun webshops. Heb ook goede verhalen gehoord over echtleer.nl, maar daar zelf (nog) geen zaken mee gedaan.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 17:00

ik heb nu al een iets beter idee van hoe het er een beetje uit moet zien, maar ik weet niet zeker of dit op een echt paard kan.
weet iemand of dit veilig is?

ik kon de afbeeldingen niet aanklikken, maar het gaat om het Paso Set
http://www.prutsmuts.ag.vu/s ... eh__r.html

en nog een keer het Paso Set
http://www.prutsmuts.ag.vu/diverse_sets.html
(op de site staan trouwens dingen voor schleich en breyer. die zijn allemaal met de hand gemaakt,
persoonlijk vind ik ze erg mooi.)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:11

Ik kon je linkjes niet aanklikken (had de bokt censuur aanstaan die bepaalde woorden omvormt naar heel andere woorden, h.o.e.r wordt dan vervangen door PRUTSMUTS).
Modellpferdezubeh-oer werd www.PRUTSMUTS.ag.vu en dat is geen bestaande link. :D

alabatavorum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 07:09

Euhm, ziet er allemaal niet zo moeilijk uit, zou ik persoonlijk zeggen. In ieder geval een stuk minder werk als waar ik mee bezig ben :D

Begin inderdaad met het maken van de broek. Kan denk ik makkelijk genoeg uit nieuwe leren riemen, maar een oude broek van een menset zou je ook zo om kunnen bouwen zou ik zeggen.

Die flap over de staart is wat lastiger, maar ook te doen. Daarvoor zou ik uitgaan van 3 - 3.5 mm tuigleder. Maak eerst even een kartonnen mal en bekijk hoe die er uit ziet op het paard. Decoraties erop stikken, schilderen of van metaal erop klinken. Op internet is genoeg te vinden over het maken van decoraties op/in leer. Zeker als je een beetje Engels kan, moet je goede tutorials kunnen vinden.

Succes!

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 07:28

HippoLogic schreef:
Ik kon je linkjes niet aanklikken (had de bokt censuur aanstaan die bepaalde woorden omvormt naar heel andere woorden, h.o.e.r wordt dan vervangen door PRUTSMUTS).
Modellpferdezubeh-oer werd http://www.PRUTSMUTS.ag.vu en dat is geen bestaande link. :D

nee klopt, ik was even vergeten dat dat in de link staat :o

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 19:17

eindelijk ben ik erachter hoe je foto's kunt laten zien :D
nu kan ik even laten zien wat ik tot nu toe heb.
Afbeelding
dit is een al opgestikt detail van de flap die over de staart heen komt.
Afbeelding
en dit zijn links het hoofdding en rechts de volledige staartflap.
ik maak het niet van leer, maar iets van een paars/donkerrood soort stof met zilveren versiering en nepleer

voor de rest wil ik nog even weten wat ik het beste zou kunnen doen,
de rest van het tuig (de broek) van echt leer maken
of van de stof die ik nog over heb. dat is namelijk best veel.

alabatavorum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:20

Ziet er leuk uit. Ben benieuwd hoe het er uit ziet op je paard :D Hoe plaats je die chamfron (het hoofdding) op het gezicht van je paard? Ik heb er nu eentje van metaal al af en ben nog bezig met verschillende in leer. Die leren kan ik goed op het hoofdstel vastzetten, maar voor de metalen versie is met de bevestiging nog niet geheel duidelijk, dus inspiratie is welkom. :D

Altobelli schreef:
voor de rest wil ik nog even weten wat ik het beste zou kunnen doen,
de rest van het tuig (de broek) van echt leer maken
of van de stof die ik nog over heb. dat is namelijk best veel.

Ik denk dat ik hierbij zelf voor echt leer zou gaan. Dit vooral in verband met de stevigheid. Ik weet niet precies hoe stevig de stof die je nu hebt gebruikt is, maar riemen kunnen toch best snel slijten.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:27

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 19:28

Leuk zeg dat je dit aan het maken bent! Ik hou het topic even in de gaten, vind het echt super gaaf! :D

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 19:53

alabatavorum schreef:
maar voor de metalen versie is met de bevestiging nog niet geheel duidelijk, dus inspiratie is welkom. :D.

bdoel je zoiets?
Afbeelding
ziet er uit alsof hij aan de bovenkant vast zit aan het halspantser, en verder denk ik dat het bij de kaak of eronder met riempjes vast zit,
maar er zijn niet heel goede afbeeldingen op internet. op geen van de plaatjes lijkt het onder de neus ook nog vast te zitten, ook niet in een boek dat ik thuis heb... :\
misschien is het zelfs wel een hoofdstel, de plaatjes zijn nooit duidelijk :(

overigens heb ik wel gezien dat er voering in zit, misschien kun je daar nog iets mee?
en heb jij ook foto's?

en ik zelf wil hem zelf denk ik met touwtjes of zo vast maken...
Laatst bijgewerkt door Altobelli op 06-08-10 19:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 19:56

alabatavorum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:03

Altobelli schreef:
bdoel je zoiets?

Nee, hier is mijn metalen chamfron. Weet nog niet of ik hem ook echt ga gebruiken. Vind de leren chamfron waar ik nu mee bezig ben eigenlijk mooier worden.

Afbeelding

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 20:55

alabatavorum schreef:
Altobelli schreef:
bdoel je zoiets?

Nee, hier is mijn metalen chamfron. Weet nog niet of ik hem ook echt ga gebruiken. Vind de leren chamfron waar ik nu mee bezig ben eigenlijk mooier worden.

Afbeelding

tja,
hoe je zo iets vast zet weet ik niet?
misschien net als een vliegennetje over het hoofd? met iets over de oren en onder de kaak langs?
Afbeelding
moet je er wel stof onder doen... anders zou ik het ook niet weten... >;)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:59

o ik hou van de middeleeuwen misschien kunnen jullie ideen op doen op de website www.elf.nl

alabatavorum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:00

Altobelli schreef:
tja,
hoe je zo iets vast zet weet ik niet?
misschien net als een vliegennetje over het hoofd? met iets over de oren en onder de kaak langs?

*image*

moet je er wel stof onder doen... anders zou ik het ook niet weten... >;)

Zit aan de binnenkant schapenvachtje tegenaan, dus paard komt in ieder geval niet in contact met het metaal. De leren chamfron (die het hele gezicht bedekt) zit vast op een hoofdstel met een aantal bandjes, dus denk dat het ook zoiets gaat worden. Moet daar eigenlijk gewoon een keer goed naar gaan kijken.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 07:16

franka75 schreef:
o ik hou van de middeleeuwen misschien kunnen jullie ideen op doen op de website http://www.elf.nl

ik kom bij elf.nl uit op een of andere motor/ of auto website, denk niet dat je die in gedachten had ;)
elf.com is het volgens mij ook niet, of bestaat de site misschien niet meer?

alabatavorum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 07:35

Altobelli schreef:
franka75 schreef:
o ik hou van de middeleeuwen misschien kunnen jullie ideen op doen op de website http://www.elf.nl

ik kom bij elf.nl uit op een of andere motor/ of auto website, denk niet dat je die in gedachten had ;)
elf.com is het volgens mij ook niet, of bestaat de site misschien niet meer?

Ja, dat idee had ik ook al. Ik denk dat ze wilde linken naar de Elf fantast fair (en daarmee verbonden websites)
http://www.elffantasyfair.com/

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 07:08

moest toch afzien van het leer voor het tuig...
hier van bokt was het niet zo duur, maar ik had ook thuis nog materiaal, dus toen moest ik het daarmee doen.
ik maak het nu van wol. :o
waarschijnlijk is dit wel het enige stuk dat in deze kleuren wordt (de wol is namelijk op :D )
maar voor de rest zoek ik kleuren die er ook goed bij passen.
Afbeelding
paars denk ik, tenzij er iemand me nog kan overtuigen een andere kleur te nemen :D
dit is trouwens het stuk dat van boven op de achterhand naar beneden loopt, ik dacht dat het het mooist zou zijn om die in een andere kleur te doen. ;)