Nieuw bit, goed idee of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silkaay

Nieuw bit, goed idee of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 11:18

Hoi :)

Omdat ik een nieuw bit zal kopen voor mijn verzorgpaard ben ik aan het twijfelen of ik een minder sterk bit zou pakken of niet.
Het bit waar ik nu mee rijd is een pelham-bit.
Ik kreeg ook al tips om af te bouwen naar gewoon trens. Door 2 teugels eraan te hangen.
Ik weet niet wat ik moet doen. Kan iemand me helpen?
Het gaat om een paard van 1m82 dat soms redelijk heftig uit de hoek kan komen. En niet te houden is bij momenten (vooral als we eens een crosje doen buiten de piste of bij het springen)
Is het dan wel verstandig om over te stappen? Of gewoon dressuur proberen te rijden met trensbit en wandelingen en springen met pelham?
Onder dit bit loopt hij over het algemeen heel goed :)

Afbeelding

Afbeelding

Teugels zijn wat te lang.

Afbeelding

* Bij de eerste en laatste foto is het mijn vriendin die rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:20

Eerst ombouwen, dus 2 teugels pakken. Dan pas naar trensje gaan :)
Kan je voelen hoe hij er op reageert.

Anoniem

Re: Nieuw bit, goed idee of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:21

Je kunt prima een trens gebruiken voor het dressuur werk. En een pelham voor het springen. Dat is zeker geen probleem.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 11:23

Asyaa schreef:
Eerst ombouwen, dus 2 teugels pakken. Dan pas naar trensje gaan :)
Kan je voelen hoe hij er op reageert.

Dat zei mijn vriendin ook al. :)
Dit is een soort van stang en trens. Ik moest twee teugels aan het bit hangen & eerst op het trens rijden & als het niet lukte tweede teugel erbij pakken.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 11:24

Anoniem schreef:
Je kunt prima een trens gebruiken voor het dressuur werk. En een pelham voor het springen. Dat is zeker geen probleem.

Ik zal het zeker eens proberen met trens :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:24

Pelham is soort S&T. Als je op de bitring druk neemt onstaat het alleen in de mond, als je op de stang druk neemt onstaat er een hefboom waardoor ook achter de mond druk komt. Door het riempje ertussen word de druk een beetje verdeeld

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:29

Inderdaad eerst twee teugels er aan hangen en de onderste teugel vrij lang laten (weinig druk) dan kan je op momenten dat het nodig is die er bij pakken. Echter is het vaak tussen de oren, dus als je leert dat hij ook te rijden is op de "gewone" teugel, zal het makkelijker gaan.

Dan kan je dressuren op een trensje, springen/buiten rijden kan je gewoon dit bit er in doen. :) Is geen probleem, zijn veel mensen die het doen!

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 11:29

Asyaa schreef:
Pelham is soort S&T. Als je op de bitring druk neemt ontstaat het alleen in de mond, als je op de stang druk neemt ontstaat er een hefboom waardoor ook achter de mond druk komt. Door het riempje ertussen word de druk een beetje verdeeld

Weet ik :)
Daarom dat ik het tussenstukje ga weglaten & direct met 2 teugels rijden ;) Ofja, eerst proberen met 1 op het trensbit. & als dat niet lukt de tweede erbij nemen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:31

Ik zou eerder beginnen met allebei, en dan langzaam aan je stangteugel losser laten. Zodat hij went aan het minder worden van druk achter de oren.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 11:32

Quir schreef:
Inderdaad eerst twee teugels er aan hangen en de onderste teugel vrij lang laten (weinig druk) dan kan je op momenten dat het nodig is die er bij pakken. Echter is het vaak tussen de oren, dus als je leert dat hij ook te rijden is op de "gewone" teugel, zal het makkelijker gaan.

Dan kan je dressuren op een trensje, springen/buiten rijden kan je gewoon dit bit er in doen. :) Is geen probleem, zijn veel mensen die het doen!

Ok :)

Hij was al eens gereden met een trens, maar dat ging aan geen kanten. Ik wil het wel proberen af te bouwen naar trens, zodat hij er wel op reageert :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:33

Persoonlijk ben ik meer van het gewoon gelijk trens je er in. Want anders blijf je vaak onbewust nog heel veel op je stang rijden..

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 11:34

Asyaa schreef:
Ik zou eerder beginnen met allebei, en dan langzaam aan je stangteugel losser laten. Zodat hij went aan het minder worden van druk achter de oren.

Ah ok. Denk je dat dit dan beter zal lukken? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:35

@Nini_roosje
En wat nou als paard het niet meer snapt dat er geen druk achter zn oren is? :)

@Silkaay
Ik weet het niet ;) Ik ken jou niet en je paard niet. Maar zie het maar als sporen, als je begint met sporen pak je toch ook niet meteen scherpe 40 mm sporen? Je begint toch rustig aan met kleine dingen. Wie weet reageert hij wel perfect op meteen een trens, wie weet niet, kwestie van proberen :)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 11:36

Anoniem schreef:
Persoonlijk ben ik meer van het gewoon gelijk trens je er in. Want anders blijf je vaak onbewust nog heel veel op je stang rijden..

Ik rijd nog niet zo lang met dit bit. Alleh, Het is te zeggen op dit paard :)
Dus ik weet niet of ik nog onbewust zal blijven rijden op stang :)

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:36

Een tip: neem een myler, erg vriendelijk in de mond en toch werkzaam. Heb zelf een Z2 paard (niet zelf Z mee gereden), die heb ik ook terug geschakeld met een myler toklat. Hij is ook erg sterk...

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 11:37

Asyaa schreef:
@Nini_roosje
En wat nou als paard het niet meer snapt dat er geen druk achter zn oren is? :)

@Silkaay
Ik weet het niet ;) Ik ken jou niet en je paard niet. Maar zie het maar als sporen, als je begint met sporen pak je toch ook niet meteen scherpe 40 mm sporen? Je begint toch rustig aan met kleine dingen. Wie weet reageert hij wel perfect op meteen een trens, wie weet niet, kwestie van proberen :)

Proberen zal ik zeker :D

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 11:38

Utrolig schreef:
Een tip: neem een myler, erg vriendelijk in de mond en toch werkzaam. Heb zelf een Z2 paard (niet zelf Z mee gereden), die heb ik ook terug geschakeld met een myler toklat. Hij is ook erg sterk...

Zal er eens over praten met de eigenaars :)
Het is niet mijn paard hé ;)
Is het wel verstandig om meteen op een ander bit over te schakelen? ik weet niet hoe sterk een myler is..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:39

Anoniem schreef:

Ja en nee.
Ik gooi persoonlijk altijd meteen een trens er in (maakt niet uit wat voor paard en of ik wel of nog nooit op gereden heb), zo gooi ik ook altijd gelijk alle hulpteugels er af. Alleen zijn er veel mensen waarbij het echt tussen de oren zit. "Er hangt alleen een trens in, dus als ie iets doet kan ik niks" en ja, het paard gáát iets doen.

Geef je er niets om en heb je zo iets van we zien wel, hij reageert toch wel. Zal er niks aan de hand zijn, maar ik geloof om deze reden heel erg van het afbouwen. De ruiter laten voelen dat het paard ook op trens reageert en er toch een soort zekering er aan hangt (de onderste teugel in dit geval).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:40

Myler heb je in verschillende 'levels' of niveaus, als ik me niet vergis is level 1 de zachtste, die gebruikt word bij inrijden. Daarna als het paard bevestigd is schakel je over naar level 2, en uiteindelijk voor het hogere werk level 3. Dat is teminste het idee erachter, maar je moet zoeken wat bij je paard past.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 11:41

Quir schreef:
Anoniem schreef:

Ja en nee.
Ik gooi persoonlijk altijd meteen een trens er in (maakt niet uit wat voor paard en of ik wel of nog nooit op gereden heb), zo gooi ik ook altijd gelijk alle hulpteugels er af. Alleen zijn er veel mensen waarbij het echt tussen de oren zit. "Er hangt alleen een trens in, dus als ie iets doet kan ik niks" en ja, het paard gáát iets doen.

Geef je er niets om en heb je zo iets van we zien wel, hij reageert toch wel. Zal er niks aan de hand zijn, maar ik geloof om deze reden heel erg van het afbouwen. De ruiter laten voelen dat het paard ook op trens reageert en er toch een soort zekering er aan hangt (de onderste teugel in dit geval).

Ik heb dit paard altijd gereden met Pelham. Dus ik weet niet hoe hij reageert op een trens :p

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 11:43

Asyaa schreef:
Myler heb je in verschillende 'levels' of niveaus, als ik me niet vergis is level 1 de zachtste, die gebruikt word bij inrijden. Daarna als het paard bevestigd is schakel je over naar level 2, en uiteindelijk voor het hogere werk level 3. Dat is teminste het idee erachter, maar je moet zoeken wat bij je paard past.

bv. ik koop een level 1. hoe kan ik dan weten dat dit bit sterk genoeg is? :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:43

Silkaay schreef:
Hij was al eens gereden met een trens, maar dat ging aan geen kanten. Ik wil het wel proberen af te bouwen naar trens, zodat hij er wel op reageert :)

Wat voor mondstuk heeft de pelham? Kan het zijn dat hij het gebroken mondstuk van de trens vreemd aan vond voelen als hij gewend is aan een ongebroken mondstuk? In dat geval zou ik een ongebroken bustrens kiezen als je met trens wil gaan rijden :)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 11:44

hestejente schreef:
Silkaay schreef:

Wat voor mondstuk heeft de pelham? Kan het zijn dat hij het gebroken mondstuk van de trens vreemd aan vond voelen als hij gewend is aan een ongebroken mondstuk? In dat geval zou ik een ongebroken bustrens kiezen als je met trens wil gaan rijden :)

Ik weet niet met welke trens ze hebben geprobeerd. Dit pelham bit heeft een ongebroken mondstuk :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:47

Dan zou ik straks sowieso gaan voor een ongebroken trens, bus of water trens maakt niet uit.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 11:47

Quir schreef:
Dan zou ik straks sowieso gaan voor een ongebroken trens, bus of water trens maakt niet uit.

Ok :)
Bedankt voor jullie hulp :D