FRA Singel doet het niet ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

FRA Singel doet het niet ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:56

De FRA-singel, waarbij je o.a. deze uitleg vindt:
Citaat:
De singel die uw paard volledige bewegingsvrijheid geeft. Het belangrijkste kenmerk van deze bijzondere singel is het elastisch zijn over de volle lengte, een elasticiteit puur afgestemd op de buikkrachten van het paard. Nasingelen is overbodig, de singel past zich 100% aan, geeft 199% mee aan elk wisselend krachtenveld en dus wisselende omvang van de buik van het paard.

En waarbij mij ook verteld werd dat dit wel eens dé oplossing kon zijn ...
Hij doet het niet ;(

Probleem waar ik al een tijdje tegenaan loop zijn singelwondjes, maar dan vóór de singel ipv eronder ofzo .. Hoe of wat precies heb ik nog niet ontdekt, maar mijn hoop om een goede singel te vinden slinkt wel zienderogen .. Anatomisch, zacht materiaal doet het niet (allerlei ander spul ook niet), de FRA singel dus ook niet ... Ja, pony heeft een buik, maar dat moet toch lukken om daar gewoon wondloos mee te kunnen toeren, hoe moet hij anders ooit die buik kwijtgeraken? (enkel maar longeren ofzo wordt hij ook echt niet vrolijk van, en ook daar heb je met een singel te maken natuurlijk).

Enige wat leek te werken, en wat ik nu weer ga proberen is een wollen hoes rond de singel .. Maar omdat dit zo'n gedoe is (is echt een volledige losse hoes en echt een gedoe om die errond te krijgen ..) hoopte ik eigenlijk op een andere oplossing. Een tijdje terug kwam ik dit tegen: [EA-CO] Anatomische (banaan)singels met (afneembare) lamswol NIEUW

Iemand die mij kan vertellen of ik daarmee een kans maak? Iemand ervaringen?
Volgens de uitleg zou ik een superuitgelijnde singel moeten hebben .. Doet deze, in combinatie met wol, wel wat de FRA singel niet kan?

Ook tips ivm eventuele smeerseltjes zijn welkom .. Momenteel is alles weer gewoon dicht en zit er haar op, kan je dan ook wat smeren om het allemaal net wat steviger te maken? Of gaat dat alleen op "open" (haartjes weg) wonden? Tot bloedens toe kunnen we ook hoor, maar dat probeer ik toch te voorkomen ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:59

Welke vorm heeft die FRA-singel?

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:59

Hey! Ik heb ook een paard gehad die wondjes kreeg voor de singel. Ik heb toen een springlap gekocht, geheel in wol! Het was gedaan met de wondjes! Het is een hele goeie singel, en je kan hem ook in de wasmachine steken.
Aan de singel is dus niets van leer aan, enkel wol.
Ik heb dat paardje maar even gehad, en gebruik de singel ook helemaal niet meer. Misschien ben je wel geïntesseerd om hem over te kopen?

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:01

Mijn paard heeft ook snel last van kleine wondjes voor de singel.
Ik heb toen een wollen hoes over de singel gedaan en daarmee was het probleem, in ons geval, verholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:06

x_Marr schreef:
Welke vorm heeft die FRA-singel?

Gewoon standaard, recht .. Dus niet anatomisch ofzo (bedoel je toch denk ik?).
Wist niet dat daar verschillende vormen bij waren, volgens degene die het zadel gepast heeft (en dus ook de singel omdat ik gezegd had zo'n problemen te hebben) moest deze singel het gewoon doen doordat hij volledig elastisch is en dus meebeweegt en niet op 1 plek blijft zitten zeg maar.. (indien niet kon ik altijd bij haar terecht voor een oplossing, maar aangezien ze nu wat met persoonlijke problemen zit ben ik even zelf op zoek ;) ).

@ Soeskia (en Dashke): een wollen hoes heb ik ook en lijkt inderdaad tot nu toe het beste te werken, al moet ik zeggen dat ik daar nog niet echt, echt, echt mee gereden heb (op een warme dag pony goed in het zweet bv, we rijden endurance & trec maar liggen al even stil ;) ), maar wel al meer dan nu met de FRA singel enzo en dat ging toch goed, dus ik neem aan dat dat wel goed zit ;)

Maar ik wil dus van die hoes af, omdat ik dat zo'n gedoe vind .. Vandaar de vraag of de singels in het topic een oplossing kunnen zijn?

Dashke

Re: FRA Singel doet het niet ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:08

Die singel die ik heb heeft helemaal geen hoes. Die is uit 1 stuk! :D Achja, je ziet maar he! ;) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:10

Ja, dat had ik door :+
Heb zoiets nog nooit gezien moet ik zeggen ... Maar je zegt een springlap, dus dan denk ik aan springen? Heb korte singel nodig ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:15

Ik denk dat sowieso een banaan/anatomische singel dan al beter is. Bij een rechte singel en dikke buik heb je dat de singel naar voren schuift en dus bij de huidplooien komt te zitten bij de oksel, bij een banaansingel blijft het bij de oksels vrij en is er alleen in het midden een stuk wat verder naar voren komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:17

Anatomische heb ik gehad (ok, wel ander merk, geen FRA, dus misschien dat het met het elastische toch verschil maakt?) maar dat werkte niet ..

Maar inderdaad, om wat jij zegt, neig ik ernaar om die "nieuwe" singels te proberen (zie link in mijn beginpost), omdat je daar superuitgelijnde singels hebt speciaal voor paarden die al last hebben van wonden ..

Maar ik wil niet zo gewoon blindelings kopen om het maar eens te proberen, want het kost natuurlijk wel allemaal geld :+ Vandaar de vraag of iemand ervaringen heeft, of tips voor mogelijke oplossingen .. :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:20

mijn ervaring is dat je het beste een flinke klodder uiervet op de plek kan smeren
dat zorgt dat de singel makkelijk glijdt en geen wondjes veroorzaakt
de FRA singel gebruik ik zelf ook graag maar puur omdat een paard makkelijk zijn buikspieren kan aanspannen zonder gelijk het gevoel te hebben aangesnoerd te worden

ik zou wel eens heel goed uitzoeken hoe het komt dat ze wondjes krijgt, wat schuurt er nu precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:24

Ik heb werkelijk waar geen idee :\ ;(

Ik snap niet hoe het kan, of waarom .. Kan dus niet zeggen 'hierdoor komt het'.
Ik weet enkel dat hij af en toe (als hij hard moet werken, moet daarom niet altijd goed in het zweet staan maar dat gebeurt meestal wel vanzelf ;) ) een wonde krijgt voor de singel. Dus niet erronder, en ook niet bovenaan de gespen ofzo .. Gewoon in het midden (opzij) zeg maar, een wonde, en als je hem dan ziet staan zit de wonde zo'n centimeter voor de singel ..

Ik denk dat bij het rijden de singel naar voor beweegt en de rand dan schuurt ofzo? Maar als ik afstap ligt de singel wel nog altijd exact op dezelfde plaats als bij het opstappen, vandaar dat ik het dus niet goed snap ...

(ik heb een tijd terug wel eens foto's gemaakt, zal eens zien of ik die kan terugvinden ;) ).

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:26

maar als het paard loopt gaat zijn voorbeen van voor naar achter, en daar hoort natuurlijk ook huid bij.

dus het kan toch best dat hij met het been naar achteren doen, een soort huidplooitje creeert dat voor wrijving zorgt?

dat zie je uiteraard niet als je afgestapt bent, maar zie je dat bijvoorbeeld ook niet als je er naast loopt of met longeren?

mijn poown heeft singeldrukking gehad, bij mij was een echte wollen overtrek de oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:28

Zoiets zou het moeten zijn inderdaad :j

Ik ga het morgen aan mijn lesgeefster vragen of ze er eens echt op wil letten want er gebeurt tijdens het rijden aan de singel ;) (moet toegeven dat ik er eigenlijk nog nooit zo op gelet heb :o maar ik longeer hem ook maar heel weinig en meestal laat ik hem gewoon los lopen en voor de rest zit ik er dus op ;) ).

Wilde eerst met wollen hoes rijden, maar misschien toch maar niet doen dan, want dan zie je natuurlijk niet veel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:52

Heb de foto's gevonden ..
Ze zijn wel al bijna 2 jaar oud en niet super duidelijk, maar het geeft een idee denk ik ;)

Afbeelding

Afbeelding

Volgens mij moet het inderdaad zoiets zijn dat er tijdens het bewegen wat 'klem' komt te zitten of schuurt ofzo? Maar dan blijf ik me afvragen waarom hij het met het boomloze + gewone singel niet heeft ... Het is dat dat boomloze zadel voor geen meter ligt (en voor mij ook niks is) maar anders ..

(heb nu trouwens ook een boomloos en dat ligt als een huis, maar ook daar dus de singelproblemen).

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:00

Misschien kan die niet tegen het materiaal?
Weet niet wat voor materiaal de singels zijn die je heb geprobeerd..maar misschien is je pony alergisch voor neopreem?

Neopreem kan natuurlijk gaan schuren als je pony gaat zweten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:05

Neopreen, gewoon zacht stof (kieffer), nu de FRA (tenzij dat ook neopreen is?), maakt allemaal geen verschil ..

En als ie allergisch zou zijn, moet dan niet overal reactie komen? Het is echt maar op bepaalde plaatsen, de plaats van de 2e foto is het meest voorkomend, en soms komt er dus ook nog een wondje aan de andere kant .. Maar enkel maar op die specifieke plaatsen.. (neem aan omdat het daar door het openschuren gevoeliger is dat het steeds op dezelfde plaats(en) terugkomt).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:16

2 tips:

de singel niet zo strak meer aansingelen als op de foto(mijn paarden zouden geen stap meer verzetten of beginnen te bokken bij zoveel singeldruk)

en als je aangesingelt hebt voor je paard gaan staan,haar been optillen en strekken naar voren
zo worden alle huidplooitjes die onder de singel zitten strak getrokken en beknelt er niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:30

Als het los(ser) zit, gaat dan alles niet zeker schuiven en dus nog meer problemen veroorzaken? (en er stond dat het 2 jaar geleden is, dus deze singel is niet meer in gebruik)

En dat laatste is al geprobeerd, veroorzaakt alleen nog maar meer wonden ...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:34

@ Spatter: Juist het voorbeen naar voren trekken, kan ook weer voor extra huidplooien vóór de singel zorgen, waardoor je juist voor de singel singelwondjes krijgt.
Een reden waarom ik bij mijn pony dus nooit meer een voorbeen naar voren trek na het aansingelen, zonder dat voorbeen te liften, heeftie nergens last van, als je dat wel doet, heeftie meteen wondjes voor de singel.

Ik zweer overigens nog steeds bij ouderwetse (katoenenen) koordsingels. Veel minder zweet en mi de beste drukverdeling. Alleen jammer dat die er voor dressuurzadels niet zijn en jammer dat ze geloof ik niet meer gemaakt worden.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:39

Neopreen heb je waarschijnlijk ook al geprobeert?
Ons paardje heeft er ook meteen last van, niks hielp (wol maakte het alleen maar erger). Met neopreen was het opgelost!
Het wordt soms nog wat kaal maar gaat niet meer open.

Als zalfje werkt een mengsel van uierzalf+zinkzalf wel goed!
Succes met je zoektocht, het is heel vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:53

Neopreen is geprobeerd :j

Kan je zo'n zalfje ergens kopen of moet je dat zelf maken?
Want ik heb al uierzalf gelezen & zinkzalf, dus een combinatie zou wel ideaal zijn :+

Maar dus verder niemand ervaring met de superuitgelijnde singels + wollen hoes?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:45

je kunt ook een wollen hoes erover doen en hem vaststikken aan je singel :)
lijkt me een betere oplossing dan zo'n dure singel kopen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:51

Maar het probleem met die wollen hoes is dat het een groot ding is .. en er dus zo uitziet:

Afbeelding

Afbeelding

En ik vind zo'n groot ding gewoon niet handig :+

(weet niet of het duidelijk is bij de foto's, maar het is dus zeg maar een vrij losse hoes die van de ene kant van je zadel naar de andere kant gaat... Is gewoon teveel wol vind ik persoonlijk := :+ )

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:52

Als alles gaat schuiven past je zadel niet helemaal

Een zadel moet je infeite op kunnen ''rijden'' zonder singel

Ik heb hier ook last van gehad nu heb ik een hele brede lederen singel en heb nergens meer last van :))

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:56

Op die laatste foto van 2 jaar terug (snap je hem nog :+ ) is misschien duidelijk wat het probleem is.

Je ziet daar op de singel twee lusjes waar de singelstoten doorheen gestoken worden, die lusjes zitten op exact dezelfde hoogte als die wondjes. Als je paard dan dus beweegt ontstaan er huidplooien en die huidplooien schuren over die lusjes heen. Met warm weer en zweet krijg je dan schuurplekken op exact dezelfde plek als nu op dit plaatje.

Misschien even kijken of de singels die je nu gebruikt ook van die lusjes hebben en anders kijken of je een geheel gladde leren singel kunt vinden zonder lusjes.
Singels voor veelzijdigheidszadels willen nog weleens beter liggen dan korte dressuursingels.

Edit: zie nu dat zachte leren singel ook al wordt voorgesteld :))