Beugelriemen over of onder het zweetblad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BBMarin

Beugelriemen over of onder het zweetblad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 12:51

Zoals de titel luidt: Beugelriemen over of onder het zweetblad??

Ik had ze er altijd onder, omdat ik het mooier en beter voor mijn zadel vind.
Echter heb ik ze er nu overheen omdat ik dacht dat mijn beugelriemen op een plek geklemd werden en ik dan weinig vrijheid had met mijn benen (dus steeds op 1 plek en dan misschien wel de verkeerde)
Nu heb ik ze er dus overheen, maar nu begin ik ze te voelen onder mijn benen en dat is irritant.....

Wat hebben jullie en waarom? Wat zijn voor en nadelen?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:54

ik heb ze eronder

en je moet maar zo denken je went er wel weer aan als je er ze erboven doet. ik zelf weet niet echt de nadelen of voordelen ervan. vind er onder vele malen prettiger

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:54

Ik heb ze er altijd over, omdat ik dan meer vrijheid heb in mijn zit, en beter mijn evenwicht kan houden :)
Misschien is het een ding, om aan te wennen, maar het bevalt me prima zo. Heb eigenlijk nooit anders gereden.

Voordeel: ik ben het al 10 jaar gewend.
nadeel: slijtage aan je zweetblad.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:56

Het ligt denk ook heel erg aan de lengte van je benen. Ik heb vrij korte benen en wanneer ik ze onder het zweetblad doet heb ik totaal geen bewegingsruimte ( beetje het idee zweetblad met een beugeltje er onder uit gestoken haha). Voor mij dus nooit onder het zweetblad! Mensen met langere benen vinden onde rhet zweetblad juist fijner...

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 12:56

Ja wat jij zegt is wel waar EngeltjeS; meer vrijheid in je zit! dat vind ik wel prettig...
Slijtage aan mijn zweetblad heb ik niet zo gauw want ik heb een wintec :)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:57

Ik heb ze onder het zadel, omdat mijn zadel dan netter blijft.
Mijn beugels zitten ook wel 'vastgeklemd' maar ik vind dat dus wel fijn, kan ik ook niet zo klooien met mijn benen. Zitten bij mij dus juist wel op de goede plek.

Maar ik vond vooral dat mijn zadel lelijk werd van de beugelriemen eroverheen, dat is de voornaamste reden dat ik ze eronder heb.

Tja, ik heb een Euroriding Diamant, en vond het gewoon echt zonde dat ik het ging zien.

Heb overigens totaal geen last van belemmering van mijn zit hoor.. Als je netjes zit hoor je toch netjes te blijven zitten..
Laatst bijgewerkt door xShanty op 24-07-10 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:57

Ik heb ze eronder.
Het voordeel voor mij is dat ik de riemen niet voel en dat mijn benen wat rustiger liggen.
Het enige nadeel is dat ik van de week mijn riemen een gaatje korter wilde doen en dat ik daarvoor af moest stappen :D

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:59

Zelf vind ik onder het zweetblad erg prettig. En dan juist door de mindere vrijheid. Ik heb zelf een evenwichtsstoornis, en de keren dat ik er dan op zit, is mijn zit al niet al te vast. Door de beugels onder het blad te doen, zit ik vaster in het zadel.

@xShanty, fijn zadel is dat he ;)

Rosanneh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:00

Ik heb ze er zelf onder, dat vind ik zelf veel fijner rijden omdat ik anders echt last van mijn benen (ik voel ze zitten). Zelf kan ik nog gewoon mijn benen even goed kan bewegen boven en onder.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:00

ik Had ze eronder, maar dat is dus slecht ben ik achter gekomen voor mijn zadel :+
Want ik had een nieuw hulsebos zadel, en omdat ik ze eronder had ging het zweetblad naar voren schuiven en kreeg je er boven vouwen in. Nu ik ze erover heb is die lelijk vouw eruit en blijft mijn zweetblad mooier liggen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:03

Ik heb hele lange benen dus eigenlijk zou het geen probleem moeten zijn om mijn beugelriemen onder het zweetblad te doen, maar ik vind het niet lekker rijden. Te gedwongen.
En dan kies ik voor comfort boven de mooiheid van mijn zadel, maar ik heb dan ook geen last van de beugelriemen onder mijn been.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:03

ook bij wintec zie je slijtage aan je zweetblad als je ze eroverheen gaat dragen op den duur.

ik heb ze eronder heb ook niet lange benen maar het past prima, met eronderlangs zit ik beter dan met erover heen.

erna waarom moest je afstappen ?
je maakt dan toch de sluiting onderaan bij de beugels met daarover een hoesje.

BBMarin

Re: Beugelriemen over of onder het zweetblad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 13:09

@ xShanty: Ja als je netjes zit, maar ik heb daar afentoe nog beetje moeite mee :+ dus ik vind het wel prettig om de vrijheid te hebben mijn benen te kunnen verplaatsen als ze niet goed liggen zegmaar ;)

maar je gaat wel wennen aan de beugelriemen onder je benen? :P want het rijden op deze manier vind ik wel prettig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:38

Ik heb ze erover. Op wedstrijd is er onder geloof ik ook niet toe gestaan.

En verder vind ik het heel on prettig rijden

Matheso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:46

Ik heb ze erover, omdat ik mijn pony samen met mijn zus en moeder heb. Beugels moeten dus best vaak versteld worden en dat is (vind ik) makkelijker als ze erover zitten.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:51

Heb ze erover, bij mijn zadel is het gewoon ook niet mogelijk om ze er onder te steken :)

irisss95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:59

Even een vraagje..
Hoe steek je je beugels op als ze eronder zitten? Of hetzelfde als normaal? Of hoeft dat dan niet?
Alvast bedankt :)

x_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:04

heb ze er nu al 4jaar over heen zitten, bij mn pony had ik ze er wel onder zitten. Maar merk toch dat je wat meer je been kan gebruiken als ze er overheen zitten. Slijtage valt reuze mee hoor, als ik mn zadel invet, dan zie je het niet eens?

@ Irisss95, ik deed het gewoon hetzelfde als normaal ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:07

Ik heb ze eronder, omdat de gesp van mijn beugelriemen ook beneden zit is dat handiger met dat stuk riem wat dan nog overblijft.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:50

Ik heb ze erover. Zodat ik meer vrijheid heb ik mijn zit.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:03

ik rijd al een geruime tijd wedstrijd en heb ze er ook gewoon onder zitten zoals meerdere ruiters op wedstrijd. heb hier nog nooit commentaar op gehad. Dus volgens mij is het niet verboden. Het enige verschil is dat ze eronder zitten in plaats van erboven en zou niet weten waarom het anders ook niet zou mogen op wedstrijd.

Als ik ze op steek doe ik alleen de beugel omhoog, net als bij normaal opsteken alleen haal ik niet de lus erdoor heen. is bij mij ook niet nodig, want ze blijven gewoon zitten.
ik haal wel altijd me singel los van me dressuur zadel anders sleept die zo mee.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:05

is te zien soms zitten ze er boven dat is soms prettiger

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:06

Ik zag het na een aantal maandjes toch wel :j

Eronder is geloof ik alleen toegestaan als ze dan op de juiste/zelfde manier vastzitten, mijn zadel heeft dus een stukje uitgesneden. Goed, ik heb ze iig altijd eronder zitten en nooit commetaar op gehad :) en ga toch vrijwel elke week op wedstrijd.

Ik steek ze er gewoon onder op :+

Ik ben fijner gaan zitten sinds ik ze eronder heb, veel rustiger.

(offtopic: Is idd een erug fijn zadel :D )

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:06

Er over :j
Er onder vind ik echt niet fijn rijden, en ik vind het ook een beetje eng als je mocht vallen en blijven hangen in de beugel, volgens mij gaat de beugelriem dan niet zo makkelijk van het zadel

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:18

Onder, je zweetbladen blijven er netter van, en eigenlijk doe ik het zo al een paar jaar. Nooit commentaar op gehad op wedstrijden hoor...