Paard rijdt wang vlak boven mondhoek kappot...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biskwie

Paard rijdt wang vlak boven mondhoek kappot...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 08:49

Ik heb momenteel een paard in training staan, waarvan ik zie dat diegene aan een kant zijn wang openhaalt tijdens het rijden. Er zitten geen riempjes in de buurt en dan zal het bitring enkel in de buurt komen om dit te veroorzaken, echter dan blijft het nog een vreemd wondje.

Hoe kan dit veroorzaakt worden?

Wat is de functie van rubberen bitringen?

Hoe verkom ik dit?

CM_

Re: Paard rijdt wang vlak boven mondhoek kappot...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:50

Waarschijnlijk zit de neusriem dan wat te laag, door velophopingen kan het daar dan gan schuren,als dit het probleem is is het opgelost met het wat hoger plaatsen van de neusriem.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:56

Watertrens? Dan kan de wang/mondhoek (ligt er aan hoe groot het bit is) tussen het mond stuk en bit ring komen.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 08:57

De neusriem heb ik op twee vingers onder het jukbeen zitten en is bijna nog een handbreedte weg van het wondje?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:59

Dan is wss een onrustige ruiterhand de oorzaak.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 09:01

@Quir: Ik rij idd op een enkelgebroken watertrends;

@CM_ Ik heb een hele stille handligging en dit is een jong paard, dus dan vraag ik uberhaupt weinig in mijn handen. Kan het me slecht voorstellen, maar ik zal mezelf eens laten filmen met rijden straks.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:02

CM_ schreef:
Dan is wss een onrustige ruiterhand de oorzaak.

Dat is wel erg makkelijk gezegd.
Als het paard gewoon een heel gevoelige wang heeft en er hangt een watertrens in, waar dus snel een velletje tussen komt. Is de wang zo kapot. Hier zijn rubber bitringen voor.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:04

Is het bit goed schoon? Sommige paarden zijn heel gevoelig op de huid dan kan een klein scherp stukje al voor een wondje zorgen

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 09:04

Wat is de precieze functie van gladde bitringen? Ik kan dat nergens terug vinden. Dan ben ik op zoek naar iets meer informatie dan 'beschermt de mondhoeken'. Wat doet dit evt. rijtechnisch en waar moet ik rekening mee houden. Geeft dit gewenning voor langere termijn?

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 09:05

@ Nibbit, het bit glimt je tegemoet :D Die is mooi schoon en wordt goed bijgehouden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:09

Zou met rubberen bitringen een beetje oppassen, juist daarvan kunnen ze schuurplekken krijgen. Weet je zeker dat het wondje tijdens het rijden is veroorzaakt of heeft een ander paard misschien een hapje uit de wang genomen?

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 09:10

Ik weet zeker dat dit tijdens het rijden is ontstaan. Het was me anders met poetsen en zadelen zeker opgevallen.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:11

na het rijden insmeren met uierzalf heeft onze dierenarts als tip gegeven dan blijft de huid soepel en kan die niet hard in de mond worden en gaat het minder snel open werktte bij ons paard iig wel!
en een bustrens zal ik er in hangen!
rubbere bitringen raad ik je niet aan tenzij je liever met een watertrens rijd dan kan je het doen maar met rijden veranderd het niet maar een watertrens is wat scherper in de hoeken!
succes met je paardje ;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:13

Als je overstapt op een bustrens: let er dan wel op dat er geen speling is tussen het bit en de ringen, anders heb je alsnog hetzelfde probleem.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:14

Komt wel vaker voor, dat het vel knel komt tussen bitring en neusriem. Dat merk je niet bij het optuigen, maar wel bij het rijden. Laat iemand maar eens een foto maken van de bitring/neusriem tijdens het rijden. Misschien dat een bit met kleinere bitringen helpt of inderdaad rubberen bitringen; kosten 2 of 3 euro, je kan altijd proberen of het helpt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:14

Quir schreef:
Watertrens? Dan kan de wang/mondhoek (ligt er aan hoe groot het bit is) tussen het mond stuk en bit ring komen.

Dat was ook het eerste wat ik dacht. Mijn haflinger heeft dit ook gehad.
Watertrens in combinatie met een hoge neusriem zorgde voor een kapot velletje.
Ik heb nu een bustrens en een hoofdstel met een andere neusriem (Rambo Micklem Bridle) en het probleem is verholpen.

Dat heeft niets met een onrustige ruiterhand te maken.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:16

Hallo,

Mijn paard had na het rijden soms wat kleine speldenprik kneusinkjes na het rijden in zijn mondhoeken. Ik rijd met een watertrens. Op advies ben ik bitringen gaan gebruiken. Deze voorkomen in ieder geval dat wondjes ontstaan doordat huid klem komt te zitten tussen ring en bit.
Ik heb nooit meer deze kneusinkjes gezien bij mijn paard nadat ik bitringen gebruik.

Ik heb niet echt verstand van rijden van jonge paarden, dus voor en/of nadelen bij een jong paard weet ik niet.
Op stal wordt momenteel een jong paard ingereden, en bij dit jonge paard worden wel bitringen gebruikt.

Succes ermee!

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 09:19

@Sientje en Diekje: Het aller, allerliefst is mijn voorkeur voor een watertrends en niet voor een bustrends. Tenzij dit probleem aanblijft houden, dan moet ik wel aan een ander bitje. Ik ga ook eens smeren met uierzalf.

@Janouk, ik heb mijn stalgenootje net gestrikt, die wil me straks wel even filmen. Dan zie ik gelijk of het met mijn eigen handinwerking te maken heeft, waar ik niet van uitga. Of dat het bit iets anders doet tijdens het rijden, waar ik mezelf niet bewust van ben. En ik ga toch bitringetjes proberen.

@Amanda, bedankt voor de tip van de neusriem i.c.m. een bustrends. Ik wil niet direct van bit wisselen (ook nog een jong paard),maar mocht ik het anders niet kunnen oplossen, neem ik je tip zeker mee.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:21

Rubber bit ringen is hier inderdaad een goede optie voor, het voegt verder niets toe qua rijden. Echt enige functie is de mondhoeken beschermen en zorgen dat het bit niet door de mond getrokken kan worden (maar als je maar hard genoeg trekt, lukt dit ook met de rubberen ringen).

Echter met rubber wel opletten, want als het paard een hele droge mond heeft (en dus niet schuimt) kan de rubber bitring inderdaad gaan schuren (rubber wordt ruw en gaat branden als het droog is). Haal een ring maar eens over je eigen arm heen, voelt niet prettig.

Een ander bit is ook een goede optie, een bustrens of zelfs een D-trens zijn goede vervangers. Je zegt dat het een jong paard is, dan is een kneveltrens ook een goede optie. De knevels zorgen er voor dat het bit veel en veel stiller in de mond ligt en helpt het paard met sturen. De knevel duwt het hoofd zeg maar op zij, alleen absoluut niet de knevel aan het bakstuk maken, want dan heeft het een lichte hefboomwerking (losse knevels niet).

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:58

Oja het is trouwens trens ipv trends ;)

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:45

Mijn paard heeft exact het zelfde probleem. Als ik jou was zou ik toch je watertrens inwisselen voor een bustrens, dtrens of kneveltrensje. Want die bitringen zullen het wel wat beter maken, maar er kan nog altijd vel tussen en vaak gaan ze zelf schuren (rubber dat nat wordt in warm weer!).

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:37

Het kan ook, als het echt de wang is, zijn dat het de onderrand van je bakstuk is, daar waar de bitring doorheen gaat. Zeker nieuw leer kan hard en/of scherp zijn. Probeer eens een ander hoofdstelletje met ouder, zacht leer. Alle andere antwoorden wijzen op wondjes aan de mondhoek, maar het was de wang toch?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:46

kamille schreef:
Het kan ook, als het echt de wang is, zijn dat het de onderrand van je bakstuk is, daar waar de bitring doorheen gaat. Zeker nieuw leer kan hard en/of scherp zijn. Probeer eens een ander hoofdstelletje met ouder, zacht leer. Alle andere antwoorden wijzen op wondjes aan de mondhoek, maar het was de wang toch?

Als het bit te groot is (wat bij watertrens vaak aangeraden wordt, om 1 maatje groter te pakken), als er dan toch wondjes ontstaan is dit op de wang en niet in de mondhoek. :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:11

RT-->HAR.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:22

Probeer het eens met een lage neusriem. Vaak zie je dat het bit dan wat stiller blijft liggen. Of haal de hele neusriem er eens vanaf.