Zaldi Olympic - rijhouding

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PieterV

Zaldi Olympic - rijhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 22:35

Hoy,

Sinds Januari zijn we begonnen met het rijden van een jonge 4-jarige merrie. Ik liet me adviseren door de zadelmaker bij het kiezen van een gepast zadel. Vele modellen hadden de neiging om wat naar voor te schuiven maar na wikken en wegen kwam de "Zaldi Olympic" als beste eruit.

Afbeelding
Een prachtig zadel vervaardigd uit comfortabel kalfsleder... echt een topper... maar...

Van zodra we intensiever zijn gaan rijden merkte ik dat zowel ik, als de ruiter die de merrie nu berijdt, moeilijk in het diepste punt van het zadel kan blijven wat niet het geval is bij andere paarden of andere zadels.
Bijgevolg zitten we een pak minder vast en gaat de druk ietsjes maar achteraan in het zadel wat de rug meer gaat belasten.

Gezien de kostprijs en het feit dat ik dit mooie zadeltje nog maar een dikke 4 maanden op het paard heb liggen zou ik even willen polsen naar jullie advies en ervaringen met deze Zaldi voordat ik het de deur uit gooi en me weer in de kosten steek om mogelijk gewoon hetzelfde probleem te hebben.

Goed, slecht, beter vervangen door een iets dieper/veelzijdiger zadel... rijhouding aanpassen... wat dan ook :)

Het paard past het prima en het zadel schuift niet dus wat dat betreft heb ik helemaal geen klagen, maar wat betreft de houding van de ruiter vergemakkelijkt en vereenvoudigt dit natuurlijk de trainingen niet...

Alvast bedankt voor jullie reacties!!
Mvg.
Pieter

ambre

Re: Zaldi Olympic - rijhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:38

Ik zou toch de zadelmaker nog een keer bellen,door het gebruik kan het zijn dat het zadel opgevuld moet worden.
Dan vult hij achter iets meer op en kom je weer beter in het midden te zitten.

knollentuin

het ziet eruit als een springzadel en dan heb je al snel een houding waarbij je wat meer met je billen naar achter in het zadel gaat zitten en je bovenlijf naar voor. heb je bewust voor een springzadel gekozen?

hoogendroog

Is het mogelijk de verkeerde maat voor jou? Als je naar achteren gaat zitten, is het meestal te klein. Zal waarschijnlijk een 17,5 inch zijn, terwijl je een 18 inch nodig hebt.

PieterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 22:42

ambre schreef:
Ik zou toch de zadelmaker nog een keer bellen,door het gebruik kan het zijn dat het zadel opgevuld moet worden.
Dan vult hij achter iets meer op en kom je weer beter in het midden te zitten.

Ik heb de kussens in het begin laten opvullen om idd een iets betere ligging te hebben maar heb dit sinds dan niet meer laten opvullen... Ik kaart dit zeker even aan want mocht dit het enige zijn wat ik moet doen om er terug beter mee te rijden dan zou me dat heel wat kopzorgen kunnen uitsparen, bedankt alvast! ;)

PieterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 22:43

hoogendroog schreef:
Is het mogelijk de verkeerde maat voor jou? Als je naar achteren gaat zitten, is het meestal te klein. Zal waarschijnlijk een 17,5 inch zijn, terwijl je een 18 inch nodig hebt.

Het is een 18 want dat gevoel had ik in het begin. Heb me daarnaast ook gebasseerd op een oud zadel waar ik veel vaker mee reed. De ruiter die nu met mijn paard rijd is iets kleiner en fijner van postuur en heeft ook hetzelfde gevoel...

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:47

Het zadel heeft in ieder geval een diepe zit en valt dus kleiner dan een 18 inch zadel wat een vlakkere zit heeft.

PieterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 22:47

knollentuin schreef:
het ziet eruit als een springzadel en dan heb je al snel een houding waarbij je wat meer met je billen naar achter in het zadel gaat zitten en je bovenlijf naar voor. heb je bewust voor een springzadel gekozen?

Het is een veelzijdigheids zadel maar inderdaad iets meer springgerichtigd. Bewust geen specifiek springzadel om de zware belasting te voorkomen maar tegelijk toch iets meer die richting uitgekeken omdat er tenslotte toch geregeld gesprongen wordt en dit op termijn naast het fokken ook de doelstelling is.
Vergelijken tussen merken is niet altijd goed maar het is wel het eerste zadel waarbij ik dit gevoel zo opvallend heb...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:52

ja doordat je beenligging toch meer naar voor geplaatst is wordt je poeperd meer naar achter gezet..denk dat daar merendeels het probleem zit. misschien een idee om voor de gewone training toch een meer dressuur gericht zadel te zoeken :+ kost weer geld sorry.
voor je paard lijkt me dit ook prettiger want als je teveel achterin zit geeft dat hoe dan ook druk in de rug.en dan met springen deze erop .je zit dan meer in verlichte zit waardoor de druk anders verdeeld is

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:57

Heb je voor de indruk anders een foto van dit zadel op het paard? En evt. ook als jullie er op zitten? Dan wordt het nog wat duidelijker. Een paard van 4 jaar kan best snel veranderen. Misschien is dat het euvel? Zaldi's kan je wel makkelijk aan laten passen.

PieterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 22:59

Myca schreef:
Heb je voor de indruk anders een foto van dit zadel op het paard? En evt. ook als jullie er op zitten? Dan wordt het nog wat duidelijker. Een paard van 4 jaar kan best snel veranderen. Misschien is dat het euvel? Zaldi's kan je wel makkelijk aan laten passen.

Ik zal trachten om op basis van een filmpje (of foto's uit een filmpje) hierop terug te komen zodat dit iets visueler wordt, kom hier dus nog op terug.

PieterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 10:49

PieterV schreef:
Myca schreef:

Ik zal trachten om op basis van een filmpje (of foto's uit een filmpje) hierop terug te komen zodat dit iets visueler wordt, kom hier dus nog op terug.

Zoals beloofd:

In stap al zittend kan ik niet zeggen dat het zadel echt te klein is:
Afbeelding

De gefaseerde draf:
(Let vooral op de indrukking van de kussens en de moeite die nodig is voor de lift uit het zadel. Automatisch neigen zowel deze jongen als ik naar voor waardoor er extra druk op de kussens komt...)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:15

Het zadel ligt wel wat achterover, het deel waarop je zou moeten zitten hoort horizontaal te liggen.
En als je het zadel wat verder naar achteren legt, ligt hij dan niet beter?
Op de foto's te zien heeft je paard ook niet veel schoudervrijheid nu.

Misschien heb je hier wat aan: http://www.youtube.com/watch?v=40WzB00NhF8

PieterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 11:37

Myca schreef:
Het zadel ligt wel wat achterover, het deel waarop je zou moeten zitten hoort horizontaal te liggen.
En als je het zadel wat verder naar achteren legt, ligt hij dan niet beter?
Op de foto's te zien heeft je paard ook niet veel schoudervrijheid nu.

Misschien heb je hier wat aan: http://www.youtube.com/watch?v=40WzB00NhF8

Ik ga in eerste instantie proberen om met het vullen van de kussens opnieuw het zadel horizontaal te krijgen.
Verder naar achteren leggen is denk ik niet meteen nodig, maar ga het wel even proberen één centimeter kan soms al meer dan genoeg zijn :)
Wat de schoudervrijheid betreft denk ik dat het nog wel mee valt, nee? Kan dit zuiver aan de positie van je zadel te wijten zijn?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:44

't zadel ligt niet horizontaal en geeft ook mij het idee iets te ver naar voren te liggen. singel zit vrij kort op de "elleboog" zelfs met een naar voren grijpend been en de ruiter zit met z'n tenen constant over het voorbeen

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:46

Het zadel ligt inderdaad erg ver naar voren, het ligt geheel over de schouder van het paard, waardoor er dus inderdaad bijna geen schoudervrijheid is en het zadel ook onmogelijk in een juiste positie kan liggen. Of het zadel daardoor achterover ligt of opgevuld moet worden kan een goede zadelmaker het beste beoordelen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:49

zo op de foto te zien ligt je zadel aan de voorkant hoger dan achter en zit het diepste punt niet in het midden,de kamer ligt zo te zien bovenop de schoft en dus teveel naar voren,kruipt het naar voren met rijden? kortom het ligt niet ideaal nee ;)

PieterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 12:35

Ok, kort samengevat:

- In eerste instantie probeer ik de schouder iets beter vrij te houden door het zadel verder naar achteren te leggen.
- Ik controleer bijgevolg de mate waarin het zadel horizontaal(/horizontaler) komt.
- Zal opnieuw fotograferen en de beelden op basis van jullie advies analyseren.
- Indien nodig of nog geen verbetering merkbaar laat ik opnieuw de zadelmaker komen om eventuele aanpassingen (opvullingen) door te voeren.
- Zal opnieuw fotograferen en de beelden op basis van jullie advies nogmaals analyseren.

Klaarblijkelijk ben ik flink gebuisd als groom :+

Ik hou in ieder geval deze topic warm en van zodra er verbeteringen of aanpassingen zijn gebeurd post ik enkele nieuwe foto's. Laat ons hopen dat ik hiermee toch een stap vooruit ben!

Op zich ben ik al tevreden dat ik morgen niet opnieuw in de kosten val, althans niet voor honderden euro's :)
De aanschaf van een iets meer dressuur gericht zadel staat sowieso op het programma maar dan wel pas van zodra ik hiermee op m'n gemak ben.

Bedankt voor jullie advies!!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:52

Het zadel helt inderdaad achterover. En dan krijg je dus de genoemde problemen.
het is een zadel met wolvulling? Dan kun je opvullen, met latex niet namelijk, en die heeft Zaldi ook.
Zaldi heeft overigens erg goede zadels, kwalitatief zijn ze beslist niet minder dan een A-merk.
Wel vind ik dat de vzh zadels van Zaldi eigenlijk altijd springgericht zijn. Maar goed, dat wil je ook meer gaan doen en dan is dat geen ramp. Je moet dus altijd met wat kortere beugels rijden voor een fijne zit.

PieterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 13:20

germie schreef:
Het zadel helt inderdaad achterover. En dan krijg je dus de genoemde problemen.
het is een zadel met wolvulling? Dan kun je opvullen, met latex niet namelijk, en die heeft Zaldi ook.
Zaldi heeft overigens erg goede zadels, kwalitatief zijn ze beslist niet minder dan een A-merk.
Wel vind ik dat de vzh zadels van Zaldi eigenlijk altijd springgericht zijn. Maar goed, dat wil je ook meer gaan doen en dan is dat geen ramp. Je moet dus altijd met wat kortere beugels rijden voor een fijne zit.

Het zadel heeft een wolvullen. Werd heel in het begin al licht opgevuld om meer contact te houden en beter te liggen (advies van de zadelmaker destijds).
op "Je moet dus altijd met wat kortere beugels rijden voor een fijne zit.", bedoel je daarmee nog korter dan op de afbeeldingen te zien?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:26

best is de zadelmaker laten komen

want bedacht me net, dat als je je zadel iets naar achteren legt het vooraan misschien ook nog iets dieper over de schoft zakt. Mijn zadelpasser zei dat het vaak een misverstand is dat als het zadel achteraan lager ligt om daar op te vullen, volgens haar is de oorzaak van dit hellen meestal een te krappe boommaat, waardoor het zadel vooraan niet diep genoeg zakt...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:50

@petitparis Dat klopt op zich wel, maar dan gaat de zadelpasser er van uit dat het zadel wel op de juiste plek ligt. En dit zadel ligt duidelijk te ver naar voren, het zou me niets verbazen als dit zadel op de juiste plek ligt dat hij helemaal niet zo verkeerd ligt.

En PieterV, als je twijfelt is het altijd goed om de zadelmaker er weer bij te halen. Laat je dan meteen goed uitleggen hoe dit zadel neergelegd moet worden. Wij zien nu alleen maar een momentopname, geen beweging en we kunnen vanaf dit forum ook niets voelen. Wat bijvoorbeeld zou kunnen is dat je hem wel goed neerlegt, maar dat hij naar voren schuift. Dat kan je dan wel zien aan de haren onder het zadel, want die zullen dan sneller breken. Misschien heeft die martingaal ook wel een invloed, dat die het zadel a.h.w. naar voren trekt.

Probeer hem eerst eens zo te leggen en kijk dan of hij nog zo achterover ligt:
Afbeelding

PieterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 15:42

Myca schreef:
@petitparis Dat klopt op zich wel, maar dan gaat de zadelpasser er van uit dat het zadel wel op de juiste plek ligt. En dit zadel ligt duidelijk te ver naar voren, het zou me niets verbazen als dit zadel op de juiste plek ligt dat hij helemaal niet zo verkeerd ligt.

En PieterV, als je twijfelt is het altijd goed om de zadelmaker er weer bij te halen. Laat je dan meteen goed uitleggen hoe dit zadel neergelegd moet worden. Wij zien nu alleen maar een momentopname, geen beweging en we kunnen vanaf dit forum ook niets voelen. Wat bijvoorbeeld zou kunnen is dat je hem wel goed neerlegt, maar dat hij naar voren schuift. Dat kan je dan wel zien aan de haren onder het zadel, want die zullen dan sneller breken. Misschien heeft die martingaal ook wel een invloed, dat die het zadel a.h.w. naar voren trekt.

Probeer hem eerst eens zo te leggen en kijk dan of hij nog zo achterover ligt:
Afbeelding

Op basis van het YouTube-filmpje heb ik ook een beter inzicht gekregen met het belang van de ligging m.b.t. de schouder. Aanvankelijk focuste ik me vooral op de beenligging (die ook te ver naar voor is op de foto's) maar niet zozeer op de schouders van het paard. Ga hier ook wat meer aandacht aan besteden.

We rijden nog maar pas met de borstriem (Martigaal) toevallig in het filmpje waar de foto's uit komen ook.
Ik ga m'n best doen vanavond haar zo op te zadelen en dan zien we wat het resultaat is. Hopelijk klaart het weer een beetje op... :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:58

Ik ben benieuwd, je kan het zadel er altijd even opleggen voor de foto. Maar rijden wordt eerder zwemmen vanavond ;-)

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:19

Je moet idd je beugels korter doen(en zadel een eind naar achter) dan omt je been makkelijker naar achter te liggen en komt je ook meer inbalans in je zadel