[WN] Mijn zadel schuift ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Mijn zadel schuift ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 18:50

Ik heb een Guichard zadel, dat is niet echt een westernzadel maar het is wel gebouwd op een (soort van toch) westernboom daarom dat ik mijn topic hier plaats.

Ik heb het zadel onlangs tweedehands gekocht en het is gepast geweest door een deskundig iemand.

Maar hier dus het probleem :

Het zadel schuift namelijk erg van links naar rechts. Zeker als ik voltes rijd is het heel erg. Ik begon al heel erg aan mezelf te twijfelen of ik teveel druk op één kant zet ofzo maar met het zadel van een stalgenoot heb ik het praktisch niet. Ook heb ik voldoende aangesingeld, vaster kon niet meer.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik een heel erg breed en rondgeribt paard heb, elk zadel verschuift wel iets, maar dit zadel schuift nu toch wel erger dan ik gewend ben.

Een ander probleempje is het volgende :

Ik heb er zo'n HAF pad onder liggen, de versie die ook gebruikt wordt voor boomloze zadels, en die pad kruipt helemaal onder het zadel. De pad schuift dus van voor naar achter. Al denk ik eerder dat het zadel naar voor schuift aangezien de vacht van mijn paard mooi glad naar achteren ligt als ik afzadel dus is de pad volgens mij niet verschoven.

Wat is er toch aan de hand?? Wil dit nu zeggen dat het zadel dan toch niet goed past? Of wat kan ik eraan doen?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:48

Heel moeilijk om zo te zeggen natuurlijk.
Ik heb ook een hele ronde haflinger, heb een westernzadel op maat laten maken.
Nu dat het zadel goed ingereden is en de skirts zijn meer naar het lichaam gezet, kan ik zeggen dat het goed ligt nu. Ik kan makkelijk alleen opstappen, wat in het begin niet zo goed lukte.
Het is een gekend probleem bij ronde paarden vandaar dat het best passen is met een naakte boom, ik ben in elk geval héél blij met de investering.
Je blijft zoeken en veel geld uitgeven en dan toch weer niet goed.
Ik heb me toen echt sufgezocht naar een zadel tot ik dan toch de juiste manier van passen ontdekt heb.

Heel vervelend als het zo schuift, je raakt je vertrouwen kwijt denk ik

quarterH

Re: Mijn zadel schuift ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:51

als je zadel zo schuift dan past ie dus niet goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:55

Probeer eens een andere pad (liefst iets met wol of vilt) en kijk of het dan nog gebeurt. Zo ja dan toch even iemand bij je zadel halen om goed te checken of hij wel goed past.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:32

Kan idd ook aan de pad liggen, dus even een andere proberen

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:39

Als een pad of een dekje onder jouw zadel vandaan schuift, dan is dat een teken dat je zadel niet past. Ongeacht welk type zadel. Waarschijnlijk ligt het zwaartepunt van jouw zadel te ver naar voren. Zal paard/pony erg belemmeren rug te gebruiken/ ruim te lopen. Het zorgt er namelijk voor dat de ruiter zijn gewicht meer door de voorhand laat dragen dan wanneer het zwaartepunt van het zadel netjes in het midden ligt. In het ergste geval kan het zelfs schouder(blad) blessures veroorzaken.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 01:58

Een zadel laten maken en dan moeten de skirts nog naar de rug gaan zetten?

iana schreef:
Heel moeilijk om zo te zeggen natuurlijk.
Ik heb ook een hele ronde haflinger, heb een westernzadel op maat laten maken.
Nu dat het zadel goed ingereden is en de skirts zijn meer naar het lichaam gezet, kan ik zeggen dat het goed ligt nu. Ik kan makkelijk alleen opstappen, wat in het begin niet zo goed lukte.
Het is een gekend probleem bij ronde paarden vandaar dat het best passen is met een naakte boom, ik ben in elk geval héél blij met de investering.
Je blijft zoeken en veel geld uitgeven en dan toch weer niet goed.
Ik heb me toen echt sufgezocht naar een zadel tot ik dan toch de juiste manier van passen ontdekt heb.

Heel vervelend als het zo schuift, je raakt je vertrouwen kwijt denk ik

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 02:06

Kan ook zijn dat de balans niet optimaal is ( de seat niet helemaal jou ding)waardoor er meer dan gewild druk op de voorkant van de boom komt en daardoor je je pad eronder vandaan rijd.
wat soms ook te maken heeft met rijstijl.
KAN !!!!

quarterH schreef:

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 02:11

Kan nooit aan de pad liggen ,als een zadel goed past maakt het niet uit wat voor pad of blanket je gebruikt(mits niet te dik)
het blijf altijd op zijn plaats. Of dat de pad is die voor het paard het fijnst is is een andere vraag.
het kan ook zijn dat de rigging niet bij het paard past, ondanks dat de boom goed past schijft het zadel toch.

Jaycee_ schreef:
Kan idd ook aan de pad liggen, dus even een andere proberen

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 11:43

Het kan dus vanalles zijn ...

Ik zal er eens een westernpad onder leggen en kijken wat er gebeurt.

De rigging is eigenlijk volledig instelbaar. Er loopt een riem van voor aan het zadel en één vanachter aan het zadel en die komen dan samen in een ring en van daaruit lopen de singelstoten naar beneden.

Heb daarnet op een short en wide equiflex westernzadel gereden (zadel van de trainer) en dat schoof niet.
Voelde me meteen ook terug een stuk zekerder want met zo'n schuivend zadel heb je niet de neiging om eens wat 'leuks' te proberen.
Maar deze zadels zijn helaas een beetje te duur voor mijn portemonnee. Mijn budget reikt maar tot tweedehandsjes van goede merken ...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:47

WillieB schreef:
Kan nooit aan de pad liggen ,als een zadel goed past maakt het niet uit wat voor pad of blanket je gebruikt(mits niet te dik)
het blijf altijd op zijn plaats. Of dat de pad is die voor het paard het fijnst is is een andere vraag.
het kan ook zijn dat de rigging niet bij het paard past, ondanks dat de boom goed past schijft het zadel toch.

Ben ik niet helemaal met je eens, ik heb een uberronde haf waarbij het zadel met een neopreenpad meer schuift dan met een wollen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:57

Een zadel dat goed past hoeft geeneens heel strak aan gesingeld te worden om te blijven liggen.

Ben bang dat je zadel dus niet past en je dat met andere pads ook niet gaat op lossen!

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:59

crazycactus schreef:
WillieB schreef:

Ben ik niet helemaal met je eens, ik heb een uberronde haf waarbij het zadel met een neopreenpad meer schuift dan met een wollen.

Shuift het dan opzij of van voor naar achter?
Als het van voor naar achter schuift ligt het aan de balans of de rigging(dus de boom kan goed passen onbelast ) , naar opzij alleen bij opstappen of middelpunt vliegende krachten.
Bij een zadel wat goed past en alles in balans is mag het eigenlijk niet van zijn plek komen.
Nou moet ik zeggen dat ik niet weg ben van neopreen ,heb er niet zoveel ervaring mee maar heb het idee dat nog al gauw gaan drijven.
Veel zadels hebben een 7/8 rigging en ik zie weer steeds meer waar een 3/4 beter zou zijn. vooral bij een 7/8 rigging die nogal strak aan gesingeld word kan het zadel van voor omlaag getrokken worden waardoor de pad achterwaards onder het zadel vandaan gereden word.
Strak aansingelen gebeurd nogal vaak bij die ronde paarden, met een beetje schoft kan je zowat zonder aansingelen
goed opstappen/rijden.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:05

Bij mijn hafje schuift het van links naar rechts, ik heb het zadel gepast met pasmal, en de zweetplek is heel mooi egaal. Het probleem bij mijn paard is dat hij gewoon echt totaal geen schoft heeft en een zadel als het ware op een ton ligt. Zolang je recht uit rijd is er niet veel aan de hand als je zelf in balans zit, maar op de cirkel rijden is een stuk lastiger.
Ik heb voor hem een continantel equiflex en de rigging zit echt onder de fender, op zich voor hem wel een goede plek.

Vorige week was ik op mijn qh-merrie aan het rijden, om de een of andere reden was de singel helemaal los gegaan (hing aan de latigo onder haar buik :? ) en ik heb er niets van gemerkt ;) kon zelfs normaal afstijgen. Deze dame heeft gelukkig wel een flinke schoft (alhoewel zonder zadel rijden geen pretje is :P )

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 13:13

Pfff ... hoe meer ik erover lees, hoe meer ik moet gaan denken dat mijn zadel niet zo goed past als zou moeten. Temeer omdat het westernzadel van daarstraks niets verschoof. Dat was echt een zadel voor XL paarden :D (short en wide van equiflex)
Kan het schuiven dan komen doordat mijn zadel te smal zou zijn misschien??
Ik zal volgende keer eens op de zweetplek letten, hoe dat eruit ziet!

Vind het toch maar sneu hoor want ik zat op dat Guichard zadel eindelijk zo lekker. Ga het toch eerst nog goed laten nakijken vooraleer conclusies te trekken.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:32

Klinkt normaal dus , voor dat type paard is dus de standaard wijdste boom nog te smal, maar je kan ook eigenlijk niet wijder ,omdat je dan te ver van de ideale plek gaat.
bij een licht gewicht ruiter kan er nog wat.
maar de risico's om zoiets in standaard uitvoering te maken zijn te groot .

crazycactus schreef:
Bij mijn hafje schuift het van links naar rechts, ik heb het zadel gepast met pasmal, en de zweetplek is heel mooi egaal. Het probleem bij mijn paard is dat hij gewoon echt totaal geen schoft heeft en een zadel als het ware op een ton ligt. Zolang je recht uit rijd is er niet veel aan de hand als je zelf in balans zit, maar op de cirkel rijden is een stuk lastiger.
Ik heb voor hem een continantel equiflex en de rigging zit echt onder de fender, op zich voor hem wel een goede plek.

Vorige week was ik op mijn qh-merrie aan het rijden, om de een of andere reden was de singel helemaal los gegaan (hing aan de latigo onder haar buik :? ) en ik heb er niets van gemerkt ;) kon zelfs normaal afstijgen. Deze dame heeft gelukkig wel een flinke schoft (alhoewel zonder zadel rijden geen pretje is :P )

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 16:18

Ik had van het weekend de haf-pad ingeruild voor een westernpad en het schuiven was al een heel stuk minder!!!
Ik denk dat de bovenzijde van de haf-pad gewoonweg te glad is in combinatie met de dunne vilten kussens van mijn zadel.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:33

quarterH schreef:

Amen, laat een zadelmaker komen.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:52

Als je zadel van links naar rechts schuift heet dat rocking. Dat komt doordat je paard een platte rug heeft, maar de boom een bolle vorm aan de onderkant heeft. Mijn zadel had dat volgens arthur ook op een ronde quarter waar ik het oplegde. Volgens hem kon dat geen kwaad (tenslotte was het meest verwoestende de ruiter zijn zit en niet een zadel). Ik heb echter zelf nooit het zadel extreem voelen rocken.. heel soms inderdaad in bochten. Als het echt zo erg is bij jou kan het misschien geen kwaad voor je paard, maar wel voor je zit en dat is dan wel weer kwalijk voor je paard.

Arthur adviseerde mij om als ik een optimaal zadel wou hebben een equiflex te nemen. Deze hadden een vlakkere boom die geschikter zou zijn voor rondere/ bredere paarden. Een pad vangt wel iets op (deed mijn pad ook volgens Arthur), maar als hij echt zo erg schuift zal geen enkele pad dat kunnen ondervangen. Tijd voor een ander zadel denk ik..

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:55

HumbleTalent schreef:
Als je zadel van links naar rechts schuift heet dat rocking. Dat komt doordat je paard een platte rug heeft, maar de boom een bolle vorm aan de onderkant heeft. Mijn zadel had dat volgens arthur ook op een ronde quarter waar ik het oplegde. Volgens hem kon dat geen kwaad (tenslotte was het meest verwoestende de ruiter zijn zit en niet een zadel). Ik heb echter zelf nooit het zadel extreem voelen rocken.. heel soms inderdaad in bochten. Als het echt zo erg is bij jou kan het misschien geen kwaad voor je paard, maar wel voor je zit en dat is dan wel weer kwalijk voor je paard.

Arthur adviseerde mij om als ik een optimaal zadel wou hebben een equiflex te nemen. Deze hadden een vlakkere boom die geschikter zou zijn voor rondere/ bredere paarden. Een pad vangt wel iets op (deed mijn pad ook volgens Arthur), maar als hij echt zo erg schuift zal geen enkele pad dat kunnen ondervangen. Tijd voor een ander zadel denk ik..

Ben blij ook weer eens iets te leren?

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:09

niet?

dunnit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:27

een wonpad wil nog wel eens een beetje helpen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 07:23

@humble talent rocking is juist van voor naar achter ;) een rockingchair gaat toch ook niet van links naar rechts.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 07:38

Ik weet niet wat ik er van moet denken. Sinds ik een wollen westernpad gebruik is het schuiven zo goed als gedaan, enkel bij het opstijgen wil het nog wel eens een beetje scheef trekken maar op de voltes geen problemen meer.
Ook heb ik mijn stijgbeugelriemen een gaatje korter gezet en dat helpt wel om mijn balans beter te vinden en houden.
Ik laat het zadel van't weekend nog eens nakijken door de trainer, eens horen wat die daarvan zegt.
Zijn equiflex short en wide verschoof toen niet maar ik moet er wel bij zeggen dat daar zo'n neopreen pad onder lag die gewoonweg aan haar lijf plakte door het zweet bij het afzadelen, dus ja, kan je dat dan vergelijken? (die neopreen pads vind ik overigens maar niets, maar ja, ze rijden meerdere paarden per dag dus voor de hygiene zijn die dingen wel ideaal natuurlijk)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:42

crazycactus schreef:
@humble talent rocking is juist van voor naar achter ;) een rockingchair gaat toch ook niet van links naar rechts.

Ja dat klinkt ook veel logischer, maar dat was niet wat werd uitgebeeld haha..