Hoe doe je bandages om?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilovejerry

Hoe doe je bandages om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 17:56

Hallo,

Nou de titel zegt het al; hoe doe je bandages om?

Ik wil namelijk misschien voor wedstrijden witte bandages kopen omdat ik dat heel erg mooi vind.
Maar ik weet niet hoe je ze om moet doen en iedereen zegt dat daar een speciale manier voor is... vandaar deze vraag.

Weten jullie hoe je ze om moet doen of een site waar ik dat kan vinden? :D

Groetjes Tara

ps. ik weet niet of deze vraag wel hier hoort

Oreo

Re: Hoe doe je bandages om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:58

Goed en veilig bandageren kun je niet leren uit een boek of vanaf internet. Probeer of je iemand kan vinden die het goed kan en ga dan samen oefenen-oefenen-oefenen. Veel succes!

xQuint

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:50

Ga oefenen met iemand die wel weet hoe het moet.
Na 1 keer zien en doen weet je wel hoe het moet.
Gewoon onder de knie beginnen en zo geleidelijk aan naar beneden rollen tot boven de kogel.

ilovejerry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 20:52

Okee bedankt voor de reacties :D

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:18

je moet eerst op de knie beginnen,

Je moet 1 x draaien, dan moet je een laag erover doen, en het flapje van de 1ste naar benede dieuwen.(Zal er vanavond wel foto van proberen te maken,

Dan moet je met gelijke slagen naar benede, iets over de kogel(moesten wij op school.)
en dan weer naar boven en netjes boven onder de kogel eindigen.

Ik zal fotos maken vanavond.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:12

xQuint schreef:
Ga oefenen met iemand die wel weet hoe het moet.
[b]Na 1 keer zien en doen weet je wel hoe het moet.[/b]Gewoon onder de knie beginnen en zo geleidelijk aan naar beneden rollen tot boven de kogel.

Na een keer zien weet je niet hoe het moet. het is heel belangrijk dat de bandage niet te strak maar ook niet te los zit en dat de druk gelijkmatig wordt verdeeld. Geloof mij, daar moet je tig keer voor bandageren (mét iemand erbij) voordat je dat beheerst. Denk er niet te licht over want verkeerd aangelegde bandages kunnen voor grote problemen zorgen. Nogmaals succes!

ilovejerry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 17:49

Okee heel erg bedankt :D

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:51

Volgens mij mag je trouwens ook niet starten met bandage's hoor, of heb ik het nu helemaal fout?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:54

Je mag idd niet starten met bandages (dressuur). Wel tijdens het losrijden.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:58

Ja, losrijden wel maar als zij zegt echt voor wedstrijden, neem ik aan het starten in een proefje zelf, dat is niet toegestaan :)

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:04

Via internet is dat moeilijk te zeggen.. Is er niet iemand op stal die je hiermee kan helpen? Als een bandage niet goed zit kan dit gevaarlijk (ivm losraken) of pijnlijk (bijv. te strak) voor je paard zijn.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:06

Ik vind trouwens dat je helemaal geen bandage's moet gebruiken.
Als je bandage's gebruikt en je gaat trainen, wordt het onder de bandage's veel warmer dan wanneer je deze niet gebruikt. Hiermee kun je schade aan de pezen/spieren aanrichten, en sommige paarden met bruine/zwarte/gekleurde benen krijgen witte strepen op hun benen.

Maarja, het is en blijft een eigen keuze...

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:55

mariskalove schreef:
Ik vind trouwens dat je helemaal geen bandage's moet gebruiken.
Als je bandage's gebruikt en je gaat trainen, wordt het onder de bandage's veel warmer dan wanneer je deze niet gebruikt. Hiermee kun je schade aan de pezen/spieren aanrichten, en sommige paarden met bruine/zwarte/gekleurde benen krijgen witte strepen op hun benen.

Maarja, het is en blijft een eigen keuze...

er zijn werkbandages en stal bandages.

zijn beide van een andere stof.
het wat jij zegt over die witte strepen zijn als je de huid beschadigd(net als bij veel manege pony's bij de schoft)

Het is niet erg om te rijden met bandages, wel als het 35 grade is. dan zou ik het niet doen.
Natuurlijk word het onder de bandages warmer want er zit stof om het been heen wat ook wel warmte tegen houd.
Als je gewoon goed kan bandageren en gwn met wat koeler weer het gebruikt is er niets mis mee.

Ik ben vorig weeked ook op wedstrijd gegaan en had ook gwn bandages om(vooral voor in de trailer) en met losrijden heb ik ze voor altijd nog eventjes om.niets mis mee hoor.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:04

Tja niet naar bedoeld maar ik vind eigenlijk dat je ze niet moet gebruiken voor de mooi, en al helemaal niet als je niet weet hoe te bandageren. Natuurlijk kun je dit leren maar dat is nog niet zo simpel als 't lijkt, onbewust kun je veel schade aanrichten.

Kun je geen mooie witte peesbeschermers kopen?? ook niet geheel risicoloos overigens.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:07

wendyashley schreef:
Kun je geen mooie witte peesbeschermers kopen?? ook niet geheel risicoloos overigens.

zeg je dat ook tegen anky of edward als ze hun proefje gaan rijden???

wij hebben het geleerd op school.
en het is dus ook voor bescherming hoor,
niet alleen voor het mooi.

en dat onbewust kan je veel schade brengen??? dat kan toch met alles, zelfs met gewoon rijden, moeten we daar ook allemaal maar mee stoppen?wat een opmerking
ik zou gwn iemand zoeken die het kan, en het je kan leren.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:11

Ik zou er even goed over nadenken of het echt wel zo handig is om op wedstrijd met bandages te rijden.

1. Je staat vaak buiten op te zadelen, tussen allemaal andere paarden en drukte. Voor bandageren moet je paard dan wel even netjes stilstaan, langer dan wanneer je peesbeschermers aandoet! Kan best lastig zijn dus.
2. Je bandages moeten voor je proefje af, wederom meer werk voor degene die ze af moet doen en je paard moet er langer stil voor blijven staan. Niet altijd handig als je net lekker aan het rijden bent.

Over het bandageren zelf ga ik met de rest mee, je kan het best van iemand leren die het je ter plekke voor kan doen, en die je ook nog een paar keer controleert.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:14

misschien doe je de bandages op stal al aan?
Opzadelen in de trailer??

ik doe de bandages altijd al aan op stal nadat ik zijn witte benen heb gewassen,zodat hij ze niet meer vies kan maken.

Opzadelen doe IK altijd op de trailer zelf, zodat als ik mijn pony uit de trailer haal dat ik erop kan en kan rijden,
MIJN moeder doet altijd de bandages weer eraf, als er nog 3 mensen voor mij zijn met het proefje.
dat kan de ts ook dus doen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:16

En dat vind ik dus wel een slecht idee, bandages al op stal erom. Het zijn werk bandages, die zijn niet bedoeld om al een uur of langer vantevoren erom te zitten, daarvoor zitten ze dus wel echt te strak!

Bandageren op de trailer is imo levensgevaarlijk, je kan geen kant op.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:17

ik zie zoveel mensen die dingen doen waar ik van denk, kan het nog gevaarlijker.

dus het zal wel meevallen.
heb een 2 paards trailer, en er staat er maar 1 in, dus genoeg ruimte hoor
+braaf paard.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:19

Tja, zelf weten. Ik doe het niet, braaf paard of niet. Als er buiten de trailer ineens iets gebeurd, hoop lawaai ofzo staat je paard zo bovenop je, en je kan mooi niet weg...mij niet gezien.
Buiten dat heb ik zelf meestal 2 paarden bij dus kan het sowieso niet, maar al zou het kunnen zou ik het om deze reden dus niet doen.

En als een ander in de sloot springt....jeweetwel. Drogreden noemen ze dat, oftewel dat is geen argument om iemand anders dan maar aan te raden iets gevaarlijks te doen.

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:20

Idd even met iemand oefenen.
Ik heb het toen gedaan met de vorige eigenaar van mijn pony die op een springstal werkte als groom (heeft daar schijnbaar ook een cursus in gehad).
Ze mogen niet afknellen en ook niet afzakken, daar krijg je ongelukken van & ze moeten niet te hoog of laag zitten anders belemmer je z'n lopen.
Als je elastische bandages neemt wel even onderlappen gebruiken en ik zou na het rijden even de benen goed koelen/afspuiten met koud water.
Ik ben eigenlijk ook geen fan van bandages maar het ziet er wel geweldig mooi uit vind ik.
Succes!
Edit: Misschien is een 3 in 1 beschermer iets? lijkt van een afstandje precies hetzelfde en zijn veel makkelijker om, om te doen ;)

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:25

xTweetyx schreef:
wendyashley schreef:

zeg je dat ook tegen anky of edward als ze hun proefje gaan rijden???

wij hebben het geleerd op school.
en het is dus ook voor bescherming hoor,
niet alleen voor het mooi.

en dat onbewust kan je veel schade brengen??? dat kan toch met alles, zelfs met gewoon rijden, moeten we daar ook allemaal maar mee stoppen?wat een opmerking
ik zou gwn iemand zoeken die het kan, en het je kan leren.

Goh zijn ze niet alleen voor de mooi???? nou sorry maar hier ben ik al een aantal jaartjes van op de hoogt daarvoor hoef ik niet naar school, TS geeft zelf aan dat ze het zo MOOI vind staan...van daaruit adviseer ik haar om iets anders in mooi wit te kopen omdat bandage's veel schade kunnen aanbrengen.
Ja met alles kun je schade aanrichten, heb je helemaal gelijk in, maar waarom zou je het opzoeken alleen voor de mooi, bovendien word het niet eens toegestaan in een proefje.
Tja en Anky en Edje??? die komen hier niet vragen hoe je moet bandageren daar hebben zij grooms voor.

Ben ook meteen weg hier,bandageren kun je niet leren op je pc en geef enkel mijn advies.

Janneke_Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:46

ik ben ook niet zo´n fan van bandages, ze gaan alleen om bij bijvoorbeeld een fotoshoot of wat dan ook. je kunt het niet op een topic leren, je moet het van iemand leren die het kan en waarmee je een paar keer kunt oefenen, het lukt echt niet in een keer in het begin

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:50

Niet! En zeker als je niet weet hoe het moet. Als het het niet goed doet, kan je er flink veel schade mee aan richten. Daarbij heeft het geen enkel waarde voor je paard/pony en is het met deze hitte ook nog eens veel te warm.

ilovejerry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 20:27

Ik wist niet dat je niet met bandages mag starten :Y)
Maar dan weet ik dat nu.
Maar misschien als ik een keer foto's ga maken .. ik denk dat ik het wel van iemand op stal kan leren :D

Verder bedankt voor jullie reacties/meningen :P