pijn aan enkels.Flexibele beugels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xTweetyx

pijn aan enkels.Flexibele beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 16:34

ik heb vaak pijn aan mijn enkels tijdens het rijden.
en met het doorzitten, gaan mijn enkels draaien(soort van rondjes)
ookal zit ik wel heel goed stil en alles.

Zouden flexibelen beugels helpen daarmee?

Linsey_X

Re: pijn aan enkels.Flexibele beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:39

Heb je wel eens schuine beugel blokjes geprobeert?
(Is een stuk goedkoper om te proberen dan die beugels)
Of je beugels een gaatje langer of korter.

Ik heb er zelf ook last van.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 16:41

ja die heb ik ook geprobeerd.

daar ging het nog pijner mee doen,
en gaatje langer dan verlies ik ze, en korter word het nog erger.

Het is alleen met doorzitten dat ze wat gaan draaien,
en misschien had iemand ervaring ermee?omdat die beugels iets meer meebuigen.

want als het niet helpt is het wel meteen veel geld weggegooid want volgens mij zijn ze wel in de 100 euro.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:45

Okee,
Dan weet ik het ook niet.
Ik lees wel even mee want ik heb er ook nog wel last van.(gelukkig minder maar nog wel )

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:47

Ik heb hetzelfde probleem gehad, en heb flexibele beugels van iemand uit mogen testen. Maar ik kreeg alleen nog maar meer last van mn enkels. Geen flauw idee hoe het kwam, maar het was geen succes.
Schuine beugelblokjes is al helemaal een ramp. Ik heb mn beugels een gaatje langer gedaan (Inderdaad verloor ik ze ook vaak in het begin, is heel erg wennen, en krijg je er ook meer last van. Maar veel oefenen, en dan wordt het heel veel minder :) )
En ik ben naar de fysio geweest, heeft super geholpen. Nu heb ik wel last van mn enkels als ik heel lang gereden heb (bosrit van 3 uur bijvoorbeeld, of meerdere paarden op een dag) maar 'normaal' heb ik er helemaal geen last meer van.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 16:56

ja ik rij dressuur dus mijn benen zitten al heel lang .

fysio helpt niet zegt mijn moeder.
Mijn vriend zijn moeder is wel masseur dus die masseerd het soms en mijn vriend ook maar dat helpt dus ook echt niet..

Maar je zou toch denke dat die flexibele beugels helpen omdat het meebuigt?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:58

Ik heb ook lang last gehad van enkels en vooral knieen. Ik heb dan met gpg beugels gereden, en die waren echt een hemeltje.
TS, de flexibele beugels buigen wel mee, maar wat je nodig hebt om je enkels te ontlasten is externe vering en dat zit dus niet in van die flexibele beugels. Je moet hier maar eens zoeken naar ervaringen op bokt, misschien zijn er andere mensen die het meer voor hun enkels gebruikten dan ik voor mijn knieen ;)

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:59

ik heb zelf reuma en ik rij sinds kort met flexibele beugels van hkm ik heb een stuk minder last van mijn knieen en enkels .

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:01

Bij mij is het vooral de druk die elke keer op mn enkels kwam te staan waar ik last van kreeg (enkelbanden waren, en zijn veel te lang ;) ) waardoor deze de druk niet konden opvangen en ik als het ware steeds 'door mn enkel ging' bij het lichtrijden.
Met flexibele beugels werd de druk op mn enkels niet minder, waardoor het dus helemaal niet hielp.
Maar misschien is er iemand op stal/in de buurt die dit soort beugels heeft dat je ze kan uittesten?

Xxman0nxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:28

ik zou gewoon je beugels een gaatje langer maken en dan maar oefenen! :P

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:24

Nou, Xxman0nxX, dat is zo wat het slechtste wat je kan doen. Hier moet je niet mee blijven rijden TS, want zo verslechteren je enkels voor 'eeuwig' ;)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:46

ik heb zowel de gpg als de sprenger flexibele beugels. Met gewone beugels kan ik niet rijden vanwege mijn slechte enkels en hypermobiele gewrichten

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 08:31

Xxman0nxX schreef:
ik zou gewoon je beugels een gaatje langer maken en dan maar oefenen! :P

ik heb dit al gedaan en ongeveer 2 weken dan geprobeerd, het hielp nix.
ik verloor alleen sneller mijn beugels.

ik ga vandaag rondbellen voor hier in de buurt waar ze allemaal van die flexibele beugels hebben, gisteren op stal ook over gehad en veel zeggen dat het wel zou schelen.

Mijn enkels draaien alleen dat soort van "rondje" als ik doorzit, met lichtrijden is er niets aan de hand.
dit is een foto van mijn wedstrijd zondag, je ziet dat ik mijn benen dus al aardig lang heb zitten.
Afbeelding

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:35

Als je correct zit, komt er slechts 30% van je gewicht op je voeten te staan, de rest van je op met je knieeen en dijbenen.
Misschien eerst eens een keer een zitlesje nemen en kijken of dat de klachten wegneemt?

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 09:06

Wildgirl schreef:
Als je correct zit, komt er slechts 30% van je gewicht op je voeten te staan, de rest van je op met je knieeen en dijbenen.
Misschien eerst eens een keer een zitlesje nemen en kijken of dat de klachten wegneemt?

met mijn zit is helemaal niets mis mee,
ook nooit opmerkingen over gehad, dus daar ligt het niet aan hoor.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:20

Misschien dat iemand die veel verstand heeft van het op je paard zitten zeg maar, je wel kan helpen om anders te gaan zitten/doorzitten zodat je enkels geen 'rondjes meer draaien'?

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:22

Ik heb de sprenger bow balance, omdat ik veel last had van mij knieen, misschien ook een oplossing voor je enkels?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:33

xTweetyx schreef:
Wildgirl schreef:

met mijn zit is helemaal niets mis mee,
ook nooit opmerkingen over gehad, dus daar ligt het niet aan hoor.

Heel veel mensen steunen teveel op hun beugels en hebben dit niet door, van B tot ZZ ruiters; in de dressuur dient de stijgbeugel eigenlijk voornamelijk als opstaphulp en begeleider van jouw voet, pas in het springen ga je hem meer gebruiken.
Probeer eens te rijden met stevigere schoenen/laarzen of tape je enkel in/gebruik een brace, ook kun je proberen om tijdens het doorzitten je kuit iets meer te spannen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:14

ik heb ook snel last van mijn enkels, ik heb soms zelfs het gevoel alsof ik ze omsla als ik rij.

't enige wat helpt is ze voldoende lang maken en ja als m'n paard haar rug spant, dan moet ik op m'n tenen gaan staan om nog uit het zadel te komen en als ik doorzit gaan ze soms aan en uit, maar alleen op deze lengte heb ik geen problemen. Op wandeling heb ik altijd de neiging mezelf een gaatje korter te zetten omdat verlichte zit dan wel zo fijn kan zijn, maar dan kom ik thuis met stijve en verkrampte enkels, omdat we uiteindelijk de helft van de tijd stappen en ik automatisch mijn hakken uitdruk.
tijdens een springles of galoptraining heb ik er geen last van en zit ik nochtans heel kort, maar dan zit ik niet, maar sta bijna continue

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 14:25

ik heb de sprenger beugels al gekocht,
en ga kijke of het echt verschil geeft.

Denk het wel want heb het er over gehad op stal, en de mensen die rijden met die beugels, hebben ook veel last van hun enkels en/of tenen.

Kimm_Ramon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:38

Eigenlijk moeten ze combinatie beugel maken van de sprengen en de gpg, dat zou top zijn:)

Chap_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:42

Ik heb geen extreme last van me enkels met rijden, maar ik voel ze wel. Toen heb ik een tijdje met sprenger flexibele beugels gereden, en toen had ik eigenlijk nergens meer last van. Je kunt het altijd proberen.

Maar als je enkels ronddraaien met doorzitten, zou een zitlesje inderdaad verstandig zijn, want dan zit er toch ergens iets niet goed.

Succes :)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:51

ik heb ook de sprenger beugels (niet de bowbalance maar die andere) en ik vind ze super...heb geen last van knieen en enkels meer sinds ik die heb...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:53

Kimm_Ramon schreef:
Eigenlijk moeten ze combinatie beugel maken van de sprengen en de gpg, dat zou top zijn:)

Dit kan hoor, ik heb deze combi. GPG heeft tegenwoordig losse adapters die je aan je eigen beugels vast kan maken. Goedkoop is het alleen niet :D

Ishtar13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:00

Hi,

Als je pijn in je enkels krijgt van het rijden dan zit de oplossing meestal in het bekken,
heupen. Ga eens voelen waar je jezelf vasthoudt? Of druk je je hakken uit? Zet je je knieën vast
of zet je je heupen vast? dit heeft allemaal invloed op het stille onderbeen.

Neem eens een lesje centered riding.

Beugels met vering erin zal je niet helpen is mijn mening.

Groet
Lyster