experiment zadelpad die vormt naar paard en zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ifever

experiment zadelpad die vormt naar paard en zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 11:53

Hallo Bokkers,

Zoals sommige van jullie weten maak ik opmaat gemaakte zadelpads..

Nu heb ik iets nieuws in gedachten en wil ik weten of hier vraag naar is!

Iedereen wil het beste voor haar paard, goed tuig, lekker liggend en mooi dekje maar soms wil de combinatie net niet goed kloppen.. een zadel dat eigenlijk net niet fijn ligt voor jou en je paard? Aller eerst moet je hiermee naar de zadelmaker, maar je houd altijd een grijs gebied over dat het net niet lekker ligt..daarvoor wil ik met een mogelijke oplossing komen..

De vulling van de pad zal een cm of 2 dik zijn en dit zal volledig vormen naar de paarden rug en het zadel... hetzelfde principe als een speciaal kussen of matras die naar jou lichaam vormt... de pad zal dus ook een optimale drukverdeling maken tussen de ruiter, zadel en paarden rug!

Het ontwerp zou dan gemaakt kunnen worden in een volledig pad en in "halve" onderleggers...

Doordat de vulling aardig aan de prijs zal zijn wil ik de pads in een standaard kleur, wit en of zwart leveren... Dit is dan de grootste uitgaven..

Daarbij wil ik voor de modebewuste onder ons :) een soort hoes ontwerpen die je dus in verschillende kleuren/modellen/ stijlen kan kopen en deze om je pad kunt schuiven... (hier moet nog wel flink aan gesleuteld worden zodat het niet gaat schuren of iets)

Daarnaast zal ik nog op onderzoek uit gaan of de vulling goed te wassen is! De hoezen zijn dan sowieso te wassen..

Ik ben benieuwd hoeveel interesse hiervoor is, en wat je er voor over zou hebben qua prijs.. wees wel realistisch met de prijs de pad zal dan op maat gemaakt worden voor je paard.. daarnaast heb je dan de hoezen voor een lagere prijs die er voorzorgen dat je niet 10 dekjes hoeft aan te schaffen, wat een hoop in geld scheelt en ruimte in de kast :)

Brand los zou ik zeggen :)

petitparis

Re: experiment zadelpad die vormt naar paard en zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:57

jou titel deed me denken aan een advertentie die ik verleden wek zag.
Dit was een pad met een soort gelfoam die na enkele minuten rijden de warmte van je paard absorbeert, soepel wordt en begint te vloeien. hierdoor kon je eenvoudig "zien" of je zadel goed paste en de druk voldoende verdeelde.

maar jij bedoeld nog iets anders denk ik. alfagel heeft in het verleden ook hoesjes voor rond de gelpads gehad...

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 12:00

Wat leuk het houd de mensen en "ontwerpers" dus bezig :)

Dit is geen gel, maar wat in de tekst staat het zelfde principe als de speciale matrassen die naar je lichaam vormen...

Ik ben nu de test aan het doen, maar deze vulling is dus naar goed verloop van de test gewoon te wassen, wat erg belangrijk is binnen de paarden!

Dit spul vormt dus ook naar je paard en je zadel zodat er overal de drukverdeling goed is op de paarden rug!

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:02

Ik vind het een goed idee,
ben wel geinteresseerd,

70 euro voor een pad,
20 voor de hoes,...

kan dit ook in western model :+ ,
en het moet wel echt ademen

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 12:06

Het zou dan inprincipe in elk gewenst model gemaakt kunnen worden voor alle soorten paarden, het wordt bij bestelling op maat gemaakt en of deze dan 90cm of 95 cm is dat maakt niet uit..

De pad zal ademen en zweet opnemen..!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:07

ifever schreef:
Hallo Bokkers,

Zoals sommige van jullie weten maak ik opmaat gemaakte zadelpads..

Nu heb ik iets nieuws in gedachten en wil ik weten of hier vraag naar is!

Iedereen wil het beste voor haar paard, goed tuig, lekker liggend en mooi dekje maar soms wil de combinatie net niet goed kloppen.. een zadel dat eigenlijk net niet fijn ligt voor jou en je paard? Aller eerst moet je hiermee naar de zadelmaker, maar je houd altijd een grijs gebied over dat het net niet lekker ligt..daarvoor wil ik met een mogelijke oplossing komen..

De vulling van de pad zal een cm of 2 dik zijn en dit zal volledig vormen naar de paarden rug en het zadel... hetzelfde principe als een speciaal kussen of matras die naar jou lichaam vormt... de pad zal dus ook een optimale drukverdeling maken tussen de ruiter, zadel en paarden rug!

Het ontwerp zou dan gemaakt kunnen worden in een volledig pad en in "halve" onderleggers...

Doordat de vulling aardig aan de prijs zal zijn wil ik de pads in een standaard kleur, wit en of zwart leveren... Dit is dan de grootste uitgaven..

Daarbij wil ik voor de modebewuste onder ons :) een soort hoes ontwerpen die je dus in verschillende kleuren/modellen/ stijlen kan kopen en deze om je pad kunt schuiven... (hier moet nog wel flink aan gesleuteld worden zodat het niet gaat schuren of iets)

Daarnaast zal ik nog op onderzoek uit gaan of de vulling goed te wassen is! De hoezen zijn dan sowieso te wassen..

Ik ben benieuwd hoeveel interesse hiervoor is, en wat je er voor over zou hebben qua prijs.. wees wel realistisch met de prijs de pad zal dan op maat gemaakt worden voor je paard.. daarnaast heb je dan de hoezen voor een lagere prijs die er voorzorgen dat je niet 10 dekjes hoeft aan te schaffen, wat een hoop in geld scheelt en ruimte in de kast :)

Brand los zou ik zeggen :)

Indra heeft al zo'n pad

De bodyguard

NIEUW
Maximale schokabsorbtie
en drukverdeling door de visco-elastische MEMORY FOAM
Perfecte ligging van het zadel
Zeer goede warmte- en luchtdoorlaatbaarheid
Neemt wrijving weg
Bouwt geen warmte op
Wij hebben een procedé ont- wikkeld om de MEMORY FOAM te lamineren met een supersterke fluwelen stof.
Dus geen losse hoes!

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 12:10

Klopt deze ken ik ook, maar deze moet je altijd nog gebruiken met een dekje er tussen..

Mijn ontwerp met de hele pad is dus dat het beide in één zit!

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:13

En dan zou mijn wens zijn om het pad in zadelvorm te hebben en ik ben bereid daar best wat voor neer te leggen.
Tot nu toch namelijk nog niks gevonden wat echt naar mijn zin (en van paard) is.
Klinkt als een goed ontwerp, in mijn oren, dus.
Laatst bijgewerkt door Tartara op 07-07-10 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:16

Je bedoeld dus eigenlijk zoals een HAF/grandeurpad met wisselbare traagschuim/neopreen inlages of neopreen/traagschuim westernpad.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:16

Pads met traagschuim bestaan al, Zaldi heeft bijvoorbeeld de Memory foam pad, kost 49,-- euro.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 12:20

Tartara schreef:
En dan zou mijn wens zijn om het pad in zadelvorm te hebben en ik ben bereid daar best wat voor neer te leggen.
Tot nu toch namelijk nog niks gevonden wat echt naar mijn zin (en van paard) is.
Klinkt als een goed ontwerp, in mijn oren, dus.

Deze kan dus ook in zadelvorm gemaakt worden ja :) dat doe ik met mijn andere onderleggers ook al ;)

Vippie schreef:
Je bedoeld dus eigenlijk zoals een HAF/grandeurpad met wisselbare traagschuim/neopreen inlages of neopreen/traagschuim westernpad.

Er zal dan niet gewerkt worden met losse inlages maar met 1 vaste pad, het enige wat waarschijnlijk los wordt is de extra hoes om een leuk kleurtje te hebben (maar dit ligt nog aan het ontwerp)

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:25

Maar als je niet werkt met inlages, hoe ga je dan de ruggegraat vrij laten. (iets wat ik altijd belangrijk vind) ik snap wel dat je dat in een pad kan verwerken als 1 geheel, maar dan wordt het met een hoes er om toch weer lastig?

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 12:27

Door de onderlegger in ontwerp uit 2 lossen delen te laten bestaan waardoor de rug vrij blijft.. :)

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:28

Dat begrijp ik, maar als er dan een hoes omheen komt, dan krijg je toch altijd 'spanning' dus zal de pad niet meer optimaal liggen. Of denk ik nu verkeerd?

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 12:30

door ruimte te geven bij de "onderste" stof zal deze zonder spanning over de paarden rug heen gaan.

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:36

Is wel duidelijk dat ik er gaan kaas van gegeten heb :+

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 12:40

Geeft niet, kijken of ik het je uit kan leggen...

Als je de ruggengraat vrijhoud kom er een soort "holletje" bij de onderkant van het dekje, als je de stof van de onderkant nou iets langer houd dan de stof van de bovenkant, dan zit de stof aan de bovenkant strak langs de pad en aan de onderkant kan de stof "mee" het "holletje" in en trekt dus niet strak om de ruggegraad heen.

Hopelijk is het zo iets duidelijker! :)

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:44

Ik snap 'm ;) Dankjewel voor het uitleggen.

Zoals al ik al eerder postte, ik heb zeker intresse.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:31

Uit onderzoek is gebleken dat zadelpads van rendierenvacht het beste drukverlagend zijn. Ik ben daar mee bezig.
Ik wil een pad maken van rendierenvacht die de ruggengraad vrij laat. Er is er eentje van Kieffer op de markt maar daar is de ruggengraad niet vrij van. Deze pad moet direct op de rug van het paard.
Rendierenvacht is ook zeer geschikt voor paarden met een gevoelige rug.

Het nadeel van traagschuim is dat het te lang duurt om de bewegingen in de rug te kunnen volgen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 06:24

Zulke pads zijn er al. Sjee, hoe heet dat merk. Ook een soort traagschuim wat (als het op temp is) vormt naar de rug en alle onregelmatigheden 'corrigeert' zeg maar. Slowfoam is meen ik ook net zoiets, maar er is er nog één.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 06:45

Equiflex is het merk wat ik bedoelde (als ik het me goed herinner).

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 07:08

ifever schreef:
Vippie schreef:

Er zal dan niet gewerkt worden met losse inlages maar met 1 vaste pad, het enige wat waarschijnlijk los wordt is de extra hoes om een leuk kleurtje te hebben (maar dit ligt nog aan het ontwerp)

en 2 reacties later: Door de onderlegger in ontwerp uit 2 lossen delen te laten bestaan waardoor de rug vrij blijft..

Maar als je pad uit 2 losse delen bestaat in ene hoes heb je dus het idee van een een Haf/grandeurpad ;)

ook 2 losse delen met een losse hoes die je kan wisselen in verschillende kleurtjes ;)

Succes met het ontwikkelen :D

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 07:21

Ik heb ooit van een oud nasa-schuim kussen een pad voor mijn boomloze zadel gemaakt.

Leek mij inderdaad ideaal, maar het viel me toch tegen. Wil je het optimale effect van dat schuim kunnen gebruiken dan heb je toch een redelijk dik stuk schuim nodig. Als het dunner wordt, heb je weer geen optimale druk verdeling (het wordt dan gewoon ingedrukt en dus te plat).

Maar ben erg benieuwd of het je lukt, lijkt me nog steeds ideaal!

Succes en hou ons op de hoogte!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:03

Zoals ik het ik hoor ben ik zeker geinteresseerd. Maar je zegt dat ze op maat worden gemaakt voor je paard. Nu werk ik op een manege in Italie waar ze geen zadelmakers kennen. Ik heb daar een wintec zadeltje wat ik voor redelijk veel paarden gebruik en dat ook redelijk ligt maar niet helemaal goed natuurlijk. Kan je die pad dan ook gebruiken voor meerdere paarden?

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 19:36

__Nicky schreef:
Zoals ik het ik hoor ben ik zeker geinteresseerd. Maar je zegt dat ze op maat worden gemaakt voor je paard. Nu werk ik op een manege in Italie waar ze geen zadelmakers kennen. Ik heb daar een wintec zadeltje wat ik voor redelijk veel paarden gebruik en dat ook redelijk ligt maar niet helemaal goed natuurlijk. Kan je die pad dan ook gebruiken voor meerdere paarden?

Het opmaat maken moet je zo zien, dat het mooi en goed onder je zadel past en dus niet te krap zit en of te groot is... dus eigenlijk kan je het op maat maken zien als op maat maken naar je zadel wat weer gelijk ligt aan op maat voor je paard.. mits je natuurlijk een passend zadel hebt :)

gratchen schreef:
Ik heb ooit van een oud nasa-schuim kussen een pad voor mijn boomloze zadel gemaakt.

Leek mij inderdaad ideaal, maar het viel me toch tegen. Wil je het optimale effect van dat schuim kunnen gebruiken dan heb je toch een redelijk dik stuk schuim nodig. Als het dunner wordt, heb je weer geen optimale druk verdeling (het wordt dan gewoon ingedrukt en dus te plat).

Maar ben erg benieuwd of het je lukt, lijkt me nog steeds ideaal!

Succes en hou ons op de hoogte!

Klopt je hebt een aardige maat nodig om het goed op te kunnen vangen maar hier wordt rekening mee gehouden! en aller eerst zal ik een paar test rondes doen op verschillende paarden..

Schangah schreef:
Uit onderzoek is gebleken dat zadelpads van rendierenvacht het beste drukverlagend zijn. Ik ben daar mee bezig.
Ik wil een pad maken van rendierenvacht die de ruggengraad vrij laat. Er is er eentje van Kieffer op de markt maar daar is de ruggengraad niet vrij van. Deze pad moet direct op de rug van het paard.
Rendierenvacht is ook zeer geschikt voor paarden met een gevoelige rug.

Het nadeel van traagschuim is dat het te lang duurt om de bewegingen in de rug te kunnen volgen.

Ik heb zelf en in mijn omgeving geen ervaring met rendieren vachten, maar het zou zomaar kunnen dat deze hetzelfde effect hebben! Maar zijn deze dan niet lastig schoon te houden?