Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

), als je dressuurmatig rijdt, heb je toch altijd een beetje 'gewicht' in je handen. Je hebt toch aanleuning nodig, wat dus toch ook als minieme 'druk' kan worden geformuleerd ? Als ik rij, en mijn paard is nageefelijk, dan wilt dat niet zeggen dat ik geen druk heb : Ik geef zelf wel na en volg hem met mijn hand, maar 'hou hem ook vast' bij wijze van spreken. Als ik rond neus op bitloze websites, zeggen die vaak dat je stuurt en dan 'loslaat'/release dacht ik. En dat heb je bij dressuur toch niet volledig ? Je teugels hangen dan toch niet door ?
Dus als iemand mij eens een goede uitleg kan geven, doe het
Want dit wil ik heel graag weten.

elanor schreef:Je wilt kennelijk bitloos rijden op een manier zodat het er precies uitziet zoals met bit. Daarvoor heb je constante aanleuning en dus druk op de neus nodig. Maar waarom wil je dan nog bitloos rijden? Druk in de mond of druk op de neus, maakt dat zoveel uit?
Misschien past de optoming die je nu gebruikt dus gewoon niet bij het plaatje dat je wenst. De werking die bij veel bitloze hoofdstellen hoort past namelijk vaak níét bij het aan de teugel volgens het knhs-plaatje. Lees deze post (of het hele topic) eens.

Epona_ schreef:Als ik rond neus op bitloze websites, zeggen die vaak dat je stuurt en dan 'loslaat'/release dacht ik. En dat heb je bij dressuur toch niet volledig ? Je teugels hangen dan toch niet door ?
Want de foto van germie, daar heeft zij toch ook contact en dus aanleuning.
Kan dat dan wel met zo'n bitloos hoofdstel ? Ik heb de zoekmachine eens gebruikt en over dit onderwerp is er precies weinig consensus ?Dus als iemand mij eens een goede uitleg kan geven, doe het
Want dit wil ik heel graag weten.
delerium schreef:Ik heb het idee dat als je dat met een optoming doet die een gekruisde werking heeft je onvoldoende kan voelen of het knelt, of het contact is of dat er al druk op het hoofd komt.
elanor schreef:Je wilt kennelijk bitloos rijden op een manier zodat het er precies uitziet zoals met bit. Daarvoor heb je constante aanleuning en dus druk op de neus nodig. Maar waarom wil je dan nog bitloos rijden? Druk in de mond of druk op de neus, maakt dat zoveel uit?
Epona_ schreef:Saartje87, kan jij mij dan uitleggen waarom veel pro bitloze mensen van mening zijn dat de meeste bitloze optomingen niet geschikt zijn voor de moderne dressuur omdat zij rijden met constante aanleuning. Want een bitloos hoofdstel moet toch een release hebben wat niet kan met aanleuning ? Of is dit verkeerd ?

Epona_ schreef:Ik was trouwens net bezig de site die jij gaf (die van Arabesk ? niet ?) door te lezen, die is heel erg interessant! Ook het stuk over bitloze dressuur
Epona_ schreef:Bedankt voor die uitleg over die release, ik dacht altijd dat release volledig los was. Is het dan meer te vergelijken met het 'nageven' dat je met je hand doet als je met bit rijdt ?