Aan de teugel bitloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

N0N00

Aan de teugel bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 12:33

Hoi iedereen,
Sinds een maand ofzo rijd ik mijn merrie met een bitloos kingekruist hoofdstel van harry's horse ofzo. Behalve haar problemen die ze met bit ook heeft gaat min of meer goed, juist het aan de teugel rijden is een ramp.
Met bit loopt ze goed aan de teugel in draf en stap, zonder problemen, maar met het bitloos hoofdstel lijkt ze maar niet te wennen aan de druk.
Mijn vraag is nu: hoe kan ik haar "gewend" maken aan de druk van het bitloos hoofdstel, om haar aan de teugel te rijden?
Hebben al eens geprobeerd met bijzetteugels te longeren om haar ermee vertrouwd te maken,maar van zodra je opstijgt en druk zet op de teugels loopt het volledig mis; hoofd in de lucht,"wegrennen" of juist heel traag beginnen lopen,..
Welke bitloze ruiters hadden dit ook?En hoe opgelost?

Bedankt!

Maximrocky

Re: Aan de teugel bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:35

"aan de teugel" komt vanuit de ontspanning. Dus veel overgangen, voltes, figuren enzo. En dan als het goed is zakt hij vanzelf van voren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:37

Je moet ook geen druk op de teugels zetten...
Nageeflijkheid komt vanuit de juiste ontspanning, het paard gaat zijn achterhand meer gebruiken, ontspant zijn rug en spant zijn buikspieren een en zal dan zakken van voren.

Het kan zijn dat ze het kaakgekruiste gewoon niet prettig vind, je kan bijvoorbeeld een sidepull proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:40

'Aan de teugel' verkrijg je niet dmv druk op de teugels. Dat is in de krul rijden wat jij bedoelt en dat is nutteloos en zelfs schadelijk.

Teugels loslaten dus en veel tempowisselingen, overgangen, stellingen en figuren rijden. Wanneer je paard in balans is en jou goed kan dragen, komt de oprichting van voren vanzelf.

Cheyenne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:30

aan de teugel rijden heeft niks met het bit te maken,
als je je pony op de goede manier 'aan de teugel' rijdt, doet hij dat ook zonder bit.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:36

Ik ben het eens met bovenstaande maar t kan ook zijn dat hij dit hoofdstel niet zo fijn vindt. Mijn fjord reed ik met een kaakgekruisd systeem wat de "druk" over het hele hoofd verdeelde. Er staan wel 2 filmpjes in mn profiel. Net zoals met bitten, er hoeft soms maar een klein verschil in model of smaak te zijn en t gaat wel goed. Die fjord reed ik met dubbel gebroken sweet iron bitje, met een gewone hoefde ik t niet te proberen, vond ze gewoon niet fijn terwijl het precies dezelfde bitten waren.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:28

Met mijn Fjord reed ik met een 'bloem'van Goedhard, vergelijkbaar met een gluecksrad. Het kan als een sidepull of als hackemore gebruikt worden (wel handig met mijn beessie).
Zelf denk is dat het ook een kwestie van proberen en de kans geven om te laten wennen. Van een kingekruist systeem hoor je wel vaker dat er 'ruis'in de communicatie zit.

In het begin wilde ik ook bijna opgeven maar ik ben toch wel blij dat ik heb doorgezet, bij sommige paarden moet het kwartje gewoon even vallen...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:07

RT-->HAR.

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:19

Geweldig dat begonnen bent met bitloos!
Maar..
aan de teugel lopen en bitten/bitloos hoofdstellen heeft niks maar dan ook niks te maken met aan de teugel lopen..
Jij wordt nu gewoon geconfronteerd met het feit dat je minder over haar te zeggen hebt dan eerst, dus je kan haar minder in de krul trekken om het zo maar even (hard maar waar) te zeggen.

Ik heb nooit met bit gereden, nooit op een manege gezeten, rijd bitloos, en hij loopt aan de teugel.
Dat is puur dat hij ontspannen rijd en met zijn achterhand onder de massa komt, en dat heeft niks te maken met het hoofd die jij in de krul trekt. ;)

Dus ik zeg, kappen met hulpteugels en dat soort ongein, want hier word je paard niet beter van..
Je moet hem soepel over zijn rug laten leren lopen, en niet extra druk geven met je teugels in de mond (zo verpest je zijn nek ook nog eens!).

Plaatjes toevoegen lukt niet maar deze site brengt je naar een pagina waar je kan zien wat ik bedoel:
http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/ne ... aardrijden
De 1e 2 foto's laten het correcte voorbeeld zien, en de 3e+4e foto is wat jij doet bij het paard, en zie je dat zijn nek op spanning staat.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt gehad!

Xxman0nxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:29

ik maak altijd een ophouding, dat helpt ook vaak.
maar je moet ook goed overgangen rijden en figuren!
suc6 ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:55

Ik heb er nooit problemen mee gehad. je kunt bitloos dezelfde houding krijgen als met bit, ophoudingen e.d. geef je ook gewoon op dezlefde manier:
Afbeelding

Saartje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:08

Ik rij sinds kort ook bitloos, je moet je paard ook even tijd geven om eraan te wennen, veeeeel overgangen, wendingen (voltes, slangenvoltes, volte openen en sluiten,.....), en vooral je niet concentreren op 'ik wil dat je aan de teugel gaat lopen'. Gewoon rustig ontspannen rijden en ze gaat vanzelf je hand opzoeken en aanleuning nemen, geef haar de tijd om het hoofdstel gewend te worden.
En zoals hierboven al gezegd, blijf gewoon van die teugels af en rij met je zit en benen.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:17

Interessante vraag!
Wat ik mij dan afvraag, mensen die hier meer van bitloos kennen dan ik (bijna iedereen wrrs :D), als je dressuurmatig rijdt, heb je toch altijd een beetje 'gewicht' in je handen. Je hebt toch aanleuning nodig, wat dus toch ook als minieme 'druk' kan worden geformuleerd ? Als ik rij, en mijn paard is nageefelijk, dan wilt dat niet zeggen dat ik geen druk heb : Ik geef zelf wel na en volg hem met mijn hand, maar 'hou hem ook vast' bij wijze van spreken. Als ik rond neus op bitloze websites, zeggen die vaak dat je stuurt en dan 'loslaat'/release dacht ik. En dat heb je bij dressuur toch niet volledig ? Je teugels hangen dan toch niet door ?

Want de foto van germie, daar heeft zij toch ook contact en dus aanleuning.
Kan dat dan wel met zo'n bitloos hoofdstel ? Ik heb de zoekmachine eens gebruikt en over dit onderwerp is er precies weinig consensus ? ;) Dus als iemand mij eens een goede uitleg kan geven, doe het :D Want dit wil ik heel graag weten.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:22

Ik kan je geen sluitend antwoord geven, ik vraag mezelf dat nl ook weleens af.
Zelf rijd ik met een sidepull en zo min mogelijk druk, maar wel met licht contact. Ik heb het idee dat als je dat met een optoming doet die een gekruisde werking heeft je onvoldoende kan voelen of het knelt, of het contact is of dat er al druk op het hoofd komt.
Bij een sidepull heb je iig het "wringende" niet...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:30

Je wilt kennelijk bitloos rijden op een manier zodat het er precies uitziet zoals met bit. Daarvoor heb je constante aanleuning en dus druk op de neus nodig. Maar waarom wil je dan nog bitloos rijden? Druk in de mond of druk op de neus, maakt dat zoveel uit?

Misschien past de optoming die je nu gebruikt dus gewoon niet bij het plaatje dat je wenst. De werking die bij veel bitloze hoofdstellen hoort past namelijk vaak níét bij het aan de teugel volgens het knhs-plaatje. Lees deze post (of het hele topic) eens. :)

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:35

Elanor, waarom niet ? Ik ben best geinteresseerd in dit soort dingen, zeker nu de KNHS het zelf toe staat. Vaak zie je hier op bokt mensen echt goed dressuurmatig rijden met een bitloze optoming en dus ook een 'aanleuning'. Soms las ik daar reacties in de trant van 'ja het hoofdstel is wel niet geschikt voor constante druk' maar gingen deze mensen hier niet dieper op in. Ik wil dit dus echt wel weten.

En eumm.. ja druk in de mond of de neus maakt mij soms best veel uit. Ik kan me best voorstellen dat er veel mensen zijn die best wel eens willen afwisselen ;)
Ik ga het topic dat jij plaatste eens doorlezen!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:39

elanor schreef:
Je wilt kennelijk bitloos rijden op een manier zodat het er precies uitziet zoals met bit. Daarvoor heb je constante aanleuning en dus druk op de neus nodig. Maar waarom wil je dan nog bitloos rijden? Druk in de mond of druk op de neus, maakt dat zoveel uit?

Misschien past de optoming die je nu gebruikt dus gewoon niet bij het plaatje dat je wenst. De werking die bij veel bitloze hoofdstellen hoort past namelijk vaak níét bij het aan de teugel volgens het knhs-plaatje. Lees deze post (of het hele topic) eens. :)

En waarom niet: de KNHS denkt namelijk dat je geen juiste aanleuning kunt hebben met een bitloos hoofdstel :+
Waar ze daar de fout in gaan is toch echt dat nageeflijkheid vanuit achteren komt en je dus niet aan het hoofd moet prutsen..
Bitloos zouden paarden niet volledig de kaak kunnen loslaten.. geen idee hoe ze het verzinnen.

Tja waarom een bit gebruiken als het niet nodig is? Bij juist gebruik lijkt mij bitloos prettiger voor een paard dan nog een bit in zn mond.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:41

Een paard voelt op zijn neus ook het verschil tussen aanleuning en 'drúk', net als bij een bit. Als je contacthebt is het gevoel voor het paard minimaal, maar sluit je je handen, voelt- ie meteen het drukverschil. Paardje moet wel even weten dat de druk die hij eerst op zijn mond zat, nu aan zijn neus hangt...

Saartje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:48

Ik volg x_Marr

Naar mijn mening, en ervaring is er geen verschil tussen nageeflijk met bit en zonder, contact houden met het paard is zonder bit net hetzelfde als met bit. Door hem van achter naar voor te rijden zoekt hij de hand op. Ik ben nu zelf nog niet zo heel lang bitloos aan het rijden maar ik zie niet in waarom er geen juiste nageefelijkheid kan zijn zonder bit.
nageven heeft toch alles te maken met het op de juiste manier rijden van je paard en niet met een bit..

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:03

Saartje87, kan jij mij dan uitleggen waarom veel pro bitloze mensen van mening zijn dat de meeste bitloze optomingen niet geschikt zijn voor de moderne dressuur omdat zij rijden met constante aanleuning. Want een bitloos hoofdstel moet toch een release hebben wat niet kan met aanleuning ? Of is dit verkeerd ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:06

Epona_ schreef:
Als ik rond neus op bitloze websites, zeggen die vaak dat je stuurt en dan 'loslaat'/release dacht ik. En dat heb je bij dressuur toch niet volledig ? Je teugels hangen dan toch niet door ?
Want de foto van germie, daar heeft zij toch ook contact en dus aanleuning.
Kan dat dan wel met zo'n bitloos hoofdstel ? Ik heb de zoekmachine eens gebruikt en over dit onderwerp is er precies weinig consensus ? ;) Dus als iemand mij eens een goede uitleg kan geven, doe het :D Want dit wil ik heel graag weten.

'Release' wordt wel eens verward met 'doorhangende teugels'.
Doorhangende teugels is bij bitloos zeker release, maar release hoeft geen doorhangende teugels te zijn.
Wanneer je met een minimum aan teugeldruk rijdt, is er al een release. Dit kun je zelf voelen wanneer je naast het paard staat en je vingers onder de neusriem of onder de bandjes/koorden legt waar de teugels aan verbonden zijn, en dan met je andere hand afwisselt in de teugeldruk. Je zult het verschil duidelijk voelen.
delerium schreef:
Ik heb het idee dat als je dat met een optoming doet die een gekruisde werking heeft je onvoldoende kan voelen of het knelt, of het contact is of dat er al druk op het hoofd komt.

Idem mijn uitleg hierboven.
elanor schreef:

Dat maakt zeker behoorlijk wat uit. Lees deze pagina maar eens: http://www.bitloospaardrijden.info/druk.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:08

Epona_ schreef:
Saartje87, kan jij mij dan uitleggen waarom veel pro bitloze mensen van mening zijn dat de meeste bitloze optomingen niet geschikt zijn voor de moderne dressuur omdat zij rijden met constante aanleuning. Want een bitloos hoofdstel moet toch een release hebben wat niet kan met aanleuning ? Of is dit verkeerd ?

Ik betwijfel of "veel pro bitloze mensen" die mening hebben. Waar heb je dat vandaan?

Een bitloos hoofdstel moet geen release hebben, maar ze hèbben een release. Wat een groot voordeel is van bitloos ten opzichte van bit.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:24

JoviBan, zoals ik daar boven zei, zijn er hier op bokt veel reacties die zeggen dat die bitloze hoofdstellen geen constante druk aan kunnen. Bijvoorbeeld in het topic van Karin (en nog iets, die met haar paarden bitloze optomingen voor jurycursus uitprobeerde) kwamen er toch wat reacties in die aard als ik het mij goed herinner.

Ik was trouwens net bezig de site die jij gaf (die van Arabesk ? niet ?) door te lezen, die is heel erg interessant! Ook het stuk over bitloze dressuur ;)

Bedankt voor die uitleg over die release, ik dacht altijd dat release volledig los was. Is het dan meer te vergelijken met het 'nageven' dat je met je hand doet als je met bit rijdt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:15

@Epona:
Ik ken die vele reacties van bitloze ruiters niet.
Wel ken ik reacties van bitruiters die blijkbaar moeite hebben met de continue teugeldruk bij bitloos (àls die druk er al is), terwijl ze zich niet realiseren dat diezelfde continue teugeldruk van henzelf in de mond van hun paard terecht komt. ;)

Epona_ schreef:
Ik was trouwens net bezig de site die jij gaf (die van Arabesk ? niet ?) door te lezen, die is heel erg interessant! Ook het stuk over bitloze dressuur ;)

Thanks. En nee, dat is niet de site van Arabesk. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:19

Oeps, deze nog vergeten:
Epona_ schreef:
Bedankt voor die uitleg over die release, ik dacht altijd dat release volledig los was. Is het dan meer te vergelijken met het 'nageven' dat je met je hand doet als je met bit rijdt ?

Qua druk/gewicht is dat niet helemaal te vergelijken nee.
Een bit is zwaar, hard en onbuigzaam en drukt bovendien op de zeer dunne lagen en zeer gevoelige tong en slijmvlies. Hoe 'los' je ook rijdt, die druk is er altijd.
Een bitloos hoofdstel is zacht, flexibel en zorgt voor een drukverdeling op de huid en vacht van het paardenhoofd. Bij release voelt het paard nog nauwelijks iets.