Lucht of wol, boom of boomloos -wetenschappelijk onderzocht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Lucht of wol, boom of boomloos -wetenschappelijk onderzocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 18:45

De laatste tijd ben ik me wat aan het verdiepen in zadels, barebackpads, luchtgevulde zadels, wolgevulde zadels, boom- en boomloze zadels maar wordt er helemaal tuureluurs van :?
Ieders ervaring is natuurlijk persoonlijk maar weet iemand hier van een gedegen wetenschappelijk onderzoek waarin duidelijk een bepaald soort zadel als beste uit de bus komt? Dus niet zozeer een merk maar luchtgevuld of wolgevuld? Boom of boomloos?

Iemand?
Want ik zie door de (zadel)bomen het bos niet meer -O-

rommulus

Re: Lucht of wol, boom of boomloos -wetenschappelijk onderzocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:51

er zijn wel verschillende onderzoeken op zich gedaan maar een gezamenlijk onderzoek ???

daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:52

Goed topic, ik volg het even. Ben vooral benieuwd naar wol <-> lucht.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:54

op HE, dacht ik, waren van die mechanissche paarden waar zadels op getest zijn.
Op deze paarden werd de drukverdeling van de zadels (en BBP's) gemeten. Dacht dat WoW goed uit de bus kwam (lucht) wat ik me ervan kan herrinneren.
Maar wellicht zijn er mensen die er bij HE bij waren toen er allerlei zadels getest werden :)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:56

Op Horse Event is er idd in iedergeval een drukmeting gedaan (met druk sensoren onder de zadels) met een barebackpad, een passend wol zadel en een passend flair zadel. Flair kwam daar overtuigend het beste uit de bus. Maar ze hebben daar lang niet alle zadeltypes en verder boomloos kunnen testen natuurlijk.

Is natuurlijk niet een geheel onderzoek, maar in iedergeval een begin :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:37

die bedoelde ik Bubsj, ik had ervan gehoord maar ben er zelf niet bij geweest :)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 20:57

Mmm... mss komt er toch nog iemand met een goed onderzoek op de proppen.

Eigenlijk vreemd dat niemand dat ooit nog eens heeft gedaan.
M.n. boomloos versus luchtgevuld ben ik benieuwd naar.

Als je op de sites van de betreffende zadels kijkt zijn ze allemaal de beste uiteraard maar daar kun je geen fluit van op aan. :Z :7

Ik zou me kunnen voorstellen dat luchtgevuld idd als beste uit de bus komt maar voor boomloos lijkt me ook veel te zeggen. Vind het dan zo verwarrend te lezen dat het zadel zus-en-zo medeontwikkeld is door paardenfysiotherapeuten en joost mag weten wat nog meer. Kom ik later op een Duitse site waar een paar zadels zijn getest blijkt het zadel helemaal niet goed, snappen jullie?

Op mijn ene paard heb ik een traditioneel gevuld zadel met een flair-onderlage, weet even niet meer hoe dat ding heet - haha.
Mijn jongste paard is nu 3 en wil ik volgend jaar rustig aan gaan beleren maar is totaal anders van bouw dus tja... wat te doen?
Nog even verder zoeken zoals het nu lijkt %)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:00

Er zijn wel boomloze zadels getest met bijvoorbeeld een PLIP-pad, maar dat zijn ook onderzoeken met een twijfelachtige uitslag. Die zijn dan getest met mensen die geen ervaring hebben met alle geteste typen, waardoor de uitslag niet betrouwbaar is. Door voor het eerst op een zadel te rijden krijg je meestal niet meteen het juiste evenwicht, dus laat staan de juiste drukverdeling.
Hierdoor lijkt het dan een slechte(re) uitslag, die misschien helemaal niet zo hoeft te zijn als de ruiter eenmaal gewend is aan het zadel.

Een korrektor pad bedoel je?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 21:04

BrittKitt schreef:
Een korrektor pad bedoel je?

Jaaa, dát bedoel ik, tnx! :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:15

Als het goed past, is er geen enkel type zadel beter of slechter dan de andere.

Sleutelwoord (of toverwoord) is Passen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 21:36

Quir, zo simpel blijkt het toch niet te zijn omdat het paard door verschillende omstandigheden verandert in bespiering = vorm. Dat betekent dat een goed passend zadel een maand later niet meer goed zou passen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:37

ranna schreef:
Quir, zo simpel blijkt het toch niet te zijn omdat het paard door verschillende omstandigheden verandert in bespiering = vorm. Dat betekent dat een goed passend zadel een maand later niet meer goed zou passen.

Dan is het geen goed zadel meer, want het past niet (meer).
Dat is met alle zadels.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 22:49

Het heeft niet alleen met de vulling/boom te maken. De drieeenheid bij elkaar bepalen of zadeldruk acceptabel is en welke vulling prettig is.
En daar bedoel ik dan mee het bewegingspatroon/gevoeligheid van het paard, de rijkunst/gewicht van de ruiter en of het zadel natuurlijk past.
Het ene paard heeft liever lucht en een ander paard doet het beter onder een wolvulling en een ander weer met lucht voor en wol achter. Boomloos geeft bijvoorbeeld puntdruk op de plaats waar je zitbeenknobbels zitten. Geven dus een mindere drukverdeling als een zadel met een boom.
Het is dus uitproberen en een goede zadelpasser inschakelen.
Mijn paard (is een aparte) heeft zoals het nu laat aanzien liever dat het zadel iets achterover ligt zodat er minder druk zit aan de voorkant.
Wetenschapelijk zijn er verschillende zakenonderzocht maar ieder paard is weer anders.
(bv lichtrijden geeft echt drukverlichting en doorzitten is echt ontzettend drukverhoogend, alleen een zadel zonder ruiter zorgt al voor een veranderd beweginspatroon bij een paard)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 08:37

Quir schreef:
ranna schreef:

Dan is het geen goed zadel meer, want het past niet (meer).
Dat is met alle zadels.

Bij een goed passend zadel gaat het paard ontwikkelen, door het ontwikkelen van de spieren past het zadel niet meer optimaal en moet het aangepast worden.
Punt is dus dat als je een zadel voor langere tijd wil kunnen gebruiken, dan moet je een makkelijk en goed aanpasbaar zadel hebben.

Dit heb ik in de wol zadels nog niet gevonden, wel in de WoW (lucht)
Maar nu is het ook dat het ene paard veel/wel/snel ontwikkeld met een passend zadel (en dat het zadel dus na een maand niet meer optimaal ligt) en het andere paard doet dit weinig/amper/langzaam waardoor het zadel zo goed als niet aangepast hoeft te worden. Voor het tweede type paard zal een zadel veel langer blijven passen, en zal je met een goed wol zadel ook een heel eind komen.

Wintec heeft dan een verwisselbare boom zoals ze het noemen, alleen kan je daar de kussens niet van aanpassen, waardoor je weer minder aanpas mogelijkheden hebt.

Boomloos heb je veel verschillende soorten zadels, maar is niet geschikt voor elk paard (zoals het soms wel doet lijken).
Ik heb oa op een BV gereden, maar rijden met een BF op hem was geen pretje.
Laatst bijgewerkt door Mri op 03-07-10 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 08:41

Schangah, dat is niet waar. Een goed boomloos zadel geeft geen puntbelasting :n
Mijn ghostzadel bijvoorbeeld vormt juist luchtzakken onder mijn zitbeenknobbels en de beugelriemophanging waardoor daar juist géén druk zit en ze juist mooi droog is na het rijden (geen rommelige haren etc, is niet droog van drukplekken).
Een boomlooszadel bestaat 9 vd 10 keer niet uit alleen het zadel, maar uit zadel én pad.

Veel mensen zien boomloos als Barefoot, maar ook dat is onzin, Barefoot is één van de tientallen merken die er op de markt zijn. Dus ma_rie_tje, jammer dat je boomloos afschuift op een ritje op de BF. Probeer bijvoorbeeld eens een Startrekk zadel, dat is een boomloos dressuurzadel met wolgevulde kussens.
Mijn ghost heeft panelen en een pad met inlages waardoor je hetzelfde effect krijgt. Het is niet zo simpel als het lijkt :P

Vind het jammer dat men boomloos altijd gelijk stelt aan barefoot.. Ik kan ook niet rijden op een BF en het past ook niet op mijn pony.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 09:08

Je hebt gelijk Brittkitt, ik had mijn post moeten nuanceren.
Ik zal het even aanpassen als dat nog kan ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 10:48

Ik vind zelf boomloos verschrikkelijk rijden, ook het paard liep er verschrikkelijk onder. Dus zo een zal er voor mij never nooit niet inkomen.

Een zadel moet sowieso eens in de zoveel tijd nagekeken worden, maakt niet uit wat voor een zadel je hebt.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 11:39

Juist omdat er zoveel onduidelijkheid is wou ik zo graag dat er eens een goed wetenschappelijk onderzoek naar werd gedaan :\
Zou er nog nooit iemand op dat idee zijn gekomen??? Kan ik me niet voorstellen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:46

Gewoon een goede zadelmaker erbij halen en kijken wat er met jou paard het beste gaat, daar kan geen onderzoek tegenop! Er zijn zoveel verschillende soorten, omdat er ook zoveel verschillende paarden zijn. De een doet het hier goed op, de ander daar op.
Zelf vind ik boomloos heel fijn, maar als je er zelf aan moet rijden en je wilt er mee gaan inrijden zou ik eerst een wat goedkoper vhz zadeltje doen, daar zit je meteen lekker stevig in. Daarna kun je een week een testzadel doen, proberen kilometers mee te maken, eenmaal gewend zitten die dingen goddelijk. Zelf vind ik ook dat paarder er ruimer en swingender mee kunnen lopen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:49

TS hier nog iemand met eenzelfde ´probleem´. Ik weet niet wat het uiteindelijk gaat worden qua zadel (heb ook nog een ´moeilijke´ pony qua pasvorm voor zadels dus dan heb je het hele zadelpascircus wel compleet).
Ik ben begonnen met een wintec die volgens de zadelmaker prima paste. Uit intresse Esther Groen gevraagd om eens langs te komen met andere zadels (ik wilde uiteindelijk eigenlijk wel zoiets als een Guichard). Haar conclusie was dat die wintec helemaal niet zo goed paste (een heel stuk te lang). De Guichard bleek ook te lang te zijn. Het Trekker zadel (semi-boomloos) paste wel, dus na een paar maanden internetzoektocht heb ik die toch maar gekocht. Vond m alleen zelf echt niet zitten, dus heb ik m na e paar keer geruild met een ex-stalgenootje tegen een Torsion (orgineel boomloos). Dat is een compromis voor nu. Ik rij maar af en toe en dan ook nog kort, dus dat gaat prima. Er zijn ook mensen die er endurance mee rijden, maar wellicht kom ik HET zadel nog tegen voor ons.

Mijn advies: Kijk heel goed naar je paard, ook in beweging, volg je eigen logica, probeer hier en daar eens wat uit en begin desnoods met een barebackpad (zoals die van Chirst)

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:11

de opmerking: haal er een goede zadelmaker bij..
ja duh...ik heb nu al mijn 4e zadel, allemaal goede zadelmakers....
niet dus, ik heb net een verkleurde haren plek ontdekt
op zijn schouder..
enne wie zegt wanneer een zadelmaker goed is, ze zeggen allemaal iets anders..

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:32

Ik kan me inderdaad vinden in het verhaal van laura :j

Ik heb voor het vorige paard wat ik reed (niet mijn eigen paard) een zadel (met boom) helemaal aan laten meten. Wat uiteindelijk nog géén drol opschoot. Als ik het voor het paard goed wilde doen kon ik het om de 3 maanden weer her- aan laten passen. En dat was niet zo goed voor mijn portomonaie... (maargoed uiteindelijk wil je dan toch het beste voor 't paard).
Vóór dit paard nog een ander paard gereden waar boomloos de beste optie bij was (dat paard was zo breed, daar paste geen boomzadel op).
Nu inmiddels heb ik een eigen paard (op 't moment aan het beleren) en heb ik gekozen voor een bbp in combi met een goede pad er onder. Zodat ik nu kan gaan sparen voor een goed zadel. Al is dit op 't moment in theorie gezien de beste optie voor nu... toch is het ook niet ideaal. Ik mis soms wel echt de stevigheid van een (al dan niet wel/geen boom) zadel.
Ik heb ook geen idee waar het schip zal stranden wat betreft een goed zadel. Ik heb ervaren dat een boomzadel het kan zijn, maar het in korte tijd ook gruwlijk kan 'verpesten'. Met boomloos heb ik alleen nog goede ervaring gehad, omdat dat voor het desbetreffende paard 't beste was. So.. we will see...

Ik zou ook zeer geinteresseerd zijn naar wetenschappelijke onderzoeken :j
Desnoods in het engels :P

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:39

Informeer eens bij Gerry van Oossanen:
Citaat:
Drs. Gerry van Oossanen
* Zij is de eerste dierfysiotherapiewetenschapper, afgestudeerd op onderzoek naar de relatie tussen de drie-eenheid paard-zadel-ruiter.
* Dit onderzoek wordt voortgezet in de vorm van een promotieonderzoek waarbij o.a. gebruik wordt gemaakt van thermografie.

Zie ook haar website van de zadelpasopleiding http://www.msfc.nl.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:23

Je kunt dit ook niet sluitend met elkaar vergelijken in een onderzoek :)

Er zijn her en der op internet wat onderzoeken te vinden , waar het al helemaal fout gaat. Men test vaak met maar 1 paard / ruiter. Neem een ruiter die het gewend is om op een zadel te rijden met enorme kniewrongen en een hele diepe zit , en daar keurig in zit , maar daardoor nooit echt geleerd heeft om zèlf netjes te zitten. En zet die op een simpel boomloos zadeltje. Dan krijg je dus een ruiter die hobbeldebobbelt en zich niet zeker voelt , een paard dat raar gaat lopen onder die ruiter die niet in evenwicht zit , en dan krijg je een minder mooie uitslag.

Zou die ruiter nou 2 weken lang constant met dat zadel rijden en daardoor getraind worden op een goede zit , dan krijg je al een veel beter resultaat.

Neem je een keurig op maat gemaakt zadel , met iemand die er op een rare manier in zit , dan krijg je een verkeerde uitslag. Terwijl het juist een mooie uitslag geeft als de ruiter fatsoenlijk in het zadel zit. Maar als dat zadel dan als beste uit de bus komt hoeft dat voor een andere ruiter / paard nog niet goed te zijn. En als de test-ruiter dan helemaal tevreden dat zadel gebruikt op zijn paard , hoeft het ook nog niet goed te zijn omdat het 3 maanden te krap geworden is bijvoorbeeld.

Is een zadel perfect op maat gemaakt maar legt men er voor de test een dikke pad onder , dan kun je zien dat het zadel niet goed scoort. Omdat het zadel niet goed gebruikt wordt !

Zo ook bij een boomloos zadel of een westernzadel : je moet daar wel een goede pad onder gebruiken , die HOORT bij dat zadel !

Je ziet quasi-wetenschappelijke tests langskomen waar boomloos helemaal afgeschreven wordt , maar waar blijkt dat ze het allersimpelste zadeltje hebben getest , zonder goede pad die erbij hoort , en dan nog eens met een ruiter die er voor de eerste keer op zit. Tja , dat werkt dus niet.

Het is voor elke paard en elke ruiter anders.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:35

Jij legt het precies goed uit Pmarena +:)+